تجارت و بازرگانی قلب تپنده هر کشوری بوده که چرخ اقتصادی آنرا در حال حرکت نگه میدارد. ترخیص کالا یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند تجارت بوده که از بیشترین اهمیت برخوردار است. در ادامه قصد داریم این فرآیند تخصصی را بررسی کنیم.
ترخیص کالا چیست؟
میتوان گفت که ترخیص کالا مهم ترین و اصلی ترین مرحله در فرآیند واردات و صادرات کالا بوده و نیاز به مهارت فراوانی دارد. زمانی که کالا وارد مرز های کشور مقصد میشود، این کالا در انبار های گمرک قرار گرفته و صاحب کالا باید آنرا ترخیص کند.
فرآیند ترخیص کالا نیاز به ارائه اسناد و مدارک گوناگون، پرداخت هزینه های گوناگون و پیگیری و هماهنگی های لازمه است تا در نهایت کالا از انبار گمرک خارج شود. در ادامه به بررسی هر کدام از این مراحل خواهیم پرداخت. بطور کلی میتوان فرآیند ترخیص کالا را شامل مراحل زیر دانست:
- آماده سازی و تهیه مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا
- معرفی نماینده به گمرک برای انجام ترخیص کالا
- ارزیابی و بررسی های لازمه
- پرداخت عوارض گمرکی
- تحویل محموله از انبار گمرک به نماینده
شاید این مراحل بسیار کوتاه و کم بنظر برسد اما باید اشاره کنیم که هر کدام از این مراحل زمانبر بوده و نیاز به اطلاعات کافی در زمینه تجارت و بازرگانی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد از شرکت های واسطه ترخیص کننده کالا استفاده میکنند. این شرکت ها با دانش کافی در زمینه ترخیص کالا تمامی فرآیند را انجام داده و در نهایت کالا را به شما تحویل میدهند.
مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا
نماینده و شخصی که قصد دارد کالای خود را از انبار گمرک ترخیص کند، باید اسنادی را آماده کرده تا به گمرک و نهاد های مربوطه تحویل بدهد. این مدارک عبارتند از:
- فاکتور
- لیست عدل بندی یا همان پکینگ لیست
- بارنامه کالا
- ترخیصیه و قبض انبار
- گواهی مبدا
- مجوز ورود کالا از سازمان های مربوطه ( اگر کالا نیاز به مجوز داشته باشد )
- سند ثبت سفارش
ثبت سفارش چیست؟
برای اینکه بتوانید در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت کنید، باید مجوز ثبت سفارش کالا را از دولت دریافت کنید. این مجوز برای ترخیص کالا نیز ضروری است. مجوز ثبت سفارش کالا دارای یک کد 8 رقمی است که به واسطه آن میتوانید کالای خود را سفارش داده و مراحل واردات آنرا انجام بدهید.
مدت زمان ترخیص کالا از گمرک
در ابتدای این بخش باید بگوییم که مدت زمان جابجایی و ترخیص کالا از هر کشور به کشور دیگر میتواند متفاوت باشد. برای همین نمیتوان زمان دقیقی را برای ترخیص از انبار گمرک در نظر گرفت. اما بطور کلی میتوان گفت که ترخیص میتواند بین 3 تا 5 روز طول بکشد. این 3 الی 5 روز در حالتی است که تمامی اسناد و مجوز ها آماده بوده و فرآیند پیگیری و ترخیص با سریعترین حالت ممکن پیش برود.
بهتر است به کالای متروکه نیز بپردازیم. انبار گمرک برای هر کالا مدت زمانی را در نظر میگیرد که میتوان در این مدت پیگیری های ترخیص را انجام داده و کالا را ترخیص کرد. اگر کالا بیش از مدت مشخص شده در انبار بماند، کالا در رده کالای متروکه قرار گرفته و گمرک مالکیت آنرا بر عهده میگیرد. البته باید توجه داشت که صاحب کالا میتواند با ارائه درخواست کتبی این مدت زمان را بیشتر کند.
نقش اظهارنامه گمرکی در ترخیص کالا
مهم ترین سندی که در فرآیند ترخیص کالا وجود دارد، اظهارنامه گمرکی است. اظهارنامه گمرکی سندی جامع در خصوص کالا و ویژگی های آن بوده و باید به گمرک تحویل داده شود. در اظهارنامه ویژگی هایی همچون مقدار کالا، ابعاد کالا، مشخصات صاحب کالا، ویژگی های کالا و ... نوشته میشود.
بازرسی کالا
بازرسین گمرک وظیفه دارند که تمامی کالاهای وارد شده به انبار را بررسی کرده و مواردی را بررسی کرده و مطابقت بدهند. در این مرحله است که اظهارنامه از اهمیت زیادی برخوردار میشود. زیر بازرس با استفاده از اطلاعات ثبت شده اظهارنامه کالا را بررسی کرده و مطابقت میدهد.
اگر بازرسی فیزیکی کالا با اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه در تضاد باشد، فرآیند ترخیص کالا به مشکل خورده و ممکن است با جریمه روبرو شوید. بازرگانان میتوانند با کمک گرفتن از متخصصین و مشاوره ترخیص کالا از این مشکلات جلوگیری کنند.
هزینه های ترخیص از گمرک
هزینه های ترخیص به هزینه هایی گفته میشود که باید در فرآیند ترخیص کالا پرداخت شده تا کالا از انبار آزاد شود. از این هزینه ها میتوان به هزینه های انبارداری، تخلیه و بارگیری کالا، بیمه نامه، حقوق ورود گمرکی، هزینه های کارشناسی کالا و تعرفه های آزمایشگاهی اشاره کرد. این موارد از پرداختی های ضروری بوده که هر بازرگانی باید آنرا پرداخت کند.
برگ سبز گمرکی چیست؟
برگ سبز گمرکی سندی است که توسط گمرک صادر میشود تا بتوان کالا را از انبار گمرک دریافت کرد.در گذشته این سند بصورت فیزیکی صادر میشد اما در حال حاضر برای جلوگیری از جعل سند، این برگ سبز بصورت الکترونیکی صادر میشود. بازرگانان میتواند با مراجعه به سازمان گمرک، برگ سبز مربوط به محموله خود را دریافت کنند. به این منظور باید دو رمز برگ سبز و رمز کوتاژ دریافت شود تا در سامانه برگ سبز گمرکی مورد استفاده قرار بگیرد.
دسته بندی کالا ها در هنگام ترخیص
کالا ها بصورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. مجاز،مشروط و ممنوع سه دسته اصلی برای کالاهای داخل انبار گمرک میباشد. کالاهای مجاز تنها نیاز به طی کردن مراحل ترخیص داشته و نیاز به مرحله بیشتری نمیباشد. کالاهای مشروط نیاز به دریافت مجوز از نهاد مربوطه داشته و مراحل بشتری نسبت به کالاهای مجاز دارند. کالاهای ممنوعه اما به هیچ عنوان اجازه ترخیص نداشته و نمیتوان آنها را از انبار گمرک خارج کرد.
چطور ترخیص را ساده کنیم؟
همانطور که گفتیم این فرآیند بسیار زمانبر و پیچیده بوده و نیاز به دانش فراوان در زمینه تجارت و بازرگانی دارد. به همین دلیل خیلی از بازرگانان از کمک متخصصان این زمینه استفاده میکنند. ترخیص کار گمرک فردی است که میتواند تمامی فرآیند ترخیص کالا را انجام داده و از این مشکلات جلوگیری کند. اگر شما هم نیاز به ترخیص کار حرفه ای دارید، ما به شما شرکت ترخیص کالا آریاناجم را پیشنهاد میدهیم که با سابقه بیش از 10 سال در این زمینه میتواند کمک شایانی به شما کند.