.

آیین رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی در مراسم رونمایی از موتور شش سیلندر بنزینی که در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه عنوان کرد: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی‌سازی و تولید آن گام برداشته‌.

وی افزود: یک شرکت دانش‌بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سارسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند. بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، تشکیل شد و با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتورهای شش سیلندر گام گذاشتند و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.

دهقانی، مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‌ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزو راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین دانش‌ها و فناوری‌ها جای دارند و سرریز این فناوری‌ها می‌تواند به توسعه و ساخت محصولات دیگری منجر شود، ادامه داد: وقتی یک شرکت از توانمندی طراحی، ساخت و ارتقای قوای محرکه‌ای با این حجم، کیفیت و سطح استاندارد برخوردار است، در واقع به سرمایه ارزشمند دانش فنی دست یافته است که به مراتب از خود محصول یادشده ارزشمندتر است و قابلیت تسری به دیگر بخش‌های صنعت خودروسازی را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود.

دهقانی به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

گفتنی است، پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه پژوهش‌ها و کسب دانش فنی، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و راهبردی فعالیت دارد، طراحی و تولید موتور شش سیلندر بنزینی را با توجه به نیاز صنایع کشور آغاز کرد.

به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودروهای تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور، ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • کارگر IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    3 12
    خودرو برقی تبلیغ میکنید، همزمان تولید موتور بنزینی !
  • CA ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    5 21
    ترو خدا رونمایی نکنید همچین چیزهای رو بهمون می خندند
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      5 1
      خنده داری که بهت میخندند موتور ۶ سیلند کاربرد نظامی دارد حالا خودت به خودت بخند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 1
      وا اسفا از این همه خود تحقیری. وا اسفا از این ذهن های استعمار زده. چنین موفقیت های بزرگی که فقط تعداد معدودی کشور توانایی اون رو دارند به جای افتخار و تمجید به کنایه و تمسخر گرفتن، واقعا نمی دونم به امثال شما ها چی باید گفت.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 0
      سوات خوندن نداری خودت را قاطی دانشمندا میکنی که بجای پذیرش دعوت خارجه نشستن برا کشورشون موتور تولید کردن ؟؟ کی قراره اصلا تو رو ببینه که بعد بخواد بخنده الکی خودت را قاطی بزرگان میکنی
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    1 2
    ضمن عرض حترام و خداقوت؛ کنترولر آن یک دستگاهیست به نام ecu... اصل کاری اونه!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      2 1
      ممنون
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 0
      این دستگاه مدتهاست که در ایران ساخته میشود
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 0
      یعنی یه تیکه اف پی جی ای رو رو مهم تر از کل سیستم موتور متالوژی میدونی ؟! با همین اطلاعاته پایینته که بهت هنوز پراید میدن بعد هم فکر میکنی خیلی میدونی
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    3 2
    حالا بدین ایران خودرو و سایپا تا ضرر انباشته شون بیشتر بشه
  • پیمان IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    12 1
    افرین بر مهندسان عزیز ایران
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    4 12
    همین مزخرفاتی که تولید کردید رو اصلاح کنید نمیخواد نوآوری داشته باشید
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      11 1
      برو اصلاح کن یارو ۴ سال عمر شون گذاشتن بعد بعصی هیچ کاری نمی کنند فقط غر می زنند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 8
    شما اول روی هزار تا ماشسن نصب کنید یک سال کار کنه ببینید نتیجش چی میشه. من که میگم به احتنال زیاد صدتا عیب ازتوش در میاد. بعدم اینو بدونید موتوری که سرسیلندر بزنه به درد نمیخوره. مضاف بر اینها بشینید موتور برقی تولید کنید که تسلا هنگ کنه. باید به سمت خودروهای برقی رفت و از بنزینی فاصله گرفت
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    2 7
    این نشان می دهد بعد از ۴۶ سال از انقلاب ما نتوانستیم در صنعت پیشرفت کنیم. تازه با مهندسی معکوس موفق شدیم بعد از ۴۶ سال اینو بسازیم که کشورهای دیگه ۵۰ سال پیش اینو ساختند. یعنی خیلی در این زمینه ناتوان هستیم. در عین حال من معتقدم خودش یک پیشرفت حساب میشه زیرا برخی کشورهای منطقه حتی نمیتونن موتور کوچکتر از این بسازند. گرچه این خبر موجب نامیدی هست ولی باید امیدوار بود. به هر بضاعت ما همین هست
  • من IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    6 0
    ان شاالله قلب انواع خودروهای نظامی باشه که دل دشمنان رو می شکافه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    3 0
    تشکر از دانشمندان و مهندسان محترم کشور.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 4
    خسته نباشید همه دنیا رفتن سمت موتور برقی شما رفتید سمت موتورهای از رده خارج بنزینی که فناوریشم احتمالن از چین یا اروپا خریداری شده، پزشم میدید بملت
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    1 0
    کامنت ها نشان میدهند که خود تحقیر ها و غربگداها مشغول بکارند یارو بجای گفتن موفق باشید برای مهندسان کشورش میگوید به چه دردی میخورد اینها همونهایی هستند که میگفتند موشک ها فتو شاپند و به دردی نمیخورند حرصی که میخورند برایشان کافی است خخخخ
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 0
    فعلا نان تو دانش بنیانه.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 0
    متاسفم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس