‌

روز سیم خرداد، هر شش نامزد انتخاباتی در برنامه‌های اختصاصی انتخاباتی تلویزیون حاضر شده و به برنامه‌های پیش‌رو خود پرداختند.

به گزارش مشرق، روز سیم خرداد با میزگرد سیاسی قاضی زاده هاشمی آغاز شد و با دو مستند تبلیغاتی محمدباقر قالیباف و علیرضا زاکانی ادامه یافت.

پس از آن میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان بود که تاکنون پرحاشیه‌ترین برنامه انتخاباتی بوده است. پس از میزگرد پزشکیان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در برنامه بدون تعارف، به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

برنامه‌های روز سیم با حضور آقای سعید جلیلی در گفتگوی ویژه خبری و آقای پورمحمدی در برنامه میزگرد اقتصادی به پایان رسید.

مروری بر برنامه‌ روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۱ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۲ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۳ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۴ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۵ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۶ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۷ خرداد + فیلم کامل

مشروح کامل مناظره انتخابات ۱۴۰۳ در روز بیست و هشتم خرداد +فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۹ خرداد + فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی ۳۰ خرداد را بخوانید:

قاضی‌زاده هاشمی

اسلام آمریکایی زاده همین تفکر دولت قبل است/بحران‌های اساسی را شهید رئیسی از ایران دور کرد

حضور قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «میزگرد سیاسی»

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی همراه با محمدرضا میرشمسی و صالح اسکندری در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما حاضر شد.

سید امیر حسین قاضی زاده کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز یک دیگر شکل گرفته‌اند، انسان‌ها به هم نیاز دارند چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، ما وقتی یک رابطه با خارج از ایران برقرار کنیم می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم.

وی افزود: با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه دیگران به ما تعرض کنند ما در طی چهار دوره قبل از دولت آیت الله رییسی با دو رویکرد مواجه بودیم و از زمان دولت رییسی این دو رویکرد کنار گذاشته شد.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم و امنیت خود را نیز حفظ کنیم.

میرشمسی مشاور قاضی زاده در میزگرد سیاسی: محیط بین‌الملل محیط واقعی است و به نظامات بین‌الملل بی‌توجهی می‍‌کند این مسائل باعث می‌شود صدام را که به ما خسارت زیادی وارد کرده را به حمایت از صدام وادار به کنند این مسائل باعث می‌شود صدام را که به ما خسارت زیادی وارد کرده را به حمایت از صدام وادار به کنند. کسی بگوید کار به سیاست‌های بین‌الملل ندارم کار را به ایجا می‌کشاند. این تفکر در داخل ایران همه چیز را به دولت متصل کرده است.

دیپلماسی دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.

قاضی‌زاده هاشمی: سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. با روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند. باید با چارچوب های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین المللی را به چند جانبه گرایی تغییر دهیم. نوع برخورد با رئیس جمهور چین باعث شد حتی کشورهای همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آن ها داشتیم.

بحران‌های اساسی را شهید رئیسی از ایران دور کرد.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی: در دوره‌ای که شهید رئیسی هنوز رئیس جمهور انتخاب نشده بودند مذاکره کردند و بلافاصله بعد از انتخابشان رابطه برقرار کردیم. کریدورها را از کشور دور کرده بودند که تمام آن‌ها را به کشور برگرداند. فروش نفت ما را با جهش ۱/۵ میلیون بشکه‌ای به فروش رساند. معجزه عملیات وعده صادق باعث شده دوگانه دیپلماسی و میدان به یک مسئله تبدیل شود.

اسکندری، مشاور قاضی‌زاده هاشمی: من متاسف شدم که دیروز فردی روی همین صندلی نشسته بود و باز با همان ادبیات جنگ‌هراسی مردم را از آمدن ترامپ می‌ترساند

دیروز اینجا دربارۀ برجام صحبت کردند اما نگفتند که قرار بود در آن ۶ ماه چه تعهدات فرابرجامی را بدهند و کشور را خلع سلاح بکنند.

باید دنیا را به خودمان نیازمند کنیم

قاضی‌زاده هاشمی: برخی‌ها که مدعی بلد بودن زبان دنیا را دارند با درخواست برخی کشورها معاون وزیر خارجه را برکنار کردند. باید از ظرفیت ایرانیان نخبه در دنیا استفاده کنیم که برخی‌ها فیتیله آن را پایین کشیدند. باید مردم را با تمام اقوام و مذاهب پای کار بیاوریم.

نحوه ارتباط با نهادهای بین‌المللی که تحت تاثیر قدرتهای جهانی هستند را باید با اقتصاد قوی و بازار قوی داشته باشیم. ما نقطه کانونی منطقه هستیم. باید با پاکستان و طوایف منطقه داخل پاکستان باید و همچنین طوایف اقلیم کردستان کار اقتصادی کنیم تا امنیت ما را امنیت خود بدانند. باید یک نشانی اقتصادی درست کنیم مثل نشان خراسان تا با خراسان بزرگ همه خود را زیر آن پرچم امن بدانند.

باید به عنوان رهبر منطقه باید منطقه را مدیریت کنیم. باید روابط سازنده با منطقه ایجاد کنیم. باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود. ما باید به یک قدرتی تبدیل شویم که آمریکایی‌ها از ما حساب ببرند و به ما نیاز پیدا کنند مثل کاری که حاج قاسم سلیمانی کرده بود.

تا وقتی آمریکایی‌ها قدرت مسلط جهانی یا یکی از قدرت‌های مسلط باشند راهبردشان نسبت به ما تغییر نمی‌کند باید این واقعیت را بپذیریم. هر کسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را به صورت اساسی و کلان نسبت به ایران مستقل تغییر بدهد متوهم است.

باید قدرتمان را به توازن برسانیم. آمریکایی‌ها قدرت مان را پذیرفته اند

چه کسانی لانه جاسوسی را تسخیر کردند؟ چه کسانی تنبیه متجاوز را به قطع‌نامه اضافه کردند؟ غیر از دولت آقای موسوی و آقای هاشمی بوده است؟ این‌ها نمی‌توانند حل کنند اما با فروش رویای حل کردن این مسائل همیشه خودشان را مطالبه گر نشان می‌دهند این مسئله را باز نگه می‌دارند و در انتخابات‌ها استفاده می‌کنند

مذاکراتمان را باید از طرف ثالث ادامه دهیم اما نمی‌توانیم مسائل بنیادی خودمان را حل کنیم. در دوره شهید رئیسی پول‌های خودمان را برگرداندیم. مشکلات زیادی را حل کردیم. آمریکا رو به افول است. آدمی در داخل آمریکا نمانده که اعتقاد به فدا شدن برای ملت و وطن خودش باشد. به همین دلیل می‌روند از گواتمالا نیرو اجیر می‌کنند.

اگر دولتی عزم نداشته باشد کاری می‌کند که فکر کنیم سیاست غلط است

قاضی‌زاده هاشمی: سیاست‌های ما مندرج در قانون اساسی است. دولت مجری سیاست‌ها است. تلاش برای تغییر قانون زیاد شده اما جمهوری اسلامی از این مسائل برای فهم عمیق مردم استفاده درست کرده است همانگونه که رهبری فرموندند. تصمیم گرفتیم با حاکمیت فعلی افغانستان کار کنیم اما مقبول و مشروع ما نیست. شهید امیرعبدالهیان با سیاست های وزارت خارجه کاملا مخالف بود اما با همان نیروها و با همان سفیران کار کرد و خود را محروم نکرد. الزاما تغییری را رقم زدن درست کردن نیست.

هر بار تلویزیون را روشن میکردیم برخی ها در حال قدم زدن و دست تکان دادن در هتل وین بودند

قاضی‌زاده هاشمی: دیگر ادعا نداریم و دولت شهید رئیسی کارنامه دارد. با شکست مذاکرات هیچ اتفاقی برای داخل کشور دیده نشد؛ مثل حوزه نفت و افزایش فروش آن شهید رئیسی موفق شد چون آرامش جامعه را حذف نکرد. اما شهید امیرعبدالهیان را یکبار نشان نداد. باید اعتیاد به تحریم را در دشمن از بین ببریم. جمهوری اسلامی در قله است و نباید به عقب برگردیم و وزیر خارجه در کشوری ثالث روزها منتظر حضور دشمنان برای مذاکره باشد.

ما مفهومی داریم به نام تصویر ذهنی که عربستان درحال انجام آن است. کشور ما تصویر خوبی در اذهان نداشت البته تا قبل از مسائل غزه. باید ابتدا برای تصویر سازی ذهنی از همسایگانمان شروع کنیم و رابطه خودمان را با آنان شروع کنیم. شهید رئیسی نشان داد ایران سنتی نیست و در لبه دانش قرار دارد.

هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را تغییر دهد متوهم است

قاضی زاده هاشمی گفت: باید در اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم که بزرگان این اقلیم امنیت خودشان را در کردستان ایران ببینند و خودشان امنیت کردستان ایران را حفظ می‌کنند. هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را نسبت به ما تغییر دهد متوهم است و این غیر ممکن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ما باید تبدیل به قدرتی شویم که آمریکایی‌ها به آن نیاز داشته باشند. حضور مقتدرانه حاج‌قاسم در عراق کاری کرده بود که آمریکایی‌های می‌آمدند می‌گفتند برای ما فلان کار را کنید.

وی افزود: در ماجرای تبادل زندانیان افرادی از آنها دست ماست تبادل می‌کنیم و زندانیان مان را آزاد می‌کنیم این بده‌بستان قدرت است. ما به‌عنوان رهبر محیط اطراف باید منطقه را آرام کنیم ایران اینقدر قدرت دارد که وارد ایجاد تنش نشود.

۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شان شکست خوردند

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: ۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شان شکست خوردند و برگشتند ما باید سعی کنیم در چنین شرایطی نقطه کانونی باشیم. ما باید کاری کنیم اقتصاد منطقه درهم‌تنیده شود این هم تحریم را خنثی می‌کند و هم ایران را رهبر منطقه می‌کند، باید این ایفای نقشمان را به‌درستی ببینیم و ضعیف عمل نکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره تحریم هم حرف این است. راهبرد آمریکایی‌ها نسبت به ما تغییر نمی‌کند و هر کسی که فکر کند آمریکایی‌ها با مذاکره رویکردشان با ما تغییر می‌دهند متوهم است.

وی گفت: آمریکایی‌ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بارها از او کمک گرفتند. ما باید کاری کنیم که در روابط بین المللی آنها به ما نیازمند شوند. ما باید مقتدر باشیم و قدرتمند بمانیم. دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم.

وی افزود: این درست است ایران اسلامی آن قدر قدرت بازدارندگی دارد که وارد ایجاد تنش نشود. خصوصاً با کشورهای همسایه خود.

قاضی زاده ادامه داد: ما باید با همسایه‌های خود روابط سازنده ایجاد کنیم. ما باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود و این تحریم را خنثی می‌کند. ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری هم نمی‌تواند با این رهبر رقابت کند و باید ایفای نقش خود را به درستی بنگریم و اجرایی کنیم.

نخستین مستند انتخاباتی علیرضا زاکانی منتشر شد

اولین مستند انتخاباتی زاکانی

اولین مستند «علیرضا زاکانی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «مستند یک» شبکه یک سیما، پخش شد.

زاکانی در این مستند در مورد داشتن مطب خصوصی جهت ویزیت بیماران، اظهار داشت: از زمان فارغ‌التحصیلی تا به الان بنده مطب خصوصی نداشتم.

وی در مورد مقابله با مفسدین گفت: یک وجه عدالت، مبارزه با فساد است. با گردن کلفت‌ترین افراد مقابله کرده‌ام. سال‌ها افتخار پرچم‌داری مبارزه با فساد را داشتم که البته هزینه‌های آن‌را پرداخت کردم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد مذاکرات برجام، بیان کرد: دشمنی آمریکا و صهیونیست برای ما آشکار است. دشمن و دوست مشخص است.

زاکانی در بخش دیگری از این مستند در مورد مسکن گفت: روزگاری برای گران کردن پایتخت برنامه‌ریزی می‌کردند که حاصلش حاشیه نشینی شد.

وی با اشاره به زمان مدیریتش در شهرداری تصریح کرد: زمانی که پا در شهرداری تهران گذاشتیم می‌گفتند نمی‌توانی حقوق آخر ماه کارکنان را پرداخت کنی، اما ما این کار را انجام دادیم. البته همه این اقدامات بدون حضور شهید رئیسی امکان پذیر نبود.

محمدباقر قالیباف

رزمنده‌ام اما با کسی سر جنگ ندارم/راه شهید رئیسی باید ادامه یابد

اولین مستند انتخاباتی قالیباف

اولین مستند تلویزیونی محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای مستند محمدباقر قالیباف این جمله قید شده بود که من رزمنده‌ام، اما با کسی سر جنگ ندارم.

قالیباف در این مستند گفت: چندین سال است که در ایران‌ایر کار می‌کنم اما یک قِران از بابت آن پول دریافت نکردم. خلبان هم هستم و در شرکت هما با ایرباس و البته با مسافر می‌پرم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همسرم کارهای جهادی انجام می‌دهد.

وی در واکنش به انتقاداتی که به وی مطرح می‌شود، گفت: ما با فحش سرکار نیامده‌ایم که با این حرف‌ها کنار برویم. تا پایان پای انقلاب و رهبری می‌مانم.

قالیباف بیان کرد: برای ما مسئولان به اندازه جهاد تبیین، جهاد تصمیم هم اهمیت دارد. کار شهید رئیسی نیمه تمام باقی ماند و باید آن را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه میثاق ملی ماست و باید برای اجرای آن دست به دست هم دهیم. هدف، آن است که با اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به رشد اقتصادی برسیم.

مسعود پزشکیان

مردم برای حاکمیت فرصت هستند نه تهدید/ مورد حمایت جبهه اصلاحات هستم اما گفتم اصول خود را دارم

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد با دیگر نامزدهای انتخاباتی این دوره، اظهار داشت: باور و اعتقاد من، دستورالعمل و نامه حضرت علی (ع) به مالک است که اگر عمل می‌کردیم این بلاها سر ما نمی‌آمد نامه‌ای که می‌گوید بر اساس تقوا عمل کند و جلوی نفس خود را بگیرد. شاخص خوب و بد بودن این است که ببینی مردم در مورد تو چه می‌گویند. انصاف را در مقابل آنچه دوست داری و نداری مراعات کن. با تمام وجودت به این مردم عشق بورز و با آنها حسن برخورد نکن و مانند حیوان درنده به جان آنها نیافت.

وی عنوان کرد: مردم یا در دین با تو برابرند یا در خلقت. با مردم، با گذشت و محبت رفتار کن. وقتی عفو می‌کنی هرگز پشیمان مباش. زشت با مردم برخورد نکن وقتی می‌دانی می‌توانی با گشایش برخورد کنی. هرگز نگو امیر هستم و مردم باید از من اطاعت کنند. این ادبیات قلب را تیره، دین را تضعیف و تغییر و دگرگونی را نزدیک می‌کند. حضرت علی خدا را یک طرف و مالک و دار و دسته‌اش را یک طرف و می‌گوید هر چه برای خودت خواستی برای خدا هم بخواه.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما منطقه قوی‌تر و ضعیف‌تر نداریم. همه مثل هم هستیم. دولت اگر ندارد نباید برای خودش هم داشته باشد. انصاف را رعایت کن. به عنوان حزب و گروه وقتی به قدرت می‌رسم آدم‌های خودم را استخدام می‌کنم و دوست خودم را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را تهدید خود می‌دانیم. حاکمیت همه فرصت است و تهدید زمانی ست که غیر منصفانه رفتار کنیم. می‌فرمایند اگر با انصاف با مردم برخورد نکنید مردم و در نهایت خدا با تو دشمن می‌شوند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این ظلم است که خودی را استخدام می‌کنیم و پست و مقام را به آدم‌های خودمان می‌دهیم. چرا در این جامعه فقط یک گروه خاصی باید در قدرت باشند؟ یعنی اینها دانا در هستند؟ وقتی ظلم می‌کنیم خدا با ما دشمن می‌شود. آنچه ما را از جامعه جدا می‌کند رفتار ما است.

وی افزود: چیزی که بیشتر از همه باید دوست داشت وسط حق و عدلی است که شامل همه شود و شاخص آن رضایت مردم است. خواص پر مدعا هستند و طلب زیاده می‌کنند. ستون‌ها و پایه‌های دین و لشکر و عِده و عُده مردم هستند نه خواص. تو باید با مردم باشی.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اینکه با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باوری را در مردم تزریق کنیم دستور دین و پیامبر است؟ از کجا آوردیم؟ ما حق نداریم به مردم دستور دهیم. دلیل اینکه اینها صالح هستند با ما صالح هستیم این است که مردم از ما چه می‌گویند. هم رضایت مشتری است و برای ماندن باید مشتری را راضی نگه داریم. مشتری ما مردم هستند. در مورد قومیت‌ها و مناطق حق نداریم یکی را خوب و دیگری را بد ببینیم.

وی عنوان کرد: قرآن می‌گوید تابع نفس خود نباش که به عذاب الیم گرفتار می‌شوی. ما روز قیامت را فراموش کردیم. تمام تلاش‌های ما در دنیا برای مادیات است. اگر بر اساس عدالت رفتار کنیم این جامعه با عشق پست حاکمان خواهد ایستاد. اینکه عده‌ای راحت زندگی کنند و عده‌ای نان شب نداشته باشند تبعیض است و باید آن را از بین ببریم. خدا وکیلی ما اینچنین رفتار می‌کنیم؟ ما انصاف را در مورد مردم رعایت نمی‌کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من طبق آنچه خدا گفته هیچ فرقی میان آنچه علم ثابت می‌کند و ما به دست می‌آوریم وجود ندارد.

در ادامه محمد بهشتی یکی از همراهان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: به شکل تخصصی‌تر شیوه مدیریت ما نواقصی دارد و مشکلات امروز ما محصول سوء مدیریت است. تا قبل از دهه ۷۰ می‌شد هر کشوری را در شکل قرنطینه مدیریت کرد. از بعد آن مرزها برداشته شد و ما از همان زمان تا به امروز متاسفانه زیر بار آن تغییر و تحول نمی‌رویم و می‌خواهیم با الگوی شکل قرنطینه کشور را مدیریت کنیم. ما جلوی سیل سیم خاردار کشیده‌ایم. سیل به مسیر خود ادامه می‌دهد فقط ما دست و بال خود را زخمی می‌کنیم. در حوزه اینترنت قصد هر چیزی کنیم به آن دست پیدا می‌کنیم. حتی در حوزه سمعی بصری هم همین هست. در بحث سلبی موفق نبودیم.

وی افزود: در بخش ایجابی هم اگر اصول رعایت شود ما توانستیم در پیشخوان بسیاری از کشورها حضور داشته باشیم. ترکیه و کره جنوبی بر پیشخوان فرهنگی ما حضور دارند و ما فرصت‌های بزرگ و فرصت در اختیار خود را از دست دادیم. ما هیچ موفقیتی نداشتیم و بیشترین آسیب را به مملکت خود زدیم. مدیریت را در شرایط غیر قرنطینه هم می‌شد انجام داد.

همراه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در شرایط قرنطینه شما با نهی و سانسور مدیریت می‌کنید و در شرایط غیر قرنطینه جایگاه شما حمایتی است. وزارت ارشاد که نهاد مأمور است ضابط قوه قضاییه و نامه رسان نهادهای امنیتی نسبت به هنرمندان شده است.

بهشتی اذعان داشت: ما آثار فعلی را حتی مبتذل نمی‌دانیم اینها ابتذال را هم شرمنده کردند. ما با سوء مدیریت این شرایط را رقم زدیم. به شهادت تاریخ پیش از انقلاب کشور ما تواناترین کشور در تولیدات فرهنگی بوده است. امروز صنعت سینما تعطیل است. چهار تا سلبریتی را نمی‌توان نماینده سینما دانست. ما باید بپذیریم شرایط قرنطینه تمام شده است. ما نمی‌توانیم با سانسور مسایل را حل کنیم. چرا هنرمندان ما باید کوچ کنند؟ ما یک سرمایه بزرگ را از دست دادیم. تجدید نظر در این سیاست‌ها و ایجاد الگوی مدیریت جدید اهمیت دارد. ما خیلی فرصت‌ها را از دست دادیم اما هنوز امکان تغییر مسیر هست.

انتظامی به عنوان کارشناس برنامه پرسید برای توقف اخراج اساتید دانشگاه و برگرداندن آنها به کار چه برنامه‌ای دارید؟ اگر رییس جمهور بودید در مورد آتش سوزی در بیمارستان رشت چه واکنشی نشان می‌دادید؟ سخت گیری ها نسبت به رسانه‌ها منجر به از بین رفتن مرجعیت شده است. وزارت کشور شما چه سیاستی خواهد داشت. پدیده گردن نگیری را شما هم خواهید داشت یا فرهنگ عذرخواهی از مردم را خواهید داشت؟

با هر اخراجی مخالف هستم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: با هر اخراجی مخالف هستم. بعد از انقلاب مسئول گزینش و پاک سازی شدم. در آن دوران یک استاد و کارمند اخراج نکردم. رفتارهایی که اینها می‌کنند شاید تسویه حساب‌های فردی و شخصی است. به هوای نفس رقیب را از میدان به در می‌کنیم. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه ثابت شود. اخراج استاد دانشگاه در کمیته انضباطی را قبول ندارم و حتی اجازه اخراج دانشجوی با تفکر متفاوت را نمی‌دهم. سوال را نمی‌شود از ذهن انسان پاک کرد و ما باید جواب آنها را بدهیم.

پزشکیان تصریح کرد: رییس دانشگاه بودم، وبا آمد و تعدادی از مردم ما فوت کردند آمدیم برای فوت عذرخواهی کردیم. از وزارتخانه تماس گرفتند تکذیب کن. گفتم نمی‌توانم تکذیب کنم چون کوتاهی کردیم. مشکل این است ما هیچ وقت تقصیرهای را گردن نمی‌گیریم. این همه مشکلات ایجاد شده کسی کردن نمی‌گیرد. همه می‌گویند ما نبودیم. این گرانی و فقر و تورم چه مقصرانی دارد؟ هیچ جریانی بدون علت نیست.

از مردم رشت واقعاً باید عذرخواهی کنیم

وی اضافه کرد: از مردم رشت واقعاً باید عذرخواهی کنیم به بازماندگان فوت شدگان تسلیت می گویم. مشکل نبود استاندارد است. وزیر بودم زلزله بم اتفاق افتاد. با پنج ریشتر که نباید ساختمان بریزد. در کشور ما با زلزله پنج ریشتر کلی ساختمان ویران می‌شود که ما مقصر هستیم. ما اگر به روستاها درست می‌رسیدیم این اتفاقات بعد از چهل سال رخ می‌داد؟ وقتی می‌خواستم اسم بنویسم گفتم می‌خواهم سیاست‌های کلی را اجرا کنم. سیاست‌های کلی برای مقام معظم رهبری است اما هیچکس به آن عمل نکرد. بعد از پنج سال می‌گویند ۳۰ درصد اجرایی شده که روی کاغذ است و در واقعیت ۲۰ درصد هم نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجلس و دولت هدف گذاری می‌کنیم و بعد از پنج سال انجام نداده رها می‌کنیم. چرا از نو قانون و کتاب می‌نویسیم. این از نظر علمی جای سوال دارد. اگر از اکثر مدیران بپرسید اصلاً نمی‌دانند قانون برنامه چیست. قرار بود در منطقه اپل شویم و جهل و ظلم نباشد. نشدیم چون ما اجازه ندادیم. ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم. هر کسب قدرتی به میزان امکانی که داشته نتوانسته کاری کند.‌

پزشکیان ادامه داد: می‌دانید چرا نمی‌گذاریم رسانه حرف بزند؟ چون نمی‌خواهیم بفهمند ما خوردیم و بردیم. رسانه اگر آزاد باشد راحت نمی‌توانیم پول‌ها را گم و گور کنیم و بگوییم نمی‌دانیم چه شد. در دانشگاه گفتند طوری آیین نامه بنویسید که طبق نظر آقایان آن را بچرخانید. اگر ما اشتباه می‌کنیم ما را قانع کنید. چرا باید جلوی اندیشه‌ها را بگیریم.

نبودن تسلط حاکمیت بر ورود و خروج‌ها منجر به مهاجرت می‌شود

وی در رابطه با مهاجرین گفت: نبودن تسلط حاکمیت بر ورود و خروج‌ها منجر به مهاجرت می‌شود. ما به دنبال ساختمان‌های گمشده می‌گردیم. کد محل وجود داشته باشد نیاز به گشتن نیست. اگر بخواهیم بحث کنیم مفصل است اما با وضع قانون مهاجرین نمی‌توانند هر جایی مستقر شوند. مشکل ما ساختار و عدم تسلط بر حرکت‌های اجتماعی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چطور می‌شود پول‌ها را بدزدند یا دلارها را بخورند و کشی متوجه نشود؟ اول آنها را بیرون می‌گذاریم و چهار حرف در موردشان می زنیم تا آنها بخورند و ببرند. اگر بر اساس علم و شایسته سالاری اقدام کنیم نمی‌توان تخلف کرد. پول گم شدنی نیست و مشکل ناتوانی ما در رصد کردن است. در کشور ما می‌گویند ۶۰ هزار دلار پول گم شده است. چه کسی مقصر است؟ در آن سوی دنیا به راحتی نمی‌توان پول به حساب دیگری واریز کرد چون عدد بالا سوال ایجاد می‌کند که پول از کجا آمده است؟

شهاب اسفندیاری در ادامه با طرح سوالاتی مطرح کرد: در ابتدای سخن باید به شما مرحبا بگویم هر چند که شاید هم فکر شما نباشم. صحنه عجیبی در دانشگاه در بین دانشجویانی که رفتار مورد پسند شما نداشتند، شما بر خلاف سایر سیاستمداران نه سکوت کردید نه همراهی بلکه جوانمردانه اعتراض خود را بیان کردید. این امیدوار کننده بود با سیاستمداری مواجه هستیم که با هر چیزی همراهی نمی‌کند. توجه شما به فقر و بی عدالتی خوب است. اینکه شما به عنوان پزشک مطب ندارید یعنی وقف خدمت عمومی. انقلاب را گروگان گرفتند. شما قبول دارید که عده‌ای می‌گفتند امام خمینی را باید به موزه‌های تاریخ بسپاریم؟ دیدگاه شما چیست؟ برخی افراد کنار شما که این روزها کنار شما عکس می‌گیرند نسبتی با آنچه نگاه حضرت امام بود ندارند. نظر شما در تحریف میراث امام چیست.

مورد حمایت جبهه اصلاحات هستم اما گفتم اصول خود را دارم

پزشکیان گفت: تحلیل این حرف زمان دارد. مورد حمایت جبهه اصلاحات هستم اما گفتم اصول خود را دارم برای اصلاح اصول دارم. ما با هم اختلاف می‌کنیم چون شفافیت نداریم. هرکسی از دین خود شد یار من. هر کسی می‌گوید حق با من است. در این جریان عده‌ای خیلی تند هستند. اگر من بد هستم تو خوب باشد. در هر دو طرف تندروی وجود دارد و ما جای بر طرف کردن مشکلات روز به روز شکاف را بیشتر می‌کنیم. مردم در مورد ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند. ما چه کردیم که مردم ناراضی شدند؟ هر دو طرف مقصر هستند. دنبال درست شدن مملکت هستیم باید جای دشمنی با هم برادر باشیم. نقاط مشترک را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: من دید خود را اعلام می‌کنم شما هم دید خود را. جامعه به آن رای می‌دهد. چرا باید دعوا کنیم؟ من اولویت را به این مسأله دادم. مردم می‌بینند کدام یک از ما خدمتگزار هستیم. امام زمان وزا رفته و نمی‌آید؟ خدا می‌خواست همه ما را مومن می‌کرد. به زور می‌خواهی مردم را به باور خود برگردانی؟ اشتباه است. مردم اگر دیدگاه شما را بپذیرند مردم خواستند. مشکل این است هیچ طرفی عدالت را رعایت نکردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به جلسه‌ای با جنتی گفت: از ایشان پرسیدم تا حالا شده قانونی را بنویسید که عادلانه نیست؟ من اشتباه کردم شما چرا امضا کردید؟ زرنگی است که حق شما را بردارم و به شهر خودم ببرم؟ این عادلانه است که دانش آموز کپر نشین با دانش آموز دیگری با شهریه ۱۰۰ میلیون رقابت یکسان داشته باشد؟ روز قیامت دهن‌های ما را می‌بندند و می‌گویند چه کردی؟ دعوای ما دعوای قدرت است نه دعوای خدمت. اگر بر اساس عدالت با زدم رفتار می‌کردیم مردم ناراضی نمی‌شدند.

پزشکیان افزود: گروه زد وجود ندارد. آنها می‌گویند ذهن ما فریز شده. هر کسی با سیاست‌های کلی تطابق نداشته باشد برای من خط قرمز است. هر آدمی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را انجام دهد تا مردم از فقر و تبعیض و گرسنگی رها شوند یعنی در خط ولایت بودن. چرا در جریانات به رهبری بی احترامی کردند؟ چون من عرضه جواب دادن نداشتم انداختند گردن رهبری. آقا گفت بی احترامی کنید؟ آقا گفت توی گوش بچه مردم بزنیم؟ مردم دیدند مشکلات حل نمی‌شود گفتند همه چیز تقصیر بالایی است. در صنعت و کشاورزی ما همین مفهوم وجود دارد.

الهام یاوری در ادامه در رابطه با مدارس غیر انتفاعی و توسعه بی رویه مدارس غیر دولتی و استعدادهای درخشان طرح سوال کرد و گفت: مدارس غیر انتفاعی کاملاً نابود شده و همچنین مدارس سمپات. سیاست شما برای گسترش مدارس غیردولتی چه خواهد بود؟ با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای چطور می‌خواهید وضعیت فرهنگیان را سامان دهید.

اصول من عدالت است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اصول من عدالت است. مانع آنکه پول دارد نمی‌شوم اما به عنوان سیاستمدار حاکم دولت آنهایی که حاکمیت ندیده خواهم دید. رقابت‌ها باید برابر شود. رقابت و عدالت در حالت مساوی معنا دارد. یکی در کپر درس می‌خواند. یکی را معلم کار نکرده سر کلاسش می‌فرستد و دیگر استاد دانشگاه. بسته خدمت به جمعیت تعریف شده باید مشخص شود.

وی افزود: بیت المال دولت را نیم توان در یک جا زیاد صرف کرد و در جای دیگر کمتر. بسته خدمت سیستان و بلوچستان و تهران باید برابر یا در جایی جز تهران باید بیشتر باشد. من بی عدالتی نخواهم کرد. هر کاری‌ای دستم بر بیاید برای حاشیه نشین ها به کار خواهم بست. آنهایی که نه پول دارند نه کسی صدایشان را می‌شنود معلم و امکانات ندارند اما کسی رسیدگی نمی‌کند اما در تهران کوچک‌ترین مشکل رسیدگی می‌شود. به کسانی خواهم رسید که به آنها نرسیده‌اند. وظیفه حاکمیت این است که چشم و گوش کسانی باشد که آنها را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

پزشکیان تاکید کرد: ما نباید کاری کنیم مردم ناراضی شوند. کاری که جامعه می‌خواهد با حجاب انجام دهد از مدارس شروع شده است.

انتظامی در رابطه با پان‌ترکیسم گفت: شما با هر گونه ایسمی فاصله دارید چه تدبیری دارید که هواداران شما رضایت داشته باشند.

مجری برنامه تذکری به پزشکیان داد و پزشکیان پاسخ داد: شما جسارت کردید. نباید شما اظهار نظر کنید. شما شنونده هستید. اظهار نظر برای کارشناس برنامه است. شما همیشه وقت دارید حرف بزنید اجازه دهید اینجا ما حرف بزنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما بر اساس عدالت رفتار کنیم کسی دنبال پان ترکیسم و … نخواهد بود. ایران برای همه است. ما اگر این باور را داشته باشیم و عادلان رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آمد.

اسفندیاری خطاب به بهشتی گفت: سیاست ول کردن در عملکرد خیلی‌ها دیگر اجرا نمی‌شود. وی همچنین به پزشکیان گفت شما جوری سخن می‌گویید که با استاد متخلف هم قصد مماشات خواهید داشت. مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.

پزشکیان پاسخ داد: هر چیزی شواهد علمی داشت قابل بحث نیست. واقعیت سینمای فعلی ما است. ما باید جایی آن را اصلاح می‌کردیم. چه کردیم که دیگران الگو شدند. وقتی بحث می‌کنیم باید کل محصول و کل پیشرفت آنها را با خود مقایسه کنیم. ما تا نپذیریم مشکل داریم مشکلی مرتفع نخواهد شد. در دانشگاه خیلی‌ها را راحت استخدام کردند و بسیاری که نباید بازنشسته می‌کردند بازنشسته کردند. الان رییس دانشگاه و معاون و … همه از دانشگاه آزاد آمدند در صورتی که بعد از انقلاب اساتید تحصیل کرده از بهترین دانشگاه‌های دنیا داشتیم. استادی بخاطر یک اعتراض برکنار شده وجود دارد. دانشجو را استاد می‌کنند؟ کسی که سابقه ندارد رییس جایی می‌کنند؟

یاوری در رابطه با چاقی تعدادی از دانش آموزان و بار اقتصادی و اجتماعی این مسأله روی خانواده‌ها و کنترل آن گفت: سیستم آموزشی ما باید بازنگری اساسی داشته باشد. ما فقط می‌گوییم دانش آموز فقط درس بخواند اگر آنها به کار گرفته شوند این وضع پیش نخواهد آمد. با تغییر در رفتار آموزشی می‌توان خیلی‌ها را تغییر دهند.

محمد فاضلی در ادامه گفت: آقای اسفندیاری شما دروغ گفتید. با مجوز هیات امنای دانشگاه کار انجام دادم. وزارت علوم جرات نمی‌کند. به دلیل اینکه در میزگرد فرهنگی انتظار اقدام فرهنگی می‌رود صدای میکروفن همراه و کارشناس قطع شد.

پزشکیان گفت: همین رفتار نشان دهند نبود فرهنگ است.

فاضلی مشاور پزشکیان جلسه میزگرد را ترک کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

دولت شهید رئیسی دولت تحول بود/ تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است

فیلم کامل قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «بدون تعارف»؛

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری برنامه «بدون تعارف» گفت: هنوز برای من شهادت آیت‌الله رئیسی و شرکت در این انتخابات سخت است و تا آخرین لحظه صبر کردم تا افرادی که برای من محترم هستند ثبت نام کنند و نیازی به حضور من نباشد. اما دیدم افرادی که منظور من بودند، در انتخابات شرکت نکردند و برای اینکه دست مردم در تصمیم گیری باز باشد من نیز شرکت کردم.

وی افزود: شهید رئیسی همواره نسبت به عدم غنیمت شمردن زمان شهید رئیسی تذکر می‌داد به اعضای کابینه و مرتب در جلسات کابینه تاکید می‌کرد که وقت نداریم. وقتی که زمان را از دست می‌دهیم قدرش را بیشتر می‌دانیم.

قاضی‌زاده گفت: دولت شهید رئیسی دولت تحول بود. هر دوی این مفاهیم نارضایتی درست می‌کند وقتی تحول ایجاد می‌کنید و انقلاب در سازوکارها انجام می‌دهید، عده مدیر خسته و بی‌حال در سیستم هستند که خیلی به آینده نگاه ندارند و این‌ها ناراحت می‌شوند.

وی افزود: یا وقتی بخواهی عدالت برقرار کنی و با فساد مبارزه کنی، آن‌هایی که جیره خوار بودند و پروژه بگیر بودند آنها قطع می‌شود و علیه شما شروع به اقدام می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا یا خودشان به میدان می‌آیند یا لشکری را به میدان می‌آورند و یا در فضای رسانه شما بی‌نصیب نمی‌گذارند.

وی در خصوص زندگی شخصی خود نیز گفت: من یک پزشک جراح هستم و همسرم نیز جراح است. ما در اطراف میدان شهدای تهران زندگی می‌کنیم آپارتمانی داریم که ۲۰ سال ساخته است. دنبال زندگی اشرافی نبودم. اگرچه تا حدی برای من فراهم بوده است، اما جوری تربیت شدیم که این دنیا را مسیر سعادت اخروی برای خودمان قرار دهیم و ان‌شاءالله ختم به شهادت شود. نه باغی و نه ویلایی دارم و یک ماشین نیز بیشتر ندارم. یک ماشین سوزوکی مدل سال ۹۵ تولید ایران خودرو دارم.

قاضی‌زاده در ادامه گفت: دو فرزند دارم. یک دختر دارم که دانشجوی سال آخر مهندسی برق در دانشگاه شریف است و یک پسر دارم که دانش آموز و پایه ۱۱ است.

وی افزود: تلاش کردم که بی‌حساب حرف نزنم و مبتنی بر کارشناسی صحبت کنم. وعده بیخود ندهم، مشورت کنم، صادق باشم و اخلاق را رعایت کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص وعده خود در مورد بورس در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال ۱۴۰۰ منابع مالی در بازار داشتیم. الان سخت‌تر شده است. الان موضوع برگرداندن اعتماد است و سال ۱۴۰۰ بهتر می‌توانستیم کار را کنیم.

وی افزود: کسی که به انتخابات می‌آید باید خودش را اصلح بداند. در غیر این صورت ورودش خلاف شرع است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به اعتقاد خودم حرف‌ها و کارنامه و برنامه‌ام منحصر به فرد است و در عرصه حضور انتخابات جدی هستم. علاوه بر آن الان در دولت هستم و مسئولیتی نسبت به دولت شهید رئیسی دارم.

وی افزود: تصمیم من در بودن در انتخابات است. تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است و ضمن احترام به همه دوستان خودم در جبهه انقلاب تمام عزیزانی که شورای نگهبان‌ها را تایید کرده است و رقابت با همه این عزیزان است. معتقدم نسخه‌ای که به مردم عرضه می‌کنم در نزد دیگری نیست.

قاضی‌زاده در خصوص سن بازنشستگی و فعالیت‌های احتمالی برای دوران بازنشستگی خود گفت: در خصوص من هم مثل بقیه مردم قانون وجود دارد و قوانین حاکم بر کشور سن خدمت و بازنشستگی را مشخص کرده است. در بازنشستگی کار پزشکی و خدمت به محرومین و آینده پژوهی و اندیشکده‌ای را دنبال خواهم کرد.

وی افزود: تعریف رئیس جمهور در قانون اساسی ما با بعضی از کسانی که رئیس جمهور تعریف می‌کنند متفاوت است. رئیس جمهور در ایران مقام دوم است و مجری سیاست‌های ابلاغی است. آقای رئیسی این نقش را به همین اندازه پذیرفته بود.

وی افزود: برای اختیارات و وظایفی که بر عهده رئیس جمهور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است اختیار کافی وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان خطاب به هواداران و منتقدان خود گفت: از هوادارانم تشکر می‌کنم و از اینکه به زحمت افتادند عذرخواهی می‌کنم امیدوارم شایسته اعتماد همه ملت ایران و تبلیغ هواداران عزیزم باشم. از منتقدانم نیز می‌خواهم انصاف را به خرج دهید و دنبال گزینه اصلح باشید. رئیس جمهور باید در تمام ابعادش در زندگی شخصی، برنامه، توان اجرایی و همه این‌ها و تیمی که با او کار می‌کنند جامع و کامل باشد.

سعید جلیلی

نقش‌های مهم اجتماعی توسط خانم‌ها انجام می‌شود/ قرار بود تحریم‌ها برداشته شود در حالی که بیشتر شد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: مردم در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند و هر میزان این انتخاب با بصیرت و آگاهی بیشتری صورت گیرد مردم می‌توانند نسبت به آینده خود یک نگاه دقیق و روشن‌تری داشته باشند.

جلیلی با اشاره به اینکه امروز دیدار با بانوان و دختران ایران را داشته است، ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و باور داریم که یک جهان فرصت و یک ایران جهش در بخش عمده خود به عاملان خود یعنی خانم‌ها تعلق دارد و باید به این فرصت بزرگ توجه کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم که خانم‌ها بیشترین حضور را داشته باشند.

وی در رابطه با مطالبه زنان افزود: مطالبه خانم‌ها این است که نقش آن‌ها در امور اجرایی کشور دیده شود و باید برای آنها نقش پرشکوهی تعریف شود. نقش‌های مهم اجتماعی توسط خانم‌ها اجرا می‌شود و آن‌ها جایی سرپرست خانوار هستند و نقش‌های متعددی نظیر مادر همسر و خواهر را ایفا می‌کنند و باید کاری کنیم که این ظرفیت بزرگ به حرکت در بیاید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: معتقدم یکی از امتیازهای گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه دینی این است که زن را در جایگاه خود قرار می‌دهد تا زنان در خانواده هم بتوانند جایگاه مؤثر خود را داشته باشند.

جلیلی در ادامه در مورد دستاوردهای دولت شهید رئیسی گفت: تلاش خوبی در دولت آقای رئیسی صورت گرفت و نقشه دشمن در رابطه با تحریم‌ها نقش بر آب شد و تحریم‌ها را دور زد و نفت فروخته شد و این شکست در سنا نیز مطرح شد. اما یک دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید جو بایدن نخواسته است که مانع فروش نفت ایران شود در صورتی که این دیدگاه نشانه خود تحقیر است.

وی افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد شکست فاحشی در برابر راهبرد فشار حداکثری به ایران خورده‌اند. انتخابات فضایی است که می‌توان رویکردها را مطرح کرد و مسائل روشن می‌شود و در نهایت مردم قضاوت می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مهم است که مردم بدانند وقتی بایدن روی کار آمد دولت قبل نتوانست نفت بفروشد. واقعیت‌ها را ببینیم و نگاه فانتزی به مسائل نداشته باشیم.

جلیلی گفت: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها، در همان زمان تحریم‌ها بیشتر شد و خود این آقایان تحریم شدند و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد. سال‌های رشد کشور منفی بود و یا صفر بود و در ۳ سال دولت شهید رئیسی رشد اقتصادی محقق شد. هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسانیم و امکان فروش بیشتر نیز داریم.

وی در رابطه با مسائلی که در مورد مذاکره و مسئولیتی که خودش در دوره‌ای بر عهده داشت عنوان کرد: مذاکره یک وسیله است و عقب نشینی و یا عدم عقب نشینی باید در مسیر پیشرفت کشور باشد و برای حفظ منافع مردم اتفاق بیفتد. اگر توافق منافع ملت را تأمین نکند و باعث شود امکانات و ظرفیت‌هایی که داریم و یا فرصت‌هایی که دانشمندان و نخبگان هسته‌ای ما داشتند نادیده گرفته شود این مذاکره و توافق موجب دفاع از حقوق ملت نخواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قبلاً هم گفتم دنیا رو نباید کوچک دید و معطل چند کشور باشیم دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در آن وجود دارد. شعار من یک جهان فرصت است و لازمه آن این است که بازارهای بزرگ دنیا را ببینیم و به نظر من شرایط بسیار خوبی برای جهش ایران وجود دارد.

جلیلی رابطه با عملکرد خود در جایگاه مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: آنها می‌گفتند نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید و ما وقتی دولت بعد آمد ۱۹ هزار سانتریفیوژ تحویل آنها دادیم. چیزهایی که در مورد حقوق هسته ما مطرح می‌شد مربوط به یک میلیون بیماری بود که لازمه تأمین داروی آنها سوخت ۲۰ درصد بود. دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از همه حقوق کشور است. همانطور که ما در مقابل اشغال خرمشهر ایستادیم و دشمن را عقب نشاندیم حقوق هسته‌ای هم به همین صورت است.

وی افزود: قرار بود تحریم‌ها برداشته شود در حالی که بیشتر شد و این بسیار مهم است از حقوق ملت و منافع ملت دفاع کنیم. باید ببینیم که در چه مقطعی از حقوق ملت دفاع شد و در چه دوره‌ای حقوق ملت تضییع شد و باید در نظر بگیریم که ما به ازای این‌ها چه بوده است. آژانس ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده اما نتیجه آن این بود که طرف مقابل به طور کلی از برجام خارج شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شهید رئیسی ارتباط با کشورها را توسعه داد و ما نیز به گفتمان احترام می‌گذاریم و به دولتی که روی کار بیاید کمک می‌کنیم. در شش جلسه در شورای امنیت ملی تا موارد را با جزئیات در مورد تحریم‌ها و لغو آنها بیان کردم. وظیفه ما است که اگر خطایی می‌بینیم کمک کنیم تا تصحیح شود.

جلیلی در رابطه با دولت سایه گفت: دولت سایه به جای یک تشکیلات و یک دستگاه یک گفتمان است که هر فردی در کشور بتواند متناسب با توانایی و استعدادی که دارد دیدگاه خود را بگوید. و اگر جایی خطایی را می‌بیند آن را تصحیح کند و اگر نقصی می‌بیند کمک کند تا جبران شود و معتقدم هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد. روند تصحیح، تأیید و تکمیل را دنبال کند.

وی افزود: رویکرد دولت‌ها بسیار مهم است ما در دولت یازدهم و دوازدهم موارد را ارائه دادیم اما توجهی نمی‌کردند اما در دولت شهید رئیسی بسیار از موارد استقبال می‌کردند و روی آن‌ها دستور می‌داد که به زودی اجرا شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با تسهیلات بانکی به آسان شدن اخذ آن‌ها عنوان کرد: شروع قانون بانک مرکزی با دولت چهاردهم خواهد بود و این قانون چند دهه بود که نیاز به اصلاح داشت و چند دهه نیز متوقف شده بود. این قانون قویست و برای آن‌که بانک مرکزی بتواند نقش خودش را در نظارت بر بانک‌ها انجام دهد. این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی این قانون را به صورت جدی عملیاتی کند. در مورد خلق پول باید کاملاً ضابطه‌مند و در جهت منافع مردم بانک‌ها اقدام کنند و بانک مرکزی به این موضوع نظارت جدی داشته باشد.

جلیلی گفت: متأسفانه شاهد تبعیض فراوان در مورد تسهیلات بانکی هستند ۵۰ درصد مردم هرگز تسهیلات دریافت نکردند. برادر من که هم‌اکنون همکار شما در صداوسیما است برای دریافت وام ازدواج خود بارها به بانک مراجعه کرده بود که ۲۰۰ هزار تومان وام بگیرد اما هرگز موفق نشد. اما تلخ‌تر از این برای او این موضوع بود که بسیاری از دوستان او در بانک‌ها می‌گفتند چرا پیش ما نیامدی تا وام خود را بگیری؟ فهرست تسهیلات بانک‌ها بسیار مهم است و باید این دیده شود که در جهت تولید است و یا در کدام مسیرها استفاده می‌شود؟

وی رابطه با تفاوت‌های تکریم بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به موضوع پاسخگویی در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در بررسی‌های علمی که در پاسخگوی نظام سلامت وجود دارد این موضوع مطرح است که ۱۰۰ شاخص بررسی می‌شود که آیا این نظام پاسخگو است یا خیر، آیا احترام بیمار حفظ می‌شود و گزینه‌های مختلفی به او ارائه می‌شود یا خیر؟ یکی از شاخصه‌ها این است که به بیمار بگویند شما چند گزینه برای انتخاب دارید. اگر تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر تفاوت جدی داشت باعث می‌شود تا از بخش دولتی متخصصین به بخش خصوصی مهاجرت کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش‌های مردم که چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت ارز دارد در تحریم‌ها دارید؟ پاسخ داد: من موضوع حاکمیت ریال را مطرح کردم و می‌گویم که باید بر اساس اولویت‌ها منابع و مصارف ارزی مشخص باشد. امروز برای تمامی مصارف اصلی و متعارف کشور به اندازه کافی منابع ارزی داریم فرایند اصلاح شود. ما باید مبادلات بانکی خود را با کشورهایی که امکان مبادله با آنها را داریم افزایش دهیم و به این صورت عوارضی که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد کاهش خواهد یافت.

جلیلی گفت: هم اکنون به دلیل تحریم‌ها فرایندهایی داریم که دچار ایرادهای جدی است. کند شدن برخی از فرایندها موجب می‌شود که بازار ارز لطمه بخورد. برنامه نوشتیم که هفته اول کار دولت چهاردهم آن را اجرایی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای آنکه سود محصولات کشاورزی به جیب دلال‌ها نرود چه برنامه‌ای دارید؟ بابیان اینکه ما می‌گوئیم هر روستا یک سلول جهش و ادامه داد: مهم است که محصولات کشاورزی به بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی به سرعت ارسال شود. یک ضعف بزرگ این است که هم اکنون در روستاها محصولات فراوان باغی و کشاورزی داریم اما آن‌ها به بازار وصل نیستند و اگر این اتفاق بیفتد آن‌ها با آرامش در روستای خود زندگی می‌کنند و رشد اقتصادی رخ می‌دهد و درآمد روستاییان ارتقا می‌یابد. با استفاده از فضای مجازی می‌توان به گسترش بازارهای محصولات کشاورزان و روستاییان کمک کرد و اگر بتوانیم ارزش افزوده برای آن روستا مهیا کنیم درآمد روستاییان بیشتر خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با ارتباط خودش با دولت شهید رئیسی پرسش که چرا مسئولیتی در دولت شهید رئیسی قبول نکرد، عنوان کرد: همان‌طور که قبلاً هم گفتم من و شهید رئیسی سوابق دوستانه عمیق و دیرینه‌ای داشتیم. من سعی کردم به شهید رئیسی کمک کنم و در مدت سه سال گذشته به طور مرتب با ایشان مکاتبه داشتیم و تمام نکاتی که در جهت تقویت دولت و کمک به آن به نظرمان می‌رسید مرتب بیان می‌کردیم و ۱۲ طرح مهم را به دولت ارائه کردیم که در مسیر پیشرفت و رفع موانع آن مفید باشد.

جلیلی افزود: وقتی مطلبی را به شهید رئیسی ارائه می‌دادیم با روی باز استقبال می‌کرد و دستورات اکیدی بر روی آن صادر می‌کرد و حتی پیگیر اجرای آن بود. من این‌که کسانی دولت من را هم سایه به سایه پیگیری کنند مغتنم می‌شمارم. معتقدم باید ساختار و فرایندهای دولت را به گونه‌ای پی‌ریزی کرد که به مردم خدمات ارائه دهند همانطور که در دفاع مقدس موفق عمل کردیم و اداره‌های ما نیز باید به همین شکل عمل کنند. در اداره‌ها به مردم بگویند که چه حقوقی دارند و آنها را راهنمایی کنند تا از حقوق خود بهره‌مند شوند.

وی افزود: دولت فوق هوشمند، موضوعی است که ما به آن می‌پردازیم که با توجه به زیرساخت و فرصت فناوری و فضای مجازی این امکان را داریم که اگر دستگاه‌های ما بخواهند به مردم خدماتی بدهند در ارائه آن‌ها دچار وقفه نشوند. امروز حتی یک روستایی ما یک گوشی هوشمند در اختیار دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تناسب حقوق و تورم که مورد پرسش مردم بود، ادامه داد: حفظ قدرت خرید به ویژه کارگران و کارمندان هم قانون است و هم ضرورت است برای جهش کشور و و وقتی به رشد تولید اشاره می‌کنیم لازمه آن رونق تولید و اقتصاد است و باید توجه بکنیم که دستمزدها باید متناسب با تورم باشد و این موجب رونق اقتصادی می‌شود.

جلیلی در رابطه با مشکل مسکن که با شعار حل نمی‌شود به برنامه‌های خود پرداخت و گفت: شاهد این هستیم که قیمت‌ها در تهران بسیار بالاست در حالی که قیمت ساخت همان خانه هزینه مشخصی دارد و حالا هزینه زمین است که چندین برابر دیگر شهرهاست. در برنامه هفتم اجازه داده شده است که بر اساس وسعت سرزمینی که دو دهم درصد یک شهر بزرگ است می‌توانیم به مسکن اضافه کنیم.

وی افزود: من معتقدم مسکن فقط خانه نیست محل آرامش است. موضوع معماری دارد. یک زمان در مورد اقتصاد صحبت می‌کنیم و می‌گوئیم یک اقتصاد و یا محور است در مورد مسکن هم باید بگوییم که مردم باید در کنار مسکن شغل داشته باشند و در کنار آن ترقی هم بکنند. نداشتن شغل و دوری از زادگاه برای مردم مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند و مسکن را باید در کنار نگاه کلان اقتصادی و پیشران‌های اقتصادی و در کنار نگاه معمارانه و فرهنگی مورد توجه قرار داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پرسشی که با موضوع مالباختگان بورسی مطرح شد عنوان کرد: وقتی این مشکل در سال ۹۹ در بورس به وجود آمد من به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و اعلام کردم که مردم در حال ضرر و زیان هستند. ما به این نگاه نمی‌کردیم که دولت رفیق ما است یا رقیب ما است. بازار بورس باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد و بازار سرمایه این‌طور تعریف می‌شود و آنچه که اهمیت پیدا می‌کند بازار اولیه است و بازار ثانویه برای کمک به بازار اولیه فعالیت می‌کند.

جلیلی گفت: دولت باید از سهامداران خود حمایت کند. این برای دولت یک فرصت است و نباید اقدامی صورت بگیرد که آن‌ها به خاک سیاه بنشینند و نباید تصمیم‌های خلق الساعه گرفت و برای سرمایه‌گذاران خود مشکل به وجود بیاید لازم است که در این رابطه بیمه سهام وجود داشته باشد تا اگر کسی متضرر شد برایش جبران خسارت شود. باید بانک مرکزی و بیمه برای ثبات بازار سرمایه با هم اقدام کنند.

وی در رابطه با کارنامه عملیاتی خود و ایرادی که برخی به او وارد کردند به این موضوع که از پایین‌ترین سطح سلسله مراتب اداری وارد سیستم شده است اشاره کرد و افزود: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده بودم شرق غرب ما در اشغال آمریکا بود و ما توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. گفتگوهای هسته‌ایمان را هم در کاخ صدام در بغداد برگزار کردیم.

مصطفی پورمحمدی

اقتصاد مسئله مهم کشور و دغدغه جدی مردم است/ با ساده‌انگاری و ساده‌سازی تحریم نمی‌توان از آن عبور کرد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حضور یافت. وحید شقاقی و خانم پورمحمدی دختر حجت‌الاسلام پورمحمدی در این میزگرد به‌عنوان کارشناس حضور دارند.

پورمحمدی در ابتدای برنامه گفت: مسئله اقتصاد، موضوع مهم امروز کشو ما است و دغدغه جدی همه است و مردم با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را می‌دانند.

وی ادامه داد: باید این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری را روشن کنیم که روند آینده مدیریت کشور چه رویکردی در اقتصاد دارد و چه تحولاتی را می‌خواهد به‌وجود آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کارشناسان می‌گویند مشکلات اقتصادی صرفا راهکارهای اقتصادی نیست و در گرو دو شریک جدی بین‌المللی و داخلی است. در طول دو دهه گذشته گرفتار تحریم شدیدی بودیم و اگر به رفع آن همت نکنیم و مسائل داخلی را حل نکنیم ایده‌ها و راه‌حل‌های اقصادی ما عقیم می‌ماند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان از بحث تحریم با ساده‌انگاری و ساده‌سازی عبور کرد.

پورمحمدی اظهار کرد: در اوایل دهه نود با اقتصادهای منطقه همپا بودیم، اما در ۱۰ سال اخیر دچار افت زیادی شدیم و در حوزه داخلی هم به‌جای چاره اندیشی دچار خودتحریمی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم و دچار رانت‌های فراوان شدیم. مثلا رانت‌های وام و اعطای تسهیلات موضوعی که موجب رانت و ایجاد فساد برای افراد می‌شود و نکته دیگر رانت انرژی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نتیجه استفاده از ارز ترجیهی ناکارآمد عمل کردن و موجب تمتع گروه‌های خاص و افراد خاص شد. در چین از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تنها ۲۴۰ میلیارد از ارز ترجیحی استفاد شد و عددها می‌گوید چگونه ما دچار مشکلات شدیم و موضوع دیگر رانت قیمت‌گذاری‌هاست.

وی افزود: این‌ها باعث افزایش فشار روی مردم شد که باعث افزایش فاصله دهک‌ها شد. این چرخه قابل ادامه نیست و شرایط اقتصادی کشور را ویران می‌کند.

پورمحمدی بیان کرد: این قوت مردم و نظام ما بود که از خودش تاب‌آوری نشان داد. امروز همان‌طور که قبلا گفته بودم به یک اعجاز زمینی یعنی اعتماد مردم نیاز داریم و اگر این اعتماد جلب شود انرژی فشرده و متنوع در طیف‌های مختلف به کمک شکل‌های مختلف کشورخواهد آمد. در عرصه بین المللی هم به یک وفاق نیاز داریم.
نباید در گیر و دادهای کش مکش‌های جناحی باشیم. در دولت قرار مصمم هستیم که رفتار اقتصاد کشور را تغییر دهیم

وی تاکید کرد: نمی‌توان از بحث تحریم با ساده‌انگاری و ساده‌سازی عبور کرد.

به اعجاز زمینی نیاز داریم

پورمحمدی اظهار کرد: در اوایل دهه نود با اقتصادهای منطقه همپا بودیم، اما در ۱۰ سال اخیر دچار افت زیادی شدیم و در حوزه داخلی هم به‌جای چاره اندیشی دچار خودتحریمی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم و دچار رانت‌های فراوان شدیم. مثلا رانت‌های وام و اعطای تسهیلات موضوعی که موجب رانت و ایجاد فساد برای افراد می‌شود و نکته دیگر رانت انرژی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نتیجه استفاده از ارز ترجیهی ناکارآمد عمل کردن و موجب تمتع گروه‌های خاص و افراد خاص شد. در چین از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تنها ۲۴۰ میلیارد از ارز ترجیحی استفاد شد و عددها می‌گوید چگونه ما دچار مشکلات شدیم و موضوع دیگر رانت قیمت‌گذاری‌هاست.

وی افزود: این‌ها باعث افزایش فشار روی مردم شد که باعث افزایش فاصله دهک‌ها شد. این چرخه قابل ادامه نیست و شرایط اقتصادی کشور را ویران می‌کند.

پورمحمدی بیان کرد: این قوت مردم و نظام ما بود که از خودش تاب‌آوری نشان داد. امروز همان‌طور که قبلا گفته بودم به یک اعجاز زمینی یعنی اعتماد مردم نیاز داریم و اگر این اعتماد جلب شود انرژی فشرده و متنوع در طیف‌های مختلف به کمک شکل‌های مختلف کشور خواهد آمد. در عرصه بین‌المللی هم به یک وفاق نیاز داریم. نباید درگیر کشمکش‌های جناحی باشیم. در دولت قرار مصمم هستیم که رفتار اقتصاد کشور را تغییر دهیم.

شقاقی مشاور پورمحمدی گفت: دولت قرار منظومه اقتصادی شفاف دارد. با آشفته‌گی فکری نظم اقتصاد کشور مختل می‌شود. دولت‌های گذشته این اقدامات را رعایت نکردند. اصل اول اقتصادی دولت قرار نه به انحصار است. اصل دوم اقتصاد بازار است این اقتصاد البته اقتصاد دستوری نیست.

وی ادامه داد: اقتصاد بازار از آموزه‌های اقتصاد اسلامی است. اصل سوم مشارکت مردم در اقتصاد است. این موضوع را باید با توسعه بخش خصوصی عملی کنیم. این‌ها جزو هندسه فکر اقتصادی دولت قرار است. دولت می‌باید اقتصاد بازار را ساماندهی کند و فصای رقابت را برای بخش خصوصی و توسعه آن فراهم کند.

شقاقی اظهار کرد: بحث انضباط و ثبات مالی نیز مهم است و بی‌انضباطی مالی مشکلاتی زیادی دارد و این از تعدات دولت قرار است. اصل بعدی قرار گرفتن اقتصاد ملی در موضوعات بین‌المللی است و دولت قرار به‌دنبال نقش در اقتصاد بین‌المللی است. اصل بعدی مبارزه با فساد و شفاف‌سازی اقتصاد است.

منیژه پورمحمدی دیگر مشاور حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: تحریم‌ها متاسفانه اثر فلج‌کننده و ویران‌کننده در زندگی مردم دارد. ما کشوری نفتی هستیم با تورم‌ روبه‌رو بودیم و در این سال‌ها تورمی که مشاهده می‌کردیم بالای ۲۰ درصد بوده و تورم باعث تغییر ساختار تورم شده است.

وی ادامه داد: اگر به تورم دوره اخیر نگاه کنیم تورم تا سال ۸۸ زیر ۲۰ درصد بود. با پاره شدن برجام توسط ترامپ مسیر تورم ما شدت گرفت و این تورم اکنون ساختارش تغییر کرده است و دلیل این تغییر و تورم چیزی جز تحریم‌ها نیست.

باید دولت را کوچک کنیم

دانش جعفری کارشناس میزگرد اقتصادی از پورمحمدی پرسید آیا شما فکر نمی‌کنید که تجربه‌هایی در داخل و خارج وجود داشته باشد و شما تجربه موفق داخلی و خارجی را در مقوله پیشرفت چگونه می‌بینید؟ که پورمحمدی در پاسخ گفت: در داخل باید رویکردهای ما مشخص باشد. آیا رقابت را قبول کردیم. اکنون انحصارات زیادی داریم. در این مدل رقابتی شکل نمی‌گیرد و میگوییم اقتصاد بازار. باید دولت را کوچک کنیم و باید لوازم این کار را داشته باشیم. در این زمینه قانون‌گریزی می‌شود و باید این‌ها متوقف شود و رانت‌ها نباید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: این‌ها حرف‌های جدیدی نیست. راهکار آن ارائه راهی درست است و مدیر ما باید برای حل مشکل اراده داشته باشد. بحث اجرا بسیار بحث مهمی است. اگر امام در انقلاب پیروز شد برای آن بود که اعتماد مردم را به دست آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما باید به دانشمندان و کارشناسان خود بها دهیم. خانم دکتر گفتند چیزهایی که ما در دانشگاه خواندیم در رفتار و گفتار شما دیده نمی‌شود. ما جز ۳ کشور لیست سیاه اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم این را حل کنیم.

وی تاکید کرد: ما حتما باید خفت تحریم را بگیریم. برجام هیچ‌وقت طرحی تمام‌کننده نبوده و برجام رفت‌وآمدی برای کاهش فشار تحریم بوده و همان را هم خودمان خراب می‌کنیم.

پورمحمدی افزود: مدیریت فهیم، قاطع و متکی به نظام دانش امتحان داده و می‌تواند این مراحل را در رویکرد عبور از مشکلات اقتصادی حل کند. همه جا باید محاسبه دقیق داشته باشیم. هر ملتی باید بازیگری خود را در فرصت‌شناسی‌اش بشناسد.

آل اسحاق کارشناس میزگرد از پورمحمدی پرسید اجماع را در حوزه‌های اقتصادی چگونه می‌خواهید ایجاد کنید؟ عوامل ایجاد اعتماد در اقتصاد کشور چیست؟ اقتصاد را چگونه می‌خواهید مردمی کنید؟ مثلا نفت را می‌خواهید به مردم بسپارید؟ درباره بحران آب و ناترازی‌های انرژی چه فکری دارید و برنامه‌های اجرایی شما چیست؟ که پورمحمدی در پاسخ گفت: تاکید بر اجماع‌سازی ضرورت است و هزینه اختلافات را ملت ایران داده است. نکته دوم این است که چگونه اعتماد ایجاد کینم. اعتقاد دارم در حوزه اجرا به‌خصوص مدیریت کلان سهم مهلک آن است که کارهای بزرگ را به همگروه فکری خود بدون شایستگی بسپاریم.

نباید آقابالاسر مردم باشیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در دوران کاری خودم با طیف‌های مختلف فکری کار صمیمانه داشتم. شرطم آن بود قد بلند داشته باشند و متعهد باشند و کار را بدانند. باید از رویکرد آٖقا بالاسری خود از مردم برگردیم. من در مدیریت با تندترین رقیب سیاسی خود کار کردم که موفق بودیم و دستاوردهای زیادی هم داشتیم.

وی افزود: ما متاسفانه در پیمانکاری هم مردمی‌سازی نمی‌کنیم. اکنون پیمانکاری‌های بزرگ هم دست مردم نیست. این‌ها مشکل است. کار باید کامل به مردم داده شود.

پورمحمدی اظهار کرد: درباره آب باید بگوییم در جهت حفظ و نگهداری آن کم‌کاری کردیم.

وی افزود:‌ما اکنون مبارزه با فساد را به درستی انجام نمی‌دهیم و هوز در فضای سنتی و کلاسیک قدم برمی‌داریم.

حسین‌زاده بحرینی کارشناس میزگرد اقتصادی از پورمحمدی پرسید شما ۸ اصل را دارید و معتقد هستید با این ۸ اصل تحولی را می‌خواهید در اقتصاد ایران اضافه کنید. روی یک اصل می‌خواهم بحث کنم. درباره اقتصاد بازار وقتی از آن صحبت می‌کنند با این مدل اطلاق شما کسی سخن نمی‌گوید. مثلا شما میگویی رانت وام باید حذف شود. من اکنون اراده شما را نمی‌دانم. اصل ان است که در اقتصاد بازار چی اراده می‌کنید؟

پورمحمدی در پاسخ گفت: وقتی که می‌خواهیم یک گفتمان تولید کنیم باید یک اصول روشن و منسجم داشته باشیم. آیا ما می‌خواهیم همیشه به جامعه رانت بدهیم؟ آیا می‌خواهیم که ارتش طبیعی اقتصاد را مختل کنیم؟ اگر ما به رقابت اعتقاد داریم باید بدانیم که رقابت در اقتصاد بازار و با دولت غیرتصدی‌گر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما به‌جای اینکه به مردم ماهی بدهیم باید ماهی‌گیری را به آنها یاد بدهیم. رانت‌ها به‌جای اینکه به مردم برسد به بخش‌های خاصی گسیل می‌شود. رانت‌ها ایجاد فاصله طبقاتی می‌کند. بیست سی نفر در آموزش و پرورش برای کل کشور تصمیم می‌گیرند. آیا نظام آموزشی جهانی را قبول دارد؟ فقط باید در تهران عده‌ای بنشینند و نظام آموزشی تعیین کنند؟ آیا ما می‌خواهیم اقتصاد بازار را آن‌طور که رادیکال‌ها می‌گویند قبول کنیم قطعاً قبول نخواهیم کرد. ما اصل رقابت را قبول داریم و به آن قائل هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در مدیریت امروز کشور فقط با تخصیص زندگی می‌کنیم. در صورتی که همه علما می‌گویند تخصیص اکثر مستهجن است. اینکه روش اداره حکومت نیست و باید بگویم که ما راه را گم کرده‌ایم و خطوط انحرافی را پیموده‌ایم.

با دادن یارانه به همه، کشور را بیچاره کردیم

وی گفت: من معتقد نیستم که ارز ترجیحی حذف شود چراکه به سبد خانوار کمک می‌کند و معتقدم که رانت آن باید حذف شود. در دولت قبلی هم گفته بودم که یارانه‌ها باید سامان‌دهی شود و مشکل دارد.

پورمحمدی اظهار کرد: یارانه باید به‌صورت هدفمند در جهت توانمندسازی به دهک‌های خاص اختصاص یابند چراکه با ارائه یارانه به همه اقشار داریم کشور را بیچاره می‌کنیم. متاسفانه ما جسارت تصمیم‌گیری نداریم و وقتی این موضوع را مطرح کردم گفتند که اوضاع به‌هم می‌ریزد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما به مدیر جسور نیاز داریم که آبروی خود را گرو بگذارد و به دور دوم انتخابات نیندیشد چراکه اگر به مردم خدمت کنیم خدا به ما کمک خواهد کرد. من وعده‌های بیخود نمی‌دهم و مشکلات اقتصادی به سرعت حل نمی‌شود و هر کسی چنین ادعایی کند دروغ گفته است معتقدم که باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و نباید شعار بدهیم.

دانش جعفری از پورمحمدی پرسید اگر شما انتخاب شوید سیاست‌های دستمزدی شما چگونه خواهد بود؟ آیا بین دستمزد و بهره‌وری رابطه‌ای وجود دارد؟ نظرتان در مورد وضعیت فعلی بنزین چیست؟ اینکه وضعیت فعلی ادامه پیدا کند مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ که پورمحمدی در پاسخ گفت: بسیاری از بنگاه‌ها با مصوبه شورای دستمزد حقوق پرداخت نمی‌کنند. بنده از استان‌های متعددی خبر دارم که بنگاه‌های آنها بیست الی سی درصد بیشتر از مصوبه به کارگران حقوق پرداخت می‌کنند، اما باز هم کارگران حاضر نیستند که کار کنند و می‌گویند این حقوق‌ها جواب نمی‌دهد.

وی درباره سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: ما یک سهمیه‌بندی ساده را در دهه اخیر ایجاد کردیم، اما ناموفق بود و به درگیری‌های خیابانی و تلفات منجر شد. ما الگوی مصرف را به‌هم زده‌ایم و اسراف را رواج داده‌ایم. چرا با مردم راحت حرف نمی‌زنیم. معتقدم مردم به ما اعتماد می‌کنند، اما ابتدا باید اعتماد سازی کنیم.

پورمحمدی بیان کرد: من جز مدافعین سهام عدالت بودم و مقابل کسانی که با این مسئله مخالف بودند ایستاده‌ام و مباحثه کردم، اما معتقدم که باید به دست مردم سپرده شود.

آل اسحاق از پورمحمدی پرسید یکی از مشکلات کشور بزرگ بودن دولت است. نظر شما مهم‌ترین موانع کوچک کردن دولت چیست؟ اگر دولت کوچک شود تکلیف کارمندان و مدیران آن چه می‌شود؟ برای حل مسئله قاچاق چه برنامه‌ای دارید؟

پورمحمدی در پاسخ گفت: متاسفانه دولت هر بار بزرگتر می‌شود و باید تلاش کنیم جلوی این رویه را بگیریم. باید یک تصمیم جدی بگیریم تا از این به بعد اجازه بزرگ شدن بیشتر از این را به دولت ندهیم. متاسفانه بنگاه‌ها از دولت در وضعیت بدتری از لحاظ نظام اداری قرار دارند. اگر امنیت می‌خواهیم باید توسعه ایجاد کنیم و اگر اقتصاد مرزنشینان را درست کنیم خود این قشر مدافع امنیت کشور خواهند شد.

حسین‌زاده بحرینی از پورمحمدی پرسید شما در برنامه قبل و مناظره اول فرمودید بخشی از برنامه هفتم را قبول ندارید و می‌گویید اجرایی نیست. فرض کنید مجلس اصلاحات شما را قبول نکرد آیا به‌عنوان رئیس‌جمهور قصد دارید تمرد کنید و بگویید که برنامه را انجام نمی‌دهید؟ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ تصریح کرد: معتقدم که کشور باید با قانون پیش برود. متاسفانه یکی از آسیب‌های بزرگ در کشور تضعیف قانون است و تمام تلاش خود را می‌کنم که قانون اصلاح شود.

پورمحمدی در پایان گفت: مردم عزیز ما آمده‌ایم که به شما خدمت کنیم و سعی می‌کنیم خالصانه در خدمت شما باشیم، اما همه این مسائل در گروی همکاری شماست. اگر بنده منتخب شما بودم قرار و پیمان ما این خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
    17 4
    مشکل بورس سو استفاده فریدون و دار دسته از بورس برای خالی کردن جیب مردم بود که همون روزایی که اقای رئیسی امد متوقف شد و دیگر شاهد دعوت بی اخلاقانه برای خالی کردن جیب مردم در بورس نبودیم
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
      1 2
      دیروز حوالی خ انقلاب گزارشگر صدا و سیما از من پرسید شما در انتخابات شرکت میکنید؟ گفتم من هم مثل اکثریت مردم عمل میکنم. گفت آقا یه چیزی بگو که قابل پخش باشه و رفتن سراغ یکی دیگه. الان جواب من و اکثریت جامعه ایرادی داره؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
    0 13
    از عکس اول مقاله هم اصلا تابلو نیست که چقدر طرفدار قالیباف و ضد پزشکیان هستید.
  • ژدن IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
    3 4
    در مناظره فرهنگی پزشکیان مجری به کارشناسان 4 دقیقه زمان پرسش میده در حالیکه اسفندیاری کارشناس ده دقیقه صحبت میکنه و در نهایت با عصبانی کردن فاضلی ختم میشه حتی نام فاضلی رو بلد نبود بگه که با میکروفون بهش گفتن..صدا و سیما باید پاسخگو باشد..هر کسی جای فاضلی بود عصبی میشد
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
      4 3
      نگران نباش صداو سیما دست باند نیویورکی هاست
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
    3 2
    پزشکیان که اهل توجه به نظرات کارشناسان نیویورکی هستند و معتقد به روی کار امدن همان استخدامی های زمان میرحسین و رفسنجانی و خاتمی به عنوان کارشناسان با تجربه و هم حزبی های خودش . اصولا نظرشان اینست همه را خودشان باید تایید و نصب کنند و احکامشان را هم هیئت امنایی دست خودشان نگه می دارند و همیشه حق با ان هاست
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    0 0
    کاندیداهای ریاست جمهوری باید بگویند(وزبر دفاعش چگونه اسرائیل را شکست وقدرت بازدارنگی اتمی ....میرسد-وزبر اقتصاذش چگونه تحریمها....را رفع میکند-وزیر دادگستریش چگونه انواع اسیبهای اجتماعی وتبعات انها را به حداقل....میرساند-وزبر بهداشت ودرمان چگونه درمان و...را حل میکند-وزیر راه ومسکن ....وزیر.....-وچگونه به استقلال وازادی پاستفاده ازتمام پتانسیلهای مردم وکشور ودنیا ....استفاده میکند.....-چگونه مشکل اشتغال صنوف مسکن تولید رفع قاچاق سوخت دارو درمان عدالت ....میرسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس