پزشکیان مناظرات

مسعود پزشکیان با بیان اینکه برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالیانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، گفت: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت‌های دیگر به این هدف برسیم.

به گزارش مشرق، اولین مناظره از ۵ مناظره درنظر گرفته شده برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محور مسائل اقتصادی برگزار شد.

مسعود پزشکیان یکی از اولین نامزدهایی بود که وارد صدا و سیما شد تا پس از قرائت فاتحه برای شهدای گمنام در محل برگزاری قرعه کشی مناظره نامزدها مستقر شود.

ورود پزشکیان به صدا و سیما

پس از قرعه کشی صندلی شماره ۳ به نام پزشکیان درآمد.

مناظره پس از ۲۰ دقیقه تاخیر با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن آغاز شد و سپس سوالات کارشناسان اقتصادی از نامزدها پخش شد و قرار شد که هر نامزد در ۴ دقیقه به دلخواه خود به یک یا چند سوال یا همه سوالات جواب دهد.

سوالات نوبت اول از نامزدها

۱- دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

۲- غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

۳- مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

۴- فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

۵- پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه می کنید؟

۶- مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

۷- نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  ... تغییر کرده است.

پزشکیان سومین نامزدی بود که به سوالات پاسخ داد. مهمترین محورهایی که وی در فرصت ۴ دقیقه ای خود بیان کرد:

* امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسیم

* برای رشد ۸ درصدی اقتصادی سالانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

* اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه گروه های سیاسی را در جریان اجرای برنامه ها فراهم کنیم برنامه درست اجرا نخواهد شد.

* دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند.

* نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از این که فردا چه بلایی میخواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش می افتد.

* امنیت سرمایه گذاری باید تامین شود.

* دولتی که در آینده می‌آید باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند. از نظر علمی غیرممکن است.

مشروح صحبت های پزشکیان در ۴ دقیقه نخست پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از جناح بندی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره و چهار دقیقه اول با بیان اینکه برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالیانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسیم.

پزشکیان افزود: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم و اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، دسته‌ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه را همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه های دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

وی تصریح کرد: لازمه اجرای برنامه، ابتدا حضور و مشارکت همه به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نخبه و دانشگاهی و نه جناحی و دسته ای است. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیستند ما را به آن هدفی که در برنامه است، نمی رساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم.  اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح ها، دسته ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

پزشکیان گفت: لازمه اجرای برنامه اول حضور و مشارکت همه بدور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نه جناحی و دسته ای، آنهایی که نخبه و دانشگاهی هستند. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیست ما را به آن هدفی که در برنامه است برساند.

وی ادامه داد: قانون برنامه ای که نوشته شده در مجلس و آنچه که دولت آورد، ۷ فصل و ۲۶ بند بود که تبدیل به ۲۶ فصل و ۱۱۹ ماده و ۱۰۰۸ بند شد که تبدیل به ۱۰۸ حکم شد که از نظر علمی غیرممکن است، شورای نگهبان اشکال گرفت و در مجلس ماده ای را اضافه کردند و ماده الحاقی ۳۵ بود که براساس آن ۲۶ بند را دولت در عرض یک سال بازنگری کند و به مجلس ارایه دهد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: معنی این حرف آن است که دولتی که در آینده می آید باید روی آن ۲۶  بند برنامه ریزی کند. که از نظر علمی غیر ممکن است. البته در این وضعیت با این نیروها و کارشناسان اصلا حد آن برنامه هم قابل اجرا نیست. در ۲۶  بندی که آورده و ماده ۳۵ که دولت را موظف کرده برنامه بنویسد فرصتی را به دولت خواهد داد که همراه کارشناسانی که خواهند آمد و برنامه درستی را تنظیم کنند بتوان آن اهداف را مجددا بازنگری کرد و روشن و مشخص این حرف را به  نتیجه رساند.

پزشکیان یادآورشد: بحث دیگر اینکه علاوه بر وحدت و انسجام داخلی که لازم است، امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزها با دولت های منطقه و با دنیا بتوانیم به آن ۸ درصد برسیم.

برای رشد ۸ درصدی سالیانه اقتصادی ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد دلار را تهیه کنیم غیرممکن است.  در نتیجه این که ما با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم از ملزومات این هدف است که اگر نرسیم فقط شعار داده ایم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از طرف دیگر کاری که در داخل باید انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت می کنند، میدان دهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها باز باشند و کار کنند و نباید در این مملکت یک تولید کننده بدنش بلرزد که فردا چه بلایی قرار است سرش بیاید چرا که قوانین را لحظه به لحظه می نویسیم و بی ثباتی در قانون ایجاد می کنیم و مشکلاتی را بوجود می آوریم که هیچ تولید کننده ای در این بستری که درست کردیم امنیت سرمایه گذاری ندارد که حداقل ۱۰۰ میلیارد سرمایه گذاری کند.

پاسخ پزشکیان به سوالات کارشناسان در ۴ دقیقه اول

پزشکیان در ۴ دقیقه دوم خود که به بیان نظرات درخصوص دیدگاه سایر نامزدها اختصاص داشت این محورها را بیان کرد:

 * در نفت کلی ضرر می کنیم؛ ما گران می خریم ارزان می فروشیم

 * هیچ کشوری بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی پیشرفت  نداشته است.

 * تحریم فاجعه است اینکه بگوییم تحریم ها را دور می‌زنیم بله دور می زنیم ولی در این مسیر کلی بخور بخور وجود دارد.

 * با وجود رشد تورم ۴۰ درصدی، حقوق‌ها را ۲۰ درصد زیاد می‌کنیم/ این روند قابل ادامه دادن نیست.

 * کدام تئوری و کدام دانشمند می گوید می توان با این روش فعلی به نتیجه رسید و رشد و توسعه را محقق کرد؟

 * ماشین های دست دوم ‌خریدش باعث افتخار شده است.

 * نمی توانیم تکنولوژی را وارد کنیم و پروژه را از دست می دهیم.

 * تنها ۱۲ درصد بهره وری در نفت داریم و این را که باید جواب بدهد؟

مشروح صحبت های پزشکیان در ۴ دقیقه نخست بخش دوم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

در جریان فروش نفت ضرر می‌کنیم/خرید خودروهای دست دوم افتخار شده است

پزشکیان در بخش دوم این مناظره و چهار دقیقه دوم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: سیر تاریخ و تجربه جهانی و بین المللی نشان داده که آدمی که تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی، رشد نداشته است. رشد بدون آنها امکان پذیر نیست. باید صادرات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

وی افزود: برادرمان دکتر قاضی زاده هاشمی که گفت ما باید سرمایه گذار بیاوریم  این یک نوع سرمایه گذاری است یعنی نمی شود بدون سرمایه گذاری کاری کرد. ما گران می خریم و ارزان می فروشیم. در جریان فروش نفت کلی ضرر می کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا مفت دارایی هایمان را می فروشیم. کالاهایی را که باید راحت بخریم، گران می خریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مصوبه ای که کردیم در بهترین شرایطش خودروهای دست دوم که بخریم افتخار شده است. آیا این برازنده جامعه ما ایرانی ها است که خودروی دست دوم بخریم در حالی که برای آن هم دولت دلار ندارد، اگر دلار داده نشود حتی برای همان خودروی دست دوم هم مشکل ایجاد می شود.

پزشکیان تاکید کرد: تحریم فاجعه است این که بگوییم تحریم را دور می زنیم که داریم دور می زنیم در این مسیر غلطی که می رویم کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر آمارها در فساد در دنیا  رتبه ۱۵ از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می آید و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد. 

وی گفت: اگر شفافیت در اقتصاد نیاید، اگر مسیرها را روشن نکنیم، اگر بازار را نداشته باشیم و اگر نتوانیم با دنیا رابطه داشته باشیم چگونه صادرات کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با چین توافق کردیم که سرمایه گذاری کند. گفتند تا اف ای تی اف را حل نکنید سرمایه گذاری نمی کنیم. اگر راست می گویند بیایند سرمایه گذاری کنند،  امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب ها بتوانیم سرمایه گذار خارجی داشته باشیم. امکان ندارد با این تحریم هایی که درست کردند یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر یک عده آدم هایی همین طوری جمع کنند شرکت تجاری شوند.

پزشکیان ادامه داد: این وضعیت اقتصادی ۴۰ سال است را که می گوییم درست می کنیم . روز به روز پول مان بدتر می شود قدرت خرید مردم بدتر می شود. می گوییم پول می دهیم در حالی که پول چاپ کنید می خواهید بدهید پولت بی ارزش می شود. پول از کجا می خواهید بیاورید باید درآمد کسب کنید که پول بدهید چگونه می خواهید درآمد کسب کنید. 

وی یادآورشد: بعضی از مسایلی که برادرمان آقای قالیباف گفتند دقیقا این است که می توانیم در داخل یک مقدار کنترل انرژی با بهره وری و افزایش کارایی ،  کارهایی انجام دهیم اما  نمی توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم. ما داریم مخازن زیرزمینی را با این تکنولوژی غلط از دست می دهیم. به جای این که در نفت ۴۰ درصد بهره وری داشته باشیم ۱۲ تا ۱۳ درصد بهره وری داریم و ۴۰ درصد را مفت از بین می بریم که دیگر بازیافت نمی شود،چه کسی باید این را جواب دهد. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: حقوق هایی که به کارگر و کارمند می دهیم در حالی که رشد ۴۰ درصدی است اما پرداخت ما ۲۰ درصدی در بهترین شرایط است بنابراین با این روند امکان پذیر نیست. ما باید نگاه مان را عوض کنیم. نخبگان ما دارند می روند سرمایه ما هم دارد می رود. ما می گوییم درست می کنیم و از این وعده ها به مردم می دهیم و روز به روز وضعیت مردم بدتر می کنیم. 

پزشکیان افزود: بگویید با این تئوری در دنیا کجا را درست کردند که ما می خواهیم مملکت را مشابه آن درست کنیم و نتیجه بگیریم. کدام تئوری می گوید که این روند را برویم نتیجه می گیریم.

صحبت های پزشکیان درباره دیدگاه سایر نامزدها در ۴ دقیقه دوم


در بخش دوم مناظره ۶ سوال دیگر از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شد و قرار شد نامزدها در ۴ دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

سوالات نوبت دوم کارشناسان اقتصادی از نامزدها

محمدجواد ایروانی:
برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوش چهره:
رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

حمیدرضا فولادگر:
سیاستهای اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد.  چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی:
تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر:
خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

داوود دانش جعفری:
نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده  کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

پزشکیان مانند دور اول سومین نامزدی بود که به سوالات پاسخ داد. وی در فرصت ۴ دقیقه ای خود گفت:

* آدم‌هایی که شعار می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند باید محاکمه شوند

* اگر ۳ اصل را عملیاتی کنیم برخی مشکلات داخلی را می‌توانیم حل کنیم. این ۳ اصل این است: چه کسی مسئول است؟ مسئول چطور باید اقدام کند؟ چه کسی پاسخگوی نتیجۀ کار است؟

* ما داریم پول می‌دهیم اما به نتیجه توجهی نمی‌کنیم. چرا باید به کسی که ضرر می‌زند فوق‌العاده مدیریت بدهیم؟

* اگر برخی دوستان‌مان را برای مسئولیت‌ها بیاوریم نتیجه‌اش می‌شود وضع فعلی که نتیجۀ دولت‌های مختلف است.

* کدام یک از ماها مریض می‌شویم به‌جای پزشک باعلم و کارشناس به پزشک هم‌حزبی‌مان مراجعه می‌کنیم؟

*شما بهترین روش را هم طراحی کنید و به دست غیرکارشناس بدهید در اجرا خراب می‌کند.

پاسخ پزشکیان به دور دوم سوالات کارشناسان در ۴ دقیقه سوم

پزشکیان در ۴ دقیقه دوم بخش دوم مناظره که به بیان نظرات درخصوص دیدگاه سایر نامزدها اختصاص داشت این محورها را بیان کرد:

* چرا مشکل بورس ۳ روزه حل نشد؟

* تنها نامزدی بودم که گفتم برنامه هفتم را اجرا می‌کنم. ولی اینها گفتند تو برنامه نداری. من نگفتم نسخهٔ بانک جهانی را اجرا کن. گفتم ۴۰ کشور این مسیر را رفته‌اند. شما بگویید کدام کشور این مسیری که شما می‌گویید را رفته و موفق شده؟

* چرا مشکل بورس ۳ روزه حل نشد؟ آن آقا می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم. چرا آدمی که کارشناس نیست را سرکار می‌گذارید.

* چرا حرف‌هایی می‌زنیم که چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده، بروند و جاده‌های آن‌ها را ببینند.

مشروح صحبت های پزشکیان در ۴ دقیقه دوم بخش دوم که نظراتش درباره دیدگاه سایر نامزدها بود را در ادامه بخوانید:

چرا به کسی که برای کشور هزینه دارد، فوق العاده مدیریت می‌دهیم

پزشکیان در ادامه این مناظره و چهار دقیقه سوم ادامه داد: در رابطه با بحث هایی که برادرمان آقای قالیباف مطرح کردند به طور قطع اگر مدیریت اصلاح شود یکسری مسایل هزینه ای را می توان از آن محافظت کرد که برنامه آن مفصل است و در اصلاحاتی که در دنیا گرفته است در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده سه اصل و پنج استراتژی دیده شده که اگر در کشور عملیاتی کنیم یکسری مشکلات داخل را می توانیم حل کنیم. 

وی گفت: این سه اصل که چه کسی مسئول است و چگونه باید اقدام کند در هر کدام از قسمت هایی که گفتند و چگونه باید پاسخگو باشند. اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی پاسخگو است. این تصمیمات ما اگر وضعیت مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگو است بنابراین برای این سه اصل ۵ استراتژی وجود دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما خیلی جاها کسانی را آورده ایم که کاری نمی کنند و کارایی ندارند و  فوق العاده مدیریت هم می گیرند در حالی که باید پول را براساس نتیجه کار پرداخت کنیم یعنی پرداخت عملکردی که این کار را هم نمی کنیم. پول ها را می دهیم و هزینه ها را انجام می دهیم اما نتیجه ای به دست نمی آید، کسی که مدیریت را بدتر و هزینه اضافه می کند، فوق العاده مدیریت هم می گیرد. چرا به کسی که ضرر می دهد فوق العاده مدیریت می دهیم. 

پزشکیان بیان داشت: از طرف دیگر خصوصی سازی است جاهایی که باید به خصوصی ها بدهیم باید این کار را انجام دهیم. این کار را کسی می تواند انجام دهد که سابقه علمی و توان علمی دارد. عده ای از آدم هایی را بگذاریم که دوست یا حزب و جناح خودمان است که بگوییم بیاید این کار را انجام دهد همین اتفاقی می شود که  در این ۴۰ ساله افتاده است. 

وی ادامه داد: من نمی دانم برادرمان آقای قاضی زاده گفتند آقای رئیسی، ما گفتیم دولت ها در این روند این مشکلات را داشتند. قراردادهای کنتراتی و یا شرکتی واگذار کردن و طبق اینها عمل کردن است. اینها تجربیات بین المللی است. این حرف هایی که ما می گوییم ما این کار را می کنیم باید این عزیزان بگویند این روش را کدام رفرانس علمی زده، کدام مملکت این  روش را رفته که غیر از این چهارچوب ها است و نتیجه گرفته است. این را چند درصد از کارشناسان مملکت ما این حرف ها را قبول دارند که ما باید این کار را بکنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مشورت با عقل دیگران گفت: وقتی مریض می‌شویم به دنبال پزشک کارشناس هستیم نه این‌که پزشکی را پیدا کنیم که از جناح ما باشد، در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیز باید این‌گونه رفتار کنیم. بهترین روش را هم اگر طراحی کنید اما اگر به دست کسی بدهید که کارشناس نیست، آن را خراب می‌کند.

پزشکیان درباره وعده‌ها برای تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم پیشرفت گفت: همه گفتند ما هشت درصد رشد می دهیم چرا ندادند؟ آنها که گفتند و نتوانستند باید محاکمه شوند. الان بازنشسته ها و معلمان ما نمی توانند زندگی کنند. چه کسی باید حل شود؟ با شعارهای ما حل می شود؟ با کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دنیا می شود. مغزها و سرمایه ها در حال فرار کردن هستند.

وی درباره  وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه افزود: الان بازنشستگان و معلمان ما زندگی‌شان نمی‌چرخد و کسانی که کارمند هستند گرفتار شده‌اند؛چه کسی باید مشکل آنها را کند؟ شعارها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا وجوددارد که اگر به آن‌ها متکی شویم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.

صحبت های پزشکیان درباره دیدگاه سایر نامزدها در ۴ دقیقه چهارم


مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد

سوالات کارشناسان در این بخش:

مصباحی مقدم:
* یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ 6 سال است تورم 40 درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری:
* ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی:
* برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی:
* (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری:
* درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در  حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی:
* راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

پزشکیان در سومین بخش از پاسخ به سوالات کارشناسان این محورها را مطرح کرد:

* من نگفتم بورس حل نمی‌شود بلکه سه روزه حل نمی‌شود حتی یک ساله هم حل نخواهد شد

* رئیسی شبانه‌روزی کار می کرد و ما قدردان زحمات آنها هستیم.

* تصور اینکه عده محدودی عقل کل هستند و بقیه وابسته تصور غلطی است باید این تصور را حل کرد.

* عامل اصلی تورم دولت ها هستند، تورم یعنی خالی‌کردنِ جیب مردم. اکثر نگرانی‌های که مردم به این دلیل است که نمی‌توانند زندگی‌شان را با این روند تورم بگذرانند.

* معلم چرا باید اسنپ کار کند.

* کنترل هزینه زمانی صورت می‌گیرد که شفافیت در هزینه‌ها اعمال شود.

مشروح صحبت های پزشکیان در ۴ دقیقه اول بخش سوم که پاسخ به بخش سوم سوالات کارشناسان بود را در ادامه بخوانید:

تلاش آیت الله رئیسی را نادیده نمی‌گیریم اما باید بررسی کنیم چرا مشکلات بورس حل نشد

پزشکیان در ادامه این مناظره در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: چه کسی گفته ما دل به خارج می بندیم. من اول گفتم که باید انسجام داخلی داشته باشیم. اختلافات را کنار بگذاریم. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم و مرزها را باز کنیم مشکل حل نمی شود. هرچقدر پول هم بیاوریم فایده ندارم. باید اختلافاتمان را حل کنیم. تصویر این که یک عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی، خارجی و وابسته و از این حرف ها، این تصورات را باید درست کنند. این مردم ایران هستند که مشکلات را می توانند حل کنند نه یک گروه ، دسته و جناح.

وی در رابطه با بورس هم افزود: من نگفتم که بورس حل نمی شود، بورس سه روزه حل نمی شود حتی یکساله هم مشخص نیست که حل شود در نتیجه این توقعی که در جامعه ایجاد می کنید که ما سه روزه حل می کنیم امکان ندارد. همه وعده هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت که نشد و تورم هم آمد و وعده هایی هم که دادند معلوم شد که چگونه است. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: البته این مانع نمی شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی را نادیده گرفت. شبانه روز تلاش کرد و زحمت کشید ما قدردان زحمات آنها هستیم اما این که چرا حل نشد دلایل علمی دارد. مدیران، کارشناسان، عدم ارتباط بین المللی، اختلافات و دعواهای داخلی اینها علل عدم حل مشکل است.

پزشکیان با تاکید بر این که عامل اصلی تورم ها دولت ها هستند، گفت: دولت است که تورم ایجاد می کند یا کسری بودجه دارد یا از بانک ها می خواهد که پول چاپ کنند. اگر می خواهد درست شود  باید کسری بودجه را به مجلس نیاورد و از طرف دیگر بانک ها پول چاپ نکنند. 

وی افزود: واقعیت این است که تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن است. بدون این که متوجه شوید صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که قدرت خرید از بین رفته است. اکثر نگرانی ها و اعتراضاتی که بازنشستگان و معلمان در این کشور دارند برای این که زندگی خود را با روند تورمی به راحتی ادامه دهند. شرمسار خانواده شان هستند. معلم چرا باید اسنپ کار کند. 

پزشکیان ادامه داد: باید در اصلاح بودجه ریزی را عملیاتی کنیم . دولت باید هزینه های خود را  کنترل کند وکسری بودجه برای سیستم ایجاد نکند. کنترل بودجه چگونه است؟ کنترل هزینه زمانی امکان پذیر است که بودجه عملیاتی شود. کنترل هزینه زمانی است که نظارت اصلاح شود. کنترل هزینه زمانی است که شفافیت در هزینه ها اعمال شود. و از طرف دیگر دولت اولین کاری که باید بکند به بانک ها دستور ندهد که پول چاب کنند. بانک ها را وادار نکند که تعهداتی ایجاد کنند که امکان پرداخت وجود ندارد. به بانک ها بگوید کسانی که می خواهند ازدواج کنند این پول ها را بدهید. از کجا باید بدهند باید چاپ کنند. اکثر توقعاتی که دولت در بانک ها اعمال می کند، عامل تورم است. 

وی گفت: اگر می خواهیم تورم را مهار کنیم باید نظام بانک ها را به صورت علمی اصلاح کنیم. قاعده مندی قیمت ها و خدمات بانکی را انجام دهیم.

پاسخ پزشکیان به دور سوم سوالات کارشناسان در ۴ دقیقه پنجم

پزشکیان در ۴ دقیقه دوم بخش سوم مناظره که به بیان نظرات درخصوص دیدگاه سایر نامزدها اختصاص داشت این محورها را بیان کرد:

* آنقدر مدیران با تجربه نداریم، مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی که موفق شدند راه دوری نمی رود

* افراد با تجربه را کنار گذاشتیم و افراد بی تجربه که کارشناسی نکردند، مدیر کل می کنیم.

* عامل اصلی تورم چاپ پول است. بانک ها تورم را تشدید می کنند، باید بانک ها از بنگاه داری خارج شوند.

* ما گردن کلفت ها را گردن کلفت تر می کنیم و فقرا را بیچاره تر.

* برخی بیماران برای درمان به خارج از کشور می روند می توان از تجربه برخی کشورها هم استفاده کرد.

مشروح صحبت های پزشکیان در ۴ دقیقه دوم بخش سوم که نظراتش درباره دیدگاه سایر نامزدها بود را در ادامه بخوانید:

یک عده صفر کیلومتر برای کشور هزینه ایجاد کرده‌اند

پزشکیان در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: آنچه که من گفتم و دکتر هم می گوید خارج، از اول می گویم داخل. ما هوای داخل را نداریم. ما فقط یک گروه خاصی را مدیر می دانیم. دعوایی هم که آن زمان می کردم گفتم مشکل مدیریت است. کسی که نه دوره دیده و نه علم دارد نه تجربه دارد و نه جایی عملکرد خود را نشان دهد. کسانی که تجربه داشته اند را کنار گذاشتیم یک عده صفر کیلومتر آورده ایم مشخص است که هزینه ایجاد می کند. 

وی با بیان این که حضرت ابراهیم که پیامبر بود خدا می گوید وقتی امتحان داد گفتیم که می تواند پیامبر شود، افزود: کسی که هیچ تجربه ای ندارد و کار کارشناسی نکرده است مدیرکل و رئیس یک بنگاه اقتصادی می کنیم. مراحل را به هم زدیم اینجا را باید درست کنیم. ساختار همین است که برادران گفتند. یعنی روش مشخص است بحث الان این نیست که اختلاف در روش باشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: عامل اصلی ایجاد تورم دولت ها هستند. کسری بودجه و بزرگ کردن دولت از مهمترین عوامل ایجاد تورم است. دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند. جاهایی که بی خود است باید ببندد. بنگاه هایی که کارایی ندارد حذف کند یعنی بودجه آن را کنترل کند. بودجه ای بیاورد به مجلس که بدون کسری باشد. در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد کسری بودجه داریم غیر از پول ها و تکلیف هایی که به دولت ایجاد می کنیم.

پزشکیان گفت: ما خودمان مقصر هستیم. بانک های ما هم باز دولت این کار را می کند یعنی عامل اصلی این تورم چاپ پول است که چاپ پول یا با کسری بودجه شکل می گیرد یا با تعهداتی که بانکها کارهایی می کنند که تورم را تشدید می کند. 

وی افزود: اگر بخواهیم اصلاح نظام بانکی را بگوییم، بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند. باید  نظارت بر وام دادن های کلان بانک ها داشته باشیم. بانک ها در برگردان وام های کلان مشکل پیدا می کنند. بانک ها موظف اند قاعده گذاری کنند نه این که قیمت گذاری. بانک ها برای خدمات بانکی قیمت گذاری می کنند. ممنوعیت تامین مالی دولت از بانک ها باید صورت بگیرد. دولت نباید سراغ بازار بدهی برود.اینها کارهایی است که باید انجام دهیم. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همین طور که گفته شد مجلس هم مقصر است. دولت پولی را می آورد و در مجلس هم تقریبا چندصد میلیارد هم ما می گذاریم.  (که آقای قالیباف گفت که با اصلاحی که انجام شد و دو مرحله ای شدن دیگر این اتفاق نمی افتد) بنابراین هم مجلس و هم دولت مقصر است . نتیجه کار این است که ما روزگار مردم را سیاه می کنیم. گردن کلفت ها را گردن کلفت تر می کنیم و فقرا را محروم تر می کنیم.  راه و روش معلوم است. مدیریت باید توسط کسانی که علم و تجربه و کارشناس هستند شکل بگیرد. 

پزشکیان اظهار داشت: از سویی نیز ما آنقدر مدیر باتجربه نداریم که بگوییم فردا آنها را تغییر می‌دهیم؛ مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی که موفق شدند جای دوری نمی رود اگر بتوانیم از کسان دیگری که تجربه دارند مشورت بگیریم خیلی بهتر است و ضرر نمی کنیم. چرا برای بیماری به خارج می رویم چهارتا از آنها را بیاریم در این رابطه نسخه بنویسم حلش کنیم.

صحبت های پزشکیان درباره دیدگاه سایر نامزدها در ۴ دقیقه ششم

در بخش پایانی با محاسبه زمان های نامزدها به آن ها اعلام شد که جمع بندی خود را در زمان مشخص شده بیان کنند.

پزشکیان در بخش آخر صحبت های خود این محورها را بیان کرد:

* من هیچ‌وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم گفتم مشاور بیاوریم

* آقای زاکانی لطف کنند قرارداد با چین را شفاف کنند و منابع آن را بگویند. من نمی‌گویم مشکل شهرداری از شماست اما تخلفات شکل می‌گیرد.

* زندگی من مبتنی بر صداقت است و آن را تغییر نخواهم داد. قرار نیست کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم.

* من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای پوپولیستی.

* من خزانه دولت را اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم.

* من هیچ ربطی به دولت روحانی نداشتم

* خدمت آقای قاضی زاده بگم که نمی‌خواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی بشوم چون قلبا به ایشان ارادت دارم.

*به تعامل فعال با جهان معتقدم، ثروتمندان کار آفرین را متفاوت از ثروتمندان نو کیسه می دانم.

* نظام چند نرخی منشا فساد است به سمت حذف ان حرکت می کنم البته شُک وارد نخواهم کرد.

 * دولت چهاردهم با هر رئیس جمهوری ناچار به اتخاذ تصمیمات مهم است.

* آتش زدن و دامن زدن به اختلافات اشتباه است من هیچ ربطی به دولت روحانی نداشتم، هر دولتی معایب و مزایایی داشته، تخریب یکدیگر به نفع انقلاب نیست.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش جمع بندی را در ادامه بخوانید:

آقای زاکانی قرارداد با چین را شفاف کنید

پزشکیان در فرصت باقی مانده خود در جمع بندی مطالب بیان شده، خاطرنشان کرد: فقط خدمت دکتر قاضی زاده بگویم که نمی‌خواهم وارد تحلیل دولت آقای رییسی شوم چون قلبی خدمت ایشان ارادت دارم ولی هیچ وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم. گفتم مشورت با مشاور بیاوریم.

وی خطاب به زاکانی افزود: لطفاً قرارداد با چین را شفاف کنند و بگویند پولش از محل بانک مرکزی ایران در چین است یا منابع کشور چین و با چه نرخی؟ یا تخلفاتی که در شهرداری شکل می‌گیرد را بیان کنند. من هیچ وقت نمی گویم مشکل شهرداری از شماست اما تخلفات شکل می‌گیرد. بهتر است چیزهایی که هست را بگوییم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مردم عزیز ایران، زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر یک اصل اخلاقی وده و آن صداقت است. این بنیان را تغییر نخواهم داد و این مهمترین عهد من با شما خواهد بود. خوب می دانم رییس جمهور در کشور اختیارات تعریف شده‌ای دارد و قرار نیست کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم اما مواضع خود را شفاف اعلام می‌کنم و دنبال خواهم کرد.

پزشکیان اضافه کرد: هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بیانجامد. نگاه من در حوزه حکمرانی، اقتصادی و اجتماعی است.‌طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توضیحی پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان‌هایی است که قرار بود از آنها حمایت کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: به تعامل فعال با جهان اعتقاد قوی دارم. تحریم به معنای جنگ است و کشته‌های جنگ اقتصادی، فقرا هستند. ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از ثروتمندان نو کیسه می دانم. ثروتمندان کارآفرین به بهره وری و کارایی خود متکی هستند و دست آنها را می بوسم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهور تاکید کرد: از اقدامات اولویت دار دولت من این است که مردم باید بدانند پول ما کجا خرج می‌شود. من خزانه دولت را در یک اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم. هر مبلغی به استثنای مبالغ نظامی و امنیتی که به خزانه وارد یا پرداخت می‌شود باید منتشر شود.

پزشکیان افزود: حذف زمینه‌های ایجاد فساد و برخورد با افراد فاسد کاملاً ضروری است. نظام چند نرخی کاملاً منشا فساد است به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد. اساساً پدیده‌ای به اسم شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی خواهم سپرد البته بخش خصوصی هم باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در تامین برق، گاز، بنزین و سوخت به سمت بحران حرکت می‌کنیم. دولت چهاردهم با هر رئیس جمهوری ناچار به اتخاذ از تصمیمات مهم خواهد بود. هر تصمیمی باید مشکل کمبود را حل کند هم به فقر مطلق نیانجامد. فیلترینگو محدودیت اینترنت مانع این کسب و کارها شده است.

جمع بندی پزشکیان در بخش پایانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    12 0
    چین رشد ۸ درصد نداره اونوقت با این تحریم ها چه توقعی دارید
    • FR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      9 0
      هر کشوری به نسبت حجم اقتصادی ش انتظار رشد دارد
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    4 23
    دکتر قالیباف فردی ساده زیست و اهل تقوا بوده و اهل تجمل گرایی نیست.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      5 2
      سلامتیش صلوات
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    7 4
    نه فروش نفت به امریکا و خریدن ماشین امریکایی افتخار است ...ول کن ما بی خود در این کشور زور میزنیم ..
  • درود بر اصلاحات FR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    23 11
    آقای دکتر لطفا اگر رئیس جمهورشدید انشاءالله با اروپا و آمریکا روابط حسنه و دوستانه برقرارکنید.
    • عمو زنجیر باف IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      6 4
      راه درست و بهترین کاراین است که با آمریکا مشکلاتمان را حل و فصل کنیم و بصورت مستقیم وارد مذاکره بشیم نه با واسطه و با پیام و نامه و...
    • ملانصرالدین IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      6 7
      بعد از 45 سال زمان حرکت از سمت شرق و چین و روسیه به سمت غرب و اروپا و امریکا مهیا شده است !فرصت دیگر تکرار نمیشود!
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      10 3
      تنها راه حل مشکلات ما دوستی با دنیاست
  • FR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    12 16
    چرا این جناب پزشکیان اینقدر بد خلق و عصبی ست با این اخلاق و خلق خوش می‌خواد آشتی ملی برقرار کنه یا اومده مردم را از انتخابات بیزار کنه
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    8 12
    اقای پزشکیان خیلی ها گفتند ما می توانیم و در عمل خلاف اون را انجام دادند . مگر روحانی نگفت من ۹۰ روزه اقتصاد را درست می کنم چکار کرد هیچ و بعد گفت من چنین حرفی نزده ام . اینها باعث شکست شما می شوند روحانی خاتمی ظریف حزب و گروه اینها شما را شرمنده می کنند .
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    5 1
    تنها راه نجات کشور
  • م س IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    1 11
    ما به آفای قالیباف رای می دهیم نه به کاندیدایی از الان چراغ سبز به آمریکا می دهد
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 1
    دو قطبیش کنید بین قالیباف پزشکیان وگرنه کار نمی کنه اگر بخواهید همین طور برید دو قطبیش کنید همین الان دوقطبیش کنید تا اقای پورمحمدی دفع بعد نگفته به امریکا تسلیم شید همین الان ...خودتون میدونید دو قطبیش کنید بودن پور محمدی بدتر از دوقطبی بودنه ...خودتون می دونید دیگه باز ...
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    12 7
    زاکانی و قاضی زاده پوششی و تخریب چی هستند فقط پزشکیان
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    9 1
    آقای زاکانی نگفتن که دست بردن به پول بلوکه شده بیت المال که در چین توسط شهرداری تهران ، که این پول ها باید توسط بانک مرکزی باید برداشت می شد جرم تلقی می شود و اقرار کردن. و گفتن افتخاری در تاریخ انقلاب است.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    5 5
    آقای پزشکیان اگه شما رئیس جمهور بشید کابینه شما بی شک از اصلاح طلبان خواهد بود همونطوری که الان همه اونها از شما حمایت کردن و در دولت آقای روحانی هم همه کاره بودن و این همه بدبختی را باعث شدن
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      1 4
      دولت رئیسی
  • FI ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    9 9
    رأی به پزشکیان ، رأی به اردوغان و علیف
  • FI ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 8
    نه، به تسخیر دوباره ایران توسط مغولان
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 8
    به نظر من که یک شهروند عادی هستم . تا حالا از تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به اتوبوس برقی خبر نداشتم .فکر می کنم این یک افتخار بزرگ است چه نو باشد چه درحد نو ،
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 9
    آقای پزشکیان باتخریب ونادیده گرفتن مجاهدت های اقتصادی واجتماعی دیگر احزاب نمی شه شعار عدالت اجتماعی داد .عدالت اجتماعی شعور درعمل می خواهد .
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    2 4
    من نمی دونم چه کسی گفته ؟بایک میلیون می شه شغلی تعریف کرد وآن را انجام داد .شاید یک شعار باشد ولی انجام آن غیر ممکن نیست .من خیلی ها را به وضوح وعینه دیدم که حتی با صدهزار تومن هم به اوج اقتصادی رسیده اند . خواستن توانستن است .
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    5 9
    آقای پزشکیان مردم حوصله ی دعوا ومرافع ندارند .خواهشا جمع کنید این بساط القای ناامیدی ویاس و ناتوانی ونیست ونبود و نباید ها ....مشکلات را شمردن هنر نیست .جوانان خام را برای امیال شخصی خود فریفتن و کف خیابان کشیدن وتخریب اموال عمومی نه تنها هنر نیست جرم اجتماعی است .مشکلات باید حل شوند خراب کردن ونابود کردن در یک چم به هم زدن انجام می شود .ولی آباد کردن سالیان سال زمان می خواهد .
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    1 3
    هیچ امیدی به اصلاحات غیرصلاح نیست .شعارشعار عار تخریب تخریب تخریب
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 3
    آقا بنویسید لعنت خدا بر ابتکار دهان گشاد بی حیا ودهن دره کثیف نجس بهایی
  • کاظم IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 1
    رایم نیاری همین که یقه بانیان وضع موجود و این افرادی که تنها هنرشون مالیات بستن به درآمد کارگر و کارمنده، کافیه. سرت سلامت دکتر
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 6
    پزشکیان و پور محمدی میخواهند با حرف های شیک کشور را دوباره به دوران روحانی بر گردانند و میگن که دولت انها دولت روحانی نیست که الکی میگن.ولی چیزی که حتمی هست امریکا همان امریکاست که در این سیصد سال بوده.همان امریکاست که برجام بی خاصیت امضا کرده وبه آن عمل نکرده و دولت بعدش هم اون پاره کرده.
  • TR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 2
    یه سوپاپ اطمینان دیگه ، دقیقا مثل اون خاتمی
  • سام IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 5
    جناب پزشکیان کشورماایران بایستی روی پای خودش ایستادگی کند درکشوری که نخبه داردچه نیازیست که مشاورازبیرون بگیریم کل مردم ایران مشاوره دهندهستند شمابامردم باش همه چیز درست میشه نیامده میخوای کشوررادست بیرون ازکشوربسپارید
  • حامد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    6 5
    پزشكيان نماينده جريان اصلاح طلب و دولت روحاني و خاتمي و هاشمي است. تيم او نيز همان تيم است. اگر بر سر كار آيد همان دولت روحاني را بر سر كار خواهد آورد. آزموده را آزمودن خطاست. دولت روحاني بعد از 8 سال رسوايي به زباله دان تاريخ رفته و نبايد دوباره برگردد
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    5 3
    جبهه اصلاحات با ساده لوحی هر چه تمام، قبل از اعلام کاندیداهای تاییدشده، پزشکیان رو به عنوان کاندیدای منتخب معرفی کرده و حالا عین خر توی گل گیر کردن که این چه غلطی بود که کردیم. اگه بخوان رای بیاره، باید مشارکت بالای 55 درصد بشه که اونوقت ارباب آمریکا و ارباب اسرائیل ازشون ناراحت میشه. اگه انتخابات رو ول کنن، اونوقت نمیتونن بگن اصلاحات وارد انتخابات نشده و کاندیدا نداشته و معلوم میشه که اصلاحات 10 درصد هم رای نداره و عین سگ دروغ میگفتن.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 2
      حیف
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    5 6
    انشالله که دکتر پزشکیان با سیاست تنش زدایی با غرب و آمریکا مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 0
      بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس