کد خبر 1608475
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
مجازات حمل و پرتاب نارنجک دستی در ورزشگاه‌ها چیست؟

چند روز پیش بود که در جریان دیدار دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال خوزستان، انفجار نارنجک دستی در میان تماشاگران مورد توجه قرار گرفت و به حاشیه‌های این دیدار اضافه‌کرد.

به گزارش مشرق، وحید سلطانی پاجی، درباره حمل و پرتاب نارنجک دستی در ورزشگاه‌ها گفت: متاسفانه برخی مواقع شاهد هستیم تعداد معدودی از هواداران یا بهتر بگوییم تماشاگر نماها، مواد محترقه از جمله نارنجک دستی را به شکل پنهانی به ورزشگاه‌ها برده و در یک لحظه و بر اثر احساسات خاص آن را پرتاب می‌کنند. این عمل ناهنجار خطرناک در قانون، جرم انگاری شده است و در صورتی که موجب وقوع جرایم دیگری هم شود مستوجب سایر مجازات‌ها نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است چنین اقدامات مجرمانه و هنجارشکنانه‌ای از منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نیز مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد، گفت: از، اما منظر جرم شناسی باید بگویم که برابر ماده ۳ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب سال ۱۳۹۰، انواع مواد محترقه جزو اقلام و مواد تحت کنترل است و برابر بند ث ماده ۱۲ نگهداری یا حمل این مواد از جمله نارنجک دستی که معمولاً برخی تماشاگرنماها آن را با خود داخل ورزشگاه می‌برند از این نوع مواد محسوب شده و در صورتی که از این افراد کشف شود مجازات حبس از ۹۱ روز تا شش ماه را درپی خواهد داشت.

این جرم شناس افزود: همچنین با توجه به حضور هواداران در ورزشگاه و نظمی که در آن حاکم است، این اقدام مرتکب در استفاده و پرتاب نارنجک دستی، قطعاً موجب اخلال در نظم عمومی می‌شود که به موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. از سوی دیگر چنانچه بر اثر این اقدام، وسایل و تاسیسات مورد استفاده عمومی در ورزشگاه نیز تخریب شود برابر ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

سلطانی گفت: در مواردی نیز ممکن است رفتار مجرمانه فرد مرتکب یا همان پرتاب نارنجک دستی موجب مصدومیت هوادار یا هوادارانی شود که حسب نوع صدمات وارده مجازات قصاص، دیه و حبس را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بدون شک ماموران پلیس نیز از ورود چنین اقلامی به داخل ورزشگاه جلوگیری می‌کنند، گفت: در صورت مشاهده ماموران نیز ممکن است این فرد به دستگاه قضایی معرفی شده و به جرمش رسیدگی شود. از این رو توصیه می‌کنم که افراد با در نظر گرفتن مجازات و عواقب کارشان تصمیم بگیرند که آیا حمل نارنجک دستی به ورزشگاه اقدام عاقلانه‌ای محسوب می‌شود یا خیر.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    1 0
    چرا جلوشو میگیرید بزار پرتاپ کنند بزار راحت باشند در کل کامل بالاخره باید در ورزشگاه خودشون را تخلیه بکنند ....
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    1 0
    چرا جلوشو میگیرید بزار پرتاپ کنند بزار راحت باشند در کل کامل بالاخره باید در ورزشگاه خودشون را تخلیه بکنند ....
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    1 0
    فوتبال نیست که یه دیوانه خانه به تمام معناست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس