واکنش آمریکا به گزارش ها درباره برنامه هسته‌ای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو مدعی شد واشنگتن در صورت گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران به آن «پاسخ متناسب» خواهد داد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دیدبان هسته‌ای سازمان ملل ادعا کرد ایران به سرعت ۲ آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو نصب کرده است .

طبق این گزارش در گزارشی محرمانه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه به کشورهای عضو ارسال شده آمده است: در تاریخ ۹ و ۱۰ ژوئن، ایران از قصد خود مبنی بر نصب هشت آبشار سانتریفیوژ IR-۶ در طی سه الی چهار هفته آتی در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو خبر داد.

در ادامه گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۱۱ ژوئن، نصب ۲ آبشار سانتریفیوژ IR-۶ در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو را تایید کرد. نصب چهار آبشار سانتریفیوژ IR-۶ دیگر نیز در جریان بود.

در پی انتشار این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا رو به تهدید و ادعاهای بی‌اساس آورده و اعلام کرد واشنگتن در صورتی که ایران برنامه افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را به اجرا در آورده باشد به آن «پاسخ متناسب» خواهد داد.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارشی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده تصریح می‌کند ایران به دنبال تداوم گسترش برنامه‌ هسته‌ای خود در راه‌هایی است که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارند. این اقدامات برنامه‌ریزی شده هر چه بیشتر باعث تضعیف ادعاهایی که ایران بر خلاف آن مطرح می‌سازد می‌شوند.»

او گفت: «اگر ایران این برنامه‌ها را اجرا کند ما به صورت متناسب به آن پاسخ خواهیم داد.»

به نوشته وبگاه «یو.پی.آی»، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک هفته بعد از آن برای کشورهای عضو فرستاده شده که یک قطعنامه ضد ایرانی توزیع شده توسط انگلیس، فرانسه و آلمان در بین اعضای شورای حکام با ۲۰ رای موافق، دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه در حالی از ایران همکاری بیشتر و بدون تاخیر را درخواست و نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعاهای واهی را مطرح کرد که در آن هیچ اشاره‌ای به حقوق ایران و تعهدات کشورهای غربی در برابر همکاری ایران با آژانس نشده است.

میلر ادعا کرد: «ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده تا وظایف حراستی خود که به لحاظ قانونی الزام‌آور هستند را به طور کامل اجرا کند. تا زمانی که ایران اینطور عمل نکند، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پاسخگو کردن ایران ادامه خواهد داد.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    5 0
    به این اپوزیسیون بدبخت بگو حتی اگر شاه مدرنی که قرار بیاد همه یهو لاییک بشند و بزنند و برقصند و بخونند هم بیاد پهلوی نخواهد بود و عوان انصار خارجیش و امریکا جون ...این بره در مخیله یکعده در ایران از تخیل بیرون بیاند سپاه هم جایی نمیره .. تمام ...
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      8 2
      ننگ نامه برجام حسن فریدون هنوز دارد از طرف ایرانی تلفات میگیرد .
  • شریف IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    7 0
    جدی میفرمایید...تحریم دیگه ای که نمونده اگه منظورت گزینه نظامیه که کورخوندی جرأت داری یه تیربه سمت ایران شلیک کن...
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      1 0
      با این آمریکایی های زباله با همون ادبیات خودشون صحبت کنین.یه مشت آشغال وحشی برای ایران کبیر ما باید و نباید بکار می برن.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    4 0
    معلومه این اطلاعات واخبارازمزدورای داخلی نشت پیدامیکنه باید حفاظت ومراقبت بیشتری به عمل بیاداول ازهمه بایدپوزخاینای کثیف داخلی روخردکرداوناخودشون حساب کاردستشون میاد وجبهه ی مبارزه با آمریکا واسراییل روتوی غزه تقویت کرد
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    3 8
    این همه تحریم شدیم برا انرژی هسته‌ای ما که نفهمیدیم سودش چی بود،این از برق اگه برا برق بود اون از بیماران ودارو اگه برا بیماری ودارو بود اینم از اقتصاد اگه برا اقتصاد بود اینم از شرایط زیست محیطی وووو
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      2 0
      سودش رو برو از اربابت و شرکاش بپرس که انرژی هسته‌ای داره. ما هم دنبال همون سودیم.
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      1 0
      عذر خواهی میکنم این و میگم، شما خودتون و به نفهمی زدید
  • ZA ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    2 0
    مهمترین عامل تاثیرگذار در ترور مقام‌های ارشد نظام ایران در سوریه و عراق لبنان و حتی خود ایران عدم وجود بازدارندگی هسته‌ای بوده است. امریکا و اسرائیل فهمیده‌اند که با کشتار نیروهای مسلح ایران در منطقه قرار نیست با تهدید هسته‌ای ایران روبرو شوند. و این کشتارها نتیجه بی‌کفایتی تسلیحاتی ایران است.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    3 0
    تا زمانی که اسرائیل نیروگاه‌های هسته ای خودش را با بتن پر نکند ما هم صنعت هسته ای را مثل اسرائیل ادامه خواهیم داد و گروسی را به ایران راه نخواهیم داد ، گروسی برای بتن کردن نیروگاه‌های هسته ای اسرائیل به اسرائیل برود ، اسرائیل هم مسئولینی همچون جواد ظریف دارد که نیروگاه‌های هسته ای اسرائیل را با بتن پر کند.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    2 0
    اگه چه کاری باقی مونده که شما شیاطین بخواین انجام بدین؟ دیگه چیو میخواین تحریم کنین؟ جرات جنگ نظامی هم که ندارین. توی منطقه هم که دونه دونه دارین از ایران سیلی میخورین
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    1 0
    دیگه واقعا فقط یک راه مونده، بردارید قدم آخر را.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    2 0
    مثل اینکه تحریم های اینها صلح آمیزه ، اما از ما طبق توافقنامه نیست .
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      0 0
      احسنت
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    4 0
    آمریکا همیشه یادش باشه هیچ غلطی نمی‌تونه بکنه. ایران فرق داره.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      1 0
      قربون دهنت.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    3 0
    از شنیدن خبر افزایش ظرفیت غنی سازی ایران خوشحالم،سپاسگزارم که در برابر زورگویی آمریکا کوتاه نمی آیید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس