گروکشی رژیم صهیونیستی از اردن بر سر آب در پی جنگ غزه

رژیم صهیونیستی با توجه به موضعگیری‌های اردن درباره جنگ علیه غزه، از پاسخ دادن به درخواست اردن برای تمدید توافقنامه آبی امتناع می‌کند.

به گزارش مشرق، سازمان پخش رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که اردن به تازگی از این رژیم درخواست کرده که توافقنامه افزایش ۲ برابری منابع آبی امضا شده در اکتبر ۲۰۲۱ را که ماه مه به پایان می‌رسد، تمدید کند.

طبق توافقنامه یادشده، رژیم صهیونیستی سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب آب را به قیمتی پایین به اردن می‌فروشد و این علاوه بر ۵۵ میلیون متر مکعبی است که اردن بر اساس توافقنامه وادی عربه رایگان دریافت می‌کند.

شبکه عبری زبان «کان۱۱» گزارش داد، کابینه بنیامین نتانیاهو در حال انجام رایزنی‌هایی درباره درخواست اردن است اما به دلیل تنش میان ۲ طرف در پی جنگ علیه غزه، تا این لحظه به آن پاسخ نداده است.

این شبکه عبری زبان در ادامه اعلام کرد که هنوز تصمیم نهایی درباره تمدید نشدن توافقنامه گرفته نشده و این مساله به تقویت روابط با اردن و موضعگیری‌های اردن درباره جنگ وابسته است.

تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد این رژیم چندین درخواست به اردن ارائه کرد تا با این کشور درباره تمدید توافقنامه آبی توافق کنند، درخواست‌های رژیم صهیونیستی شامل کاهش شدت اظهارات وزرا و نمایندگان اردنی مخالف این رژیم و توقف تحریک علیه آن در اردن هستند، همینطور تل‌آویو به امان پیامی درباره اهمیت بازگرداندن روابط میان دو طرف به حالت عادی و تبادل سفرا داد.

همچنین در گزارش این شبکه عبری زبان آمده است اردن از طریق دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و نیز از طریق «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که پیش از این وزیر انرژی بود، تلاش کرد روند را به سمت تمدید توافقنامه آبی سوق دهد، اما در حال حاضر «الی کوهن» وزیر انرژی فعلی این رژیم به دلیل اظهارات مسؤولان عالی رتبه اردن درباره جنگ علیه غزه، تمدید نکردن توافقنامه آبی با اردن را بررسی می‌کند.

طبق توافقنامه صلح امضا شده میان رژیم صهیونیستی و اردن در سال ۱۹۹۴، این رژیم سالانه ۵۰ میلیون متر مکعب از آب دریاچه «طبریه» را از طریق کانال «ملک عبدالله» به ازای یک سِنت برای هر مترمکعب، در اختیار اردن قرار می‌داد، در اواخر سال ۲۰۲۱ اردن و رژیم صهیونیستی به توافق جدیدی رسیدند که بر اساس آن تل‌آویو ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز به اردن می‌دهد.

قرارداد امضا شده با کابینه قبلی رژیم صهیونیستی (کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید) به اردن امکان خرید میزان بیشتری آب به قیمت ۶۵ سنت برای هر متر مکعب به مدت یک سال و خرید همین مقدار آب برای ۲ سال دیگر اما با قیمتی کمی بالاتر را می‌داد.

اردن یکی از کشورهایی است که به شدت از کمبود منابع آبی رنج می‌برد و با موج‌های متعدد خشکسالی شدید روبه‌رو است.

از زمان آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ساکنان نوار غزه، روابط میان اردن و این رژیم دچار تغییری متفاوت و بی‌سابقه شده و همزمان با تظاهرات مردمی در محکومیت در جنگ، اردن در یکم نوامبر گذشته سفیر خود را از تل‌آویو خارج و با بازگشت سفیر رژیم صهیونیستی به امان مخالفت کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 1
    اردن میتونه در لبه دریای مرده دستگاه های آب شیرین کن نصب کنه و از زیر یوغ اسرائیل بیرون بیاد. اردن اگر شهامت بخرح بده با نیروی مقاومت خودش رو هماهنگ کنه میتونه برای بازپس گیری مناطق حاصلخیز و کشاورزی اش که توسط چند دهه بشکل استعماری توسط اسرائیل غصب شده اقدامات جدی انجام بده.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 1
    ملک عبدالله در واقع نماینده اسراییل در اردن است. در واقع اسراییل نیل تا فرات را در اختیار دارد البته بجز عراق و سوریه
  • حسن IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خاک عالم بر سر اردن که آبش را اسراییل غاصب باید بدهد شرم بر اعراب خبانتکار و بی عرضه خوش گذران تنها حاکمیتشان باشد دیگر بقیه به جهنم حاضرن تمان خاکشان را بدهند تنها کاخشان باشد ذلت چقدر یک اسراییل کوچک و امریکا آنها را روی انگشتانشان می چرخانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس