‌

روز بیست و نهم خرداد، برنامه‌های تبلیغاتی پنج نامزد ریاست جمهوری از طریق تلویزیون پخش شد.

به گزارش مشرق، برنامه‌های روزه بیست و نهم خرداد با میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان آغاز شد. پزشکیان در ۲۵ دقیقه ابتدایی برنامه، کلیات سیاست خارجی دولت خود را تشریح کرد. سپس میزگرد فرهنگی مصطفی پورمحمدی از شبکه دو سیما پخش شد. آقای قالیباف نیز در دو برنامه گفتگو ویژه خبری و بدون تعرف نیز به شرح برنامه‌های خود پرادخت.

در روز بیست و نهم خرداد، مستندهای تبلیغاتی آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نیز از طریق تلویزیون پخش شد.

در پایان نیز برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها با برنامه میزگرد اقتصادی علیرضا زاکانی به پایان رسید.

مروری بر برنامه‌ روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

* روز بیست و هشتم به دلیل مناظره بین نامزدها، برنامه‌های تبلیغاتی طراحی و تعیین نشده بود.

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۱ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۲ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۳ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۴ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۵ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۶ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۷ خرداد + فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی ۲۶ خرداد را بخوانید:

مسعود پزشکیان


برای من مذاکره ذلت نیست/زیر بار هر زوری که خلاف عزت ما باشد نخواهیم رفت/ هرجا خواستیم توافق کنیم تورم آمده پایین

ویدیو کامل اظهارات پایانی ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان

برنامه میزگرد سیاسی با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور همراهانش از شبکه سه سیما آغاز شد. در این نشست، آقایان محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه و مهدی سنایی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم، مسعود پزشکیان را همراهی کردند.

مسعود پزشکیان در ۲۵ دقیقه ابتدایی برنامه، کلیات سیاست خارجی دولت خود را تشریح کرد و گفت: اهداف تعیین شده را از روی متن نوشته شده توسط کارشناسان برای شما می‌خوانم. راهنمای سیاست‌ خارجی ما منافع مردم خواهد بود. شعارهای دهن‌پرکن نخواهم داد.

می‌خواهم از زندگی حداقلی و بخورنمیر به یک زندگی خوب برسیم. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوان‌ها به فکر مهاجرت باشند. ما همین یک ایران را داریم. نمی‌خواهم ایرانی‌بودن دردسرساز باشد. اصول کلی سیاست‌خارجی را رهبر انقلاب تعیین می‌کند. اما طراحی و اجرا با رئیس‌جمهور است. پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود. با تحریم می‌شود زندگی کرد، اما پیشرفت نه.

سیاست‌خارجی من تک‌گزینه‌ای نخواهد بود

روابط ایران با متحدان منطقه‌ای را طبق منافع ملی گسترش خواهیم دید. از شرق‌گرایی و غرب‌گرایی پرهیز خواهیم کرد. باید با کشورهای همسایه پیمان عدم‌تعرض امضا کنیم. در سیاست خارجی تک‌گزینه‌ای روابط ما با چین و روسیه هم راه به جایی نبرده است.

ما خواهان روابط خوب با اروپا و از موضع برابر هستیم. قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم؛ اما حالا کریدورها ما را دور زده‌اند و از بازار انرژی حذف شده‌ایم. ما حاضر نشدیم امنیت‌مان را از کشورهای دیگر اجاره کنیم. برای امنیت با همه‌ نهادها همکاری خواهیم کرد.

باعث افتخار است کنار کسی که صادق و وطن پرست است حضور دارم

محمدجواد ظریف که به عنوان همراه آقای پزشکیان به برنامه میزگرد سیاسی آمده بود، گفت: باعث افتخار است کنار کسی که صادق و وطن پرست است حضور دارم؛ رئیس جمهور است که سیاست ها را می سازد. بدون سیاست خارجی جدی و همگرا نمی توانیم دیپلماسی اقتصادی معقول داشته باشیم. بدون سیاست خارجی مستقر نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم.

رئیس‌جمهور است که سیاست‌ها را اجرا می‌کند. بدون سیاست خارجی مستقر و بااجماع، نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم. بدون سیاست خارجی متین حتی با دوستان خود نمی‌توانیم رابطه داشته باشیم نمی‌خواهیم کسی از ایران بهره بگیرد بدون آن که مابه ازای آن را بده

با دعوا نمی‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

تا زمانی که اختلافات داخلی داشته باشیم در سیاست خارجه سربلند نخواهیم شد. قدم اول این که ما برای فردای بچه‌هایمان کوتاه می‌آییم.

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است؛ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا.خطوط کلی سیاست خارجی بر اساس قانون توسط مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و سه اصل عزت حکت و مصحلت راهنمای سیاست خارجی است.
برای سیاست خارجی مهم است چه کسی درخیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است. رئیس جمهور است که سیاست ها را می سازد و برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری می فرستد.

کسی که هم خودش خط دارد، هم باور دارد باید از متخصصان و کارشناسان استفاده کند. بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی توانی منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم. بدون سیاست خارجی همگرا نمی توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشته باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی توانیم حتی با دوسیتانمان ارتباط داشته باشیم. نگاه ما به یک رابطه متوازن است تا هیچ کس نتواند از ایران بهره بگیرد بدون آنکه مابه ازای آن را پرداخت کند.

سوال فواد ایزدی، کارشناس میزگرد سیاسی از پزشکیان: خیلی هم از دولت سوم روحانی دور نیستید؟

ایزدی: شما گفتید دولت سوم روحانی نیستم اما الان با وزیر و سفیر دولت روحانی آمدید. آیا می دانید تعداد تحریم‌ها بعد از برجام افزایش یافت. آقای روحانی در اردیبهشت ۱۳۹۹ در دانشگاه تهران گفتند: آمریکا کدخدای دنیا است. با کدخدا بستن راحت‌تر است.

هرجا خواستیم توافق کنیم تورم آمده پایین

هیچ مستندی در دنیا نداریم که کشوری با تحریم پیشرفت کرده باشد. ما اگر می‌خواهیم در تحریم بمانیم یعنی می‌خواهیم زندگی مردم را به فلاکت بکشانیم. هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات نتوانسته رشد کند. همین عراقی‌هایی که حاج‌قاسم آن‌ها را از دست داعش نجات داد پول ما را نمی‌دهند. نفت ما به نظامی‌های چین ارزان‌تر فروخته می‌شود؛ پولش هم معلوم نیست کجا می‌رود.

اگر می‌خواهیم با آمریکا دعوا کنیم که خیلی ساده است و همین مسیر را ادمه می‌دهیم، اگر تحریم‌ها را برطرف کنیم مشکلات برطرف می‌شود. اگر می‌خواهیم در تحریم بمانیم یعنی می‌خواهیم مردم را بدبخت کنیم. قطعا باید اقتدار کشور را حفط کنیم و با حمله موشکی ایران، الان دستمان پر است و با موضع بالا می‌توانیم با قدرت مذاکره کنیم. اصلا نیست معلوم کسانی که نفت کشور را می‌فروشند پولش را چکار می کنند؟ آقازاده‌ها الان از کجا این زندگی را درست کرده‌اند؟ با همین بخور بخورهای حاصل از کاسبی در شرایط تحریم. من با روحانی چیکار دارم؟

مخالفان رفع تحریم دارند راحت میلیاردها پول می‌خورند. من با روحانی چه کار دارم؟ شما به عنوان کارشناس، این گوی و این میدان مشکل را حل کنید.

پزشکیان: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟‌

ایزدی: ما ترامپ نیستیم. شما از نهج‌البلاغه زیاد در حرف‌هایتان استفاده می‌کنید. ما ذیل قوانین اسلامی حق نداریم توافقی را که انجام دادیم به این سبکی که فرمودید خارج شویم.

زیر بار هر زوری که خلاف عزت ما باشد نخواهیم رفت

حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌گوید از کسانی استفاده کن که سابقه دارند؛ منظور این است که آدم صفر کیلومتر نیاورید که هنوز تجربه ندارد و مسیر و روند را طی نکرده است. ما قرار نیست با کسی دعوا کنیم؛ مگر اینکه بخواهند به عزت و سربلندی کشورمان لطمه وارد کنند. ما زیر بار هر زوری که خلاف عزت ما باشد نخواهیم رفت؛ تا جایی که امکان داشته باشد، در جهت سیاست‌های کلی پیش خواهیم رفت؛ اگر شما می‌توانید بسم‌الله این گوی و این میدان هرکسی می‌تواند این مشکل را حل کند.

پزشکیان در میزگرد سیاسی: اگر می خواهم سازمان من درست باشد، باید به سمت تربیت نیروی انسانی بروم موضوعات علمی، به چپ و راست سیاسی ارتباطی ندارد موضوع خصوصی سازی در بانک جهانی و اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است در زمانی که وزیر بهداشت بودم، از سیستم های مدیریتی جدید استفاده می کردم

ایزدی: موضوع ایران و آمریکا حل‌شدنی نیست آقای ظریف اگر می‌توانست این موضوع را حل کند همان ۸ سال این کار را می‌کرد.

اگر ضعیف باشیم له می‌شویم

باید کارشناسان کاری کنند که زورمند شویم. باید کاری کنیم که به شما زور نگویند. باید اول این را بپذیریم که دست از دعوا برداریم و طبق فرموده رهبری باید با عزت، حکمت و مصلحت با دنیا ارتباط برقرار کنیم. چه کسی این بلا را سر مردم آورده؟ جوانان دارند می روند دانشجویان دارند مهاجرت می‌کنند. ببینید الان امید به زندگی مردم چقدر است.

شما به عنوان کارشناس نسخه بدهید تا از فرار جوانان ایران و نخبگان پیشگیری کند و رونق اقتصادی ایجاد کند. زندگی معمولی را برای مردم حرام کرده‌ایم. من نه چپم و نه راست و هرکسی بتواند نسخه‌ای بنویسد که سیستم را نجات دهد تبعیت خواهم کرد. تابستان برق را قطع می‌کنیم و زمستان گاز را، در بسیاری از حوزه‌ها بحران داریم. ما اینجا نیستیم که تصمیمی بگیریم که زندگی مردم‌ را سیاه کند.

ظریف: قدرت به مجموعه ای از قدرت های مادی و معنایی گفته می شود. آنچه که به جمهوری اسلامی قدرت داده، قدرت معنایی است؛ توجه امام به قدرت معنایی با طرح «پیروزی خون بر شمشیر» قبل از طرح تئوری قدرت معنایی بود. قدرت معنایی به معنای این است که حماس در طول ۷ ماه گذشته، افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را از بین برده است.

روزی که روحانی دولت را تحویل داد، غنی سازی را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش داده بودیم

اینکه گفته می شود که ۸۰۰ تحریم بعد از برجام اضافه شد، یکی از این تحریم ها تحریم بنده است. در سال های ۹۴ و ۹۵ تورم تک رقمی را تجربه کردیم تنها کشوری که از اسنپ بک برجام استفاده کرده، جمهوری اسلامی است. قانون راهبردی مجلس مانع بازگشت ایران به برجام شد. در آن ۶ ماه پایانی دولت روحانی می توانستیم به برجام برگردیم

در آن ۶ ماه پایانی دولت روحانی می توانستیم به برجام برگردیم

در دولت شهید رئیسی، هزار تحریم به کشور اضافه شد. مردم ببینید که با تحریم، رشد اقتصادی و تورم و فروش نفت به کجا رفت. بسیار مهم است که چه تفکری در پاستور بنشیند، آقای خاتمی ذیل دستوری عمل کرد و کشور را متحول کرد. اگر برجام بد بود، چرا ترامپ با استفاده از برجام از آن خارج نشد؟ برجام از قرارداد آب و هوایی و موشکی با روسیه هم خارج شد

براساس قرآن اگر کفار پیمان شکن، آمدند و صلح خواستند، اسلام مخالفتی با صلح ندارد. فراموش نکنید که همانقدر که سلاح ما مهم است، مردم نیز از اهمیت زیادی برخوردارند

سنایی دیگر مشاور پزشکیان در میزگرد سیاسی گفت: عمرم را صرف سیاست شرقی و اوراسیا کرده ام، نقش قدرت سخت را نمی توان انکار کرد؛ کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد. کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد

وی افزود: کشور ما کشور کوچکی نیست که در سیاست خارجی تک سویه عمل کند؛ سیاست توجه به شرق می تواند در جهت توسعه کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

سعید جلیلی

اولین مستند انتخاباتی جلیلی از شبکه یک سیما پخش شد +فیلم

فیلم کامل مستند تبلیغاتی سعید جلیلی

نخستین مستند سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در نهمین روز تبلیغات داوطلبان از شبکه یک سیما پخش شد.

بر اساس این گزارش، نخستین مستند تبلیغاتی سعید جلیلی توسط بهروز افخمی تولید شده است.

این مستند شامل بخش‌های مختلفی بود که فعالیت‌های مختلف این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در عرصه‌های مختلف از جمله دیدار با کارگران و دیگر اقشار مختلف مردم به نمایش گذاشت.

بخش‌هایی از این مستند به حوزه مطالعاتی سعید جلیلی اشاره داشت، بخش‌هایی از فعالیت‌های انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در موقعیت‌های مختلف و در شهرهای کشورمان به طور خلاصه برای مخاطبان ارائه شد.

مصاحبه و صحبت‌های سعید جلیلی در مورد الزامات مقام ریاست جمهوری و داشتن برنامه توسط او در این مستند به نمایش گذاشته شد.

جلیلی در این مستند اعلام کرد که سلسله مراتب اداری را طی کرده است. او معتقد است که رئیس جمهور باید سلسله مراتب اداری را بداند و بداند وقتی دستوری صادر می‌کند چه مراحل را طی می‌کند تا اجرا شود.

مصاحبه‌هایی نیز پیرامون اقدام‌ها و کارنامه کاری سعید جلیلی از شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در این مستند به نمایش گذاشته شد و آنها از دیدگاه خود در مورد سعید جلیلی سخن گفتند.

محمد جواد لاریجانی دبیر اسبق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در این مستند دیدگاه‌های خود را در رابطه با سعید جلیلی مطرح کرد و افزود: او فردی است که شجاعت بیان دیدگاه خود را حتی زمانی که دیگران به آن مخالفند دارد.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز نظر خود را در رابطه با سعید جلیلی مطرح کرد همچنین دیدگاه‌های علی مطهری و علی اکبر صالحی پیرامون شخصیت و عملکرد سعید جلیلی در این مستند پخش شد.

مصطفی پورمحمدی

فرهنگ برجسته‌ترین نماد ایران است/ اسلام اوج فرهنگ بود و ایران و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود

فیلم کامل حضور پور محمدی در برنامه "میزگرد فرهنگی"

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر سه شنبه - ۲۹ خرداد- در «میزگرد فرهنگی» که از شبکه دو رسانه ملی پخش شد، گفت: جامعه و تاریخ ایران را با فرهنگ می‌توان تعریف کرد و فرهنگ برجسته‌ترین نماد ایران است هرچند ما رفتار پادشاهانمان را مذموم می‌دانیم که به خاطر خصلت پادشاهی و سلطه گری است، در متن حکمرانی ایرانی فرهنگ برجسته است، دستگاه حکمرانی ایران در تاریخ به خاطر حاکمیت فرهنگ از یک نجابت، طهارت، عمق و نفوذ برخوردار است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: با ورود اسلام، ایران به سرعت به اسلام پیوست، زیرا اسلام اوج فرهنگ بود و ایران و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود؛ لذا همدیگر را یافتند و خدمات متقابل ایران و اسلام گواهی بر این مدعا است.

پورمحمدی با بیان اینکه فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است، تاکیدکرد: صفحات تاریخ ایران پر از لحظه‌های با شکوه فرهنگی است دنیای هنر در ایران با خلاقیت‌های مهم جمع شده است.

فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است

پورمحمدی با بیان این که ما با فرهنگ کار داریم فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. اصلی ترین عنصر انقلاب، فرهنگ بود. رهبر کبیر انقلاب عنصر فرهنگی بود؛ عنصر برجسته این است که رهبری انقلاب باید چهره علمی و فرهنگی باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در فرهنگ، زنان و مردان بازیگران اصلی هستند؛ نقطه قوت فرهنگ ایران، فرهنگ اسلامی است امروز جهان در نافهمی شدید جایگاه انسانی است زن و مرد امروز عنصر فاخر جهان نیستند زیرا در گرو لذت‌ها و جذابیت‌های زودگذر و کوچک هستند؛ اگر به تحصیل‌کرده‌ها نگاه کنیم، ظرفیت‌های بسیاری زیادی در کشور وجود دارد.
تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر نباید سایه بیاندازد

پورمحمدی در پاسخ به کارشناس برنامه مبنی بر اینکه ارزیابی شما از حضور عناصر و چهره‌های امنیتی در ساحت فرهنگ در دولت‌های سه دهه گذشته چیست؟ اظهار داشت: اکنون جلسه کیفرخواست در دادگاه که نیست.

کارشناس میزگرد گفت: یک عمری شما محاکمه کردید یک بار هم ما محاکمه کنیم، چه اشکالی دارد؟

پورمحمدی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر سایه بیاندازد، همه نظامیان و امنیتی‌ها باید به بالندگی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کمک کنند، اما نباید در انحصار سیاسیون و امنیتی‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بیایم «فرهنگ اسلامی» را اوج خواهم داد، گفت: موفق‌ترین دوره وزارت کشور که رویکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدنی داشت دوره من بود.

تفکر مهاجرت بسیاری از خانواده‌ها را آزار می‌دهد

پورمحمدی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی رکن موفقیت هر جامعه است، افزود: وقتی اعتماد و امید باشد سرمایه اجتماعی به وجود می‌آید، امروز سرمایه اجتماعی آسیب دیده و افتراق‌های در این رویکرد به وجود آمده است؛ خیلی از جوان‌ها دلبستگی به مسائل کلی کشور ندارند تفکر مهاجرت بسیاری از خانواده‌ها را آزار می‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هنر دولت آینده قدرت اجماع‌سازی ظرفیت‌های کشور است، هنر نباید فقط در انحصار صدا و سیما باشد نباید اجازه دهیم تفکر نظامی و امنیتی، سیاسی، جناحی، اقتصادی و سودآوری بر حوزه فرهنگ و هنر سایه بیندازد. فرهنگ نباید در اختیار یک عده سیاسی، نظامی و امنیتی باشد و این‌ها مشکل کشور است اینکه برخی حوزه‌ها کار فرهنگی انجام می‌دهند و رقیب صدا و سیما می‌شوند، عیب نیست.

وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم حوزه فرهنگ و هنر بالندگی، جاذبه و مردان و زنان هنرمند و شایسته خود را داشته باشد و به میدان بیاورد، نظامی‌ها، امنیتی‌ها، سیاسی‌ها و اقتصادی‌ها باید کمک کنند تا عرصه فرهنگ و هنر ارتقا یابد؛ اگر در ادوار گذشته خطایی در این زمینه انجام شده، باید جلوی آن گرفته شود و ما هم آن را محکوم می‌کنیم.

انحصار اصلی‌ترین عنصر فساد است

پورمحمدی گفت: چرا اجازه نمی‌دهید بخش خصوصی در فرهنگ و هنر جدی عمل کند و سلطه ایجاد می‌کنید؛ نباید اجازه دهیم انحصار صورت بگیرد؛ انحصار اصلی‌ترین عنصر فساد و جلوگیری از رقابت بدترین عنصر ضدفرهنگی است؛ برای کاهش نفوذ و ارتقا بستر کاری انسان‌ها باید آزاد باشند، رشد کنند و رویش داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه عده‌ای ثروتمند سرمایه خود را در هنر بیاورند و پون رقیب صداوسیما می‌شوند؛ عیب است؟ با این هزینه‌های سرسام‌آور صدا و سیما می‌شود آن را با بودجه دولتی اداره کرد؟ من از این نگاه تاسف می‌خورم و فکر می‌کنم همین نگاه به ما آسیب زده است. اگر من رئیس‌جمهور شوم این عرصه را با قدرت تغییر خواهم داد.

تجربه جهانی و موفق واگذاری موضوع درسی به آموزگاران

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه درباره نقش آموزش و پرورش در فرهنگ افزود: معلمی که برای کمبود هزینه‌های زندگی خود مجبور است در تاکسی اینترنتی کار کند نمی تواند به خوبی آموزش دهد؛ خانواده‌ها باید به تربیت فرزندان خود دل ببندند و دولت هم باید از تصدی‌گری، فعالیت خود را کاهش دهد باید از تجربیات جهانی در حوزه آموزش استفاده کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما این همه معلم داریم. آنها علاقه ملی، دینی و انقلابی ندارند؟ تجربه‌های جهانی می‌گوید بسیاری از جوامع نوین موضوع درسی را به آموزگارها واگذار کردند و این یک تجربه موفق است.

وی تاکید کرد: باید نگاه خود را عوض کنیم و اگر همه چیز را به سمت حاکمیت ببریم نتیجه‌ این می شود که حاکمیت ظرفیت آن را ندارد و امکان استفاده از استعدادها و فراهم کردن بودجه را هم نخواهد داشت.

کف خیابان جای رشد و مدیریت فرهنگ نیست

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر این که اگر شما رئیس جمهور کشور شوید؛ آیا اجازه می‌دهید وزارت کشور شما سردمدار گشت ارشاد باشد یا خیر؟ ادامه داد: کف خیابان جای احترام و انضباط است، نه جای بگیر و ببند؛ جای رشد، کنترل و مدیریت فرهنگ کف خیابان نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر اجازه دادیم مقوله‌های اجتماعی در بسترهای آن بدون توجه، بدون مدیریت، بدون آموزش لازم و بدون ساخت و ساز مناسب رها شود و سپس محل بروز و ظهور آن کف خیابان بیاید و و بعد بخواهیم آن را حل کنیم، ناموفق خواهیم بود؛ مدیر امنیتی باید حواسش به حوزه فرهنگ و اقتصاد باشد، زیرا می‌تواند گلوگاه‌های انحراف را زودتر از همه بفهمد و تذکر دهد.

نمی‌توانم به سرعت در کابینه‌ام وزیر زن بیاورم

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر اینکه چه امتیازهای مثبتی می‌خواهید برای حوزه زنان در حوزه مدیریتی و سایر حوزه‌ها قائل شوید؟ اظهار داشت: از بسیاری از جهات حضور زنان به نظم و سلامت محیط بسیار کمک کرده است و این تجربه مثبت را در شوراهای شهر و روستا تجربه کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر زنان در موقعیت‌های مدیریتی قرار بگیرند، حتماً توفیقات زیادی خواهند داشت، اما در این زمینه آموزش لازم ارائه ندادیم.

وی تاکید کرد: نمی‌توانم به سرعت در کابینه ام یک وزیر زن بیاورم، باید در آن رشته کار کرده باشد، نمی‌خواهم مورد انتقاد قرار بگیرد، حاشیه برایش درست شود و تحت فشار روحی باشد؛ وزیر زن باید شایستگی لازم را داشته باشد و ما هم کمک می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر این که دیدگاهتان در مورد حضور زنان برای ارتقا ظرفیت و استعدادهای آنها چیست؟ گفت: باید مساله زنان در کشور را جدی‌تر بگیریم، زنان قابلیت بسیاری در کشور دارند خودشان حافظ شخصیت خودشان هستند.

پورمحمدی افزود: اگر نگاه هوشمندانه استفاده از ظرفیت و اعتماد برقرار شود زنان جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد؛ مقوله فرهنگ و هنر در کشور را جدی تر بگیریم. فهم صحیح جامعه این است که به مقوله فرهنگ و هنر توجه کنیم.

در این برنامه حجت الله ایوبی رئیس پیشین سازمان سینمایی و عبدالمهدی مستکین مدیر پیشین بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران به عنوان مشاور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی حضور دارند.

محمدباقر قالیباف

لیست اموالم را به قوه قضاییه داده‌ام/ خانواده‌ام در تهران زندگی می‌کنند/ وعده می‌دهم که شرمنده رای که به من داده‌اید نخواهید شد +فیلم

فیلم کامل حضور قالیباف در برنامه بدون تعارف

محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه - ۲۹ خردادماه- ، از ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه مهمان برنامه بدون تعارف در شبکه دوم سیما شد و در این برنامه مهمترین برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های خود در دولت آینده به نام «خدمت و پیشرفت» را تشریح کرد.

محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در برنامه «بدون تعارف» در پاسخ به این پرسش که چرا وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده است، گفت: بعد از حادثه تلخی که برای شهید رئیسی رخ داد، برای ورود به این عرصه احساس وظیفه کردم چون آشنایی در حوزه اجرایی دارم. علاوه بر این برنامه هفتم به عنوان میثاق مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به اجرای قوی نیاز دارد؛ لذا با توجه به آشنایی با عرصه قانون گذاری و اجرا وارد انتخابات شدم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه انتقادی از خود داد، گفت: وقتی وارد مجلس یازدهم شدم، ۲۰ ماه از عمر دولت قبل باقی مانده بود؛ آن زمان گفتم که اگر وارد مجلس شوم دولت را وادار به کار می کنم. بعد از گذشت مدتی احساس کردم که این موضوع در عمل رخ نمی‌دهد و این کار نمی شود، چون وقتی اساس و جوهره کار اشکالات دارد و مدیریت قوی و جدی نیست، کار پیش نمی‌رود.

در ادامه این سوال از قالیباف پرسیده شد که در صورت پیروزی در انتخابات، بعد از گذشت ۶ ماه از دولت چه گروه یا گروه هایی به عملکردش انتقاد می کنند؛ که قالیباف گفت: فکر می کنم در ۶ ماه اول مورد نقد بعضی از دوستان و گروه ها قرار گیرم چون اساس ما در زمان انتخاب افراد، شایسته گزینی و شایسته سالاری است.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حاضر است به مردم درباره خانواده، اموال و دارایی هایش توضیح دهد، گفت: بله؛ این حق مردم و قانون است. البته جزو مسئولانی بودم که لیست اموالی که به قوه قضاییه دادم را اعلام کردم؛ بعضا این موضوع دستاویز برخی از جریانات سیاست باز و افراد شد. ما هیچ گاه وارد حاشیه ها نمی شویم چون کارمان را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: مگر می شود قوه قضاییه این ها (لیست اموال) را بگیرد و بعد رسیدگی نکند و هر دوره‌ای که تغییر می کند و زیاد و کم می شود هم قوه قضاییه بررسی می کند.

مجددا مجری پرسید که آیا مایل هستید شفاف تر راجع به دارایی هایتان اعم از خانه و ویلا و باغ توضیح دهید؛ قالیباف در پاسخ گفت: من همه چیز و لیست را اعلام کردم.

مجری دوباره ‌پرسید که آیا نمی خواهید این لیست اموال را اینجا بگویید؟ قالیباف گفت: گفته ام دیگر؛ در همه سایت ها هست. وقت ۱۵ دقیقه ما را نگیرید.

وی اضافه کرد: یک دختر و دو پسر و چهار نوه دارم که زندگی خودشان را دارند؛ هر زمان که وقت انتخابات می شود حرف هایی مطرح می شود از جمله اینکه این ها در ایران زندگی نمی کنند؛ خیر آن ها در ایران هستند و در تهران زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من مردم ما مردمی هستند که پای تصمیمات سخت می‌ایستند و همراهی می‌کنند. خانواده‌هایی داریم که پدر و فرزندان همه در جنگ حاضر شدند و چهار فرزند شهید به انقلاب هدیه کردند. یک مدیر شجاع باید تصمیمات سخت بگیرد چنین مدیری محبوب مردم هم هست.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم این گونه من را می‌شناسند که وعده می‌دهم و به وعده‌هایم عمل می‌کنم. مسئولیت‌پذیر هستم. برای پروژه‌ها زمان‌بندی می‌گذارم و سر موعد به اتمام می‌رسانم.

قالیباف با اشاره به شایعات، تأکید کرد: تا قبل از ورود به عرصه سیاست همه می‌گفتند چه مدیر خوبی است. ولی از زمانی که وارد سیاست شدم دیدم یک‌دنیای دیگر پیدا شد. اوج این امر در زمان رقابت سیاسی است. آن چه می‌شنوید شایعه و دروغ است. وقت خودم را صرف پاسخ‌گویی به پروژه بگیران نکردم. البته به مردم پاسخ دادم. دادگاه به این شایعات و دروغ‌ها رسیدگی شده و حتی محکوم شدم. بنا ندارم وقتم را برای شایعات بگذرانم.

وی افزود: حقوق‌های نجومی و خانه‌های نجومی را به بنده نسبت دادند که دادگاه رسیدگی کرد و محکوم شدند. اساسش تهمت بود. بعد محکومیت هم بنده رضایت دادم فقط می‌خواستم جامعه بداند که تهمت بوده است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: خانواده به من می‌گویند زندگی اولت کار است بعد اما هستیم از ۲۲ سالگی که ازدواج کار کردم روشن همین بوده من فرزندم را پس از تولد ۳ ماه فهد دیدم.

قالیباف گفت: بازنشستگی برای من و امثال من نیست تا زنده‌ایم رزمنده‌ایم یک روز در سنگر جبهه و یک روز در سنگر پیشرفت کشور. عهد ما این است که جان خود را برای این مردم بگذاریم. امیدوارم عاقبت بنده هم شهادت باشد.

وی اظهار داشت: من معتقد هستم وقتی مدیر قوی نیست وقتی فرصت برای حضور مردم ایجاد نمی‌کنیم بهانه‌تراشی‌ها شروع می‌شود تا نگویند بی‌عرضه هستیم. بی‌عرضگی در کارها موجب مشکلات کشور شده باید با تصمیم‌سازی این مشکلات را رفع کرد. اختیار به حد کافی هست بهانه‌تراشان مردم و نخبگان را حذف می‌کنند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تشریح کرد: حتماً حجت داشته باشید به من رای دهید به شما وعده می‌دهم به‌گونه‌ای عمل کنم که شرمنده رأیی که به من دادید نشوید. اگر توفیق خدمت پیدا کردم قول می‌دهم سال به سالی که از دولت بگذرد تغییر را در سفره خود حس کنند. قالیباف در خاتمه گفت: همه ما حتماً اخلاق را در انتخابات رعایت کنیم. بنده از همه ظرفیت‌ها در دولت استفاده خودم کرد.

مسعود پزشکیان

نخستین مستند انتخاباتی مسعود پزشکیان منتشر شد +فیلم

فیلم کامل مستند تبلیغاتی پزشکیان

پزشکیان در مستند تبلیغاتی خود اظهار داشت: من اول اصولگرا هستم. به اصولی که معتقد هستیم حق فردی و حق اجتماعی است. برای حق عدالت اجتماعی باید اصلاحات صورت بگیرد. برای آینده جوانان و نوه‌های مان به میدان آمده‌ام.‌آن چه من می‌بینیم این است که خیلی از چیزها را به شدت تخریب می‌کنیم که زمین سوخته برای نسل بعدی به جا بگذاریم. یک چیزهایی هست غیرممکن است ما آزادش نکنیم. باید درها را برای دنیا باز کنیم تا بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. صدجا هم شده می‌گویم که اصولگرا هستم. ما باید اصولی داشته باشیم تا به سمت اصلاحات برویم. اگر اصلاح را بدون یک هدف روشن انجام بدهیم چرا باید به آن سمت برویم؟ باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت کشور با همه رابطه برقرار کنیم. در مذاکرات باید آنچه که به نفع مملکت است بپذیریم اگر نیست نپذیریم، برجام یکی از این قسمت‌ها است. کارشناسی درباره بحث‌های خارجی خداوکیلی کار من نیست. باید با همه بنشینیم و گفتگو کنیم. چین و آمریکا یک عالمه با هم دعوا دارند ولی با هم می‌نشینند و گفتگو می‌کنند.

یک خانم جوان در این مستند تبلیغاتی خطاب به پزشکیان گفت: هنوز دلیل موجهی برای من نیاورده‌اید، شما چه برنامه‌هایی دارید که من به شما رأی بدهم؟ شما برای همه چیز می‌گوئید اگر! تضمین شما برای ما چیست؟

محمدباقر قالیباف

خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است/ قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است +فیلم

فیلم کامل حضور قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری

محمد باقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات و دغدغه‌های مردم پاسخ داد.

وی در ابتدای این برنامه سوال مردم از قالیباف: در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نامزدها بپرسید چه برنامه ای برای کشاورزی دارند؟ گقت: کشاورزی یکی از بخشهای مهم است و بیش از چهار میلیون شغل در این زمینه داریم. در کالاهای اساسی نقش مهمی دارد. یکی از چالشهای جدی و اساسی و طولانی مدت که تبدیل به زخم کهنه ای شده که یک سال سیب زمینی پیدا نمی شود و یک سال پیاز که نشان می دهد برنامه ریزی دقیقی در این بخش نداریم. شاید در مصرف آب بخش قابل توجهی غرقابی است و یک جا بارانی و یک جا قطره ای است که امروز در دنیا منسوخ شده است.

قالیباف افزود: ظرفیت‌های خوبی در این زمینه داریم، اما آنچه بیشتر انسان را اذیت می‌کند وقتی نگاه میکنید قیمت تمام شده یک محصول برای کشاورز ۳۰ درصد سهم است و بقیه هزینه‌ها در شبکه توزیع است. چند سال پیش دیدم جلوی بیمارستان بقیه الله گیلاس طرقبه ۱۲۰۰ تومان که سریع زنگ زدم به پدرم و گفتند گیلاس چند است گفت ۱۲۰ تومان. کشاورز تولید می‌کند، اما جلوی صادرات را می‌گیرند. جیرفت قطب بزرگ کشاورزی است. در اوج زمستان اوج برداشت صیفی جات داریم که حاکی از برنامه ریزی دقیق برای این کارها نیست. کشاورزی ما خرده است و بزرگ نیست و نوع مدیریت ما طوری است که نتوانستیم بر این مشکلات فائق بیاییم.

قالیباف: برنامه‌های دقیقی در حوزه کشاورزی نداریم

وی ادامه داد: در برنامه هفتم پیشنهادهای روشنی داریم. مثلا در قسمت یارانه بخش عمده آن به آب‌های زیرسطحی فرستادیم. در مجلس یازدهم شورای برای قیمت گذاری گذاشتیم. واردات بی رویه در چای و برنج داریم. قیمت گذاری مشخص شده که صنف‌های کشاورزان حضور داشته باشند.در کالاهای اساسی عمدتا واردکننده هستیمالبته در گندم نه، اما در ذرت، دانه‌های روغنی و جو واردکننده هستیم که می‌توانیم تولیدکننده باشیم. اعتقاد ندارم برنامه‌های را دنبال کنیم تا سال آخر جواب دهد. برنامه‌ای موفق است که در سال ۱۰ الی ۱۵ درصد پیشرفت داشته باشد. ین یکی از مشکلات ما است که دولت کار متولی گری انجام دهد. مردم باید خودشان آن را تنظیم کنند.

سیاست خارجی از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است

این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی دیگری درباره تحریم ها بیان کرد: در میزگرد سیاسی به این موضوع اشاره کردم که موضوع سیاست خارجی و سیاست‌های کلان سیاست خارجی از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است. این وزارتخانه یک طرف و بقیه دستگاه‌ها یک طرف هستند. یک بخش خنثی سازی تحریم داریم که به ظرفیت‌های درونی ما برمیگردد. الان پرونده‌های متعددی در این حوزه داریم که بلاتکلیفنند. در بحث اوراسیا، شانگهای و بریکس. طلوع آسیا در قرن ۲۱ در تولید و مصرف رتبه اول را در تولید دارد.

قالیباف گفت: معتقدم این کار می‌توانیم انجام دهیم. یکی از موضوعات دیگر چند سال است که بر روی برجام بحث میکنیم. قانون اقدام راهبردی مجلس که گفتند مانع احیای برجام است حرف درستی نیست. گفتند حتما سیاست‌ها را براساس سیاست خارجی که مصوب شده انجام دهیم، اما سوال این است مگر رهبر انقلاب کمتر از یک سال قبل نگفتند که قانون راهبردی مجلس همه را از بلاتکلیفی نجات داد پس چرا می‌گویند مانع توافق شد. مصوبه شورای عالی امنیت ملی داریم که مجلس را مکلف کرده که مجلس برای آن قانون گذاری کند حالا باید بیاییم بگوییم این قانون مانع بوده است. وقتی ترامپ از برجام بیرون رفت بحث این بود که ما بیرون برویم یا نه که دولت گفت یک هفته فرصت می‌دهیم برگردند بعد گفتند دو هفته بعد شده چند ماه که این همان بلاتکلیفی بودکه رهبری گفتند.

وی افزود: در قانون نوشتیم که پروتکل الحاقی که داوطلبانه اجرا میکنیم آن را دیگر اجرا نمیکنیم؛ که همان موقع گفتند این کار را بکنید جنگ می‌شود یا غنی سازی را بالا ببرید جنگ می‌شوید، اما آیا جنگ شد؟ ماده ۶ قانون راهبردی نوشته که اگر اقدامات برای انتفاع اقتصادی است ما گفتیم که اقدام در مقابل اقدام است. یعنی این همه توافق حقوقی شد و جان کری در لندن گفت شرکت‌ها خودشان به ایران نمی‌ایند. رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گفتند هیچ سوییفتی باز نشده است. ماده ۶ فرصت اقدام در مقابل اقدام را می‌دهد یعنی اگر ال سی باز می‌شود ما باید ۶۰ درصد غنی سازی به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد تا آنها فلان کار را انجام دهند. این قانون برای این است که انتفاع اقتصادی برای مردم داشته باشیم.

اولویت ما در سیاست خارجی این است که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم

این نامزد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه ما حتما اولویت ما در سیاست خارجی این است که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم. بر روی یک موشک نوشتند مرگ بر اسراییل که گفتند این بر آبروی ما اثر گذاشت، اما در وعده صادق چقدر برای ما فرصت ایجاد کرد. رژیم صهیونیستی همان موقع در مذاکرات برجام چقدر ترور در ایران انجام داد.

روستاییان نباید از روستا کوچ کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره روستاها خاطرن نشان کرد: روستا باید صاحب پیدا کند. از وقتی جهاد سازندگی ادغام شد دهدارهایی داریم که زحمت می کشند و باید به آنها توجه کنیم. روستا خدمات و تولید می خواهد. در روستا شغل نباشد چه فایده ای دارد. برنامه ما این است که تلاش کنیم تا تسهیل گری انجام شود البته در مرکزیت اصلاح نهادی باید داشته باشیم. همین الان مردم در روستا مشکل زمین دارد که آیا این خنده دار نیست یک روستایی در روستای خود مشکل زمین داشته باشد. ما کار را دنبال میکنیم که مشکلات روستاییان برطرف شود تا روستاییان از روستا کوچ نکنند.

باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق متناسب شود

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره افزایش حقوق که متناسب با تورم‌ها نیست چه خواهید کرد؟ گفت: باید سوال کرد که چرا مددجویان کارمندان و کارگران که درآمد ثابت دارند به این مسئله معترض هستند؟ آیا ما نباید برای چاره اندیشی کنیم؟ وقتی بودجه‌ای را دولت می‌آورد و مجلس تصویب می‌کند آن بودجه متعلق به دولت نیست. بلکه زندگی مردم و اقتصاد روستا و اقتصاد در سال‌های بعد است. در حوزه تامین اجتماعی ماده ۱۴۱ قانون کار باید متناسب با تورم حقوق‌ها را افزایش دهیم من قول دادم ما باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق متناسب شود. مثلاً ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم، اما تورم ۳۰ و خورده‌ای درصد است و باید این فاصله جبران شود. بنده یک طرحی دارم تا این درصدها پر شود.

ما به جای مالیات از تولید داریم از تورم مالیات می‌گیریم

این نامزد ریاست جمهوری افزود: قطعاً بخشی از آن از محل رشد اقتصادی و بخشی از آن از طریق کالا برگ‌ها است البته کار اصلی بنده مهار تورم است و تا این موضوع را حل نکنی راه به جایی نخواهیم برد. مردم تولید کنندگان و کارآفرینان باید به ما کمک کنند سرمایه‌ها در حال از بین رفتن هستند چرا که مدیریت غلط است. تصمیمات بسیار اشتباهی گرفته می‌شود مثلاً نگاه کنید که بورس در سال ۹۹ دچار چه مشکلی شد. دولت نباید به مردم خسارت وارد کند.بارها تاکید کردم که اگر قانون اجرا نشود یک کاغذ است و ارزشی ندارد .مصمم هستم که در دولت چهاردهم حتماً قوانین را به درستی اجرا کنیم.

بین نیروهای شرکتی و رسمی ناعدالتی درست کرده‌ایم

او در پاسخ به سوالی درباره تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی گفت: آگاه بودن و قدرت پیاده‌سازی بسیار مهم است. نیروهای شرکتی دقت کنند که چه اتفاقی افتاده است. الان بین نیروهای شرکتی و رسمی واقعاً شهروند درجه یک و درجه ۲ و ناعدالتی درست کرده‌ایم. برخی قرارداد کار معین دارند و این درست نیست. این گروه جوان‌تر باسوادتر و با توانمندتر هستند، اما حقوق کمتر می‌گیرند و امنیت شغلی هم ندارند. اما کارمند رسمی حقوق بیشتر می‌گیرد و امنیت شغلی هم دارد. آیا این انصاف است؟این موضوع یک نوع برده‌داری قرن بیست و یکم است. اگر قرار است شرکتی قرار است برای ما خرید خدمت کند. چرا شرکتی نداشته باشیم که خرید خدمات انجام دهیم؟ یعنی باید برونسپاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: در نیروی انتظامی لازم بود زمانی تا کادر افزایش پیدا کند و ما در آن زمان برونسپاری انجام دادیم. ما بحث ساماندهی نیروی شرکتی را در مجلس مصوب کردیم؛ و مطمئن باشید که ما این مبحث شهروند درجه دو را پایان خواهیم داد. تا بار مالی هم برای دولت وجود نداشته باشد.

بورس مسیر درستی را طی نکرده است

وی در پاسخ به این سوال که قبلا گفته بودید یخچال بازنشسته‌ها را پر می‌کنید آیا وعده‌های شما هم مانند این وعده است؟ گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان را امسال اجرا کردیم که بار مالی ۶۰ هزار میلیارد تومان داشته است. چرا که به بازنشستگان اعتقاد دارم و می‌گویم که را افزایش حقوق را با تورم یکسان خواهیم کرد. یک بازنشسته آسایش و آرامش می‌خواهد. بازنشستگان وقتی عروس و داماد می‌خواهد بیاید دنبال بهانه هستند تا آنها نیایند

قالیباف درباره کم ارزش شدن سهام بورس گفت: بورس مسیر درستی را طی نکرده است. یک روز ۵ میلیون نفر در بازار بورس بودند. در دهه ۹۰ مردم را سمت بورس سوق دادیم. اما امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس هستند.
پوست بدتر از شرکت خصولتی شده است. ما تا ۳۰۰ درصد به میزان سرمایه‌گذاری سود دادیم. امروز بورس کجاست؟ متاسفانه بانک مرکزی تا ۳۰ درصد سود را برای سپرده بلند مدت تعیین کرده است. به نظر شما در این شرایط که بورس ۵ درصد یا ۱۰ درصد سود می‌دهد. کسی پولش را در این بازار می‌گذارد؟

اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر نیست و تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم

قالیباف افزود: اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر نیست و تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم. یک شبه تصمیم می‌گیریم که عرض ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باشد. بازار ثانویه هم توجهی نداریم. البته خود نهاد بورس نیز مشکلاتی دارد .فرصت بزرگ ما برای سرمایه‌گذاری و رشد دقیق قابل پیش‌بینی بورس است قطعاً در این مسیر حرکت خواهیم کرد.نمی‌توان گفت مشکل بورس سه روزه حل می‌شود یا سه ماهه یا بیشتر. اما باید مشکل آن را حل کنیم. اما می‌دانم می‌توانی ثبات در بورس را. در سال اول عملیاتی کنیم.

او درباره جاماندگان سهام عدالت بیان کرد : این بحث در مجلس بررسی و در مجلس به قانون تبدیل شده و آن را اجرایی می‌کنیم. موضوع خود سهام عدالت باید اصلاح شود. قبل از اینکه سهام مردم را بخواهیم باید فکر و اندیشه آنها را بخواهیم. اگر خود مردم در این پروژه درگیر شوند می‌توانند با تصمیمات دقیق‌تر بهره‌وری را افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که همه وعده می‌دهد اما انجام نمی‌دهد چطور به شما اعتماد کنیم؟ گفت: حرف حقی است بند یک عملکرد دارم در گذشته هر وعده‌ای دادم عملیاتی کردم و کارنامه من مشخص است.معتقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد و حتماً با کمک مردم و نخبگان و با اطمینان عرض می‌کنم به ظرفیت‌های بسیاری را هدر می‌دهیم. ما سه و نیم برابر یارانه‌ای مستقیمی که می‌دهیم تلف می‌کنیم. انشالله مانند گذشته این مسیر را محکم طی خواهیم کرد

علیرضا زاکانی

۴۱ درصد سبد خانوار به مسکن اختصاص دارد/ دهه ۹۰ دهه سیاهی برای نرخ سرمایه‌گذاری بود

میزگرد اقتصادی با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل از شبکه یک سیما آغاز شد.

علیرضا زاکانی در این میزگرد، ابتدا به تشریح برنامه‌ها و رویکردهای خود در حوزه اقتصادی می‌پردازد، سپس به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد.

در این میزگرد کارشناسان «یحیی آل اسحاق» وزیر اسبق بازرگانی، «داود دانش جعفری» وزیر اسبق امور اقتصاد و دارایی و حجت‌الاسلام «محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» نماینده ادوار مجلس و مشاوران مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عمادالدین صفایی کارشناس اقتصادی حضور دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نیاز به آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و تقویت ارزش پول ملی داریم، اظهار داشت: شرایط کشور نیاز به تحول در راستای توسعه عدالت و پیشرفت کشور دارد یعنی پول ملی را هم برای قیمت‌گذاری و هم به عنوان سرمایه و هم برای خرید به نحو احسن استفاده کنیم.

زاکانی ادامه داد: در اقتصاد بر ۴ سرفصل تاکید داریم جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش، علم و فناوری برای ارزش افزوده به ویژه در محصولات که تحریم پذیر نیست، مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت مردم در اقتصاد و توجه به خصوصی‌سازی درست و چالاکی دولت و عبرت گرفتن از مشکلاتی که در گذشته اتفاق افتاد و خلق ثروت بر همراه با توزیع عادلانه ثروت.

۴۱درصد سبد خانوار به مسکن اختصاص دارد

وی بیان کرد: مردم حاکم و شریکند و خودشان مستقیما از این ثروت سود می‌برند امروز داشتن مسکن به یک آرزو تبدیل شده است هر کسی که دایه کار دارد باید با مشکلات آشنا شود. شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم می‌بینم یک اتفاق افتاده است. اکنون ۴۱ درصد سبد خانوار را مسکن و امورات مرتبط به خود اختصاص داده است. درآمدهای ما ریالی است اما هزینه‌کرد ما دلاری است و مناسبات کشور بهم ریخته است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌مردم اعتراض دارند و حق هم دارند. کسری بودجه یک چالش جدی است سال ۹۲، ۲۰۵ همت بدهی دولت بود که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۱۲۰۰ همت بدهی رسید. نقدینگی ما زیاد نیست، بلکه مشکل نقدینگی سرگردان است تحریم دشمنان هم مزید بر علت شده است.
عمده مشکلات کشور ناشی از تجویزهای غلط است

زاکانی افزود: عده ای سر چشمه می نشینند و برای خودشان راه اختصاصی باز می‌کنند. دشمن دست از خباثت خود بر نمی دارد. رشد ۸ درصد سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد و کشور دچار بن بست نیست بلکه عمده مشکلات ما مربوط به تجویزهای غلط است.

وی با بیان اینکه دهه هفتاد فشار برای تحول در عرصه اقتصاد و سرعت تغییر بالا بود، افزود: شهید رئیسی و دولت او با پرکاری خود ترمز دستی وضعیت را کشید ما در بعضی شاخص ها بهترین شدیم اما کار برای تحول بسیار زیاد است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بودجه امروز شهرداری ۵ برابر ۳۰ ماه پیش است، گفت: راه اقتصادی کشور، ایجاد استقلال اقتصادی در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی، دامداری است واسطه‌ها تا ۴۰۰درصد سود می‌برند در حالی که سود کشاورزان و دامداران حداقل است.

زاکانی تولید در کشور را مظلوم دانست و اظهار کرد: هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده و هم فراوری‌کننده‌ها و توزیع و صادرکننده‌ها آسیب می بینند؛ اما عده ای هم سر سفره نشسته‌اند و آسیب می‌زنند.
دهه ۹۰ دهه سیاهی برای نرخ سرمایه‌گذاری بود

وی تصریح کرد: دهه ۹۰، دهه سیاهی برای نرخ سرمایه گذاری بود که منفی شد در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید اولا به مردم اعتماد کنیم. باید بخش خصوصی را درگیر کار کنیم. قاعده حکم می کند تا ۲۵ درصد تعاونی ها را درگیر کار کنیم. نیازمند به مشارکت و سرمایه گذاری هستیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دهه ۹۰ ما از جیب مردم خوردیم و بانک ها دست اندازی کردند و سفره مردم تنگ تر شد. از بورس هزینه شد و مردم در بورس بیچاره شدند؛ سال ۹۹ یادمان نرفته است ۲ هزار همت قیمت اسمی بود و با ۱۰۰ همت وارد کردن نابجا و یک حباب ۶۰ برابری و دعوت نادرست از مردم برای ورود به بورس؛ کمر مردم را شکستند. ناظر به گرانی ارز در دولت روحانی تقریبا ۱۰ برابری شد و این هم حکایت از کار کارشناسی دارد.

زاکانی بیان داشت: راه حل اصلی تامین از منابع داخلی و استفاده از توان ایرانیان خارج از کشور است و اساس آن هدایت نقدینگی است.
۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در تهران معادل هفت درصد

وی با اشاره به اینکه ۴۱ درصد از سبد هزینه خانوار به مسکن مربوط می‌شود که این آمار در تهران بیشتر است، یادآورشد: ما قائلیم این مشکل را به کمک خود مردم می‌شود حل کرد. دولت می‌تواند راجع به بافت فرسوده مشوق بدهد تا مردم خودشان بسازند و نقدینگی هدایت شود و تولید و اشتغال هم راه می‌افتد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: تهران ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد. هفت درصد تهران بافت فرسوده است قم ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. من در جلسه هیات دولت گفتم این ها طلاست. چرا سمت مردم نمی‌رویم؟ شهید رئیسی از پیشنهاد من استقبال کردند.

زاکانی بیان داشت: ما در تهران ساخت ۲۰۳ هزار واحد مسکونی را شروع کردیم. در تاریخ ایران این کار سابقه ندارد. تلاش این است بافت فرسوده و ناپایدار را متحول کنیم. ۵۰۰ همت امکان مردم می‌تواند به این بخش منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح یارانه ها در زنجیره تولید موضوع بحث دیگری است و اقتصاد مقاومتی حکایت از این می‌کند که این مسیر باید دنبال شود و سهم بری عادلانه از این ثروت شکل بگیرد، گفت: تجربه موفق دولت شهید رئیسی در موضوع نان به اتمام نرسیده است باید در زنجیره ادامه پیدا کند و کامل شود.
به دنبال مبارزه با فساد و برخورد با دانه‌درشت‌ها ۱۳۰ همت امکانات شهرداری را بازگرداندیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مبارزه با فساد، شفافیت هوشمند و برخورد با دانه درشت‌ها گفت: ۱۳۰ همت از امکانات شهرداری را سال قبل و ماقبل برگرداندیم. بدون سر و صدا با دانه درشت‌ها برخورد کردیم و مولدسازی را در دستور کارمان قرار دادیم.

زاکانی درباره خنثی سازی تحریم‌ها هم اظهار داشت: بدون خنثی‌سازی نمی توان تحریم را ملغی کرد. در چین که رفتیم بسته‌ای را دنبال کردیم هم مطالبات بلوکه شده گذشته را نقد کردیم و هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی را انجام دادیم و هم تحریم‌ها را خنثی کردیم.

وی یادآورشد: بانک‌ها ۱۷۰ همت از شهرداری طلب داشتند که ۸۹ همت آن را تسویه کردیم با کاری که ما کردیم ۵ - ۴ بانک نجات پیدا کردند .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۴۰ میلیون از یارانه بنزین استفاده نمی کنند، بیان کرد: در بودجه سال ۹۹، ۳۰ همت بودجه شهرداری بوده که ۲۷ همت محقق شده است. سال ۱۴۰۱ از ۵۰.۳ دهم همت بودجه ۶۹.۹ دهم بودجه را کسب کردیم که ۱۳۷ درصد برای اولین بار در تاریخ بلدیه است.

زاکانی اضافه کرد: سال گذشته که ۷۵.۹ دهم بودجه شهرداری بود ۱۰۷ همت کسب کردیم یعنی حدود ۱۵۰ درصد و امسال ۱۶۹ همت یک روند ۲۷۰ همت خود را هماهنگ کردیم.

وی با بیان این نکته که بانک ها دچار مشکل هستند و مردم را دچار مشکل می کنند، اظهار داشت: چرا یک بانک سال ۱۴۰۱، ۶.۵ درصد و در سال ۱۴۰۲ ، ۷.۵ درصد تورم را به خود اختصاص دهد و دست مردم را در جیب مردم بکند.
بانک ها نباید بنگاهداری کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر شفاف سازی دارایی بانک ها و مسایل مختلف و کوتاه کردن دست آنها از بازار سرمایه گذاری و کار نادرست، گفت: بانک نباید بنگاهداری کند و غلط است و از کارکرد خود می افتد بانک باید به سمت اختصاصی شدن خاص برود .دخالت های دولت و حرکت های دستوری برای بورس پدر بورس را درآورده است.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی انرژی باید توسط توزیع عادلانه همه از یارانه آن بهره بگیرند. در استفاده از بنزین ۱۱.۸ دهم خانوارهای ما خودرو دارند و ۱۲.۱ دهم خانوارهای ما خودرو ندارند یعنی ۴۰ میلیون از این یارانه استفاده نمی کنند.
در مناظره بعدی بیان می‌کنم دولت قبل چگونه اقتصاد را نابود و اعتماد مردم را به تاراج بردند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ناظر به حوزه انرژی و خانوار طرح اصلاحی داریم که برق، گاز و بنزین شامل را می شود و قیمت ها تغییر نمی کند و حتی قیمت بنزین از ۳ هزار به هزار و ۵۰۰ تومان تغییر می کند. مابه‌ازای آن با طرح و ایده ما، عمده مردم سود می‌کنند که این سود هم توسط سرمایه خارج از حوزه اثرپذیری از تورم یعنی اعتبار طلا با مردم تسویه می‌شود.

زاکانی بیان داشت: به این معنا که کسی که خودروی برقی استفاده می کند، می تواند ۱۰.۸ گرم طلا در طول سال به ازای یارانه، دریافت کند. کسی که خودروی بنزینی دارد کمتر از این مقدار می گیرد و کسی که خودرو ندارد، بیشتر. مردم را شریک می کنیم و تبعیض را حذف و مردم را ثروتمند می کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌من از مسافرت امروز که برگشتم دیدم که در میزگرد آقای پزشکیان نکاتی مطرح شد و کارشناس عزیزی که سابقه وزارت خارجه دارد نکاتی گفتند که به اعتقاد من جفای بزرگی در حق شهید رییسی و حرکت ایشان بود. بنده علاقه ندارم در غیاب افراد حرف بزنم پس فردا در مناظره حق این شهید را ادا خواهم کرد و نشان می دهم که چگونه چه سیاهی بزرگی در زمان این آقایان نشست و اقتصاد را نابود کردند و اعتماد مردم را به تاراج دادند لذا پاسخ های معتبری به آنها خواهم داد.
تیم اقتصادی باید فهم سیاسی داشته باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید شرایط اقتصادی را منطقی کنیم تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد و فهم سیاسی داشته باشد. یک مسئول در کشور باید شناخت، تخصص، تجربه سلامت، پاکی و عرضه و توان داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه سیاسی و ارتباط با اقتصاد تلاش داریم دستوری کردن را نفی کنیم باید به سمتی رفت که شرایط منطقی در اقتصاد ایجاد کنیم و آن را در مسیر درست قرار دهیم دولت باید دست و پای خود را از اقتصاد جمع کند و تبدیل به یک دولت چالاک، حامی و تسهیلگر شود.

وی در مقایسه درآمدهای شهرداری در دوره‌های مختلف گفت: در ۱۲ سال دوره آقای قالیباف فقط یک سال بودجه ۱۲۳ درصد محقق شده، بقیه کمتر بوده و ۷ سال هم زیر ۱۰۰ درصد است در۴ سال قبل از ما هم کمتر از این بوده است میانگین تحقق بودجه ۹۰ درصد و میانگین تحقق بودجه در دوره ما ۱۴۰ درصد است در گذشته فروش تراکم بوده است، الان چیزی به نام فروش تراکم نداریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: اساس بودجه شهرداری انضباط و مولدسازی است در سفر چین که برای خودرو رفتیم دیدیم، سلیقه سیاسی غلط حاکم بر خودروسازی کشور خیلی دارند کلاه می‌گذارند. منظورم کارگران و مهندسان نیستند. در برخورد با مفاسد اقتصادی در دهه هشتاد خودروسازان از من شکایت کردند. حاضر نشدند به دادگاه بیایند. شکایت‌شان را پس گرفتند. معاون وزیر صنعت می‌گفت ما ۱۸۰۰ گلوگاه در خودروسازی داریم و برای همین قیمتش گران درمی‌آید.

زاکانی بیان کرد: حوزه سیاست نباید در اقتصاد دخالت بیجا کند. دست و پای دولت در اقتصاد زیادی بلند شده است. کار را باید به کاردان سپرد و گلوگاه‌ها را برداشت. عمده شرکت های دولتی قابل واگذاری است. تا قبل از عید یک تحول جهشی در حمل و نقل تهران اتفاق می‌افتد.
۵۵ هزار خودروی برقی وارد حمل و نقل می شود

وی یادآورشد: هزار ماشین برقی تبدیل به ۵۵ هزار ماشین برقی می‌شود. اقتصاد با حکم و دستور التیام پیدا نمی‌کند.

زاکانی درباره طلب مردم از شهرداری گفت: به تعبیر رهبری تهران یک کشور است و شهرداری تهران هم متفاوت از شهرداری های دیگر است. تامین بودجه خیلی سخت است قبل از ما در دهه ۸۰ یا ۹۰ بودجه رشد چند درصدی افزایش دارد. قبل از ما سال ۹۹ توانستند ۲۷ همت از ۳۰ همت را کسب کنند و سه ماه برای پرداخت حقوقشان از بانک قرض گرفتند و گفتند نمی‌شود کار کرد که اتفاقا ما کار کردیم و شد.

وی یادآورشد: بودجه را به سمتی بردیم که سهم اعتبارات عمرانی ما الان ۶۳ درصد است. هم بودجه بزرگ شد و هم در تهران الان حدود ۶۰۰ عملیاتی عمرانی انجام می شود ما همیشه سمت مردم هستیم. طلب پیمانکاران از سال ۸۹ را تسویه کردیم. دیون بانکی مال دهه هشتاد و نود بود که ما پس دادیم. ما ادبیات شهرداری را عوض کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: افطاری دادن جزو وظایف شهرداری است. با همکاری گروه‌های جهادی این کار را کردیم. جشن غدیر با کمک شهرداری و ۱۰ مجموعه دیگر و مشارکت اجتماعی برگزار می‌شود. این کار به رشد و آگاهی و نشاط اجتماعی کمک می‌کند عوارض شهرداری را امسال کاهش دادیم و شهرفروشی نداریم؛ برج اگر یک الگو در نظر بگیریم در ۱۰ ساله قبل از ما شاید قریب ۶۰ برج در سال در تهران می دادند، یک سوم تا یک چهارم این عدد هم نیست.

زاکانی عنوان کرد: در زمینه فروش دارایی ها یک چیزی وجود دارد به نام مولدزایی؛ ما در هر پروژه ای مولدسازی آن را انجام می دهیم و پول پروژه را از کنار آن به دست می آوریم. یک پروژه زیر پارک داریم و ۵۰ همت درآمدزایی برای شهر دارد؛ تعقل لازم است تا شهر گلستان شود. تمام خطوط مترو فعال است و حدود ۴۰۰ همت در حوزه توسعه خطوط مترو داریم‌ که پول آن را از خودش به دست می آوریم.

وی خاطرنشان کرد: ما احساس کردیم شهر مال خودمان است و نیامده ایم سوار آن شویم یا از سر بیکاری نیامده ایم تا جایی بزرگتر برویم. پارسال ۲۸۰ درصد رشد در حوزه بافت فرسوده داشتیم و صفر درصد عوارض گرفتیم. در حوزه پسماند هم مجموعه ها را به سمت شرکت سهامی عام و بورس می بریم.
یارانه طلا از بودجه به مردم داده نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یارانه طلا از بودجه به مردم داده نمی‌شود، بیان داشت:‌ بنزین ۱۵۰۰ تومان می‌شود یارانه طلا به مردم از بودجه داده نمی‌شود حامل‌ها گران نمی‌شود؛ زیرا هرعددی که به حامل‌ها اضافه شود، بین ۵ تا ۲۵ درصد حاصل سوء در اقتصاد دارد ۳ هزار تومان بنزین را ۱۵۰۰ تومان می کنیم.

زاکانی افزود: میزان مصرف خانوار را امروز در حوزه بنزین، گاز و برق پر نظر می‌گیریم و این را به یک معادله در حوزه آلایندگی عرضه می کنیم بنزین ۸، گاز ۳، برق ۱ و اینها را تجمیع می‌کنیم یک عدد کلانی برای کل خانوارهای کشور به دست می‌آید بعد این را بین خانوارهای کشور تقسیم می کنیم.

وی ادامه داد: دولت هر واحد طلا را نصف بازار جهانی می خرد کسی اگر فراتر از آن بخواهد مصرف کند در بازار مبادله ای از دیگران بخرد یا از دولت به اقتضایی که قیمت گذاری می کند بخرد واحدی که دولت می خرد ۲۵۰۰ تومان است و هر ۱۲۰۰ واحد یک گرم طلا می شود دولت اینجا مداخله نمی کند و مردم را صاحب اقتصاد می کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ مردم مشارکت کرده اند هرچه صرفه جویی کنند به نفعشان است و سرمایه‌ای بدور از تحمیل تورم است ۶ میلیارد دلار برای واردات گذاشته ایم در این مشارکت دهک اول جامعه ۱۲۰ درصد و دهک دهم ۴ درصد سود می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 2
    قالیباف برنده است
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام . رفتم داروخانه جوان مردم از بس تو کتابخونه ها رفته درس خونده مشکل جسمانی و روحی پیدا کرده
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    3 0
    این مشرق نیوز فقط برای رفع دپرسی خوبه تحلیل های ابکی، مخصوصاً بخش نظراتش یه عده هستند که فقط در حد تیم ملی توهم دارند آخرشم بهم میپرند
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 0
    این اصلاحاتی ها همه قراردادا رو به دلار تو سیستم مالی امریکا بستن و هی میگن عراق و چین پول رو پس نمیده جوابشونو حالا هر جوری بهتر بلدید، نمی تونید بدید یا بیسوادید
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 0
    فقط جون هرکی دوست دارین به اون شهردار تهران زاکانی رای ندین
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 0
    پزشکیان خبیث که خود به تنهایی نمی تواند حرف بزند یک روباه مکار بیشرف تربیت شده ی غرب را اورده تا مردم رو بفریبد و تا کپی و بدل روحانی ،که یک اخوند انگلیسی می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس