چین

چین به پیشرفت‌های نظامی چشمگیری دست یافته است و دستاورد جدید این کشور مبنی بر ایجاد یک فناوری که هر جنگنده‌ای را رادارگریز و رهگیری آن را از صفحه رادار غیرممکن می‌کند، دلیلی بر این مدعاست.

به گزارش مشرق، دانشمندان مرکز فناوری پلاسمای موسسه پیشرانه هوافضای «شی‌آن» که زیر نظر شرکت علوم و فناوری هوافضای چین فعالیت می‌کند، اعلام کرد: یک دستگاه «رادارگریز پلاسما» با فناوری نوین ساخته‌اند که بر خلاف نوع قدیمی که ابری از پلاسما را روی هواپیما تولید می‌کرد، می‌تواند بخش حساس جنگنده از جمله گنبد رادار، کابین خلبان یا سایر نقاطی که بیشتر مستعد شناسایی رادار دشمن هستند، را مخفی نگه‌دارد به عبارت دیگر، این دستگاه با یک پرتوی الکترونی روشن می‌شود تا اپراتورهای رادار را فریب دهد.

به نقل از پایگاه خبری چاینا مورینگ پست، به گفته دانشمندان چینی، دستگاه رادارگریز پلاسمای نسل جدید از ساختاری کاملا ساده، قابل تنظیم، توان گسترده و چگالی پلاسما، برخوردار است و این راه حل فنی جدید به زودی می تواند بر روی هر جنگنده ای نصب شود تا توانایی‌های نظامی‌های چین افزایش پیدا کند.


این نشریه هنگ‌کنگی با بیان اینکه پلاسما از ذرات باردار الکتریکی تشکیل شده و به روشی منحصر به فرد با امواج الکترو مغناطیسی فعالیت می‌کند، نوشت: هنگامی که امواج رادار با پلاسما برخورد می‌کنند، موجب کاهش انرژی و قدرت امواج می شوند.

بر اساس این گزارش، حتی یک جت جنگنده معمولی می تواند با این دستگاه خود را از دید رادار مخفی نگه دارد و بازی را در نبردهای هوایی تغییر دهد.

پیشینه
کارشناسان معتقدند طی دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در ارتش چین با توجه به قراداد بزرگ تجهیزات و تکنولوژی سلاح در این کشور تحت برنامه به روزرسانی نیروهای دفاعی که تا سال ۲۰۳۵ برنامه‌ریزی شده، صورت گرفته است.

به نوشته چاینا دیلی، شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین همواره بر اهمیت توسعه سخت افزاری و تکنولوژی ارتش تاکید کرده بود و پیشرفت نظامی و تجهیزات در به روزرسانی ارتش را نقطه ای مهم می‌دانست و بارها ارتش را به استفاده کامل از علوم مدرن و تکنولوژی برای تقویت ظرفیت‌های مقابله‌ای ترغیب کرده است.

وی سال‌ها پیش در کنفرانس ارتش در سطوح عالی در پکن گفت فرماندهان درجه ارشدی را که با پیشرفت‌های تکنولوژی در ارتش سازگار می شوند را در سمت‌هایشان ابقا می کند. او معتقد بود برای دفاع در برابر دشمن اگر شکاف نسلی در سلاح‌ها وجود داشته باشد کار سخت می‌شود.

رئیس جمهوری چین هدف حزب حاکم را ایجاد و عملیاتی کردن ارتشی مجهز و به روز عنوان کرد.

روایتی از یک خبر I پیشرفت‌های چشمگیر نظامی چین: لفاظی یا واقعیت؟



او در سال ۲۰۱۷ نیز در گردهمایی بزرگی در پکن برای برگزاری مراسم جشن نودمین سالگرد تاسیس ارتش آزادی خلق چین خواستار استفاده از علم و تکنولوژی و دنبال کردن آخرین روش‌های تکنولوژی دفاعی جهانی شد.

بدین ترتیب با تلاش‌های بی‌وقفه در زمینه توسعه تکنولوژی سخت افزاری اکنون ارتش آزادی خلق چین بسیار پیشرفته شده است و ظرفیت و توانایی آن بالا رفته است. طی یک دهه گذشته، نیروی دریایی چین نیز پیشرفت‌های شایانی کرده است و کارشناسان می گویند به یکی از بزرگترین نیروهای دریایی پیشرفته تبدیل شده است.

در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷، سازمان دفاعی آمریکا (پنتاگون) در گزارشی اعلام کرد که چین در بخشی از زمینه‌های نظامی دارای پیشرفته‌ترین سلاح‌های ممکن در جهان است و توانسته به‌خوبی در برخی از موارد از رقبای خود سبقت بگیرد.

بر اساس گزارش غیر طبقه بندی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، پکن توانسته گام‌های بزرگی در توسعه قدرت نظامی ارتش داشته است و این پیشرفت بیشتر به علت قوانین داخلی است که شرکای خارجی را برای ورود به بازار چین تحت فشار اسرار تکنولوژی و فنی قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، چین با دریافت آخرین اطلاعات فناوری از طرق مختلف، در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی از جمله فناوری‌های دریایی، موشک‌های برد طولانی و متوسط و سلاح‌های نفوذی نسبت به دیگر رقبای خود دارای جایگاه اول جهان است.

به گفته پنتاگون، موشک‌های چین می‌توانند در هر برهه زمانی با سرعت صوت شلیک شده و از برد سیستم‌های دفاع موشکی نیز خارج شوند.

بر اساس گزارش پنتاگون با محوریت قدرت نظامی چین، ارتش آزاد مردم این کشور توانسته با رویکرد چندگانه به کسب تکنولوژی در حال حاضر در مواردی دارای پیشرفته‌ترین سلاح‌های مدرن جهان مجهز باشد.

اهمیت موضوع

در دی ماه سال جاری، دانشمندان نیروی دریایی چین روشی نوینی برای استفاده از رادار نظامی کشورهای دیگر برای مکان‌یابی و ردیابی کشتی‌ها دست یافتند.

این محققان توضیح دادند که با استفاده از ابزارهای ساده ای مانند لپ‌تاپ و آنتن (جداکننده سینگال رادار نظامی)، توانسته اند موقعیت های کشتی های باربری را با دسترسی به سیگنال‌ «رادارها، ناوهای جنگی یا حتی هواپیمای هشدار زود هنگام (اواکس)» کشورهای مختلف، رهگیری کنند.

روایتی از یک خبر I پیشرفت‌های چشمگیر نظامی چین: لفاظی یا واقعیت؟



سونگ جی، محقق دانشگاه هوانوردی دریایی ارتش چین با همراهی تیمش از دانشگاه یانتای در مقاله ای که در نشریه چینی «علم و فناوری» منتشر کرده، تاکید داشته است که این فناوری زمانی که تنها فرستنده یا متحدانش می توانستند از سیگنال ها استفاده کند، غیرممکن تلقی می شد.
وی افزود: استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای رهگیری اهداف، مستلزم آگاهی از پارامترهای فیزیکی دقیق است که به صورت دائم در حال تغییر بوده و فقط فرستنده از آن اطلاع دارد.

چین همچنین اعلام کرد که بودجه دفاعی خود را برای سال آینده ۷.۲ درصد افزایش داده است. پکن به مدرن‌سازی ارتش خود در بحبوحه رقابت با ایالات متحده و شبکه متحدانش ادامه می‌دهد.

هزینه ۱.۶۷ تریلیون یوان (۲۳۱.۴ میلیارد دلار) که در گزارش دولت در نشست سالانه کنگره ملی خلق چین به آن اشاره شد، سال ۲۰۲۴ را تبدیل نهمین سال متوالی می‌کند که افزایش تک رقمی بودجه دفاعی شکل گرفته است.

از زمانی که شی جین‌پینگ بیش از یک دهه پیش رئیس جمهور و فرمانده کل قوا چین شد، بودجه دفاعی از ۷۲۰ میلیارد یوان در سال ۲۰۱۳ به ۱.۶۷ تریلیون یوان (۲۳۰ میلیارد دلار) در سال جاری افزایش یافته است.

بودجه دفاعی چین توسط همسایگانش و ایالات متحده که نسبت به اهداف راهبردی پکن و توسعه نیروهای مسلح آن نگران هستند، به دقت رصد می‌شود.

بر اساس داده‌های موسسه بین المللی مطالعات راهبردی مستقر در لندن (IISS)، بودجه امسال سی‌امین سال متوالی افزایش هزینه‌های دفاعی چین است

ارزریابی
ارتش بزرگ چین یکی از قدرتهای هسته ای جهان است و علاوه بر در اختیار داشتن انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی پیشرفته، نزدیک سه میلیون نفر پرسنل دارد.

از دیگر سو، پیشرفتهای نظامی سریع چین در زمینه نظامی سبب شده است سایر کشورها در شرق آسیا از جمله ژاپن به دنبال افزایش بودجه نظامی خود برای رقابت با پکن باشند.

یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه ژاپن اواسط اسفند ماه سال جاری گفت گسترش سریع قدرت نظامی چین یک نگرانی جدی برای ژاپن و جامعه بین‌المللی است.

کارشناسان می گویند اقتصادهای بزرگ‌تر در شرق آسیا با رویکردی آینده‌نگرتر روی ارتش‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.


ژاپن به دنبال افزایش بودجه نظامی چین به ۲۳۱.۴ میلیارد دلار، اعلام کرد که افزایش سریع قدرت نظامی چین یک نگرانی جدی است.

از دیگر سو، ژاپن و استرالیا نیز می‌کوشند همکاری نظامی دوجانبه را در موارد احتمالی بروز هرگونه حمله نظامی افزایش دهند.

منابع خبری می گویند توکیو همچنین خواستار همکاری کانبرا در استفاده از قاره وسیع استرالیا به عنوان محل آزمایش موشک های ژاپنی است که این موشک ها روز به روز در حال توسعه هستند.


ژاپن در اواخر سال ۲۰۲۲ متعهد شده است با توسعه موشک‌های دوربرد، همراه با تهیه موشک‌های کروز تاماهاوک تولید آمریکا، به «قابلیت‌های ضد حمله» دست یابد تا بتواند از آنها به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات امنیتی منطقه‌ای استفاده کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    3 9
    الان شما وکیل وصی چین هستید
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      3 0
      یکی نیست همینو بگه
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      4 2
      نه، ما دشمن یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون و غربگداهای داخلی هستیم، تو چی؟ نوکر یانکی‌ها و صهیونیست‌ها هستی؟!
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      1 0
      بیان یک خبر درمورد چین چقدر شما غربگداها را عصبانی میکند خوشحالم
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    2 2
    من تو عمرم جنس چینی خوب ندیدم
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      2 2
      چند ماهته؟؟! 🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      2 1
      منم هر جنسی که از کنار چین رد شده باشه نمی‌خرم مثل گوشی آیفون، کامپیوتر و لوازم اَپل، سامسونگ، ال جی، مرسدس بنز (قطعاتش چینیه!) و....!!
  • DE ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    قابل توجه سياست گذاران نظامى در ايران،در عرصه جهانى اين ميدان است كه حرف اول را ميزند
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      0 0
      قابل توجه امثال شما میدان میگوید امریکا در حال افول و اضمحلال است
  • سید مرتضی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    نیروی هوایی چین به جرأت دومین نیروی هوایی جهان از نظر کیفیته بعد از امریکا! از نظر کمیت هم همینطور! جی 20 یک نسل پنجم کامل هستش جی 16 از نظر راداری اویونیک و سازه از سوخوی 35 هم برتره! در دریا هم از اف 18 ادونسد سوپر هورنت برتره هم از نظر حمل و هم الکترونیک
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    که چی شما که دموکراسی خواهید ...
  • آرش چویل IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    اگه ما 30 چهل سال پیش شروع به ساخت یه جنگنده حتی خیلی ساده کرده بودیم و همون توسعه داده بودیم و ارتقا می‌دادیم حتما الان یه جنگنده خوب داشتیم . بخش هوا فضای سپاه این توانمندی رو داره که شروع کنه به تحقیق و توسعه در مورد این کار تا چند دهه آینده ما جنگنده به روز تولید کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس