کد خبر 1584045
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
چهارشنبه سوری

روزگاری نه چندان دور چهارشنبه سوری نوید بخش زندگی و روشنایی دلهایمان بود اما در سالهای اخیر این آیین کهن به چهارشنبه سوزی بدل شده و رنگ و بوی دود، خون و سوختگی به خود گرفته است.

به گزارش مشرق، چند روز بیشتر تا پایان سال ۱۴۰۲ و نوروز باستانی باقی مانده و تب و تاب پایان سال مانند سالیان گذشته ، نوید سرزندگی دوباره طبیعت را می دهد.

فرا رسیدن ایام پایانی سال و چهارشنبه سوری خاطرات سالهای نه چندان دوری تداعی می‌شود که خانواده ها دور هم جمع شده و آتشی برمی افروختند که تنها گرمابخش دلهایشان بود و دامان کسی را نمی سوزاند.

خانواده‌ها دور آتش جمع می شدند تا زردی شان را به آتش سپرده و سرخی آتش را جذب و در وجودشان حل کنند اما متاسفانه در سالهای اخیر برخی افراد این آتش را به دامان خانواده ها انداخته و مصیبت و بلا را در آستانه سال جدید به هم نوعان خود می بخشند.

چهارشنبه‌ سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبهٔ ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش ویژگی اصلی این شب است.

چهارشنبه با اصالت یا خانمان سوزی

پویش چهارشنبه‌سوری اصیل

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تعداد کل حوادث امسال تا پانزده اسفند جاری را ۲۳ هزار و ۵۱۴ مورد اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال گذشته که ۲۱ هزار و ۱۹۷ مورد حادثه بوده نشان از افزایش ۱۰ درصدی دارد.

هادی عیدی‌پور در نشست خبری ادامه داد: برقراری ۲۷۵هزار و ۹۱۴ مورد تماس‌ با سامانه آتش نشانی طی سال جاری نشان می دهد این آمار نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد دارد که دلیل آن افزایش آگاهی مردم و گسترش دامنه خدمات آتش نشانی است.

عیدی‌پور به پویش‌های سازمان آتش‌نشانی شیراز در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد سازمان در حوزه فرهنگ سازی و ایمنی و آتش نشانی سه پویش نجات طبیعت، زمستان ایمن و شاد و دومین مرحله پویش چهارشنبه‌سوری اصیل را امسال اجرا کرده‌ایم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بدون بیان جزئیات گفت: امسال دومین سالی است که پویش چهارشنبه سوری اصیل را دنبال می‌کنیم، در سال گذشته با اجرای این پویش شاهد کاهش ۵۹درصد حوادث بودیم.

چهارشنبه با اصالت یا خانمان سوزی

وی ضمن بیان اینکه آمادگی کامل در برابر مقابله با هر نوع حادثه را در ایام منتهی به چهارشنبه سوری آخر سال را داریم، گفت: ما مخالف شادی و برگزاری آیین‌های اصیل نیستیم، اما شرایط برگزاری باید برای همه ایمن باشد.

عیدی‌پور با تاکید بر اینکه نقش والدین در نظارت و کنترل فرزندان اهمیت بالایی در کاهش حوادث چهارشنبه سوری دارد به طرح بام «بانوان آتش نشانی» اشاره کرد و گفت: فاز اول این طرح به اتمام رسیده و خوشبختانه شاهد اتفاقات مثبت در این طرح بوده ایم.

برهم زنندگان نظم و امنیت در چهار شنبه پایان سال با اعلام جرم از سوی ضابطین تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند

دادستان مرکز استان فارس در آستانه چهارشنبه پایان سال اعلام کرد: کسانی که به بهانه مراسم چهارشنبه پایان سال قصد اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی داشته باشند و یا مبادرت به تخریب اموال عمومی و یا مرتکب رفتارهای هنجارشکن و مخالف با شئون و ارزشهای اسلامی شوند با آمادگی و هماهنگی ایجاد شده میان دستگاه های امنیتی انتظامی و قضایی استان در کوتاه ترین زمان ممکن شناسایی می شوند و بر حسب گزارش و یا اعلام جرم از سوی ضابطین قضایی تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

سید مصطفی بحرینی اظهار کرد: قانون خط قرمز و فصل الخطاب برای همه افراد و اقشار جامعه است و چنانچه افرادی تحت هر عنوان به اقدامات غیر متعارف و خلاف شئون و ارزش های اسلامی دست بزنند و قصد نقض قانون و یا تعرض به حقوق عمومی مردم را داشته باشند بر حسب درخواست عمومی و در اجرای وظایف ذاتی دستگاه های امنیتی، انتظامی قضایی با آنان بر اساس موازین قانونی و بدون هر گونه ارفاق قانونی و اغماض برخورد می شود.

وی با بیان این که در صورتی که ابراز شادمانی فراتر از محدوده قانونی باشد منتهی به ولنگاری و تعرض به حقوق سایرین و نقض حقوق شهروندی افراد جامعه می شود گفت: یکی از دستگاه های که مسئول صیانت از حقوق شهروندان است دستگاه قضایی است و ما در دادستانی مرکز استان به اجرای قانون می پردازیم.

دادستان مرکز استان فارس با اشاره به مجازات قانونی کسانی که مرتکب اخلال در نظم و آسایش عمومی می شوند بار دیگر هشدار داد و گفت : مجازات این افراد سه ماه تا یکسال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است و در صورت استفاده از مواد محترقه و ترقه های غیر مجاز مجازات این افراد بر اساس قانون مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز تا ۶ ماه حبس است.

چهارشنبه با اصالت یا خانمان سوزی

بحرینی افزود: چنانچه اقدامات هنجار شکنانه افراد باعث وارد آمدن خسارتی به اموال عمومی و یا خصوصی شود و یا موجب ایراد صدمه بدنی اعم از عمدی یا غیر عمدی به دیگری شود حسب مورد محکوم خواهند شد.

این مقام قضایی استان فارس بدون ذکر آمار اظهار داشت: در سال گذشته با همکاری و مشارکت مردم و حضور مقتدرانه ضابطین و مأمورین انتظامی جرائم ارتکابی چهارشنبه پایان سال نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است.

بحرینی از والدین خواست بر رفتار و عملکرد فرزندان خود در چهارشنبه پایان سال نظارت کنند و اجازه استفاده مواد محترقه را ندهند زیرا سالهای گذشته استفاده از مواد محترقه و آتش زا باعث وارد آمدن صدماتی فراوان و حتی نقص عضو شده است.

دادستان مرکز فارس بیان کرد: دستگاه قضایی استان شعباتی را بصورت ویژه و کشیک در همه حوزه های قضایی برقرار کرده تا به منظور تأمین امنیت مردم به محض وصول گزارش و یا جرائمی در خصوص افراد ناقض قانون و هنجارشکن به جرائم آنان در هر ساعت شبانه روز رسیدگی کنند.

بحرینی گفت: وسایل نقلیه ای که برای ارتکاب جرم و یا اخلال در نظم و امنیت عمومی به کار گرفته شود تا تعیین تکلیف قانونی توقیف خواهند شد و افراد قانون شکن با صدور قرارهای تأمین کیفری بازداشت می شوند.

پشتوانه فرهنگی

استاد جامعه شناس، برپایی جشن چهارشنبه سوری را برای جامعه مفید دانست و گفت: باید با تدبیر، جوانان را با پشتوانه فرهنگی جشن چهارشنبه سوری و با هدف پیشگیری از انحراف این آیین باستانی آشنا کرد.

جمشید حاتمی افزود: سنت چهارشنبه سوری باقی مانده از نیاکان ایرانیان است، این سنت با گذر زمان تغییر شکل یافته و اگر به خوبی از سوی فرهنگ شناسان و فرهنگ دوستان و دست اندرکاران هدایت نشود به چالش در بین جوامع ایرانی تبدیل خواهد شد.

وی به فلسفه برگزاری آیین چهارشنبه سوری در بین ایرانیان و فارسی زبانان اشاره کرد و گفت: در میان اساطیر جهان عناصر چهارگانه شامل آب، خاک، هوا و آتش بطور مشترک جزو مهمترین عناصر به شمار می روند و عنصر آتش برای ایرانیان بسیار مهم و با ارزش است بطوری که به زندگی انسانها گرما و روشنی می بخشد و از طرفی مردم معتقد بودند با روشن کردن آتش، ارواح بد از خانه دور و در مقابل ارواح خوب به آنجا وارد می شود.

حاتمی با بیان اینکه فرهنگسازی و تشریح آیین چهارشنبه سوری به نسل جوان از جمله تدابیری است که مسئولین می توانند در حال حاضر برای پیشگیری از انحراف این مراسم انجام می دهند، اظهار کرد: هر دوره ای نظام ارزشی خاص خود را دارد و از طرفی تمام جوانان دوران تکامل دارند و در هر دوره ارزش ها و سنت ها تغییر می کند و نظام ارزشی دگرگون می شود.

این استاد مردم شناسی و جامعه شناس گفت: نخبگان جامعه باید برای جوامع در حال گذار برنامه ریزی کنند و نسل های جوان این جوامع را با هویت خود آشنا سازند.

وی افزود: در این مسیر باید آداب و سنت ها با روش و متد جدید با هم در نظر گرفته و بدین طریق نمادهای سمبلیک برای نسل جدید توضیح داده شود تا این نمادها برای نسل جدید معنا پیدا کنند.

حاتمی چهارشنبه سوری را یک سنت دیرین و جزو آداب و رسوم ایرانیان از قرن گذشته برشمرد و گفت: اجرای این سنت برای جامعه مفید و ضروری است، بنابراین می توان با برنامه ریزی و هماهنگی با نسل جوان، چهارشنبه سوری را به جای چهارشنبه سوزی که در سالهای نه چندان دور اتفاق می افتد، احیا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    13 6
    چکارشون دارید بذارید این جک و جونورای زبون نفهم بمیرن راحت بشیم
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      ما بیجاره ها رو کر و کور میکنن
  • حسین IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    10 0
    دولت و قانون در مقابل این آلودگی صوتی و روانی فجیع که آرامش ساکنین شهر رو بشدت مختل و غیر ممکن کرده صد در صد مسئول و مقصره، این افراد که از تربیت خانوادگی بهره‌ای نبردن تا خوب و بد به این واضحی رو تشخیص بدن وظیفه قانونه که جلوی این هرج و مرج وحشتناک رو بگیره، انفجارهای مهیب از صبح داره در و دیواره خانه‌های مردم رو به لرزه درمیاره و انگار از دولت و قانون انضباط خبری نیست!!!
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      2 0
      این همه مواد منفجره غیر مجاز و قاچاق چگونه به دست اینها میرسد؟ . هزینه این همه خسارت بر عهده مالیات دهندگان است که از این وضعیت راضی نیستند!!!. درآمد این همه ترقه های غیر مجاز را چه کسانی به جیب میزنند؟!!! وای از روز حساب الهی که همین چند تا سوال کافی است که زندگی هنجار شکنان را تا ابد جهنمی کند!!!!! بماند آسیبهائی که به جان و سلامت مردم وارد میشود که مصداق کامل حق الناس است و به سادگی قابل جبران نیست!!!!!
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    یک رسم مسخره
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    یک رسم مسخره
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    یک رسم مسخره
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    یک رسم مسخره
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این تیتر رو هم‌ بزنید : در ایران هر سال هزاران نفر در دیوانه ترین رسم دنیا قطع عضو و کشته میشوند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این تیتر رو هم‌ بزنید : در ایران هر سال هزاران نفر در دیوانه ترین رسم دنیا قطع عضو و کشته میشوند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این تیتر رو هم‌ بزنید : در ایران هر سال هزاران نفر در دیوانه ترین رسم دنیا قطع عضو و کشته میشوند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این تیتر رو هم‌ بزنید : در ایران هر سال هزاران نفر در دیوانه ترین رسم دنیا قطع عضو و کشته میشوند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    این تیتر رو هم‌ بزنید : در ایران هر سال هزاران نفر در دیوانه ترین رسم دنیا قطع عضو و کشته میشوند
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 3
    جدا؟ دلتون برای چهارشنبه سوری بااصالت تنگ شده؟ روشنی بخش دلهایتان بود؟ دیگه به دلتون بمونه. شما دشمن همه چیز ایران بودید و حالا دم از چهارشنبه سوری می زنید!
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      دل ما برای هیچ چهارشنبه‌سوزی، چهارشنبه‌سوری و هر انحراف دیگری تنگ نشده. باز هم جلوی انحرافات جامعه ایران می‌ایستیم. دشمن همه انحرافات در ایران هم بودیم و هستیم. این دل‌تنگی هم لفظ نویسنده بوده
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 3
    این ترقه انداختن کار خودتونه تا رعب و وحشت بوجودبیارید درحالیکه مردم اصیل ایران هیچوقت مواد انفجاری استفاده نمیکنن
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      برای ما امنیت و آرامش ایران مهمه تا عملکردمون رو بهتر کنیم. این ترقه انداختن‌ها کار خود ضدانقلاب بی‌شرف‌تونه که بگید امنیت و آرامش نداریم. ضمنا تو و امثال تو مگه مردم اصیل ایرانید؟!!!
  • کارشناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 2
    این خانمان سوزی است یا مقاومت
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      آتش با یک کبریت در خرمن میفتد. ریشه این انحرافات بزرگ، همان چهارشنبه‌سوری منحرف و خرافی است که اصیل می‌خوانیدش. همان پریدن احمقانه از روی آتش که هر سال کلی تلفات میداد. قبلش هم انحراف بود. الان هم انحرافه. چهارشنبه‌سوری، والد چهارشنبه‌سوزیه. خدایا؛ ما را با صالحان واقعی هم‌نشین بفرما.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    وحشی های زامبی رو باحال خودشون رها کنید. فقط مردم و عابرین در خطر هستند
  • باقری VE ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    چهارشنبه سوری با اصالت بود،آنقدر سرکوبش کردن طی این سالها، تحت فشار قرار دادن تا ساکت بشه که الان عین فنری که در رفته باشه تو صورت همون محدود کننده هاشون خورده و شده خانمان‌سوز...
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    مقصر خود دولت است که به جای فرهنگ سازی و انجام منظم چهار شنبه سوری سنتی،فقط اعلام محدودیت می. کند و هیجان جوانان را برای ترقه بازی بیشتر می کند.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    زمان نوجوانی ما پنجاه سال قبل که در تهران زندگی میکردیم اصلا مراسم خرافی چهارشنبه سوری به این جهالت و وحشی گری امروز برگزار نمیشد . ترقه هایی بود که نهایتا صداش به 10 متر انطرف تر هم نمیرسید .کلا الگوی زندگی و اداب و رسوم در تعاملات اجتماعی و ازدواج و فرزند اوری و خورد و خوراک وخواب و استراحت و مهمانی و تفریح و استفاده از اصطلاحات فرنگی و تمایل به الگوی زندگی منحط غربی و... مردم ایران دهه های اخیر مخصوصا بعد از پایان جنگ عراق علیه ایران دچار دگرگونی های سریع قهقرایی و خطرناک شده است . گسترش عجیب و با سرعت بسیار بالای فضای مجازی و حجم انبوه مطالب غیر اخلاقی و ضد فرهنگی و پوچی گرایی و توسعه جاهلیت مدرن وتمرکز و سرمایه گذاری فوق العاده دشمنان ایران - اسلام و انقلاب از طرفی و از طرف دیگر غفلت یا کم کاری یا خیانت و وادادگی مسئولین فرهنگی کشور در این فضا باعث بوجود امدن چنین چالشهای فرهنگی و اجتماعی شده است .که اثار شوم ان در مراسمی مثل چهارشنبه سوری وحتی فتنه های سیاسی و فرهنگی و...خود را نشان میدهد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس