به گزارش مشرق، حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست "بررسی تبعات بیحجابی در تمدن و فرهنگ غربی" که عصر امروز، یکشنبه 23 اردیبهشت، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، طی سخنانی بر ضرورت تبیین فرهنگ حجاب در جامعه تأکید کرد.
رحیمپور ازغدی با طرح استدلالی علیه حجاب اظهار داشت: یکی از استدلالهایی که علیه حجاب میشود این است که چرا با عرضه عمومی زیبایی و جذابیت زن مخالفت میکنید؟ در جواب باید توجه داشت که از یک سو اگر مقوله جنسیت و نیاز جنسی نبود، ما چیزی به نام حجاب نداشتیم و اصلاً ضرورت نداشت.
او تصریح کرد: انسان یک موجود دو جنسی است مثل همه حیوانات و گیاهان و این جفت شدن، لقاح دو جوهر، دو بذر، دو ماهیت و دو شخصیت زنانه و مردانه یک مسئله مهم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصل گرایش جنسی چه شهوت و چه محبت، امر الهی است، خاطرنشان کرد: شهوت نعمت خدا است. اگر شهوت نبود هیچ کس نبود و هیچ کس به دنیا نمیآمد. شهوت را خداوند در نهاد انسان خلق کرده است. پس اگر کسی فکر کند مسئله حجاب دشمنی با زیبایی و جذابیت است، بدفهمی است.
حجاب اسلامی؛ فرصتی برای حفظ گوهر زنانه
او با تأکید بر اینکه ما انکار نمیکنیم مذاهبی بودند که به بهانه دیده نشدن زن برای حفظ حجاب، کلاً او را حذف کردند، اظهار داشت: به عنوان مثال حجاب در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان به این نوع مطرح شده است. حجاب در آیین هندی و در آیین ایرانی قبل از اسلام نیز همین گونه است. در ایران قبل از اسلام حجاب بود ولی مخصوص زنان اشراف بود و هر چه طبقات پایین میآمد بیحجابی بیشتر میشد.
رحیمپور ازغدی با طرح این پرسش که آیا حجاب اسلامی برای سرکوب کردن زیبایی زن است، خاطرنشان کرد: اگر گفته شده بود زن در هیچ زمانی نباید زیبایی خود را عرضه کند، این سرکوب زن بود؛ ولی اسلام گفته زن از این زیبایی حراست و آن را مدیریت کند. زن نباید جذابیت خودش را حراج کند و خودش را در اختیار نگاه همه مردان بگذارد.
او ادامه داد: حجاب فرصتی است که خدا در اختیار زن گذاشته تا از این طریق قدرت مرد به جای سرکوب زن در اختیار زن و خانواده قرار بگیرد و این عشق در خدمت زن و خانواده قرار میگیرد.
تبیین تأمین نیازها از راه صحیح در اسلام
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعتقاد به اینکه اگر اسلام با لذت جنسی مخالف بود عشق زن و شوهر را عبادت نمیدانست، اظهار داشت: لذتی که زن و مرد از هم میبرند عبادت است چون باعث تعادل شخصیتی هر دوی آنها میشود. این اراده و رحمت الهی است. ولی اساساً اگر خواستنها مدیریت نشود به ضد خودش تبدیل میشود.
او ادامه داد: در اسلام چیزی به نام سرکوب نیازها نداریم. هر نیازی در ما هست را خدا در گذاشته و ما به آن احتیاج داریم و باید ارضا شود ولی به شکل درست. مثلاً اگر ما در غذا خوردن افراط کنیم نتیجهاش بیماری است.
رحیمپور ازغدی بر پاسخ دادن صحیح به نیازها تأکید کرد و گفت: اسلام سرکوب شهوت ندارد و ازدواج را مسیری برای تأمین صحیح این نیاز میداند. چون نمیخواهد عقده جنسی به وجود بیاید. ولی اگر از مرز انصاف و عدالت خارج شد همین شهوت به قاتل انسان تبدیل میشود. بنابراین سرکوب شهوت هرگز، عقده جنسی نه، ولی از آن طرف حرص جنسی، زیادهطلبی و طغیان نیز انسان را نابود میکند.
او خشم را نیز یکی دیگر از موهبتهای الهی دانست و گفت: ما به خشم نیاز داریم تا از طریق آن از خود دفاع کنیم. اگر خشم نبود هیچ کس از خودش دفاع نمیکرد ولی اگر خشم موجب هجوم به دیگران شد، همین خشم ضد بشری خواهد شد. به همین صورت، حجاب اسلامی سرکوب شهوت و لذت جنسی نیست. اسلام در کنار حکم حجاب، حکم ازدواج را تبیین کرده است.
حجاب برای حفاظت از زیبایی است
این استاد دانشگاه با تأکید بر مراقبت زنان از خود و پرهیز از وسیله شدن در دست دیگران، تصریح کرد: زمانی که دختری خودش را آرایش میکند و لباسی میپوشد که مردان دوست دارند، مردان زیادی به او نگاه میکنند. ولی کار همین جا تمام نمیشود. اول نگاه میکند، بعد خوشش میآید، بعد دنبالش راه میافتد، بعد میخواهد او را تصرف کند و خود را ارضا کند. در واقع زن در اینجا وسیله و ابزار است. نام این عشق نیست چون تعهدی همراه آن نیست.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه اگر نیاز جنسی و شهوت نبود، حجاب لازم نبود، اظهار داشت: پوشش برای این است که رفتار جنسی کنترل شده و متعادل شود. درواقع حجاب به این دلیل واجب شده تا رابطهها از عقلانیت و اخلاق خارج نشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برهنگی زن به معنای برهنگی خانواده است، گفت: مردی که این زن را میبیند باید چه کار کند؟ یا باید آن زن را تصرف کند یا باید خودش را سرکوب کند یا اگر متأهل است، خیانت کند. سؤال من این است حد یقف و پایان این داستان کجاست؟
او با اعتقاد به اینکه حجاب برای حفاظت از زیبایی است، تصریح کرد: خداوند در قرآن میفرماید زنانی که سنشان بالا است و زیبایی جنسی ندارند واجب نیست حجاب داشته باشند. حجاب برای زنان و دخترانی است که وقتی مردان آنها را نگاه میکنند دوست دارند دوباره نگاه کنند.
چرا مخالفین حجاب در دنیا اغلب مردان هستند؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که چرا مخالفین حجاب در دنیا اغلب مردان هستند، گفت: خداوند زیبایی را برای ازدواج و تشکیل خانواده در زن گذاشته، نه برای فروپاشی خانواده. اگر این بیحجابی عمومی شد چند اتفاق میافتد؛ ارزش زن کم میشود. وقتی عرضه زیاد باشد تقاضا کم میشود، وقتی عرضه کم باشد تقاضا زیاد میشود و عشق و شهوت بیشتر میشود. زن با حجاب دارد میگوید اگر من را میخواهی باید تعهد بدهی و مسئولیت بپذیری. به همین دلیل مخالفین حجاب در دنیا اغلب مردان هستند، چون بیحجابی به نفع مرد است و مرد بدون اینکه مسئولیتی بپذیرد نگاه میکند و اسمش را پارتنر میگذارد. اصلاً برخی از رابطه بدون تکلیف خوششان میآید.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه ازدواج یعنی مرد در ازای به دست آوردن زن مسئولیت میپذیرد، تصریح کرد: زن مظهر هوالخالق است و خدا از طریق زن انسان خلق میکند. بدن زن مجرای ورود انسانها به عالم است. لذا این بدن باید پاک بماند. معنای حجاب این است. کشف حجاب یعنی زن ابزار است و هر کس بخواهد میتواند از آن استفاده کند.
او رواج بیحجابی را آغاز گسترش خیانت ارزیابی کرد و گفت: اگر مردی مجرد باشد با دیدن بیحجابی یا در دام تجاوز و تعرض میافتد و مزاحم زن میشود، یا دچار افسردگی میشود، یا دچار فساد میشود و سراغ روابط نامشروع میرود.
این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که آیا کشف حجاب به نفع زن است یا به ضرر زن، اظهار داشت: پاسخ این است که هم به ضرر زن است و هم به ضرر مرد. لذا امروزه یکی از صنایع پردرآمد در جهان صنعت پورن است و مردان پول میدهند بدن زنان را ببینند. نتیجهاش هم این است که اخلاق جنسی از بین میرود.
رحیمپور ازغدی یکی از نتایج بیحجابی را پایمال شدن زیبایی زن عنوان کرد و گفت: وقتی مرد ببیند زنهای بسیاری خودشان را عرضه کردند، دست به انتخاب میزند و کمکم زنان باید سر مردان رقابت کنند. اینطوری زنان باید با هم مسابقه بدهند تا مردان آنها را انتخاب کنند. در نهایت زندگی و آرامشی باقی نمیماند و این اتفاق الآن افتاده است.
او یکی دیگر از آسیبهای بیحجابی را خلأ عشق دانست و اظهار داشت: در صورت خلاء عشق، کسی دلش برای کسی تنگ نمیشود و همه میخواهند همدیگر را مصرف کنند و بروند. بنابراین اولین قربانی بیحجابی عشق و وفاداری است و زیرا کسی به دیگری نیاز انحصاری ندارد.