کد خبر 1587042
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
مهمانی

در این گزارش چند نکته برایتان آورده‌ایم تا از این فرصت بی‌نظیر برای تربیت دینی و اجتماعی فرزندتان هم استفاده کنید.

به گزارش مشرق، حالا که ماه رمضان با عید نوروز مقارن شده است از آن نهایت استفاده را ببرید و یک خاطره به یاد ماندنی برای خانواده‌تان رقم بزنید. در این گزارش چند نکته برایتان آورده‌ایم تا از این فرصت بی‌نظیر برای تربیت دینی و اجتماعی فرزندتان هم استفاده کنید.

از آنجا که نیمی از ماه مبارک با تعطیلات عید نوروز مقارن شده است، بچه‌های کوچک را دریابیم. اگر بخاطر ماه مبارک و روزه‌داری برنامه عیدمان تغییر کرده، فراهم کردن اسباب نشاط و تفریح بچه‌ها را فراموش نکنیم.

در این گزارش قرار است با چند نکته کاربردی حواستان را به این نکته جمع کنیم که به خاطر روزه‌داری و بی‌حالی ما فرزندان کوچک‌مان از ماه خدا دلزده نشوند.

همچنین با گفت‌گوی کارشناسی برایتان می‌گوییم که چطور از این تقارن عید در عید برای رشد معنوی و فکری و تربیت فرزندان بهره ببرید.

عید دیدنی‌ها را روی ساعت ۱۲ شب کوک‌کنید!

سفرهای نیم روزه بروید

اگر فرزند کوچکی دارید با او صحبت کنید و تا حدی با توجه به سنش او را توجیه کنید و فلسفه ماه رمضان را به او توضیح دهید. اصلا فکر نکنید که بچه است و متوجه نمی‌شود، آدم‌ها با گفت‌وگو همراه‌تر می‌شوند و برای سال‌های دیگر هم کارتان راحت‌تر می‌شود.
«زهرا موحدی‌نیا» مادر ۵ فرزند و پزشک عمومی توصیه می‌کند: «سفرهای کوتاه نیم روزه بیرون شهری، پارک، خانه دوستان هم‌بازی و بیرون رفتن بعد از افطار می‌تواند خاطره خوبی در ذهن فرزندتان به جای بگذارد.»

عید دیدنی‌ها را روی ساعت ۱۲ شب کوک‌کنید!

عید دیدنی‌ها را مدیریت کنید

درست است که ما روزه می‌گیریم، اما ممکن است در روزهای ماه مبارک برای عید دیدنی مهمانانی داشته باشیم که نسبت به امر واجب روزه بی‌توجه باشند یا عذری دارند یا اصلا خودشان هم روزه‌اند.

در آن صورت ما باید حرمت روزه و شهرالله را نگه داریم و پذیرایی را به صورت بسته‌بندی‌های شکیل آماده کنیم که هم‌زمان حرمت مهمان هم حفظ شده باشد، حتی می‌توانیم از آن‌ها بخواهیم با یک افطاری ساده و حتی غیرساده در کنارمان باشند.

موحدی‌نیا می‌گوید: «اگر هم جایی رفتیم و بی‌توجه به ماه مبارک از ما پذیرایی شد با روی گشاده و بدون تیکه و کنایه توضیح بدهیم که روزه‌ایم و زحمت نکشید و ان‌شاء‌الله بعد ماه مبارک مجدد می‌آییم». با این کار هم عیددیدنی‌تان را رفتید و هم به فرزندتان یاد دادید در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیتی چطور رفتار کنند.

عید دیدنی‌ها را روی ساعت ۱۲ شب کوک‌کنید!

سفره‌های ساده افطاری را به دامن طبیعت ببرید

برای اینکه بیشتر از این ایام و روزهای عزیز فیض ببرید، با دوستان و اقوام، سفره‌های ساده افطاری را با خودتان ببرید و در پارک و بوستان‌ها * کنید. هم دورهمی است هم استفاده از بهار طبیعت، هم تعظیم شعائر الهی هم رزمایش نرم و مهربان مؤمنان در جامعه.

حتی می‌توانیم ابتکار به خرج دهید و وعده مهمانی عید را به وقت سحر اختصاص دهید.

مطمئن باشید خاطره ای به یادماندنی برایتان رقم می‌خورد. حواستان باشد که شاید فقط همین چندسال محدود که عید در ماه مبارک است، بتوان این کار را کرد. یعنی شروع مهمانی از ۱۲ شب به همراه مناجات سحر و نماز جماعت صبح!

عید دیدنی‌ها را روی ساعت ۱۲ شب کوک‌کنید!

در سفر هم خودتان را به مساجد برسانید

اگر در ماه مبارک به سفر رفتید و روزه نبودید، حواستان باشد که حرمت روزه را در ماه رمضان حفظ کنید و یادتان باشد که در مکان عمومی خوردن و آشامیدن را رعایت کنید. این کار را در چادر مسافرتی یا محل اقامت انجام بدهید و بیرون از محل اقامت مانند افراد روزه دار امساک داشته باشید. با این کار به بچه‌هایتان هم این ادب دینی و ادب اجتماعی را آموزش می‌دهید.

موحدی نیا می‌گوید: «حتی اگر در سفر هستید هم، خودتان را به برنامه‌های عبادی مساجد و مکان‌های مذهبی برسانید. نمازها را اول وقت و در مساجد بخوانید مخصوصاً با بچه‌ها. تا متوجه بشوند ظواهر شریعت و اعمال عبادی همیشه در متن زندگی مؤمن جاری و پابرجاست و تعطیل بردار نیست.»

صدقه و کمک به دیگران را فراموش نکنید و سفر شما را از فرصت‌های ماه رمضان غافل نکند، ماهی که همه اعمال، در آن ضریب می‌گیرند. در عیددیدنی‌ها و افطاری‌ها هوای روزه اولی‌ها را داشته باشید و با یک هدیه کوچک، حتی نوازش کلامی، یا تکریم و تحسین بابت اراده و قدرت اطاعت به آنها توجه نشان بدهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس