مصطفی پورمحمدی

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع "«انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی»" آغاز شده است و از شبکه ۱ سیما پخش می‌شود.

به گزارش مشرق، سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع "«انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی»" آغاز شده است و از شبکه ۱ سیما پخش می‌شود.

دو مناظره قبلی با موضوع اقتصادی در تاریخ ۲۸ و ۳۱ خرداد برگزار شده بودند.

مهدی خسروی مجری برنامه مناظره ابتدا بیان کرد: مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما بار دیگر اعلام کرد که فقط و فقط صحت نظرسنجی‌هایی را تأیید می‌کند که این مرکز رسماً در رسانه ملی اعلام و منتشر کرده باشد. در روزهای گذشته در فضای مجازی نظرسنجی‌های جعلی به صداوسیما نسبت داده شده که بر اساس آن‌ها جایگاه‌ها و درصدهایی به نامزدهای ریاست جمهوری نسبت داده شده است. مرکز تحقیقات صداوسیما پیگیری‌های حقوقی نسبت به عاملان این موارد جعلی را برای خود محفوظ می‌دارد.

وی همچنین بیان کرد: اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در استودیوی مجاور حضور دارند و تا انتهای برنامه مناظره را همراهی می‌کنند و در جایی که نیاز باشد، مجری می‌تواند در جریان مناظره مداخله کند. خسروی همچنین از نامزدها درخواست کرد که زبان فارسی را پاس بدارند.

طبق قرعه‌کشی صورت گرفته ترتیب صندلی‌های نامزدهای انتخابات در مناظره سوم به شرح زیر است؛

صندلی شماره یک: مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره دو: محمدباقر قالیباف

صندلی شماره سه: مسعود پزشکیان

صندلی شماره چهار: سعید جلیلی

صندلی شماره پنج: سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی

صندلی شماره شش: علیرضا زاکانی

در این رابطه بخوانید:

پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

مشروح کامل مناظره اول اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

 ورود نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به استودیو و شروع مناظره سوم



آغاز بخش اول مناظره

سوالات مردم و کارشناسان برای بخش اول مناظره سوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با مسائل مرتبط با موضوع فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود:

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم؟

مجدانی:‌ راهکارشان برای آسیب‌های سبک زندگی اسلامی چیست؟

فتح‌اللهی: حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حل‌های حل مشکل جمعیت می دانید؟

رحمانی: در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه اول را در ادامه بخوانید:

پورمحمدی: امام(ره) با حضور زنان صفحۀ جدیدی را رقم زدند

پورمحمدی گفت: امام خمینی صفحه جدیدی را در تاریخ ایران به حضور زنان رقم زد. امام زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به‌صورت فعال وارد کرد. امام انقلاب و جنگ را با زنان سامان داد و پیروز کرد.

وی افزود: سه نگاه در رابطه با زنان مطرح است:

۱. حضور ابرازی برای بی‌بندوباری که زنان ایرانی ما این نگاه را نمی‌پسندند.

۲. حضور حداقلی و با اضطرار زنان که هر وقت فرصت شود زنان را باید حذف کنند.

۳. نگاه امام خمینی که نگاه واقعی و جدی و تأثیر گذار و باوقار و تأثیرگذار زنان در اجتماع و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی.

وی گفت: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود نرسیدند. مثلاً مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه ما تصمیم بگیرد. نصف جامعه ما زنان هستند. سهم زنان در مجلس چقدر است؟ این همه زن متخصص صاحب نظر فعال مبتکر داریم و نمی‌توانند خودشان برای خود تصمیم بگیرند و این نشان می‌دهد که هنوز به زنان اعتماد نداریم و باور نکردیم و توقع داریم آنها ما را باور داشته باشند و سبک زندگی که ما به مصلحت میدانیم آنها بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه اول

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کعبه زنان ما و سبک زندگی زنان ما را را هالیوود تعیین می‌کند. برنامه‌ای برای زنان نداریم. فرهنگ صحیح، زبان عقلانیت، زبان عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است. اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند. اگر زبان فرهنگ خودش را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش و ناسزا و درشت‌گویی است. پیامبر فرمود زن لطیف است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با او رفتار کرد. همانطور که شهید سلیمانی گفت دختران و پسران فرزندان ما هستند. من پورمحمدی ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌ها اشدا علی الکفار باشم، بر جوانان و دخترانمان رحماء و ذلیل و خاکسار باشیم. همانطور که شهید رئیسی رفتار کرد.



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم را در ادامه بخوانید:

 لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

پورمحمدی گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه ما پوشش و حجاب است و یک دغدغه جدی است. حکم شرعی و قانونی است. بیش از چهل سال است که همه تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی، هم مردم را قانع کنیم هم سبک مناسبی ترویج کنیم.

وی گفت: از بیت‌المال در برنامه‌های مختلف هزینه کردیم. در مدارس، دانشگاه‌ها، صداوسیما و… هزینه کردیم اما به چیزی که می‌خواستیم نرسیدیم. باید سطح توقع‌مان را مشخص کنیم. با تعاریف مختلف، عده‌ای می‌گویند به آنچه که می‌خواستیم نرسیدیم. چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ دست‌اندرکاران، مجریان، مربیان، سخنوران یا مردم یا جوانان یا دختران یا بانوان ما؟ این مسئله خیلی مهم و حساس است.

وی گفت: من به صورت جدی به تعامل فرهنگی معتقدم و باید نگرانی اساسی داشته باشیم. بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که در جامعه وجود دارد و ما نمی‌پسندیم، بخاطر اعتقادات نیست بلکه بخاطر لجبازی است. زنان و دختران ما نجیب و عفیف‌اند. اگر در خانه، مدرسه، خیابان و… با زن و دخترمان ستیز کردیم پیروز می‌شویم؟ این زبان می‌تواند موفق شود؟ ما باید در خانه و مدرسه و اداره این کار را سامان دهیم که ناچار نشویم پلیس و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام هستند را درگیر صحنه‌های تلخ کنیم که بسیار ناگوار است.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم

وی افزود: همه بزرگواران از رهبری و مراجع و متدینین و… دغدغه حجاب و دین داشتند. اما می‌دانیم که این مسئله بسیار پیچیده و حساس است و نمی‌توان با برنامه و بدون حساب و کتاب و با روش‌های تند با آن برخورد کرد. این درست نیست. چرا اینقدر کشیدیم که پاره شد؟ ادامه دهیم؟ ما در همه جا مثل خانه و مدرسه باید حرکت زنان را حفظ کنیم. موضوع زن، حجاب و عفاف، جایگاه زن ایرانی نقطه قوت ماست. اشتباه نگیریم‌.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: قرار من به شما بانوان و دختران است که اگر موفق به اخذ رأی شما و اعتماد شما شدم حتماً لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و صاحب‌نظران و دلسوزان و خانم‌ها مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه ضوابطی را تعریف کنیم و متعهد می‌شوم که به نحو درست تعقیب کنم که هماهنگی لازم را انجام دهم و مطمئناً موفق خواهیم شد با هزینه کمتر.



آغاز بخش دوم مناظره

سوالات مردم و کارشناسان برای بخش اول مناظره سوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با مسائل مرتبط با موضوع فرهنگی برگزار می‌شود:

پرسش مردمی: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد به ویژه آنها که خارجی هستند مانند تلگرام و واتساپ عموماً محتوای غیر اخلاقی و حتی ضد امنیتی دارند می‌خواستم بدانم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای اینترنت ملی دارند؟

رضا الفت نسب: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدمات کسب و کارهای آنلاین رشد بسیار زیادی داشته، چه راهکاری برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارها دارید؟

احسان شاه قاسمی: اینترنت گرچه خطرهای زیادی را متوجه جامعه کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی را هم در اختیار ما قرار داده است. ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بوده‌ایم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه کاندیداهای محترم برای استفاده از فضای مجازی و بیشینه‌سازی فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین: سوال من از نامزدهای محترم این است که سیاست شفاف آنها در مواجهه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چه هست؟ چگونه می‌خواهند مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن بی‌نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، اینکه بعضی از کاندیداهای محترم صرفاً فضای مجازی را بحث آن را صرفاً به فیلترینگ و غیر فیلترینگ مطرح می‌کنند به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکرده‌اند، چقدر ابعاد و جزئیات این موضوع توجه کرده‌اید؟



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم را در ادامه بخوانید:

در یک مقطعی تصمیم فیلترینگ قابل دفاع است

پورمحمدی در بخش سوم فرصت چهار دقیقه‌ای خود، گفت: بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات بحثی است که ضرورت نیاز و اهمیت آن برای همه پذیرفته شده است و در آن هیچ اختلافی نیست، تا جایی که رهبر انقلاب فرمودند «اگر من امروز رهبر نبودم، حتماً رئیس فضای مجازی می‌شدم»، فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست، یعنی همه فرصت‌ها، در کنار تهدیدهای بسیار زیاد در آن وجود دارد که اول باید آن را شناخت و اهمیت آن را درک و تهدیدها را به‌خوبی ارزیابی و پیگیری کرد و بر روی فرصت‌ها دست گذاشت.

وی ادامه داد: ما باید اول به فرصت‌ها فکر کنیم، چون بدون فضای مجازی، اصلاً زندگی امکان‌پذیر نیست، الان بچه‌های ما در ابتدای زندگی با موبایل و فضای مجازی و بازی‌های آن زندگی کرده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: آسیب‌های فضای مجازی بسیار نگران‌کننده است، اما نباید خودمان را از فرصت‌های آن محروم کنیم، اینکه خیلی وقت‌ها صورت‌مسئله را پاک کنیم و فقط بر روی یک موضوع، مثل فیلترینگ نظر دهیم که در مقطعی تصمیم قابل‌توجه و درستی بود و در خیلی از زمینه‌ها اینطور است که یک تصمیمی در مقطعی قابل اعتناست، اما ادامه آن قابل‌اعتنا نیست تا مشکل‌ساز شود.

پورمحمدی با بیان اینکه «VPN» که به میدان می‌آید، کیسه مردم را خالی می‌کند و هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد و هم امروز مشکلات جدی به وجود آورده است، اظهار کرد: می‌خواهم به مسئله اساسی بپردازم که راهکار لازم چیست؟ ما یک کشور توانمند با ظرفیت علمی، تخصصی، هم سخت‌افزار و نرم‌افزار و هم تولید محتوا هستیم که هر کدام بحث مهم و گسترده‌ای دارد، ما باید بر روی ایجاد یک پیام‌رسان بسیار قوی تمرکز می‌کردیم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم

وی ادامه داد: بحث ایجاد پیام‌رسان داخلی را در آن موقع که در دولت یازدهم بودم، به‌طورجدی مطرح کردم، چون خودم در بحث اینترنت و دولت الکترونیک و استفاده از فضای مجازی تقریباً فعال بودم و دغدغه اصلی بنده هم همین است، تأکید جدی در آن دولت کردم، به بخش خصوصی و غیره که همه با هم جمع شویم و یک پیام‌رسان توانمند برای پاسخگویی به نیازهای داخلی تشکیل دهیم و در منطقه برتر باشیم و حداقل در جهان اسلام حرفی برای گفتن داشته باشیم و معتقد بودم که توانایی هم داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به یکی از آسیب‌های ایجادنشدن پیام‌رسان داخلی در آن مقطع اشاره و تأکید کرد: به‌خاطر اینکه در ایجاد پیام‌رسان داخلی سود وجود داشت و ظاهر شیکی دارد، هر نهاد دولتی، خصوصی و عمومی پیگیر ایجاد پیام‌رسان داخلی شد، این شد، مسئله ما و حالا پس از سالیان سال گرفتار شده‌ایم.

پورمحمدی ادامه داد: من در آن مقطع گفتم اگر الان برای ایجاد پیام‌رسان داخلی مشکل داریم، با یک پیام‌رسان شرقی صحبت کنیم، آنها حاضر بودند که با ما شریک شوند، از این طریق دانش و تخصص ما بالا می‌رفت، حتی با یک پیام‌رسان غربی ما دو سه تا شرط گذاشتیم، اما آقایان به یکباره عقب‌نشینی کردند.

وی تصریح کرد: مسئله فضای مجازی بسیار حساس است و فرصت‌های ما ازدست‌رفته است، امروز با مشکلاتی که در دنیای اینترنت و فیلترینگ و فضای مجازی روبرو هستیم، باید چاره‌ای برای آن بیندیشیم.



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم را در ادامه بخوانید:

باید با پیام‌رسان‌های خارجی شراکت کنیم

وی ادامه داد: آقای قالیباف شما ۴ سال رئیس مجلس بوده‌اید، خیلی حرف‌های قشنگی زدید، من هم دغدغه‌های شما را خیلی قبول دارم و خیلی هم جالب است، اما نگذاشتید این‌ها را پیگیری کنیم، مجلس خیلی قدرت دارد.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: چهار سال نزدیک ۱۳۰۰ روز می‌شود، فرصت‌ها یک روز برای ملت تعیین‌کننده است، چرا تعارف می‌کنیم؟

پورمحمدی همچنین ادامه داد: داستان VPN جلوی چشم همه ما دارد اتفاق می‌افتد، می‌گویند گردش مالی آن نزدیک ۵۰ درصد کل فضای مجازی است.وی اضافه کرد: همه هم می‌گوییم خیلی بد است، اما دسترسی به همه پیام‌رسان‌ها با فیلترینگ وجود دارد و وحشتناک است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: دولت شهید رئیسی عزیز ما که همه دوستان از آن دفاع می‌کنند و بنده هم مدافع آن هستم، در این سه سال چه کرده‌ایم؟ بنده به‌طورجدی دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را در کم‌کاری در عرصه مهم فضای مجازی مقصر می‌دانم. مسئله بسیار جدی است و حرف‌های جدی هم دارد.

پورمحمدی اضافه کرد: نمی‌خواهم اسم ببرم، چون برخی دوستان را نامزد جدی نمی‌دانم، اما بحث بر سر این است که مسئله پیام‌رسان و شبکه ملی اطلاعات مسئله مهمی برای کشور است، از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای کشور مهم است که از ۲۰، ۳۰ سال پیش خودم درگیر آن بودم.وی تأکید کرد: اتفاقاً در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر روی بانک بزرگ اطلاعات جامع کشور در حوزه هوش مصنوعی  خوب عمل کردیم و جزو برنامه‌های پیشتاز شناخته شده‌ایم که امیدوارم به ما جایزه بدهند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: این‌ها تعارف است، من گفتم باید ما پاسخ مردم را بدهیم و با پیام‌رسان‌هایی که تا حدودی از نظر سیاسی کشورهایشان با ما همگرا هستند، همکاری کنیم، الان هم که داریم کارهای فوق راهبُردی با این کشورها انجام می‌دهیم، البته این حرف‌های ۱۰، ۱۵ سال پیش است که گفتم حاضرم شراکت کنیم و با تیم فنی خوبی که داریم، کار را پیش برویم و بومی‌سازی کنیم به هر حال این مسئله اساسی است.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم

پورمحمدی تصریح کرد: دوستان همواره می‌گویند که شما خودتان کجا بودید و چه کرده‌اید و از این حرف‌ها، ببینید چه شده است؟ همواره از چند پیام‌رسان تعریف می‌کنیم، بنده هم آنها را قبول دارم.وی با تأکید بر اینکه باید دولت‌ها در حوزه فضای مجازی راهبُرد روشن داشته باشند و این همه ظرفیت‌ها را پراکنده نکنیم، گفت: وقتی ۶ پیام رسان و ۳۰ کارخانه خودرو و ۵۰ کارخانه لوازم خانگی ایجاد می‌کنیم و در هر رشته رقابت‌های کور و ناهنجار و رقابت‌های مضر برای کشور را اجازه می‌دهیم، اصلاً قدرت رقابت و بروز و ظهور توان ملی و تخصصی گرفته می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: این‌ها مسائل اساسی کشور است، این مسائل باید مدیریت شود، دولت‌ها چه کاره هستند که این همه فرصت‌ها را ازدست‌داده‌اند، همه می‌گوییم من ننبودم، م نبودم، پس که بوده است؟ مردم می‌گویند که بوده است.

پورمحمدی همچنین اظهار کرد: ما آخوندها و شیخ‌ها همواره سنگ زیرین آسیا هستیم و همیشه پاسخ همه مشکلات کشور را داده‌ایم و می‌دهیم و پای آن ایستاده‌ایم و به تمام دستاوردها هم افتخار می‌کنیم.وی تأکید کرد: شاهد دستاوردهای ملی هستیم و بسیار هم ارزشمند است، اما قرار نیست توجیه، مسامحه و ماست‌مالی کنیم، این‌ها نگران‌کننده و دردسرساز است.


پایان نیمه اول مناظره

فرصت استراحت ۱۲ دقیقه‌ای میان بخش دوم مناظره و بخش سوم و جمع بندی آغاز شد. و مناظره پس از این مدت ادامه خواهد یافت.


آغاز بخش سوم مناظره

سوالات مردم و کارشناسان برای بخش اول مناظره سوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با مسائل مرتبط با موضوع فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود:

پرسش مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده ها چیست؟



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه پنجم را در ادامه بخوانید:

در فرهنگ و هنر باید تمرکز زدایی انجام شود

هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی وجود ندارد
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سیاست فرهنگی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در کشور ما که یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی هم داریم و اصلاً انقلاب ما در اصل و اساس انقلاب‌فرهنگی بوده است، این را در  این ۴۵ساله شاهد تحولات زیادی بوده و در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ که باید آن را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: قله‌های زیادی را فتح کردیم در یک جاهایی در دامنه قرار داریم و در جاهایی پایین هستیم و ارتفاع خوبی نداشته‌ایم، اما در جاهایی باید قبول کنیم که دستاوردهایمان قابل‌توجه است، هیچ کشوری هم بدون سیاست فرهنگی نیست، انواع آن متفاوت است، اما سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: برخی کشورها یک دوگانه‌ای در سیاست فرهنگی در روش‌هایشان دارند، برخی سیاست سریع و مستقیماً و برخی سریع و غیرمستقیم است.پورمحمدی اضافه کرد: آنجایی که سیاست مستقیم و سریع است، با امرونهی و با تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود، اما برخی سیاست‌ها غیرمستقیم است و صریح نیست که معمولاً دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر، هدایت‌کننده و حمایت‌کننده ظاهر می‌شوند، فکر می‌کنم این نوع رفتار دوم هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری هم به وجود می‌آورد و بنده مدافع این نوع نوع اعمال پشتیبانی و سیاست‌گذاری هستم.

وی، یکی از مسائل دیگر در حوزه فرهنگی را موضوع عدالت فرهنگی دانست و گفت: هم برای فعالان و هم برای مصرف‌کنندگان هم در مقام تولید و هم در مقام استفاده، به‌خصوص در پهنه سرزمینی بسیار اهمیت دارد و نقاط زیادی از ظرفیت‌های خوب فرهنگی برخوردار است.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه پنجم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: این عدالت لازمه توزیع و شکوفایی آنها است، نکته دیگر این است که ما در جای‌جای ایران این ظرفیت‌ها را باید با مدیریت‌های توزیع شده، با قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و آن را ارتقا دهیم و از توانشان بیشترین استفاده را ببریم، هم در صحنه داخلی و هم در صحنه خارجی.

پورمحمدی ادامه داد: خوشبختانه لازم است بگویم که برادرمان شهید رئیسی پروژه بزرگی را مطرح کردند و آن هنر برای همه بود که آن را آغاز کردند، فکر بسیار جالبی بود که ایشان تعقیب کرد، البته به‌خاطر این حادثه ناگواری که پیش آمد، توفیق نشد و این سیاست باید حتماً تعقیب شود و ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد:‌یکی از بحث‌های اساسی که در هنر و همه فعالیت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، بحث تمرکز زدایی است، البته تمرکززدایی لازمه همه بخش‌هاست، اما فرهنگ و هنر اقتضای ویژه‌ای دارد، بسترهای موجود در کشور هم‌ ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اتفاقاً تمرکززدایی یکی از بسترهای آزمایش و تجربه‌اش می‌تواند همین حوزه فرهنگ باشد و ما بازخوردهای آن را بگیریم که بسیار حائز اهمیت است.

پورمحمدی تأکید کرد: نکته اساسی‌تر، بحث ضمانت، تداوم رشد و ارتقا فرهنگی است که این با تحمل و سعه‌صدر و پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان باید تضمین شود.وی اضافه کرد: بحث فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی یا امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت، حائز اهمیت است، به‌هرحال بنده در این رشته سابقه دارم و معتقدم به‌خصوص ما باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه ششم را در ادامه بخوانید:

یکی از مسائل فرهنگ و هنر، سرقت ادبی است

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، گفت: بسیاری از سیاه‌نمایی‌ها برای همه ادوار و بدبینی‌ها و اختلافات ما سایه انداخته بر اینکه قوت‌ها و پیشرفت‌ها و دستاوردهایمان را ببینیم.پورمحمدی تأکید کرد: واقعاً باید یک‌همت همه‌جانبه برای فهم موقعیت دستاوردها و افتخارات و آنچه که انجام داده‌ایم را داشته باشیم و اشتباهاتمان را بپذیریم که یک اصل است.

وی تصریح کرد: بحث حقوق مالکیت فرهنگیان بسیار جدی است، یکی از مسائل فرهنگ و هنر همین سرقت‌های ادبی هنری است که خیلی آسیب می‌زند و در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است و در کشور ما هم قانونی برای آن داریم، بنده در وزارت دادگستری که بودم یک معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم، چون این بحث بسیار در رشد حوزه فرهنگ و هنر تعیین‌کننده است و اصلاً یک اداره کل مالیات فکری نیز باید وجود داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه موضوع کتاب، قله فرهنگ است، گفت: کشوری که می‌خواهد بگوید در حوزه فرهنگ اعتلا دارم، کتاب نمودار برجسته‌ای است، خوشبختانه به‌خصوص با اشراف مقام معظم رهبری و حمایت و هدایت ایشان در حوزه کتاب پیشتاز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگی موفقیت‌های زیادی داریم، اما این حوزه همچنان به کمک نیاز دارد، اظهار کرد: گرانی اقلام و کاغذ برای مردم مشکل شده است. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: اقتصاد فرهنگ تعیین‌کننده است، ضمن کرامت به مفاخر فرهنگی و هنری‌مان باید به زندگی آنها توجه کنیم، رشد اقتصادی مسئله بسیار مهمی است؛ این موضوع در همه ادوار بسیار تعیین‌کننده است، اگر اقتصادمان ضعیف باشد، به هیچ بخشی نمی‌توانیم بها دهیم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در ۴ دقیقه ششم

پورمحمدی با تأکید بر اینکه پیگیری و تقویت بخش خصوصی حائز اهمیت است که در کتاب متجلی است و باید از آن حمایت بیشتری صورت گیرد، گفت: اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی‌تری در حوزه فرهنگ داشته باشد، در قله هنر بحث هنر هفتم و فیلم و سینما مطرح است، ظرفیت‌های جدیدی، هم در دنیا و هم در کشور ما ایجاد شده است، شبکه نمایش خانگی مثل فیلیمو فیلم‌نت و نماوا و تلوبیون خیلی مهم است؛ این‌ها بسترهای قوی برای این است که هنر و اقتصاد را قابل‌توجه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید شبکه نمایش خانگی را رقیب احساس کنیم، گفت: دستگاه‌های حاکمیتی نگران از این نمایش خانگی نگران نباشند، این به کمک فرهنگ می‌آید، البته بحث نظارت و مراقبت اصل اساسی است که باید به آن توجه کنیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: قرار ما در دولت چهاردهم این است که نهاد نظارتی بر شبکه نمایش خانگی را حتماً باید اصلاح و تقویت کنیم که در آن اصلاً بحثی نیست.

پورمحمدی تأکید کرد: مسئله مهم ما این است که ما به قدرت فرهنگ و هنر باور داشته باشیم برای ساختن جامع، شایسته و تراز ایران و اسلام، این باور و اعتماد تعیین‌کننده است و طبعاً در دولت قرار، رسالت ما دفاع از هویت فرهنگی است.وی اضافه کرد: دفاع از عدالت فرهنگی، دفاع از امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است که مسئله جدی است.



مشروح صحبت های مصطفی پورمحمدی در بخش جمع بندی پایانی را در ادامه بخوانید:

نمی‌توانیم با ستیز بر مردم حکمرانی داشته باشیم

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در بخش پایانی صحبت‌هایش، گفت: جوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که آیندگان هم همان‌طور در مورد ما داوری و قضاوت کنند.

پورمحمدی اضافه کرد: برخی می‌گوییم در ۴۰ سال یا ۳۰ سال قبل و یا ۱۰ سال قبل چه شده است، پس آیندگان هم همین برخوردها را خواهند کرد.وی ادامه داد: مثلاً یک نمونه برخورد دولت نهم که در بخشی از آن من بودم، هدف‌مندی یارانه‌ها، مسکن مهر، انتخابات الکترونیک و سهام عدالت و کارهای مهمی انجام شد، البته نارسایی‌ها و انتقاداتی هم بوده که در دولت‌های دیگر هم اگر بشماریم فراوان است، بنابراین باید انصاف داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما نسبت به زنان باید نگاه و رویکرد امام(ره) و رهبری را جدی بگیریم و تعقیب و آن را حاکم کنیم، اظهار کرد: به زنانمان اعتماد کنیم و توان و ظرفیت آنها را برای رشد و توسعه مادی و معنوی کشور توان آنها را باور کنیم.

پورمحمدی خطاب به ملت ایران، گفت: مردم شریف ایران، زنان، مردان و جوانان عزیز، شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید، باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری و یا سیاست تنگ‌نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید، ما با ستیز نمی‌توانیم با مردم عمل کنیم و حکمرانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بحث حجاب را آن‌قدر کش دادیم تا پاره شد، در موضوعات دیگر هم همین‌طور است؛ بسیاری از مردم، متدینین دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت همین حجاب نیم‌بند به هر شکل، قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند، به این‌ها توجه کنیم.

صحبت های مصطفی پورمحمدی در بخش جمع بندی پایانی

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: ما باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی که متأسفانه در یک جاهایی می‌خواهیم، جابه‌جا شود، انتخاب کنیم و شما مردم بین دولت تصدی گر و دولت فضول و مداخله‌گر در امور فرهنگی و هنری و در عرصه‌های دیگر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده باید انتخاب کنید، بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن و یا دولت قرار باید انتخاب کنید.

پورمحمدی ادامه داد: زنان، مردان و فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر، دولت قرار، شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند، به وجود شما می‌بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست؛ ما برای گشودن گره‌های باقیمانده ناگشوده، ناراحتی‌ها و دغدغه‌های شما تمام تلاش و نهایت کوشش خودمان را به کار خواهیم گرفت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: از همه ظرفیت‌هایمان، هوش و آبرو و آسایشمان و پیشینه ما و اخلاصمان با شما و کمک خدا و روح شهیدان و اطاعت از رهبری و امام(ره)، انشا الله این مسیر را ادامه می‌دهیم.

چو غنچه فروبسته است کار جهان
تو همچون باد بهاری گره گشا می‌باش
و اینک همراه شو عزیز تنها نمان به درد
کاین درد مشترک هرگز جداجدا درمان نخواهد شد
شما بهترین هستند و ما امیدواریم برای بهترین‌ها بیشترین تلاش را انجام دهیم.



پایان سومین مناظره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    1 0
    کاش
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    1 2
    معمم باشی و ادعات بشه درس دین خوندی ولی خطت خط نامسلمان ها و خط بی دین ها باشد! خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند.
  • US ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    2 1
    به قول آیت الله کاشانی: خیلی ...
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    2 1
    شما کی هستی اصلا که بشه بهت اعتماد کرد یا نکرد ما فقط به رهبرمون اعتماد داریم و به امثال حاج قاسم و شهید رئیسی که برای زنان کرامت و ارزش واقعی قائل بودند
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    3 1
    يا شيخ ! ماشاءالله زدى رو دس عمروعاص 👏👏👏
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    1 0
    اتحاد ؛ اتحاد ؛ اتحاد ـــ در همه نظرسنجی هادر دور اول هیچ کس رای لازم را نمی آورد. در دور دوم قطعا اصلاح طلبان رای می آورند؛ اصول گرایان باید در دور اول روی یک نامزد متحد شوند تا انتخابات به مرحله دوم نرسد.
  • ارش IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    1 0
    دقیقا درسته
  • رتر IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    0 0
    بعد از پزشکان رای من ایشونه...انسان پخته ای و خیرخواهی هست .وعده پوچ هم نمی‌ده ..گوشت هم نمیاره در خونه
  • Cg IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    0 0
    اگر پزشکیان رای بیاره باید از ایشان استفاده کنه آدم مصلحت طلب و پخته ای هست پورمحمدی
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    0 0
    باند عشق آمرکا بدون سواد و پشتوانه عملکردی فقط از مناظره فرارکرده و از اگاهی بخشی دیگر کاندیداها می ترسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس