کد خبر 1583806
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
76352c70-81de-4c98-989f-071023ad6328.jpg - کراپ‌شده

سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده فیلیمو و فیلم نت، چه شیوه‌های جدیدی را برای نمایش تبلیغات به کار گرفته‌اند و باعث انتقاد کاربران شده‌اند؟

به گزارش مشرق، مدتی است که پخش آگهی بازرگانی در میانه سریال، به مجموعه‌های نمایش خانگی اضافه شده است و پلتفرم‌ها نیز برای پخش آگهی مشابه تلویزیون عمل می‌کنند، با این تفاوت که تبلیغات در تلویزیون زمان بسیار طولانی‌تری دارند.

از آن‌جایی که مخاطبان برای تماشای محصولات پلتفرم‌ها، اشتراک خریداری می‌کنند، خودنمایی آگهی بازرگانی در سریال‌ها یا برنامه‌ها و همچنین افراط در پخش تبلیغات، برای کاربران پذیرفته‌شده نیست.
می‌دانیم که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، برنامه‌ها و سریال‌ها به حضور حامی مالی نیاز دارند و پلتفرم‌ها نیز با جذب آگهی بازرگانی، بخشی از هزینه‌هایشان را جبران می‌کنند، اما زیادی‌روی و بدسلیقگی در پخش تبلیغات مخاطب را آزار می‌دهد و انتقادهای آنان را به دنبال داشته است.

رژه تبلیغات در نمایش خانگی!

نمایش آگهی بازرگانی در میانه سریال
پیش از این تنها ابتدای سریال آگهی پخش می‌شد و مخاطب نیز می‌توانست با استفاده از گزینه «رد کردن آگهی» تبلیغ را تماشا نکند، اما به تازگی تبلیغات به میانه سریال‌ها نیز اضافه و جزئی از سریال شده‌اند! بدتر این‌که شیوه پخش و نمایش تبلیغات نیز طوری است که مخاطب مجبور است آن را تماشا کند.
پلتفرم فیلیمو در میانه پخش سریال «گناه فرشته»، به دو شیوه آگهی بازرگانی را نمایش می‌دهد. در حالی که مشغول تمای سریال هستید، اواخر پایان یک سکانس، ثانیه‌شمار نمایش آگهی آغاز می‌شود و سپس تبلیغ حدودا 10 ثانیه‌ای نمایش داده می‌شود.
اگر مخاطب چند ثانیه سریال را جلو ببرد، ممکن است ثانیه‌هایی از سکانس بعدی را از دست بدهد، بنابراین تبلیغ به نوعی به مخاطب تحمیل می‌شود. پلتفرم فیلم‌نت نیز در سریال «دفتر یادداشت» که مورد توجه مخاطبان بود، در میانه سریال تیزرهای تبلیغاتی مختلف را پخش کرد. به عنوان مثال در قسمت‌های 14 و 16، در فاصله دو سکانس به مدت 10 ثانیه آگهی بازرگانی پخش شد.
تبلیغات بیلبوردی در نمای خیابان
علاوه بر پخش آگهی بازرگانی در میانه بعضی سریال‌های مهم و پرمخاطب، اشاره کردیم که اخیرا تبلیغات به جزئی از سریال‌ها نیز تبدیل شده‌اند و نشان‌های تجاری مختلف جلوی چشمان مخاطب رژه می‌روند! سریال «گناه فرشته»، از اکثر نماهای خیابان برای نمایش تبلیغات استفاده کرده است.
مثلا پس از پایان یک سکانس یا زمانی که یکی از شخصیت‌ها با ماشین مشغول عبور از خیابان است، در آن خیابان و در مرکز تصویر بیلبوردی نمایش داده می‌شود که تصویر یک نشان تجاری روی آن خودنمایی می‌کند. مثلا در قسمت یازدهم سریال «گناه فرشته»، تبلیغ سه نشان تجاری مختلف در سه نمای خیابان نشان داده شد. مدت زمان این تبلیغ چهار ثانیه است. مشابه این شیوه تبلیغ پیش‌تر در سریال «سرگیجه» ویژه پلتفرم نماوا نیز دیده شده بود. در بعضی سکانس‌های سریال، وقتی شخصیت‌ها می‌خواستند قهوه بخورند، نشان تجاری یک پودر قهوه و نسکافه تبلیغ می‌شد.
باز شدن پای تبلیغات به قصه و شخصیت‌ها
در سریال «دفتر یادداشت» ویژه پلتفرم فیلم‌نت نیز تبلیغات حامی مالی مجموعه کاملا در چشم مخاطب فرو رفت! در سکانس‌هایی از سریال دیدیم که تلویزیون یا یخچالی از برند حامی مالی سریال را به خانه دو شخصیت سریال آوردند و روی محصول تاکید شد.
در یکی از قسمت‌ها نیز دو شخصیت اصلی «دفتر یادداشت» یعنی «ایرج» و «حمید» وارد یک بازار شدند، سپس شخصیت «ایرج» گفت که خواب دیده است که همراه همسرش به بازار آمده تا وسایل خانه خریداری کنند! نمایش تبلیغات در سریال به همین‌جا ختم نشد و از بلندگوهای بازار نیز تبلیغات بازار پخش می‌شد. همچنین در یکی از قسمت‌ها، زمانی که «ایرج» و «حمید» دنبال یکی از اهالی آپارتمان می‌گشتند، وارد یک فروشگاه حامی مالی سریال شدند! در دیالوگ‌هایی که میان این شخصیت‌ها رد و بدل شدند نیز نام حامی مالی گنجانده شده بود تا این نشان تجاری تمام و کمال در بستر سریال تبلیغ شود.
خودنمایی تبلیغات در «اسکار»
علاوه بر سریال‌ها، برنامه‌های پرمخاطب نیز از هیچ فرصتی برای تبلیغ حامی مالی خود نمی‌گذرند. مثلا در برنامه «اسکار» نشان تجاری حامی مالی برنامه زیرنویس می‌شود و در ویدئو وال نیز حسابی خودنمایی می‌کند. هنگامی که تبلیغات نمایش داده می‌شود، نماهایی از ویدئو وال گرفته می‌شود تا مخاطب کاملا نام نشان تجاری را ببیند.
علاوه بر این‌ها، نیما شعبان‌نژاد به سبک مجریان بعضی برنامه‌های تلویزیونی، در یک آیتم تبلیغاتی مستقل برای حامی مالی برنامه تبلیغ می‌کند.
منبع:روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میرزا IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    خودتونو ناراحت نکنید مدیران این شبکه ها اغلبشون ادعای حق طلبی و عدالت اجتماعی دارند حالا بگردید پرتقال فروش را پیدا کنید.افتاد؟
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آز حجم اینترنت مردم استفاده می کنن برای اسپانسرگرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس