علی عبدی کارشناس مسائل سیاسی

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» دوشنبه شب با موضوع جنگ غزه و احتمال عملیات زمینی اسرائیل در رفح، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

به گزارش مشرق، در بخش نخست، علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین – در استودیو حضور یافت؛ او با بیان اینکه ولادیمیر ژابودنیسکی را پدر معنوی جریان راست سیاسی در رژیم صهیونیستی می‌دانند اظهار کرد: جریانی که ۲ دهه است قدرت بلامنازع را در اسرائیل قبضه کرده و خبری از چپ‌ها نیست.

عبدی خاطرنشان کرد: اخیرا در یکی از نشریات ایرانی، پرونده‌ای با عنوان «لیبرالیسم علیه صهیونیسم» کار شده بود که روایتی مخدوش از تاسیس رژیم صهیونیستی ارائه می‌کرد و جریان چپ را خاستگاه آن می‌دانست و به همین دلیل راست‌ها یعنی لیبرال‌ها مخالف آن هستند.

به گفته او، حقیقت این است که بنای رژیم صهیونیستی بر دو گروه راست و چپ بوده و هر دو در تشکیل آن حضور داشته‌اند.

تفاوت‌های بنیادین صهیونیسم کارگری با یهودیان سوسیالیست

این کارشناس مسائل فلسطین گفت: صهیونیسم کارگری، نگاهی کاملا فاشیستی دارد و باطنی نژادپرستانه دارد در صورتی که در نگاه سوسیالیستی احزاب یهودی روسیه، این نگاه وجود ندارد.

او با بیان اینکه آنها اختلافاتی جدی با صهیونیسم داشتند، هم در نوع حکومت و هم در نوع زبان اظهار کرد: از زمانی که الیگارشی یهود پشت صهیونیسم قرار گرفت به خصوص بعد از اعلامیه بالفور، به تدریج احزاب سوسیالیست یهودی تضعیف شده و حامیان آنها هم به فلسطین مهاجرت کرده و به رژیم صهیونیستی پیوستند.

یهودیانی که همکار نازی‌ها بودند!

عبدی عنوان کرد: گروه‌های تندرو صهیونیستی، زمان جنگ جهانی با نازی‌های آلمان همکاری می‌کردند، همان‌هایی که راست‌های افراطی امروز را به وجود آوردند.

این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه این گروه‌ها آن قدر تندرو هستند که حتی در داخل رژیم صهیونیستی هم آنها را بر نمی‌تابند گفت: الگوی آنها ناسیونالیست‌های آلمانی و فاشیست‌های ایتالیایی هستند.

آمریکا نمی‌خواهد هزینه ماجراجویی نتانیاهو را بدهد

او تصریح کرد: بازیگر اصلی جنگ غزه و حمله به رفح، شخص نتانیاهوست؛ بخشی از اخبار مربوط به مذاکرات او با جو بایدن هم جنگ زرگری است.

عبدی با بیان اینکه ماجرای رفح، مثل ورود اولیه به غزه نیست گفت: این عملیات می‌تواند به نسل‌کشی بی سابقه‌ای تبدیل شود، چیزی که هیچ کس تصور روشنی از آن ندارد.

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکا بیش از این نمی‌خواهد هزینه ماجراجویی‌های نتانیاهو را بپذیرد.

آیا آمریکا می‌تواند جلوی حمله به رفح را بگیرد؟

این کارشناس مسائل فلسطین گفت: آمریکا ابزارهای لازم برای توقف ماشین جنگی اسرائیل و عملیات زمینی در رفح را دارد که یکی از آنها، جلوگیری از ارسال تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی است.

به گفته عبدی، اگر جو بایدن می‌خواهد جلوی این نسل‌کشی را بگیرد، می‌تواند همین امروز دستور این توقف را بدهد.

پشت پرده عملیات شدید هوایی علیه رفح

در ادامه ارتباط زنده اینترنتی با سیمون گرک - استاد دانشگاه در سوئد – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: جنگ یکی از ابزارهای سیاست است و به نظر می‌رسد با تشدید حملات رژیم صهیونیستی در رفح، نتانیاهو به دنبال گرفتن نتیجه‌ای سیاسی باشد.

گرک خاطرنشان کرد: توجیه عملیات ۴ ماهه در غزه، گرفتن بازخورد از جامعه جهانی یا امتیازگیری در مذاکرات، از جمله این اهداف هستند.

به گفته او، با تداوم نسل‌کشی در غزه، برقراری آتش بس و مذاکره، شاید به معنای باخت نتانیاهو باشد؛ اسرائیلی‌ها با آزاد کردن دو اسیر و تشدید تنش، می‌خواهند بگویند آمادگی ادامه جنگ را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس