‌

اقدام سه کشور اروپایی، برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز به این منظور هشدار داده است.

به گزارش مشرق، این سند شامگاه گذشته (به وقت محلی) به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ارائه و ظرف روزهای آینده در نشست شورای حکام به رای گذاشته خواهد شد. در این قطعنامه که فرازهایی از آن به رویت خبرنگاران هم رسیده است، بدون اشاره به همکاری‌های گسترده و مثال‌زنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

این قطعنامه همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

سند یادشده با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران می‌خواهد که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه پیشنهادی ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

رافائل گروسی مدیرکل آژانس روز گذشته (دوشنبه) در جمع خبرنگاران مستقر در وین از قطعنامه علیه ایران در نشست شورا نه حمایت و نه با آن مخالفت کرد؛ اما به طور تلویحی فشار بر ایران را رویکرد سنجیده‌ای ندانست و با اشاره به سفر اخیرش به تهران و دیدار با مقام های کشورمان گفت که به تعاملات با ایران برای پیشبرد بیانیه ۴ مارس ادامه می‌دهد.

بیانیه چهارم مارس، توافقی بود که اسفند ۱۴۰۱ میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل تمامی مسائل باقی‌مانده بین دو طرف صورت گرفت. بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

گروسی همچنین در سفری که سه هفته پیش به ایران داشت، درباره تداوم اجرای بیانیه مارس با مقام های ایرانی رایزنی کرد و مقرر شد تا برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود.

البته سانحه ناگوار شهادت رئیس جمهوری کشورمان سبب وقفه در پیگیری مذاکرات شد اما مدیرکل آژانس با اشاره به شرایط ویژه ایران بیان داشت که این مساله به معنای تاخیر در تعاملات با تهران نیست. وی به خبرنگاران گفت که جمعه هفته پیش با علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو و تمایل خود را برای تداوم همکاری‌های فی‌مابین اعلام کرده است. وی نتیجه این گفت‌وگو را «سازنده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که توافقاتش با دولت شهید سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیر به ایران، تداوم یابد.

از این منظر ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، نه تنها غیرضروری، بلکه سووال برانگیز و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. آنچنان که میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، درک تصمیم تروئیکا علیه ایران را امری دشوار خواند و گفت: بهترین تصمیم این است که اصلاً چنین سندی مضری ارائه نشود.

وی هشدار داد که تصویب قطعنامه علیه ایران «هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت و چه‌بسا می تواند باعث تشدید جدی مساله هسته ای ایران و همچنین وضعیت منطقه شود.»

به هر روی، اقدام سه کشور اروپایی، برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده تلقی می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز هشدار داده است که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی اصیل IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    12 1
    این دولت های لجن های اروپای که زاده گاه همه انها در طویله خوک ها و حیوانات لجن خورها است فکر می کند هر غلطی می خواهند می تواند بکنتد دیگر نمی فهمند که دیگر حنای انها رنگی ندارد ...هیچ بلکه روی دم ابزار انفحاری اوایزان هستند و دیگر خالی بندی های رو نما شده است ، لعنت خدا. بر هر چه فریب و دروغ که از این خیانت پیشه های پست فطرت و شیطان پرست و لجن خوارها ...
    • CA ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      3 14
      اینها لجن. از چین چه خبر؟ اوضاع جزایر سه گانه چطور است؟
    • اسب حیوان اصیلی هست IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      2 4
      بابا طرف زر زری می کنه چرا بهش متلک می گی ؟
    • قمی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      12 2
      مشکوک هست. سابقه دارد که قبل از انتخابات ریاست جمهوری همین آژانس فضایی را درست کند که مردم ایران را مجبور به رای دادن به افراد برجامی و امتیاز دهنده کند. غفلت ممنوع
    • DE ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      7 1
      فقط احمق ها از یک سوراخ ده بار گزیده می شن.
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      12 1
      اوضاع جزایر ما خوبه، میبینید که ما جواب چین و در مورد جزایر خودمون میدیم و حمایتش و محکوم میکنیم، شما چی؟ عرضه داری صدور این قطعنامه ظالمانه رو محکوم کنی؟ یا غربزدگی عقلت و از کار انداخته؟
    • DE ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      1 0
      بابا لامصب، بساز دیگه این اتم رو. اه. شورش دیگه در اومده ازین همه وا دادگی‌تون
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    8 3
    مشکل اینجاست که سازمانی برای بررسی هسته ای هست ولی سازمان برای بررسی رفع تحریم نیست یک عمل یک طرفست
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      2 1
      آی گفتی👌👌👌
  • حقگو IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    14 1
    چرا آژانس وقتی این بی شرف ها به تعهدات خود در برجام عمل نمی کردند خفه خون گرفته بود ؟ اما امروز زبان باز کرده است ؟ چرا نماینده ایران توی دهن این دلقک نمی زند ؟
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      7 1
      خودمون باید بزنیم، سردمداران ظالم و بی همه چیز اروپا باید بدونن نماینده ما در مقابله با اونها تنها نیست و از حمایت مردمی برخوردار
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 0
      خیلی شفافه آژانس اگر اسرائیل هند پاکستان را بازرسی کرد ایران هم مثل بقیه اصلا این انرژی اتمی و بازرسیش شده بهانه ای برا اظهار وجود غرب زده ها و امتیاز گیری از داخل کشور و خارج کشور
  • FR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    10 1
    تا خائنانی مانند اقای لاریجانی رییس مجلس سابق (همان فرد مشکوکی که فرزندانش بورسیه جمهری اسلامی شده و به امریکا و کانادا و اسپانیا رفتند و الان ملیت این کشورها را گرفته اند ) که دهان نمایندگان را بست و ۲۰ دقیقه ای تصویب برجام را به رای گذاشت بتوانند ازادانه فعالیت کنند بجای اینکه محاکمه صحرائی شده و به چوب دار سپرده شوند …. چرا تعجب میکنید مه غرب این کارها را نکند !؟ کافیست نگاهی به غزه بیندازید ! قال عام بدون هیچ تنبیهی و دفاع همین کشور ها از اسقاطیل گاهی با وجود افرادی مانند وزیر امور خارجه شهیید انیر عبدلاهیان خوشحال هستم که ایرانیم و گاهی که لاریجانی، ظریف، لاریجانی را میبینم ، بخود میگویم ای کاش بدنیا نیامده بودم که جمعی اینطور ذلیل شویم 😩😤🤢🤮
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    10 0
    تنها چیزی که به ایران دلیل برای کاهش همکاری با جاسوسان آژانس رو میده ، همین زیاده خواهی ها ، خیانتها و نگاه از بالای غربیهای بی شرفه.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    12 0
    سه کشور متوهم اروپایی به اطلاع می رساند اسراییل آدم خوار در تاسیسات دیمونا به تولید و انباشت بمب اتم مشغول است و تمرکز وسواس گونه همراه با خیانت شما در مقابل ایران مثل همیشه ، همکاری با آژانس را کاهش میدهد. حالا هی خریت اروپایی به خرج بدین
  • سید فروزان CH ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    11 0
    سه کشور اروپایی شکر میخورند
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      3 0
      ای قربون دهنت. عین همین جمله رو می خواستم بگم. اسرائیل با تسلیحات انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و آمریکایی 40 هزار نفر رو تو غزه سلاخی کرده اونوقت این 3 توله سگ اروپایی ضد ایران قطعنامه میدن! لعنت به توحش اروپایی_آمریکایی. ایران باید این زباله هارو پشیمون کنه.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    4 0
    این سه کشور اروپائی همکاری با اسرائیل را خاصه هنگام عملیات وعده صادق را فراموش نکنند
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    10 0
    لابد اطلاعات دانشمندان فیزیک هسته ای رو خوب در اختیارشون نمیزارید که اونها هم در اختیار تروریست هاشون قرار بدن برا همین ناراحتن
  • Reza IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    8 0
    باید از NPTخارج شویم ...
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    1 0
    غرب در برجام خیانت و عهد شکنی کرده و تازه طلبکار هم هست!!! وقاحت هم حدی دارد.
  • متدی US ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    1 0
    بهترین زمان است که ایران برای اخرین بار تهدید خروج از NPT را به عرض اقای گروسی نماینده اروپا و امریکا برساند. وگرنه این برنامه تهدید همیشه بالا سر ایران است. مثل پاکستان و کره و اسرائیل.
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    1 0
    از ان پی تی خارج بشد و اولین آزمایش بمب هسته ای رو انجام بدید. اونوقت خفه خون می گیرند و دیگه قطعنامه نمیدن.
  • نام اشنا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    2 0
    یک فرمول ساده ریاضی میگوید : میل دادن انجام تعهدات برجامی به سمت صفر = خروج از برجام .
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 0
    اروپا و آمریکا بعد از وعده صادق به دنبال تهاجم جدیدی بر علیه ایران هستند در حالی که شکست دیگری منتظر آنها خواهد بود
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 0
    ایران اگر کوتاه لیاید و از حقوق مردم و کشور دفاع نکند باخت قطعی است غنی سازی 60و70دررصد ضروری استفاده از کشتی هایی که با سوخت هسته ای کار قانونی و لازم است کاهش تعهدات غربیها را سر عقل می اورد درود بر اسلامی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس