کد خبر 1581148
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
نشانه‌های چربی خون بالا

یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه چربی خون بالا علائم بالینی زیادی ندارد، گفت: سکته قلبی و مغزی، تنگی عروق محیطی و فشار خون بالا علائم چربی خون بالاست که براثر چربی بالا به سراغ فرد می‌آیند.

به گزارش مشرق، دکترمحمدحسین گذشتی درباره چربی خون اظهار کرد: چربی‌ها یکی از قسمت‌های تشکل‌دهنده بدن انسان هستند و در اکثر ارگان‌ها وجود دارند و در برخی ارگان‌ها مانند مغز، غده فوق کلیه و ... ماده اصلی تشکیل‌دهنده، چربی است.

وی افزود: بخش دیگر چربی خون است که بالا بودن آن در شرایط خاصی می‌تواند مشکل آفرین باشد و بزرگ‌ترین مشکلی که ایجاد می‌کند تنگی عروق است و این اگر در سطح غیرطبیعی باشد، می‌تواند مشکلات قلبی عروقی را در آینده به وجود بیاورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: کلسترول و تری گلیسیرید، HDL و LDL آزمایشاتی هستند که به عنوان چربی خون اندازه‌گیری می‌شوند و انواع دیگری وجود دارد که در شرایط خاصی ممکن است نیاز به اندازه‌گیری باشد اما عناصر اصلی که کنترل می‌شود، این چهار مورد است.

این فوق تخصص غدد گفت: برخی کلسترول را چربی بد و HDL را چربی خوب می‌دانند و قبلاً می‌گفتند هر چه HDL بالاتر باشد بهتر است اما اکنون می‌گویند تفاوتی ندارد.

وی اظهار کرد: هر چه HDL خون پایین‌تر باشد احتمال مشکل دار شدن افراد بیشتر است که به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهم‌ترین آنها ژنتیک و بعد رژیم غذایی و وزن است که موجب تغییر چربی خون می‌شود.

گذشتی درباره چربی خون نرمال بیان کرد: چربی خون طبیعی و کلسترول تا ۲۰۰ و برخی تری گلیسیرید را ۱۵۰ می‌دانند اما وقتی می‌خواهیم بگوییم فردی چربی خون دارد بالا بودن را ملاک قرار نمی‌دهیم و بستگی به شرایط بیمار دارد. ضمن اینکه با مشاهده آزمایش چربی، احتمال خطر بیماری قلبی را در ۱۰ سال بعد محاسبه نموده و دارو می‌دهیم.

وی تصریح کرد: باید براساس شرایط تعیین کنیم که احتمال خطر بیماری قلبی در آینده چقدر است و نیاز است فرد دارو مصرف کند یا نه؟

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه چاقی موجب افزایش چربی خون به ویژه تری گلیسیرید می‌شود، گفت: بالا بودن تری گلیسیرید به تنهایی اگر خطر بیماری قلبی نداشته باشد یا ریسک بیماری قلبی زیاد نباشد، خیلی مواقع نیاز به دارو ندارد و رژیم غذایی و کاهش وزن می‌تواند آن را نرمال کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی برای آزمایش چربی خون مناسب است؟ بیان کرد: زمان توصیه شده از ۴۰ سالگی است و سنین پایین‌تر گاهی برای اینکه مشخص شود بیماری ارثی چربی را دارد، قبل از این سن آزمایش بدهند و از هر زمانی تشخیص داده شود، باید دارو مصرف کنند.

گذشتی اظهار کرد: چربی خون بالا علائم بالینی زیادی ندارد و برخی می‌گویند سردرد، سرگیجه، داغ شدن بدن و ...؛ اما اینها علامت چربی بالا نیست.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در نوع ارثی شدید توده‌هایی در مفاصل از جمله ناحیه آرنج، زانو و ضایعات زرد رنگ حتی دور چشم دیده شود، گفت: سکته قلبی و مغزی، تنگی عروق محیطی و فشار خون بالا علائم چربی خون بالاست که براثر چربی بالا به سراغ فرد می‌آیند.

منبع:آفتاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس