کد خبر 1613977
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶

امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که بزرگتر از سنشان دیده می‌شوند و زیبایی صورتشان به اندازه کافی و معمول نیست. جالب اینجاست که همین افراد به دنبال راهکارهای مختلف برای زیبایی صورتشان هستند و حتی هزینه‌های بالایی در این باره صرف کرده اند، بدون اینکه به این موضوع توجه داشته باشند که با رعایت کردن اصول اولیه مراقبت از پوست، می‌توانند از مشکلات پوستی خود مانند چین و چروک، لک‌هایی که به واسطه آفتاب سوختگی ایجاد شده است، پیری زودرس و حتی در موارد شدیدتر آن سرطان پوست جلوگیری کنند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه ممکن است؟؟ یا شاید برعکس، خیلی از شما بدانید!

ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

قابل ذکر است که خورشید به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت پوست شناخته شده است. خورشید و اشعه‌های UV آن به شدت و با سرعت روی پوست تاثیر منفی می گذارد و سبب آفتاب سوختگی، چین و چروک، لک و پیری زودرس می شود. آگاه بودن از اینکه خورشید می‌تواند اثرات منفی روی پوست داشته باشد قدمتی تاریخی دارد.

مثلاً در دوران مصر باستان ملکه‌ها از ترکیب عصاره‌های گیاهی با روغن‌ها، سعی در محافظت پوست خود در برابر نور خورشید داشتند. یا در تمدن‌های باستانی یونان و روم از خاک رس و اکسید سرب برای محافظت از پوست خود استفاده می‌کردند. این موضوع به حدی قابل اهمیت بوده و هست که به مرور زمان با پیشرفت‌های چشمگیری که در زمینه علم شیمی به وجود آمده است، ترکیبات مختلفی برای جلوگیری از مشکلات پوستی در برابر نور خورشید پیدا کرده اند و به کشف ضدآفتاب رسیدند

فرنز گرُتز یک شیمیدان آلمانی بود که در سال ۱۹۲۸ اولین ضدآفتاب شیمیایی را اختراع کرد. ضدآفتاب از آن زمان تاکنون به طور گسترده‌ای پیشرفت کرده و تحولات زیادی در فرمولاسیون آن ایجاد شده است، تا هرچه بیشتر باعث محافظت از پوست در برابر نور خورشید شود و از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند. ضدآفتاب‌ها به دو دسته اصلی شیمیایی و معدنی تقسیم می‌شوند.

در ضدآفتاب‌های شیمیایی پرتوهای مضر UV جذب و به گرما تبدیل می‌شود و از این طریق از پوست محافظت می‌کند و دارای ترکیباتی شیمیایی مانند اکسی بنزون، آوا بنزون، اوکتینوکسات و هوموسالات است. اما در ضدآفتاب‌های معدنی به دلیل حاوی بودن اکسید تیتانیوم و اکسید روی، پرتوهای UV از سطح پوست انعکاس پیدا کرده و سبب محافظت از پوست می‌شود. ضدآفتاب‌های معدنی به دلیل اینکه جذب پوست نمی‌شوند برای کودکان یا افرادی که پوست‌های حساسی دارند مناسب‌تر هستند.

اهمیت استفاده از ضدآفتاب برای پوست:

جالب است که بدانید آفتاب خواص مفید زیادی برای بدن دارد، مثلاً آفتاب می‌تواند یک منبع غنی ویتامینD باشد و ویتامینD یک ویتامین حیاتی در بدن است که آفتاب به میزان جذب ویتامینD در بدن کمک می کند. اما خورشید به دلیل دارا بودن اشعه‌های مخرب و خطرناک مانند UVA و UVB می تواند روی سلامت پوست تاثیر منفی داشته باشد، به همین دلیل است که برای قرار گرفتن زیر نور خورشید باید حتما از یک محافظ پوست استفاده کنید تا دچار آفتاب سوختگی و مشکلات پوستی جدی تر نشوید.

لازم به ذکر است که قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید بخصوص بدون استفاده از ضدآفتاب می تواند ابتلا به سرطان های پوستی را افزایش دهد. این موضوع در حدی قابل اهمیت است که متخصصین پوست و مو تاکید دارند که در هنگام خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتماً با ترفندهای مختلف از پوست خود مراقبت کنید تا کمتر دچار آسیب توسط نور خورشید به پوستتان شوید. در صورت نیاز به قرار گرفتن در زیر نور خورشید، ضمن استفاده از کرم‌های ضدآفتاب که به شدت قابل اهمیت است.

همچنین می ‌توانید از راهکارهای دیگر مثل کلاه‌ گذاشتن، لباس‌های آستین دار پوشیدن، زیر سایه راه رفتن و استفاده از عینک آفتابی کمک بگیرید، تا از پوست خود محافظت کرده و دچار آسیب‌های پوستی نشوید.

ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

نکاتی که باید راجع به ضدآفتاب بدانید:

ضدآفتاب ها انواع مختلفی داشته و با برندهای مختلفی در همه داروخانه ها قابل دسترس هستند و ترکیبی در آنها وجود دارد که هنگام خرید ضدآفتاب‌، آنها را از هم متمایز می‌کند و آن مقدار SPF نوشته شده بر روی ضدآفتاب است. حروف اختصاری SPF فاکتور اندازه‌گیری و میزان محافظت کرم‌های ضدآفتاب را در برابر اشعه‌های مضر خورشید نشان می‌دهد. هر اندازه که SPF کرم ضدآفتاب بالاتر باشد نشان دهنده این است که در برابر آسیب‌های احتمالی مراقبت بیشتری را از پوست انجام می‌دهد.

شایسته است بدانید که برای افزایش SPF در ضدآفتاب‌ها، شرکت‌های سازنده مجبور می‌شوند درصد چربی آن را بالا ببرند که در این صورت باید مواد شیمیایی آن را افزایش دهند. بنابراین کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا، بسیار چرب هستند و می‌توانند عوارضی ایجاد کنند. کرم‌های ضدآفتاب با SPF های بالا معمولاً برای افرادی که مشکلات پوستی شدیدی دارند تجویز می‌شود، به طور معمول پیشنهاد می‌شود که برای استفاده روزانه، از کرم‌های ضدآفتاب با SPF 30 استفاده کنید.

نکته قابل اهمیت دیگر در رابطه با مصرف ضدآفتاب، استفاده آن برای کودکان است. بیشتر افراد برای کودکان خود از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند و فکر می‌کنند که پوست کودکان نیاز به ضدآفتاب ندارد، اما مطالعات نشان داده که بیش از ۵۰ درصد عوارض نور آفتاب، که در بزرگسالی در بعضی از افراد سبب ابتلا به سرطان پوست شده است، به دلیل تابیده شدن نور خورشید در پیش از ۱۸ تا ۲۰ سالگی به پوست آن فرد بوده است.

بنابراین بهتر است برای کودکان کرم‌های ضدآفتاب مناسبشان را تهیه کنید که فاقد چربی و رنگ باشد و در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوستشان بمالید و از آسیب‌های پوستی در آنها جلوگیری کنید.

ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

کرم‌های ضدآفتاب انواع مختلفی دارند که برای همه نوع پوست ساخته شده‌اندو بعنوان مثال باید قبل از تهیه و مصرف کرم ضدآفتاب حتماً به این موضوع توجه کنید که نوع پوست شما چیست؟ و با توجه به نوع پوستتان کرم ضدآفتاب مناسب را تهیه کنید. مثلاً اگر پوستتان خشک است، از یک ضدآفتاب مناسب پوست خشک و نرمال استفاده کنید، یا اگر پوستتان چرب است، بهتر است از ضدآفتاب مناسب پوست چرب و دارای آکنه استفاده کنید. چنانچه پوستتان حساس است، حتماً در هنگام خرید ضدآفتاب، ذکر کنید که یکضدآفتاب مناسب پوست حساس نیاز دارید.

ضدآفتاب را چه زمانی و چه مقداری استفاده کنیم؟
بهتر است قبل از اینکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل‌تر کرم ضدآفتاب را روی پوست بمالید تا کرم در این فاصله جذب پوست شده و از سلول‌های پوست در برابر نور خورشید محافظت کند. اگر در محیط باز کار می‌کنید بهتر است کرم ضدآفتاب خود را روزانه هر سه یا ۴ ساعت یک بار تجدید کنید یا اگر برای شنا کردن در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید بهتر است که هر ۸۰ دقیقه یک بار ضدآفتاب خود را تجدید کنید چرا که همه ضدآفتاب‌ها ضد آب نبوده و اثر خود را زودتر از دست می‌دهند.
در رابطه با اینکه چه مقدار ضدآفتاب روی پوستمان بمالید، باید توجه کنید که در هر سانتی‌متر مربع از پوست ۲ میلی‌گرم کرم ضدآفتاب مالیده شود، تا به درستی از پوست محافظت کرده و از مشکلات پوستی جلوگیری کند. از طرفی مصرف دقیق و درست ضدآفتاب قابل اهمیت است به این دلیل که اگر از مقدار کمی از ضدآفتاب استفاده کنید یا تایم درستی برای استفاده آن در نظر نگیرید قطعاً به سلامت پوست شما کمکی نخواهد کرد.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس