به گزارش مشرق از تارنمای تحلیلی فایننشیال تایمز، رئیس شرکت هوانوردی داسو فرانسه نسبت به تعهدات جدید اتحادیه اروپا برای افزایش تولید تسلیحات در این بلوک تردید کرده و هشدار داد: تکمیل یک صنعت دفاعی واقعی در اروپا ممکن است چندین دهه طول بکشد.
اریک تراپیر روز چهارشنبه اعلام کرد نسبت به تلاش اخیر بروکسل (مقر اتحادیه اروپا)، برای راه اندازی دوباره صنعت دفاعی منطقه، با بودجه مشترک و برنامه های تدارکاتی، در بحبوحه تلاش برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین در حالی که این کشور با تهاجم روسیه مبارزه می کند، تردید دارد.
وی اظهار داشت: «اروپا به یکباره معتقد است که کار روی دفاع چیز خوبی است. . من خوشحالم که این درک وجود دارد اما بین این درک و واقعیت ساخت یک صنعت دفاعی اروپایی، سالها و حتی دههها طول خواهد کشید».
تراپیه هشدار داد: اروپا هنوز به خرید از صنایع دفاعی آمریکایی تمایل دارد، با این حال تلاش میکند زیرکانه عمل کند و سال ها کار در پیش دارد تا زنجیره تامین آسیب دیده از سال ها کاهش بودجه دفاعی را بهبود بخشد، این کاهش بودجه مانع تحویل به موقع سفارشها توسط این شرکت سازنده جت رافال در سال ۲۰۲۳ شد.
داسو یکی از شرکتهای اروپایی است که پس از سالها کاهش هزینههای دفاعی، با افزایش سفارشهایش برای جتهای رافال، از افزایش سرمایهگذاری در بودجه دفاعی در سطح جهان سود برده است. اما بیشتر این سفارشها، به استثنای سفارشهای بزرگ از فرانسه و سفارشهای کوچکتر از کشورهایی مانند یونان، از خارج از اتحادیه اروپا، از هند، امارات متحده عربی یا اندونزی آمدهاند.
کشورهایی از جمله آلمان و هلند اخیراً جتهای F۳۵ ساخت ایالات متحده لاکهید مارتین را انتخاب کردهاند، تا حدی به این دلیل که آنها قادر به حمل بمبهای هستهای آمریکا و سازگار با توافقنامههای اشتراک تسلیحات ناتو هستند.
تراپیر در ریختن آب سرد بر روی برخی از جاه طلبی های اتحادیه اروپا در دفاع تنها نبوده است، زیرا شرکت هایی مانند سازنده مهمات آلمانی راین متال نیز از سرعت کند تصمیم گیری در اتحادیه انتقاد می کنند.
مدیر اجرایی این شرکت آلمانی گفت: اروپا باید اطمینان حاصل کند که روند انجام کار را ساده نگه میدارد و در حالی که تلاش میکند بودجه برای صنعت دفاعی را افزایش دهد، مقررات سنگینتری ایجاد نکند.
تراپیر گفت: اگر به اقتصادهای جنگی نگاه کنید، شما سلاح میسازید، نه این که مقررات وضع کنید و اقتصادی دارید که دفاع را در قلب همه دغدغههایش قرار میدهد.
هشدار تراپیر در حالی مطرح شد که داسو پیشبینی کرد در سال ۲۰۲۴ مشکلات بیشتری با تامینکنندگان اروپایی داشته باشد، زیرا پیش از این نیز تحویل جت رافال در سال گذشته را تحت تأثیر قرار داده است. این شرکت در نهایت ۱۳ هواپیمای رافال و ۲۶ جت تجاری فالکون را در مقایسه با پیشبینی ۱۵ و ۳۵ فروند برای سال ۲۰۲۳ به فروش رساند و فروش تعدیل شده آن در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافت و به ۴.۸ میلیارد یورو رسید. به همین دلیل سهام داسو تا اوایل حدود ۶ درصد کاهش یافت. بعدازظهر روز چهارشنبه حتی با وجود اینکه کل سفارشات معوقه این گروه به ۳۸.۵ میلیارد یورو افزایش یافت، داسو پیشبینی کرد فروش بالاتری نزدیک به ۶ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۴ داشته باشد.
تراپیر گفت که تامین کنندگان اروپایی داسو به دلیل مشکلات مربوط به منابع خود، اغلب از خارج از اتحادیه اروپا، یا به دلیل مشکلاتی مانند هزینه های بالای انرژی و بازپرداخت کمک های دولتی دوران همهگیری کرونا، محدود شده اند.
داسو، مانند سایر شرکتهای دفاعی که با مشکلات زنجیره تامین دست و پنجه نرم میکنند، مانند تالس یا ایرباس، بودجهای را برای کسبوکارهای کوچک در حال مبارزه تامین میکند یا تیمهای خود را به عنوان تقویت کننده برای گروه های کوچکتر تجاری میفرستد.