کد خبر 1587852
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین مطلبی با عنوان آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است را منتشر کرد است:

دیروز ایران (کرمان) و امروز روسیه (مسکو)، رسانه داعش مسؤولیت هر دو حمله سنگین و پرتلفات را پذیرفت. داعش تحلیل رفته ای که بخش عظیمی از توان مالی، لجستیکی و حتی انسانی خود را مدتهاست که از دست داده واتکای کنونی آن به برخی حملات متفرقه در تعدادی از ولایات است، اکنون با طراحی و پشتیبانی، مسؤولیت حملات بی سابقه و بزرگ خود را در دو کشور ایران و روسیه بر عهده می گیرد!

نمی توان به راحتی چنین موضوعی را پذیرفت، هم به دلایلی که مختصرا به آنها اشاره شدو هم به دلیل شرایط خاص منطقه ای و بین المللی که ایران و روسیه هر دو بخشی از عناصر شکل دهنده تحولات آن هستند. حمله تروریستی کرمان و دیگر ضرباتی که علیه منافع ایران در سوریه و .. وارد شد در شرایطی رخ داد که دوستان منطقه ای ایران شدیدترین حملات و دشوارترین شرایط را برای رژیم اسرائیل در چند دهه اخیر به وجود آوردند. تنش ها میان تهران و تل آویو نیز به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ تاکنون رسیده است و حالا سروکله داعش پیدا میشود و مسؤولیت حمله کرمان را برعهده میگیرد تا نگاه بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی که اسرائیل را عامل ارتکاب حمله می دانستند متوجه داعش کند. بماند که حتی پس از پذیرش مسؤولیت توسط رسانه داعش، بودند تحلیلگرانی که تل آویو را همچنان طراح عملیات معرفی می کردند. حمله تروریستی مسکو نیز در همین مدار قابل بررسی و تحلیل است. تنش میان روسیه و غرب مدتهاست به بالاترین حد خود رسیده است، مواضع مسکو در خصوص تحولات غزه، مطلوب تل آویو و غرب نبوده است. جنگ اوکراین شرایط به شدت نامطلوبی را برای پشتیبانان اوکراین رقم زده است و برخی شخصیت ها اخیرا از ضرورت تسلیم شدن کییف در این جنگ می گویند. پوتین با انتخاب مجدد به ریاست جمهوری شرایط خود را در داخل روسیه تثبیت و تقویت کرده و غرب را آشکارا تهدید می کند.

در این شرایط یک حمله تروریستی هالیوودی به یک سالن کنسرت در مسکو انجام می شود که امنیت روسیه پوتینی را به چالش می کشاند و تلفات بی سابقه ای را متحمل روس ها می کند. مدتی قبل هم آمریکایی ها درباره وقوع یک حمله تروریستی در روسیه به شهروندان خود هشدار داده بودند. هشداری که توسط کشورهای متحد و همپیمان واشنگتن تکرار شده بود. در روسیه، نگاه ها به سمت دیگری است، اما ناگهان سکوی رسانه ای همان داعش تحلیل رفته، مسؤولیت عملیات را بر عهده می گیرد !

به طور جدی به نظر می رسد که داعش حتی پس از تحلیل رفتن قابل توجه قوایش، کارکرد مؤثر و مفیدی (برند داعش) برای صحنه گردان ها ایفا می کند: طراحی و انجام عملیات تروریستی در سطح بالا برای ضربات امنیتی و حیثیتی بزرگ به قوای مقابل در نبرد موازنه قوا/وحشت و سپس اعلام پذیرش مسؤولیت آن توسط یک گروه تروریستی فرامرزی که از قضا در ناکجا آباد زیست می کند، برای دور کردن تبعات حقوقی، سیاسی و امنیتی حمله و اقدام از طراح (طراحان).

به همین دلایل سخت است که بپذیریم داعش بحران زده و تحلیل رفته ای که مدتهاست بخش قابل توجهی از اقدامات خشن و تروریستی اش متمرکز بر نیروهای دولتی (مسیحی) در آفریقاست و حتی در این مدت در زادبوم خود در غرب آسیا اقدامات قابل توجهی و جدی نداشته است، دو عملیات بی سابقه و ویژه در ایران و روسیه، کشورهای جبهه مقابل غرب طراحی و اجرا کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس