به گزارش مشرق، کانال ابوقاسم در ایتا درباره اقدامات تجاری افغانستان نوشت:
افغانستان برای اولین بار از طریق راه آهن هرات _خواف از طریق ایران کالا به ترکیه می رساند.
به گفته اداره راه آهن افغانستان، 1100 تن تالک از این ایستگاه به مرسین ترکیه ارسال شده است.
مناقشات ژئوپولتیکی و جنگ کریدورها در مثلث خاورمیانه_قفقاز_آسیای مرکزی مهم ترین بستر تنش و نزاع میان قدرت های منطقه ای و جهانی در شرایط کنونی و ده سال پیش رو خواهد بود.
کشورهایی که تحلیل و نقشه راه دقیقی از مزیت های جغرافیایی خود داشته باشند می توانند در کریدورهای منعطف بر حوزه سرزمینی خود امتیازات بیشتری کسب کنند
ایران یکی از این کشورها است که به جرات میتوان گفت از حیث سوق الجیشی بهترین شرایط ژئوپولتیکی را دارد.
قرارگیری در مثلث آفریقا_اروپا_آسیا،دسترسی به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و سواحل اقیانوسی مکران، قرارگیری در مثلث انرژی جهان یعنی قفقاز_آسیای مرکزی _کشورهای خلیج فارس و مزیت های بیشمار دیگر ایران برای قدرت های بزرگ شرقی وغربی پراهمیت کرده است.
البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر از همه پارامترهای قدرت اعم از انرژی مزیت جغرافیایی،علم و تکنولوژی، فرهنگ و... برخوردار باشید اما بهره وری از آن ها برای تولید قدرت داخلی و خارجی شکل نگیرد و از این امکانات برای تحقق بازدارندگی امنیتی ،اقتصادی و فرهنگی(دقیقا مثل آنچه در حوزه نظامی تحقق پیدا کرده است) استفاده نشود داشتن این امکانات خاک خورده مزیت نیست.
ترکیه بجز امتیاز جغرافیایی که در اختیار دارد ،نه منابع انرژی دارد نه صنعت قوی دارد و نه شرایط ممتاز ما را دارد .
کشوری که منابع انرژی خاصی ندارد به هاب گازی منطقه و صادرات انرژی به اروپا تبدیل شده است و در حوزه صنعت توریست و رسانه به یکی از قدرت های نرم و سبک زندگی در جهان و همچنین به هاب حمل و نقل هوایی جهان تبدیل شده است.
این مثال برای این است که بدانیم صرف داشتن المان های قدرت برای ما خلق قدرت نمیکند و باید دقیقا بدانیم چگونه این ظرفیت های بالقوه و استفاده نشده را فعال کنیم.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.