چین و ترکیه: سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم این منطقه باشد

وزیران امور خارجه چین و ترکیه تاکید کردند که سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم این منطقه باشد و خودشان در امور خاورمیانه تصمیم بگیرند.

به گزارش مشرق، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با هاکان فیدان همتای ترک خود، اظهار داشت: پکن آماده تقویت همسویی راهبردی با آنکارا برای مقابله با «سیاست قدرت» در صحنه جهانی است.

وی افزود: چین مایل است که تداوم همکاری‌های خود را با ترکیه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساخت‌ها، اقتصاد دیجیتال و فناوری نوین، گسترش دهد.

وانگ خاطرنشان کرد: پکن مایل به تقویت هماهنگی و همکاری با آنکارا در چارچوب سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ برای جلوگیری از هرگونه هژمونی و سیاست قدرت و حفظ ثبات زنجیره تامین جهانی است.

این مقام چینی تاکید کرد: ۲ طرف در مورد نیاز به ارتباطات راهبردی نزدیک برای حفظ منافع مشترک کشورهای در حال توسعه توافق کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ترکیه، انتظار می‌رود فیدان امروز (چهارشنبه) از شهرهای ارومچی و کاشغر در استان خودمختار شین‌جیانگ بازدید کند.

هاکان فیدان در دیدار وانگ بر حمایت ترکیه از تمامیت ارضی چین تاکید کرد.

اظهارات فیدان با انتقاد گروه‌های حقوق بشری به دلیل نادیده گرفتن وضعیت اویغورها در چین همراه بود و این گروه بر این باورند که آنکارا نقض حقوق بشر را برای منافع اقتصادی خود نادیده گرفته است.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی مانع عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا شده‌اند، تصریح کرد: بریکس می‌تواند جایگزین خوبی برای ما باشد.

وی ادامه داد: مشتاقانه منتظر شرکت در نشست بریکس در نیژنی نووگورود روسیه هستیم و در حاشیه این نشست با وزاری خارجه این گروه دیدار خواهم داشت.

هاکان با بیان اینکه کریدور میانه در راستای طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» است، افزود:‌ ترکیه مایل به همکاری نزدیک با چین برای ارتقای مبادلات و همکاری بین ۲ طرف در زمینه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، مالی، کشاورزی، گردشگری و آموزشی است.

این مقام ارشد ترک با تاکید بر اینکه آنکارا و پکن نماینده ۲ کشور بزرگ در بازارهای نوظهور و اعضای گروه ۲۰ هستند و منافع مشترک فراوانی در حفاظت از عدالت بین‌المللی دارند، تصریح کرد: ترکیه از موضع منصفانه و درست چین در مورد مسائل اوکراین و خاورمیانه قدردانی می‌کند و آنکارا مشتاقانه منتظر همکاری با پکن برای ایفای نقش سازنده و کمک بیشتر به رفاه و ثبات منطقه و جهان است.

وانگ و هاکان در این نشست ۲ جانبه توافق کردند که اتصال طرح‌های توسعه راهبردی به یکدیگر را سرعت بخشند و به ترویج همکاری‌های سودمند ادامه دهند.

هر دو طرف توافق کردند که بر آتش‌بس و پایان جنگ در غزه و حفظ ثبات در خاورمیانه تلاش و در جهت حمایت کشورهای منطقه در راستای جلوگیری از دخالت خارجی‌ها، اتحاد با یکدیگر و توسعه خود حرکت کنند.

طرفین با بیان اینکه فلسطین در مساله اصلی خاورمیانه است، خاطرنشان کردند: اولویت اصلی آتش‌بس فوری، بهبود وضعیت انسانی و آزادی اسیران است.

چین و ترکیه توافق کردند: از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و از آشتی داخلی این کشور حمایت کنند.

آنها با بیان اینکه سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم این منطقه باشد، خاطرنشان کرد: مردم خاورمیانه باید در امور این منطقه تصمیم بگیرند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    2 0
    جمهوری سلامی ایران ۴۵ ساله این را می گوید.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 2
      خوب بود یکم در خصوص جزایر ایران هم می گفت
  • گشتاسب IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    5 0
    روابط ترکیه و چین عالی میشه روابطی دراماتیک و آرمانی . همیشه مترصد می‌مونن چطوری طرف مقابل را سرکیسه کنن.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 7
    چین و روسیه هم رفتن طرف ترکیه و سعودی ... بدجوری داریم منزوی و فقیر میشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس