image-20240305183623-1.jpeg

پلتفرم تبادل رمزدارایی نوبیتکس برای سومین سال متوالی گزارش سال خود را منتشر کرد.

مدیرعامل نوبیتکس در نشست خبری رونمایی از این گزارش با اشاره به اینکه بازار رمزدارایی، یک بازار پذیرفته‌شده است که راه خود را باز کرده و قابل حذف نیست، گفت: در منطقه، کشورهایی مانند امارات با حمایت و سیاستگذاری صحیح توانستند به هاب بلاکچین در منطقه تیدیل شوند. ترکیه هم حمایت ویژه از پلتفرم‌های داخلی برای تنظیم قوانین توسعه‌ای داشته است، اما در ایران برای ایجاد تحول، با رویه فعلی نمی‌توان از فرصت‌های بازار استفاده کرد. رسالت مهم کارآفرینان در این حوزه این است که فرصت تاریخی این صنعت را برای توسعه کشور یادآور شوند.

امیرحسین راد افزود:‌ ارزش بازار رمز ارز یا همان رمزدارایی در جهان به 1.6‌ تریلیون دلار رسیده است و ارزش این بازار به سرعت در حال افزایش است. اکنون بیت‌کوین، به عنوان یک کلاس دارایی جدید پذیرفته شده است. حدود 580 میلیون کاربر رمزارز در جهان وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2028 این عدد به یک میلیارد نفر برسد. بنابراین بازار رمزارز، یک بازار پذیرفته شده است که راه خود را باز کرده و تبدیل به یک کلاس دارایی شده که قابل حذف نیست، شده است.

او با بیان اینکه دیگر نمی‌توان از حذف این کلاس دارایی در دنیا صحبت کرد، ادامه داد: اکنون صحبت در مورد رشد این بازار است. شروع فعالیت بازار رمزدارایی از سال 95 بود و بسیاری از شرکت‌ها از همان زمان به فعالیت پرداختند.

هم‌بنیانگذار نوبیتکس افزود: دراین سال‌ها رویکرد حاکمیت به این شکل بوده که بخشی از صنعت رمزدارایی مثل ماینینگ را به‌صورت رسمی پذیرفته، اما در سایر حوزه‌ها با دید شک و تردید نگریسته شده و سیاست‌ها نه حمایتی بوده و نه کاملا سلبی؛ اما حمایتی از این صنعت در ایران نشده و در حالیکه روزی 10 درصد از ماینینگ بیت‌کوین جهان را داشتیم، امروز این رقم بسیار کوچک است.

جلوگیری از خروج سرمایه کاربران ایرانی بازار رمزدارایی

مدیرعامل نوبیتکس با بیان اینکه اگر بخواهیم تحولی ایجاد کنیم به نظر می‌رسد که با رویه فعلی نتوان از فرصت‌هایی که پیش روی ما قرار دارد، استفاده کنیم، گفت: نیازمند سیاست شفاف با نگاه توسعه‌گرایانه در قوانین و سیاستگذاری‌ها هستیم. از این منظر اگر این فرصت استفاده شود، می‌تواند نتایجی برای اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد که بتوانیم سهمی در آینده اقتصاد دنیا داشته باشیم. ما نیز در اهداف پیش روی خود قصد داریم تا سال 2030 به یکی از سه شرکت برتر خاورمیانه در حوزه فناوری‌های نوین مالی تبدیل شویم.

راد یادآور شد: حمایت از پلتفرم‌های بومی تبادل رمزدارایی و توسعه کسب‌وکارهای ین حوزه، در کنار اشتغالزایی برای نخبگان، منجر به جلوگیری از خروج سرمایه و همچنین نگهداری دارایی ایرانی‌ها در فضایی امن‌تر به‌جای انتقال به بسترهای ناشناس و خارجی می‌شود که در صورت برخوردن به مشکل، امکان پیگیری قانونی نیز در آنها وجود ندارد.

در ادامه این نشست خبری، وحید شامخی معاون توسعه کسب و کار نوبیتکس، مهدی سیلاوی مدیر محصول نوبیتکس و حدیث خسروی مدیر روابط عمومی نوبیتکس درباره گزارش سال 2023 نوبیتکس توضیحاتی ارائه کردند.

آمار و ارقامی از مبادلات رمزارز در ایران

نوبیتکس در گزارش سال 2023 این پلتفرم، علاوه بر ارائه آمارهایی از تعداد کاربران، کاربران جدید، میانگین سنی، توزیع جغرافیایی و…، به چالش‌های قانونگذاری این صنعت در سال گذشته و چشم‌انداز و اهداف پیش روی خود پرداخته است.

هدف نوبیتکس از انتشار گزارش سال، کمک به پژوهشگران و همچنین تصمیم‌گیران برای دستیابی به نگاه و تحلیلی عمیق‌تر به این بازار بزرگ در ایران و جهان است.

نوبیتکس در گزارش سال خود با مرور اتفاقات و محدودیت‌هایی تنظیم‌گری رمزارز در ایران، سال 2023 را سال سخت اما پرامید برای قانونگذاری رمزارز در ایران دانسته و با اشاره به فرصت‌های نگاه توسعه‌ای به صنعت کریپتو، مخاطرات نگاه محدودیت‌محور را گوشزد کرده است.

افزایش اقبال ایرانیان به رمزارزها

نگاه ایرانیان به بازار بزرگ رمزارز/ فرصت‌های توسعه‌ای صنعت رمزدارایی برای کشور

این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کاربران بزرگترین صرافی رمزارز ایران، در سال 2023 یک میلیون و 392 هزار نفر افزایش یافته و در پایان این سال به پنج میلیون و 761 هزار نفر رسیده است. البته در حال حاضر تعداد کاربران نوبیتکس از عدد شش میلیون نفر عبور کرده است.

با توجه به افزایش یک میلیون نفری تعداد کاربران نوبیتکس در سال 2022، افزایش نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار نفری تعداد کاربران این پلتفرم در سال 2023، نشاندهنده افزایش اقبال ایرانیان به بازار ارزهای دیجیتال در یک سال گذشته است.

تعداد کاربران جدید زن که در سال 2023 به نوبیتکس پیوستند، 50 درصد از تعداد کاربران زن جدیدی که در سال قبل به نوبیتکس اضافه شدند بیشتر شده است. د رحالیکه تعداد کاربرا نزن نوبیتکس در سال 2019، هشت درصد کل کاربران بوده، این نسبت در سال 2022 به 22 درصد و در سال 2023 به 23 درصد رسیده است.

نگاه ایرانیان به بازار بزرگ رمزارز/ فرصت‌های توسعه‌ای صنعت رمزدارایی برای کشور

68 میلیون معامله رمزارزی در یک سال

در سال 2023 تعداد بازارهای ریالی و تتری نوبیتکس به عدد 196 رسید و بیش از 68 میلیون سفارش منجر به معامله در نوبیتکس ثبت شد. در این میان 400 هزار موقعیت خرید و فروش تعهدی موفق نیز در نوبیتکس ثبت شد.

در سه سال گذشته حضور گروه‌های سنی مختلف در بازار رمزدارایی‌ها به مرور متوازن‌تر شده، اما همچنان 31 تا 40 ساله‌ها بیشترین تعداد فعالان بازار رمزارز را به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر 70 درصد از کاربران نوبیتکس زیر 40 سال سن دارند.

معاملات تعهدی و دیگر محصولات

اضافه شدن امکان خرید و فروش تعهدی و استفاده از ضریب در این معاملات، استیکینگ، استخر مشارکت، ییلدفارمینگ، رونمایی از کیف پول غیرمتمرکز لاکت ولت، رونمایی از صرافی غیرمتمرکز نوبی‌دکس، ارائه پروپوزال کرم‌چاله دانش صفر برای شبکه اتریوم ازسوی تیم نوبیتکس‌لبز، برگزاری هکاتون دیفای و… بخشی از اقداماتی بود که در سال 2023 در نوبیتکس صورت گرفت.

متن کامل گزارش سال 2023 نوبیتکس را در لینک زیر مطالعه کنید:

https://nobitex.ir/annual-report/2023/

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس