پارلمان اسلوونی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

پارلمان اسلوونی با اکثریت قاطع آرا طرح دولت این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را تصویب کرد.

به گزارش مشرق، پارلمان اسلوونی با ۵۲ رأی موافق و بدون رأی مخالف طرح دولت این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را به تصویب رساند.

در یک روز پرتلاطم در پارلمان اسلوونی که دارای ۹۰ کرسی نمایندگی است و در حالی که نمایندگان حزب اپوزیسیون راست میانه پارلمان این رأی‌گیری را به دلیل آنچه که «سوءاستفاده از رویه پارلمانی» نامیدند تحریم کرده بودند، طرح پیشنهادی دولت این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین با تصویب پارلمان این کشور، لازم‌الاجرا شد.

رابرت گلوب نخست‌وزیر اسلوونی به عنوان رهبر ائتلاف حاکم که اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار دارد، پیش از رای‌گیری در مورد این طرح به قانونگذاران پارلمان این کشور، گفت: ما در فوریه امسال با متحدان خود درباره به رسمیت شناختن فلسطین صحبت کردیم و در آن زمان، ارزیابی این بود که هنوز زمان آن فرا نرسیده است اما ما همان زمان هم هشدار دادیم که اروپا، وظیفه دارد که در این مورد اقدام کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، تصمیم اسلوونی چند روز پس از آن اتخاذ شد که اسپانیا، نروژ و ایرلند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند. پیش از این تنها هفت عضو از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.

اسلوونی که روند به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را در اوایل ماه مه آغاز کرد، پیش‌تر اعلام کرده بود که تا بهبود وضعیت در جنگ جاری میان رژیم صهیونیستی و حماس در غزه صبر خواهد کرد اما به گفته نخست‌وزیر این کشور حملات اخیر (رژیم) اسرائیل به رفح که باعث آواره شدن مجدد بیش از یک میلیون فلسطینی شد، این روند را تسریع کرده است.

کشور مستقل فلسطین تاکنون از سوی بیش از ۱۴۰ کشور از کشورهای عضو سازمان ملل (بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل) به رسمیت شناخته شده است.

نخست‌وزیر اسلوونی پیش‌تر و در ادامه اقدام‌های اسپانیا، ایرلند و نروژ خبر از موافقت دولت این کشور با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین داد.

گرچه موافقت مجلس اسلوونی برای اجرایی شدن این اقدام ضروری است، ائتلاف لیبرال حاکم دارای اکثریت در مجلس بوده و رای گیری آتی تشریفاتی محسوب می‌شود.

گلوب همچنین خواهان توقف فوری درگیری‌های اسرائیل و حماس و آزادی همه اسرا شد.

در ۲۸ مه (۸ خرداد)، اسپانیا، ایرلند و نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، سوئد، قبرس، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان قبلا کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. مالت نیز اعلام کرده که به زودی چنین اقدامی را انجام خواهد داد.

انگلیس و استرالیا گفته‌اند که به رسمیت شناختن فلسطین را بررسی می‌کنند، اما فرانسه اعلام کرده که اکنون زمان چنین اقدامی نیست.

آلمان در کنار آمریکا با اصرار بر این که راه حل تشکیل دو دولتی تنها از طریق گفت‌ وگو به دست می‌آید، از به رسمیت شناختن فلسطین سرباز زده است.

پارلمان دانمارک نیز ۸ خرداد لایحه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را رد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 1
    از نظر غربیها این کشورها اعتباری ندارن
  • ایران IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 1
    درود برایشان
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 1
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس