تصاویر باکیفیت مناظره اول

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در اولین دور از مناظرات انتخاباتی، به ارائه نگاه، برنامه و دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برای حضور در اولین دور از مناظرات ریاست جمهوری وارد ساختمان صدا و سیما شد. وی پس ادای احترام به مقام شامخ شهدا، وارد ساختمان صدا و سیما شد.

در فرایند قرعه کشی برای مشخص شدن ترتیب صندلی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین مناظره، علیرضا زاکانی، در صندلی ۵ قرار گرفت و پس از اقامه نماز جماعت به همراه دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در جایگاه مشخص شده قرار گرفت.

لحظه ورود زاکانی به صدا و سیما



آغاز بخش اول مناظره

سوالات مطرح شده توسط کارشناسان اقتصادی از نامزدها

در ادامه برنامه برخی کارشناسان به طرح سوالات خود از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداختند:

۱- دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

۲- غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

۳- مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

۴- فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

۵- پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

۶- مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

۷- نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

مشروح صحبت های زاکانی در ۴ دقیقه اول پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره صداوسیما با موضوع «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»، گفت: ضمن تبریک عید سعید قربان، گفت: امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید رئیسی و شهیدان اهل خدمت باشیم. وی افزود: بنده یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد، تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست، گفت: مشکل تجویزهای اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم.

زاکانی بیان کرد: ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آن‌ها کارها را پیش ببریم. وی خاطرنشان کرد: رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم، مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند ولی با مسیری که خلق کردیم دلاری خرج می‌کنند. این مشکل اساسی اقتصادی ماست. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا وقتی که این حل نشود اساساً امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم.
زاکانی با بیان اینکه ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم، بیان کرد: از سال ۶۹ دنبال جهانی سازی قیمت‌ها و تضعیف دولت بودند. باید برگشت به ارزش پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد. وی تصریح کرد: توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش بالا مد نظر است. درباره مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود. چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایندها را کوتاه کرد، باید مردم را در اقتصاد هم مشارکت داد و خلق ثروتی که می‌شود را عادلانه توزیع کرد.

اولین نوبت ۴ دقیقه زاکانی

مشروح صحبت های زاکانی در ۴ دقیقه دوم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

مردم، صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند

زاکانی در در ادامه مناظره اظهار کرد: مردم عزیز ما می‌توانیم لذا این صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند. وی با بیان اینکه بنده کلی‌گویی نکردم، گفت: جلوگیری از خام فروشی، دلارزدایی، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، خصوصی سازی و نه اختصاصی سازی، خلق ثروت و توزیع عادلانه بین مردم، با مشارکت مردم جزو موضوعات اساسی است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: زیبا می‌شود مملکت را اداره کرد لذا این صحبتهایی که برخی می کنند شما را ناامید نکند.

زاکانی عنوان کرد: نقدینگی مفید است ولی مهم است که رها نشود و سرمایه گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ درصد و میانگین دنیا ۱۴۰ درصد است و در ایران ۷۵ درصد. لذا نقدینگی اصلش بد نیست. وی ادامه داد: آقای پزشکیان نکات کلی مطرح کردند و همه چیز را به همه چیز گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس جمهوری شدند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ناظر به موضوع کار، آقای پزشکیان، مردم الان اطلاعات و آمار دستشان است. ترکیه هم عضو ناتو هم WHO است و هم FATF در مرکزیت آن قرار دارد. زاکانی تصریح کرد: طی ۲۰ سال گذشته تا امروز از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده است و هدف اول سرمایه گذاری اروپایی‌ها ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: در ترکیه در سال ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اما ۷۰ درصد تورم داشته و ارزش پولش بسیار کاهش یافته است.

دومین نوبت ۴ دقیقه زاکانی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: موضوع رشد هشت درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و آموزش را می‌طلبد. آقای پورمحمدی هم نکاتی گفتند که مبنائاً راه را اشتباهی رفتند. با اینجور مسائل نمی‌توان دولتداری و حکومتداری کرد. می‌توان شعار داد و حرف قشنگ زد ولی نمیتوان مشکل مردم را حل کرد.



آغاز بخش دوم مناظره

سوالات دور دوم مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری:

۱- محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه‌های مشخصی دارید؟

۲- محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرح‌های مردمی کردن اقتصاد چیست؟

۳- فولادگر: سیاست‌های اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد. چه اتفاقاتی افتاد که سیاست‌ها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری‌هایی رفتیم آن‌هم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

۴- سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

۵- محمدرضا باهنر: خصولتی ها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه‌های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه‌ای دارید؟

۶- دانش جعفری: نقش شبه دولتی‌ها پررنگ است و واگذاری‌ها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتی‌ها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده کنید، نقش شبه دولتی‌ها را در واگذاری‌ها چطور می‌بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

مشروح صحبت های زاکانی در ۴ دقیقه سوم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

عده‌ای با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند

زاکانی در پاسخ به مرحله دوم سؤالات بیان کرد: امام(ره) یک حکم شرعی دارند که آنجایی که مردم می‌توانند کار کنند حرام است دولت وارد شود. وی افزود: دولت الان رقیب و مقابل مردم است؛ دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیل‌گر و ناظر و مکمل باشد. این‌ها دولت مقتدر را ایجاد می‌کند که مقابل مردم نیست و خدمتگذاری می کند. اینجا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقای قالیباف بحث قانون برای نقدینگی را مطرح کردند. اما نقدینگی اینطور نیست که با قانون به جایی برود. ما رعایت نمی‌کنیم و این نقدینگی به سمت طلا و ارز و دلار می‌رود. اینجا قانونگذاری درست نیست بسترسازی مهمتر است. آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی هم خوب است تجربه ترکیه را دنبال کنند.

زاکانی با بیان اینکه بخش خصوصی را باید باور کرد، گفت: موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم و به‌ویژه بخش محروم باید مشارکت داشته باشند. باید اشراف کامل در جریان پول و کالا داشته باشیم. وی ادامه داد: اصل ۴۳ می‌گوید باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوری‌ها میتوانند کارکرد جدی برای ما داشته باشند تا عموم مردم مشارکت داشته باشند.

سومین دور صحبت علیرضا زاکانی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع نقدینگی که مطرح شد، فاجعه‌ای که دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی انجام شد، باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشته باشیم. اما در دولت آقای رئیسی به ۲۳ درصد رسید. این افتخاری بود برای دولت آقای رئیسی.

زاکانی با اشاره به اینکه چرا عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم، بیان کرد: عده‌ای دارند با مردم می‌جنگند. عده‌ای دارند با فساد اقتصادی، سفره مردم را تنگ تر می‌کنند. در این ۲ سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خود را به شهرداری تهران برگرداندیم.

وی تصریح کرد: امکانات زیاد است؛ تحریم را باید در داخل خنثی کرد و دیپلماسی برود اساس و بنیان آن را تغییر دهد. تا وقتی تحریم را خنثی نکردیم در کرونا، به ما واکسن ندادند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: علم اقتصاد درباره درستی و غلطی سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این بر عهده سیاستمدار است.

مشروح صحبت های زاکانی در ۴ دقیقه چهارم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم

زاکانی گفت: می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد می‌توان از طریق قانون اصلاح کنیم. در مجلس هفتم برنامه چهارم مه مجلس ششم تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ آن آزاد سازی قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. ما قانون را اصلاح کردیم.

وی افزود: ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم. کارشناس هستیم و کارشناسان حمایت مان می‌کنند. اما علاوه بر کارشناس خودمان یک سیاست مدار هم هستیم.

وی گفت: فرمایشات پزشکیان به مانند این است که بگوییم سلامت چیز خوبی است. در حالی که به عنوان پزشک پیشگیری از بیماری، مواجه با بیماری باید توجه کنیم.

چهارمین دور صحبت علیرضا زاکانی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در هفته اول در شهرداری برای ۱۲۰۰ حساب انضباط مالی ایجاد کردیم. سال ۱۴۰۰ شهرداری را در هفته اول از چالش مالی خارج کردیم.

وی عنوان کرد: با فساد برخورد کردیم. ناکارآمدی را از بین بردیم. طرف مردم ایستادیم.

زاکانی تصریح کرد: باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت ونظارت مردم بر خودمان را بپذیریم. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

وی بیان کرد: کاری که در دولت رییسی انجام شد ناظر به صدور اسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جمع سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم لذا می‌توانیم مردم را مشارکت دهیم.



آغاز بخش سوم مناظره

مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد. سوالات کارشناسان در این بخش:

۱- مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

۲- طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

۳- محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

۴- پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

۵- مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

۶- محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

مشروح صحبت های زاکانی در ۴ دقیقه پنجم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

آقای روحانی مخروبه‌ای را به شهید رئیسی تحویل داد

زاکانی گفت: سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ها داشت وقتی اقای روحانی سال ۱۴۰۰ تحویل داد ۱۲۹۰ همت دولت به بانک‌ها بدهی داشت‌. آقای روحانی مخروبه‌ای را به شهید رئیسی تحویل داد.

زاکانی گفت: باید شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شوند و بتوانند انتخاب کنند. در مورد ترکیه که صحبت کردم، ترکیه عضو WTO است و در طول ۵ سال ۶۰۰ درصد از ارزش پول آن افت کرده است و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی، ادامه داد: بانک‌ها عامل اصلی هستند و در کنار بانک دولت هم نیز هست. چون از دولت شهید رییسی بیان شد جا دارد اعلام‌کنم که سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به صندوق بازنشستگی داشت سال ۱۴۰۰ که دولت را تحویل داد ۱۲۹۹ همت بدهی داشت، یعنی یک مجموعه مخروبه ای را تحویل داد که از هنر شهید بزرگوار بود که بتواند این را سامان دهد.

پنجمین نوبت صحبت زاکانی

وی افزود: سه هفته پیش ۲۰۳ هزار مسکن را در تهران آغاز کردیم. اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی داشته باشند و پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک‌کنیم. معتقدیم اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم ارائه دهیم.

علاوه بر اینکه باید افزایش تولید صورت گیرد و به سمت بستن درها به سمت خام فروشی برویم، مصرف باید بهینه باشد. برای شریک شدن مردم باید اعتبار طلا را به جای یارانه داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد. معادل قیمت طلای روز در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانواده از انرژی شارژ می‌شود و این اعتبار دور از تلاطم تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. به قیمت دلار گره نمی‌خورد. در پایان هر ماه میزان معادله قابلیت خرید اعتباری دارد.

زاکانی گفت: صرفه جویی کنید و اعتبار طلا بگیرید و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد شریک کرد.

مشروح صحبت های زاکانی در ۴ دقیقه ششم پاسخ به کارشناسان اقتصادی را در ادامه بخوانید:

بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است

زاکانی در ادامه این مناظره عنوان کرد: اساساً باید سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت. وی افزود: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، دو هزار همت قیمت ارزش گذاری ان بود. ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد و دولت وقت این جنبه غیر حرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

وی گفت: آقای پزشکیان میگویند اند افراد ناکارامد را محاکمه کنیم. ما موافقیم. معلوم است که باید چه کسانی را محاکمه کنیم. این افراد از خارج نیامده بودند از داخل ایران بودن. البته در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوزها را دهد و سراغ این افراد رفت. واقع امر این است که کارامدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر این دو را باهم نبینیم دچار مشکل می‌شویم.

زاکانی گفت: کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسوول و رییس جمهور به یک کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه بار آورد. بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. همچنین روزی ۷۰۰ نفر در دولت روحانی بخاطر کرونا از بین می‌رفتند که اگر یکسال دیگر ادامه یافت تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.

ششمین نوبت صحبت زاکانی

وی یادآور شد: نه تنها کار را واگذار کردند به کارشناس، خود آقای پزشکیان در جریا هستند می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲ که عده‌ای سوالات را خریداری کردن. د. سپس حق همه پزشکان را تضییع کردند و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که مجلس جلویشان ایستاد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر در کشور تدبیر درست باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

زاکانی تصریح کرد: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما به بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته بود که سال گذشته ۳۳ همت آن‌را تسویه کردیم و مابقی را امسال تسویه خواهیم‌کرد. در موضوع در آمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. در طول گذشته شهرداری چنین چیزی نبود.



بخش پایانی مناظره اول

جمع بندی صحبت های زاکانی در آخرین بخش دور مناظرات را در ادامه بخوانید:

به دنبال ارتقا عدالت و پیشرفت هستم

زاکانی در بخش پایانی اظهارات خود، گفت: معتقدم برای اینکه کار کشور به صمت خیر و صلاح پیش رود نیازمند کار کارشناسی و دقیق است. نیازمند مدیری هستیم‌که هم دارای دانش، تجربه و سلامت باشد و هم توانایی کار داشته باشد وگرنه کلاه سر او می‌گذارند.

وی افزود: هرکسی می‌خواهد سکان کار را بر عهده بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیداتی که در اقتصاد وجود دارد، روشن کند. سرمایه‌هایی که در کشور است را چطور می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند.
بنابراین باید بسته ارائه دهد. زیرساخت‌های کشور نیاز به یک تحول دارد.

وی افزود: تحریم ظالمانه است اما تا زمانیکه خودمان تحریم‌ها را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند. می‌خواستن بنزین را تحریم کنند ستاره خلیج فارس مانع شد.

جمع بندی پایان زاکانی

زاکانی ادامه داد: به دنبال ارتقا عدالت و پیشرفت هستم. در این راستا ۴ سرفصل تحولی ارائه کردم. یکی اقتصاد مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی است.

وی گفت: نکته دیگر اینکه خام فروشی نکنیم. این مسئله تحریم پذیر نیست.

وی نکته سوم را حاکمیت مردم در اقتصاد دانست و افزود: نکته دیگر توزیع ثروتی است که خلق می‌شود. بگذاریم‌مردم ثروتمند شوند.

زاکانی گفت: وقتی کار در تهران شروع کردیم مشکلات متعددی داشتیم. می‌گفتند تا سر ماه بیشتر نمی‌توانید کار کنید اما کارها انجام شد. تخلف هم نکردیم.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری افزود: خوشحال می‌شوم اقای پزشکیان راجع به فساد از من سوال کند.

زاکانی اظهار کرد: یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود.

وی یادآور شد: در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رییسی می‌شد. بله می‌شود اتهام زد و کشور را ناکارامد معرفی کرد و مسیری را رفت مه مردم ناامید شوند. اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد. چک برجام را نقد کرد. مردم ما الان اگر بخواهند به دهه ۹۰ برگردند سکته می‌کنند. ما مسیری را داریم که می‌توان در بهترین نحوی خط این شهید را طی کرد و پیشرفت و ابادانی را به همراه اورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    15 11
    اراجیف مطلق
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      14 8
      زاکانی فقط به قالیباف و پزشکیان حمله کرد چون خودش میدونه رای چندانی نداره و احتمالا به نفع جلیلی کنار بکشه
    • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      5 4
      اراجیف شایسته افساد طلبان است
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 10
    زنده باد دکتر زاکانی... چقدر به وجود ایشان در مناظره و بیان حقایق نیاز بود.. اگر نبود چقدر ظلم می شد به دستاورد های انقلاب و شهید ریییسی ... بله که ایشان اگر لازم باشد به نفع جلیلی کنار می رود، چرا که یک مسلمان به تکلیف عمل میکند، مومن واقعی، دنبال قدرت نیست.... بلکه فقط دنبال عمل به تکلیف است، و درجایی که لازم است، خدمت می کند،... جایی عمل لازم است که زاکانی عزیز شهردار پر عمل است، و گاهی باید با زبان از حق دفاع کرد که زاکانی عزیز در مناظره ها امد تا از حق بگوید
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 6
    پزشکیان همون حسن روحانیه اما بدون ریش
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    9 2
    زاکانی اقرار کرد که پول های بلوکه شده در چین توسط شهرداری برداشت شده، این کار جرم است ، چرا که پول ها فقط باید به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی واریز شود ، این بعنوان تخلف حساب میشود قابل پیگیری توسط داستانی کشور است.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      4 6
      خوب حکمشو بده،گفت بانک مرکزی در جریان بوده جناب حقوقدان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس