به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده سرآمد مطلبی با عنوان اهمیت راهبردی راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس - دریای سیاه منتشر کرد که به شرح زیر است:

در سال ۲۰۱۶ میلادی، ایران ابتکار منطقه‌ای برای گسترش کریدور حمل‌ونقل و ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه را ارائه کرد که علاوه بر خود ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان را نیز شامل می‌شود.

نگاهی به اهمیت راهبردی راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه

این کریدور چندوجهی از خلیج فارس و جنوب ایران آغاز می‌شود، سپس به سمت شمال کشور رفته و به ارمنستان یا آذربایجان ادامه می‌یابد و از آنجا به بنادر پوتی و باتومی گرجستان در دریای سیاه می‌رسد. از آنجا، کشتی‌های رو-رو از دریای سیاه عبور و به بنادر بلغارستان (بورگاس و وارنا) می‌روند. در نهایت، محموله‌ها مجدداً از طریق جاده به یونان و فراتر از به اتحادیه اروپا انتقال می‌یابند.

ایجاد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، برای ایران مزایای راهبردی از جمله کاهش وابستگی ترانزیتی به ترکیه و تقویت روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فراهم می‌سازد. این کریدور راهبردی چهار حوضه دریایی کلیدی شامل «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریای خزر»، «دریای سیاه» و «دریای مدیترانه» را به هم وصل می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 2
    اینچه برون گرمسار چابهار با چین .... نه ...... ا؟؟؟؟
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 2
      خدا شفات بده، دچار بد دردی هستی
  • رضا IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    16 3
    امنیت این کریدور از طرف نیرو های امنیتی زحمتکش و فداکار باید تامین بشه تا به امید خدا مزایای این قضیه برای کشور منفعت اقتصادی به ارمغان بیاره
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    عالی
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 2
    اگه این کریدور از ترکیه عبور نکنه معنی نداره چرا که ترکیه میلیاردها دلار صرف زیرساخت ها کرده تا مرکز ترانزیت جهان بشه به عبارتی با ساختن جاه ریل تونل پل سرعت حمل و نقل و بالا برده و هزینه رو کم کرده
    • ناشناس IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      0 3
      اتفاقا نباید از ترکیه عبور بکنه به ماه نمی کشه که سر قضیه سوختگیری و قاچاق سوخت کامیون‌های ترانزیتی ترک عوارض چند برابر میکند چرا
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 0
    چرا اینقدر لقمه رو جلو دهن پیچش میدین وقتی که نزدیکترین مرز به دریای سیاه مرز ترکیه هست اونجور مسیر طولانی و عوارض هزینه مرز از یک کشور به دوکشور تبدیل میشه فکر نکنم گرجستان این طرح رو قبول کنه چون کریدور جاده ابریشم میانی از چین به اروپا از گرجستان میگذره وجود داره که از باکو تفلیس قارص میگذره
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
      0 2
      برای گرجستان، هر چه تنوع راه ها و مشتریانش بیشتر باشد بهتر است و توان چانه زنی اش را بالاتر می برد.
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 2
      وقتی ایران وابسته به مسیر ترکیه باشد، تعیین کننده قیمت ها ترکیه جعلی است و این برای آینده ایران بسیار خطرناک است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس