کد خبر 1581785
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی شامات در مطلبی به آخرین اطلاعات رسانه ای درباره جلسه پیگیری آتش بس در قاهره و گمانه ها درباره سناریوی رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت:

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی در باره مذاکرات صلح در قاهره ادعا کرده است که،میانجی‌ها پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات خود با نمایندگان جنبش حماس کسب کردند، و مسایل به سوی آتش بس در غزه پیش می‌رود.

این رسانه به نقل از منابع مصری خبر داد، مصر و قطر به همراه ایالات متحده فشارهای خود را برای آتش بس مضاعف کرده‌اندتا به جنگی که حدود 5 ماه بین اسرائیل و حماس به طول انجامیده پایان داده شود.

این پیشرفت ادعایی در حالی از سوی رسانه‌های صهیونیستی اعلام می‌شود که تل‌آویو هیچ نماینده‌ای را برای ادامه مذاکرات به قاهره اعضا نکرده و مدعی است به دلیل آنکه آخرین پاسخ حماس در رابطه با کلیات توافق پاریس رضایت بخش نبوده است، هیئتی را اعزام نمی‌کند.

یک مسئول صهیونیست در این رابطه ادعا کرد، حماس درخواست اسرائیل را برای ارائه لیستی از اسرای در قید حیات رد کرده است، همچنین حاضر نشده تعداد زندانیان امنیتی که به دنبال آزاد سازی آنها در مقابل آزای هر اسیر اسرائیلی است را اعلام کند.

یک مقام حماس که نخواست نامش فاش شود روز دوشنبه به خبرگزاری (AWP) گفت که مذاکرات جاری در قاهره در مورد آتش بس احتمالی در نوار غزه "مثبت" است و تاکید کرد که توپ در زمین اسرائیل است.

این عضو گروه مقاومت فلسطینی اعلام کرد که به دلیل خطر «ازدحام بیش از حد»، قصد ندارد برای بازگشت فوری فلسطینیان به شمال نوار فشار بیاورد. در عوض، آن‌ها بازگشت تدریجی بیش از ۵۰۰ خانواده در روز را پیشنهاد می‌کنند که توسط صلیب سرخ و آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی آنروا (UNRWA) تسهیل می‌شود.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که آتش بس موقت در غزه برای دستیابی به توافقی که اسرای اسرائیلی در غزه را آزاد می کند، ضروری است، و از حماس خواست تا توافقی را که در حال حاضر روی میز است بپذیرد، زیرا مذاکرات برای تضمین آتش بس در قاهره در حال انجام است.

کربی به پیشنهادات رژیم اسرائیل اشاره کرد و با انداختن توپ مذاکرات رسیدن به توافق برای رسیدن به آتش بس موقت ۶ هفته ای در غزه به زمین حماس گفت: مسئولیت پذیرفتن آن بر عهده حماس است.آمریکا تمایل دارد قبل از شروع ماه مبارک رمضان این توافق انجام شود.

سامح الشکری وزیر خارجه مصردر کنفرانس خبری مشترک با همتای هلندی خود در قاهره، گفته است که مذاکرات بین (رژیم) اسرائیل و حماس به نقطه‌ای نرسیده است که بتوانیم درباره آتش‌بس در نوار غزه سخن بگوئیم.باید وظیفه اطمینان یافتن از ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه به نهادهای سازمان ملل متحد واگذار شود.

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه ادامه وضعیت کنونی در غزه می‌تواند به گسترش دامنه درگیری منجر شود، معتقد است که قاهره با قطر تلاش می‌کنند به آتش‌بس جزئی دست پیدا کنند که منجر به آتش‌بس کامل و آزادی اسرا شود.

گمانه ها درباره سناریوی رژیم صهیونیستی

  1. آزادی ۴۰ اسیر رژیم: تا تبدیل به یک دستاورد حداقلی برای نتانیهو در این مرحله شود
  2. آزادی ۴۰۰ زندانی فلسطینی بدون آزادی زندانیان اصلی مانند مروان برغوثی
  3. آتش‌بس شش هفته‌ای برای دور زدن ماه رمضان
  4. حفظ مناطق راهبردی : یکی از درخواست‌های اصلی حماس، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه است. رژیم اما صرفا می‌گوید از مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی می‌کند و تا عمق چند کیلومتری(اختلاف است) و حداقل تا روی جاده صلاح‌الدین می‌ایستد. با این کار دشمن خود را در مناطق کلیدی تثبیت می‌کند تا از عبور و مرور آوارگان نیز جلوگیری کرده و خود را برای روز بعد آماده کند.
  5. عدم اجازه بازگشت آوارگان به شمال: یکی دیگر از خواسته‌های اصلی حماس در این دور مذاکرات، بازگشت کامل آوارگان به شهر غزه است. رژیم صرفا با وساطت آمریکا قبول کرد فقط زنان، کودکان و سالمندان و بیماران وارد شوند و مردان ۱۸ تا ۶۱ سال که احتمال استفاده نظامی از آنها وجود دارد حق ورود ندارند .
  6. خرید زمان برای حمله به رفح
  7. افزایش ورود کمک‌ها با هدف بهبود تصویر
  8. سرد کردن سلاح مقاومت در لبنان و یمن

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خب پس خبری از آتش بس نخواهدبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس