کد خبر 1591457
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
مدیر سابق شاباک: عملیات در رفح فاجعه بار خواهد بود

مدیر سابق شاباک نسبت به عملیات رژیم صهیونیستی در شهر رفح هشدار داد و گفت که چنین حمله‌ای فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش مشرق، عامی ایالون، مدیر سابق شاباک نسبت به عملیات رژیم صهیونیستی در شهر رفح هشدار داد و گفت: این مسئله یک فاجعه انسانی را به بار خواهد آورد. نمی‌دانم که چه تعداد از فلسطینی‌ها خواهند مرد اما می‌دانم که بسیاری از سربازان اسرائیلی جان خود را از دست خواهند داد و باید برای این مسئله نیز آماده شویم که مصر پاسخ خواهد داد چرا که صدها هزار تن از فلسطینی‌ها از نوار مرزی عبور خواهند کرد.

وی در مصاحبه با برونو ماسیاس، خبرنگار مجله انگلیسی نیو استیتسمن در منزلش در جنوب جبل الکرمل که بر روی آوارهای یک روستای فلسطینی ساخته شده است، این اظهارات را ایراد کرد.

ایالون اشاره کرد که یک خانواده فلسطینی مالک بخشی از خانه وی بودند و بعدا این ساختمان بزرگتر شده است. وی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ ریاست شاباک را برعهده داشت و قبل از آن فرمانده نیروی دریایی بود. وی وزیر کابینه ایهود باراک در سال ۲۰۰۸ بود.

کتاب «آتش خودی» وی که در سال ۲۰۲۰ چاپ شد برای کسی که بخواهد درباره فعالیت سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی و سیاست این رژیم به طور کلی بداند، مهم است.

این نویسنده درباره تحول دیدگاه‌های شخصی‌اش در این کتاب صحبت می‌کند. وی درباره فعالیتش در سازمان اطلاعات تا تغییر موضعش درباره فلسطینی‌ها و رهبرانشان و نگاه وی به آن‌ها به عنوان «بازیگران تاریخی» صحبت می‌کند.

وی در مقدمه کتاب خود آورده است: دیدن فلسطینی‌ها به عنوان یک ملت مرا تغییر داد و دیگر به آن‌ها به عنوان صرف اهداف نگاه نکردم بلکه به عنوان ملتی نگاه کردم که رویاهایی دارند که به دلیل مصمم بودن اسرائیلی‌ها برای تحقق رویاهای ما، ناکام مانده است.

ایالون همچنان تحت تأثیر مصاحبه‌ای بود که با یک شبکه استرالیایی انجام داده و گفته بود اگر به عنوان یک فلسطینی متولد می‌شد با رژیم اشغالگر صهیونیستی می‌جنگید.

وی تعدادی از دوستانش را به خاطر این اظهارات از دست داده بود. وی گفت که اظهاراتش درباره روش تفکر فلسطینی‌ها بوده است و «حتی اگر به عنوان دشمن به آن‌ها نگاه کنیم باز هم باید آن‌ها را درک کنیم، غیر از این نوعی جنون است.»

ایالون معتقد است که بسیاری از اسرائیلی‌ها از نوعی جنون رنج می‌برند.

وی تأکید کرد مهمترین حادثه‌ای که بر وی اثر گذاشت در سال ۱۹۹۸ و زمانی بود که گشت وی در نزدیکی ایست امنیتی در غزه توقف کرد. وی گفت «با چشمان خودم کودکی ۱۵ ساله را دیدم که با کینه به من نگاه می‌کرد.» این اتفاق در ابتدای انتفاضه اول رخ داد، زمانی که ایالون معتقد بود که فلسطینی‌ها به دنبال استقلال و آزادی سیاسی نیستند و این یک توهم است.

ایالون که انتفاضه دوم را پیش بینی کرده بود، در این مصاحبه گفت: جنگ غزه تنها بر روابط با مصر تأثیر نمی‌گذارد بلکه بر روابط ما با اردن و ساکنان فلسطینی آن تأثیر خواهد گذاشت. اردن وارد عمل خواهد شد و عبدالله دوم، پادشاه این کشور باید در ارزیابی صلح با اسرائیل بازنگری کند و ممکن است نتواند مردمش را کنترل کند. کشورهای عربی طرح‌های صلح را لغو خواهند کرد. آیا می‌دانید که بیشتر شهروندان عربستانی از ایران به ویژه درخصوص موضوع فلسطین حمایت می‌کنند. همچنین انصارالله و حزب‌الله تحرکات خود را افزایش خواهند داد. جنگ فراگیر با حزب‌الله لبنان با یک تصمیم یا نتیجه حمله به رفح نخواهد بود بلکه نتیجه یک حادثه و فقدان کنترل اوضاع خواهد بود. اگر فلسطینی‌ها از غزه به سینا کوچانده شوند مصر چه پاسخی خواهد داد؟ مصر قدرت‌های نظامی و نیروی دریایی بزرگی دارد.

وی گفت: اگر آمریکا حمایت خود را از ما متوقف کند باید جنگ را متوقف کنیم. هرچه زمان جنگ طولانی می‌شود ائتلاف دولتی بیشتر در قدرت می‌ماند. ارتش و سازمان اطلاعات نیروی زیادی دارند اما از آن استفاده نمی‌شود. این اشتباه بزرگی است. آن‌ها باید فشار بیاورند و رئیس ستاد ارتش باید به سیاستمداران بگوید شما نمی‌توانید بدون تعریف واضحی برای پایان بازی مردم را به این جنگ بفرستید. اما پایان چیست؟ راه حل تشکیل دو دولت که گفته می‌شود از طریق یک ائتلاف منطقه‌ای محقق خواهد شد که فلسطینی‌ها نقش مهمی در آن خواهند داشت. اما در زمان کنونی قادر به انجام چنین کاری نیستند. باید مصر، اردن، عربستان و امارات ائتلاف را تشکیل دهند. آن طور که می‌گویند باید فلسطینی‌ها بخشی از آن باشند وگرنه به آن‌ها به عنوان مزدور نگاه می‌شود. اسرائیل نیز نباید نقشی در تشکیل آن داشته باشد. این همان ائتلافی است که بر بازسازی غزه نظارت خواهد داشت و اعتماد فلسطینی‌ها را به دست خواهد آورد. در حال حاضر لازم است جنگ متوقف شود و اسرائیل باید تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی را آزاد کند تا تمام اسرای خود را در غزه که بیشترشان مرده هستند، آزاد کند.

وی اظهار عقیده کرد: حماس دستاوردهای کمی را محقق کرده است. موضوع فلسطین مجددا روی میز قرار داده شده است اما کابوس آن‌ها راه حل دو دولتی است.

مدیر سابق شاباک نسبت به جنگ قومیتی مثل جنگ‌هایی که در لبنان و سوریه رخ داد و احتمال اینکه این جنگ تا ابد ادامه داشته باشد، هشدار داد.

وی گفت که از فلسطینی‌ها به عنوان یک ملت خوشش می‌آید و عدم به رسمیت شناختن آن‌ها در سازمان ملل به دلیل استفاده آمریکا از حق وتو است: من به آن‌ها به عنوان یک ملت نگاه می‌کنم. سوءفهم ما درباره این موضوع باعث جنگ هفت اکتبر شد. ما به جای حل مشکل آن را مدیریت کردیم و به خاطر این مسأله این تفکر را ایجاد کردیم که آن‌ها ملت نیستند و مستحق کشور نیستند. اولین کابینه‌ای که این سیاست را اعلام کرد کابینه یائیر لاپید و بنی گانتس و نفتالی بنت بود.

وی گفت: نتیجه جنگ کنونی به منزله شکستی برای اسرائیل خواهد بود، حتی اگر نتیجه آن تشکیل یک کشور باشد. چراکه من هویتم را به عنوان یک دموکرات یهودی از دست می‌دهم. تعداد جنگ‌هایی که در آن پیروز می‌شویم هر اندازه باشد بدون راه حل دو دولتی جنگ را می‌بازیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    البته برای فلسطینی ها نه برای ابنها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس