حماس: اسرائیل راهی جز پذیرش خواسته‌های مقاومت ندارد

منابع وابسته به جنبش حماس اعلام کردند که این جنبش هرگز مذاکره زیر آتش را نمی‌پذیرد و قبل از هرچیزی اشغالگران باید تجاوزات خود به کل غزه را متوقف کنند و سپس مقاومت فلسطین شرایط جدید خود برای توافق را طبق وضعیت میدانی تعیین خواهد کرد.

به گزارش مشرق، در حالی که ادعاهای صهیونیست‌ها برای بازگشت به مذاکرات همچنان ادامه دارد و روز گذشته رسانه‌های عبری اعلام کردند که اسرائیل طرح پیشنهادی جدید خود برای مبادله اسرا را تحویل میانجی‌های مصری و قطری داده، «غازی حمد» یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که ما از شروط اساسی خود در هیچ مذاکره‌ای کوتاه نمی‌آییم و عملیات نظامی ارتش صهیونیستی و کشتار شهروندان فلسطینی باید در همه مناطق غزه متوقف شود.

وی تاکید کرد: همچنین اشغالگران باید از گذرگاه زمینی رفح عقب نشینی کنند و قبل از شروع هر دور جدید از مذاکرات باید وضعیت این گذرگاه به حالت عادی برگردد.

اسرائیل بعد از شکست میدانی شروع به صحبت درباره مذاکرات کرده است

یکی دیگر از رهبران حماس که خواست نامش نشود نیز در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت: موضع ما کاملاً روشن است و ما قبلاً نرمش کافی از خود برای رسیدن به توافقی که با منافع مردم فلسطین سازگاری داشته باشد نشان داده‌ایم. میانجی‌ها از خطوط قرمز ما آگاهی دارند و می‌دانند که بعد از این همه فداکاری امکان ندارد ما از خواسته‌های خود کوتاه بیاییم.

این رهبر حماس تصریح کرد: رژیم اشغالگر بعد از اینکه تحت فشار نظامی مقاومت در میدان قرار گرفت اقدام به صحبت درباره مذاکرات کرد و امروز اسرائیل در یک باتلاق سیاسی و نظامی گرفتار شده که برای خروج از آن راهی جز پذیرش خواسته‌های ملت فلسطین مبنی بر توقف دائمی جنگ، پایان محاصره غزه ، بازسازی این منطقه و سپس یک معامله دقیق برای تبادل اسرا ندارد.

شروط جدید حماس برای توافق با توجه به شرایط میدانی تعیین می‌شود

العربی الجدید در ادامه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: تصمیم مقاومت فلسطین که توسط حماس به میانجی‌ها اطلاع داده شده شامل عدم آزادی هیچ یک از اسرای اسرائیلی، چه نظامی و چه غیرنظامی و عدم انجام هیچ گونه معامله‌ای برای تبادل اسرا قبل از آتش بس کامل است؛ چرا که مقاومت هیچ اطمینانی به صهیونیست‌ها ندارد.

یک منبع آگاه در این زمینه اعلام کرد: در سند پیشنهادی قبلی قرار بود در مرحله اول از توافق شماری از اسرا آزاد شوند و سپس بحث‌ها درباره آتش بس برای تکمیل سایر مراحل آغاز گردد و حماس هم با این پیشنهاد موافقت کرده بود اما صهیونیست‌ها توافق را بر هم زدند.

بر این اساس، رهبری حماس در نوار غزه تاکید می‌کند، سند پیشنهادی که قبلاً حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطین آن را پذیرفته و اسرائیل آن را رد کرده بود، فرصتی برای آزادی اسرای صهیونیست محسوب می‌شد که رژیم اشغالگر این فرصت را از دست داد. بنابراین در هر مذاکره یا توافقی در آینده حماس شروط جدیدی خواهد داشت که بستگی به وضعیت میدانی جنگ دارد و وضعیت مقاومت به اندازه کافی مستحکم و منسجم است.

اسرائیل برای توافق، جدی نیست

از طرف دیگر یک منبع مصری آگاه از تحرکات قاهره در پرونده نوار غزه به نوبه خود فاش کرد: برآوردهای کنونی مصر نشان می‌دهد که طرف اسرائیلی هیچ جدیتی درباره انعقاد توافق تبادل اسرا یا رسیدن به آتش بس و حل بحران ندارد.

این منبع در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت: اخیرا رایزنی‌هایی با رهبری جنبش حماس انجام شد که شاهد توافق بر سر مجموعه‌ای از اصول اساسی بود که مهمترین آنها عقب نشینی اسرائیلی‌ها از گذرگاه رفح است. مصر همچنان به تلاش‌های خود برای حل بحران غزه ادامه می‌دهد و تماس‌هایی با طرف‌های مربوطه برقرار می‌کند تا مذاکرات درباره آتش بس و تبادل اسرا با حفظ حقوق ملت فلسطین از سر گرفته شود.

این درحالی است که شب گذشته شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا کرد تل‌آویو در طرح پیشنهادی جدید خود برای مبادله اسرا، با آتش بس طولانی مدت در غزه موافقت کرده است اما آن را منوط به پایان اولین دور از توافق می‌داند.

این رسانه به نقل از مسئولین غربی که مذاکراتی را با طرف اسرائیلی انجام می‌دهند نیز اعلام کرد: پیشنهاد آتش بس بلند مدت در واقع طرح جدیدی است که در اختیار میانجی‌ها قرار گرفته و فرض بر این است که آنها نیز آن را در اختیار جنبش حماس قرار خواهند داد و در آن تاکید شده است که موضع اسرائیل در بر گیرنده موافقت با آتش بس‌های بلند مدت است.

اما جنبش حماس همچنان تاکید دارد که هر زمان که پیشنهاد رسمی ارائه شود، رهبری حماس آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و سپس تصمیم می‌گیرد که به مذاکرات برگردد یا نه. همچنین مقاومت هیچ بحثی درباره پیشنهادی که شامل آتش بس دائمی و جامع در غزه نباشد ندارد. برقراری آتش بس دائمی، بازگشت آوارگان به مناطق خود در غزه و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، ضمن شروط اصلی حماس در مذاکرات قرار دارد و بعد از اینکه این موارد پذیرفته شد بحث درباره تبادل اسرا آغاز می‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس