کد خبر 1609275
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
نخستین رئیس جمهوری زن در تاریخ مکزیک

کلودیا شین‌باوم، به عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن در تاریخ مکزیک برگزیده می‌شود.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان، اگرچه انتظار می‌رفت کلودیا شین‌باوم در مبارزات انتخاباتی پیروز شود، اختلاف زیاد او با رقیب در آرا برای تحلیل‌گران تعجب‌آور بود.

رای‌دهندگان به سی ان‌ان گفتند: یک رئیس‌جمهور زن به تغییر تصویر مکزیک از یک کشور «ماچو» کمک می‌کند، جایی که فرهنگ مردسالار مانع پیشرفت زنان می‌شود.

مکزیک در واقع قوانین خود را تغییر داده است تا احزاب را تشویق کند یا وادارد تا نامزدهای زن بیشتری معرفی کنند، بنابراین تقسیم قدرت بین زنان و مردان در کنگره و فرمانداری ها به شکل مساوی دیده می‌شود.

نتایج اولیه رسمی نشان می دهد که شین‌باوم در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک پیروز خواهد شد.

بر اساس نتایج اولیه گزارش شده توسط موسسه ملی انتخابات مکزیک (INE) پیش‌بینی می‌شود که کلودیا شین‌باوم در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک پیروز شود و اولین زنی باشد که دولت این کشور را رهبری می‌کند.

شین‌باوم، نامزد حزب حاکم مکزیک، «مورنا»، بر اساس شمارش سریع موسسه ملی انتخابات مکزیک، بین ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا را به دست آورد و کاندیدای ائتلاف احزاب مخالفان، خوچیتل گالوز، با ۲۶.۶ تا ۲۸.۶ درصد آرا از شین‌باوم عقب افتاد.

کاندیدای جنبش شهروندی خورخه آلبارس ماینس با ۹.۹ تا ۱۰.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

دادگاه انتخابات باید انتخابات ریاست جمهوری را تایید کند و اگر چنین شود، شین‌باوم ریاست جمهوری خود را از اول اکتبر آغاز خواهد کرد.

شین‌باوم دارای مدرک فیزیک و فوق لیسانس و دکترا در مهندسی انرژی است و برای حرفه دانشگاهی خود جوایز متعددی دریافت کرده است.

او در سال ۱۹۶۲ در مکزیکوسیتی به دنیا آمد و دو فرزند و یک نوه دارد. شریک زندگی او، خسوس ماریا تاریبا در حال حاضر یک متخصص ریسک مالی در بانک مکزیک است.

شین‌باوم در سال ۲۰۱۸ عنوان اولین زن رئیس دولت مکزیکوسیتی را به دست آورد. تلاش او برای حضور در دستگاه سیاسی مکزیک از سال ۲۰۰۰ آغاز شد، او تا سال ۲۰۰۶ به عنوان وزیر محیط زیست منطقه فدرال تحت مدیریت آندرس لوپز اوبرادور فعالیت می‌کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    1 12
    ای کاش زهره الهیان هم ثبت نام کنه ...
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    4 12
    در ایران هم باید این اتفاق بیوفته این دوره خانم الهیان و زر آبادی که دومی ۴۴ سال سن دارد حداقل باید تائید صلاحیت بشوند تا ما با دیدگاه یه جوان هم آشنا بشیم مسلما تیزهوشی و دید وسیعتر از پیرو پاتالها دارند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      3 2
      اینطور نیست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    1 4
    این زن یهودی میشه شبیه زلنسکی
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      0 0
      احسنت ، یه سرچ بکنین متوجه میشین پدر و مادرش یهودی هستند!! چه اتفاق جالبی!! 😜😜😜😜😜
  • MX ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    این زن جهود هستش و مثل ریپس جمهور آرژانتین و گواتمالاست درمکزیک100هزارجهود زندگی می کنند و تمام مقدرات اقتصادی این کشور دست آنهاست برندها فروشگاههای زنجیره ای و....دیگر جهودها افراد توافق شده را بالا نمی اورند بلکه جهودها خودشان در حال حاضر مستقیا در انتخابات شرکت می کنند.این زن طلاق گرفته و به صورت ازدواج سفید با یک مرد زندگی می کند و ثروت مند است. این کشور دردست جهودها است.این زن جهود هستش و مثل ریپس جمهور آرژانتین و گواتمالاست درمکزیک100هزارجهود زندگی می کنند و تمام مقدرات اقتصادی این کشور دست آنهاست برندها فروشگاههای زنجیره ای و....دیگر جهودها افراد توافق شده را بالا نمی اورند بلکه جهودها خودشان در حال حاضر مستقیا در انتخابات شرکت می کنند.این زن طلاق گرفته و به صورت ازدواج سفید با یک مرد زندگی می کند و ثروت مند است. این کشور دردست جهودها است.این زن جهود هستش و مثل ریپس جمهور آرژانتین و گواتمالاست درمکزیک100هزارجهود زندگی می کنند و تمام مقدرات اقتصادی این کشور دست آنهاست برندها فروشگاههای زنجیره ای و....دیگر جهودها افراد توافق شده را بالا نمی اورند بلکه جهودها خودشان در حال حاضر مستقیا در انتخابات شرکت می کنند.این زن طلاق گرفته و به صورت ازدواج سفید با یک مرد زندگی می کند و ثروت مند است. این کشور دردست جهودها است.این زن جهود هستش و مثل ریپس جمهور آرژانتین و گواتمالاست درمکزیک100هزارجهود زندگی می کنند و تمام مقدرات اقتصادی این کشور دست آنهاست برندها فروشگاههای زنجیره ای و....دیگر جهودها افراد توافق شده را بالا نمی اورند بلکه جهودها خودشان در حال حاضر مستقیا در انتخابات شرکت می کنند.این زن طلاق گرفته و به صورت ازدواج سفید با یک مرد زندگی می کند و ثروت مند است. این کشور دردست جهودها استاین زن جهود هستش و مثل ریپس جمهور آرژانتین و گواتمالاست درمکزیک100هزارجهود زندگی می کنند و تمام مقدرات اقتصادی این کشور دست آنهاست برندها فروشگاههای زنجیره ای و....دیگر جهودها افراد توافق شده را بالا نمی اورند بلکه جهودها خودشان در حال حاضر مستقیا در انتخابات شرکت می کنند.این زن طلاق گرفته و به صورت ازدواج سفید با یک مرد زندگی می کند و ثروت مند است. این کشور دردست جهودها است.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 1
    در دوکشورایران وافغانستان بعید است که خانمی به ریاست جمهوری برسد
  • سلام IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    تجربه پیروپاتال ها (به قول شما ! ) ، بیشتر از جوان‌های کم تجربه است، تنها جوان بودن کافی نیست،عمارت ریاست‌جمهوری گود زور خونه نیست عزیز جان!
  • پریوش IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    شما که نظرات دیگران رو انتشار نمیدین.... بیخود کردین باکس نظر گذاشتید تو سایتتون باکس نظر شما رو حذف کنید بی جنبه ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس