کد خبر 1592578
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان گزینه‌های آمریکا برای مهار حزب‌الله به یادداشت دیوید شنکر، مشاور پنتاگون در حوزه شامات پرداخت و نوشت:

دیوید شنکر، مشاور پنتاگون در حوزه شامات از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ و مشاور وزارت خارجه آمریکا در حوزه خاورمیانه از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، طی یادداشتی در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک بیان داشته که وضعیت کنونی در جبهه جنوب لبنان برای اسرائیل قابل تحمل نیست. ولی اینکه این وضعیت را با زور یا دیپلماسی تغییر دهد، مسأله‌ای است که به رفتار آمریکا بستگی دارد.

طبق این یادداشت، اسرائیل مصمم شده که به هر نحوی نیروهای گردان رضوان حزب‌الله را به عقب‌نشینی تا رودخانه لیتانی وادار سازد تا از کاهش بُرد موشک‌های پرتابی به مناطق شمال فلسطین اشغالی اطمینان یافته و بتواند یهودیان آواره‌شده از این محدوده را به مناطق مسکونی بازگرداند.

نویسنده بیان داشته که فعلاً درگیری در این جبهه محدود شده به‌گونه‌ای که «حزب‌الله عمدتاً به پایگاه‌های نظامی و نه مناطق مسکونی، موشک پرتاب می‌کند. نیروهای اسرائیل نیز آتش خود را به سمت زیرساخت‌ها، انبارهای تسلیحاتی و پرسنل حزب‌الله گشوده‌اند». البته شنکر نگران است که نوع واکنش ایران به عملیات تروریستی اخیر اسرائیل علیه سفارت تهران در دمشق، موجب تشدید نبرد در این جبهه نیز شود.

شنکر درباره امکان‌سنجی مهار نبرد از طریق دیپلماسی به ارائه امتیازاتی به حزب‌الله پرداخته است. از جمله آزادسازی روستای اشغال‌شده الغجر توسط اسرائیل، توقف پروازهای شناسایی اسرائیل بر فراز حریم هوایی لبنان و حمایت آمریکا از ریاست‌جمهوری سلیمان‌فرنجیه، نامزد مورد نظر حزب‌الله در لبنان.

گزینه‌های آمریکا برای مهار حزب‌الله چیست؟

محدودیت‌های این مسیر برای اسرائیل این است که اولاً توقف پروازهای جاسوسی اسرائیل، معطوف به ناتوانی نیروهای یونیفل برای مهار حزب‌الله، برای تل‌آویو قانع‌کننده نخواهد بود. ثانیاً ریاست‌جمهوری فرنجیه موجب افزایش نفوذ و قدرت حزب‌الله در لبنان خواهد شد. ثالثاً حزب‌الله حتی پس از آزادسازی الغجر، هم‌چنان از ادعای اشغال خاک لبنان توسط اسرائیل عقب‌نشینی نخواهد کرد، زیرا مزارع اشغالی شبعا در بلندی‌های جولان نیز هم‌چنان در اشغال اسرائیل است.

ناظر به این محدودیت‌ها، نویسنده سه پیشنهاد مشخص برای دولت آمریکا دارد. اول اینکه پروازهای نظارتی نه توسط اسرائیل بلکه توسط یونیفل انجام شود و یونیفل تصاویر دریافتی را به اسرائیل ارائه دهد. دوم اینکه واشنگتن با ارائه برنامه‌های توسعه اقتصادی در جنوب لبنان با محوریت استقرار یونیفل در مرزها، پایگاه اجتماعی این نیروها را تقویت نموده و حضور آن‌ها را با استقبال مردمی مواجه سازد تا حزب‌الله برای مقابله با این نیروها، با دشواری روبرو شود. سوم اینکه زرادخانه موشکی و پهپادی اسرائیل را تقویت کند تا در صورت شکست مسیر دیپلماتیک، تل‌آویو محدودیتی برای پیشبرد مسیر نظامی علیه حزب‌الله نداشته باشد.

پیشنهادات نویسنده از ایده «جامعه‌زدایی از مقاومت» برمی‌خیزد که محور آن، ایجاد تقابل اجتماعی در کشورهای جبهه مقاومت و تشدید تنش بین توده‌های جامعه با گروه‌های مقاومت است. زیرا حزب‌الله در صورت برخورد با مأموریت شناسایی یونیفل در برابر دولت لبنان و گروه‌های سیاسی داخلی قرار گرفته و برای مخالفت با برنامه توسعه مطلوب آمریکا در جنوب لبنان نیز دچار محدودیت اجتماعی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس