چهارمین مناظره چهاردهمین انتخابات دوره ریاست جمهوری

سعید جلیلی در مناظره چهارم انتخابات ۱۴۰۳ گفت: اولین ایراد این است که فقط به ۲-۳ کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند برای شما و نه فرصت. باید تمام دنیا را ببینید.

به گزارش مشرق، روز دوشنبه چهارم تیر، چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد. تاکنون سه مناظره با موضوع اقتصادی و فرهنگی برگزار و پخش شده است.

طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره پنج به آقای جلیلی تعلق گرفته است.

در همین رابطه بخوانید:

مشروح کامل اولین مناظره اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

جلیلی در اولین مناظره اقتصادی ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ +عکس و فیلم

جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳ +عکس و فیلم

جلیلی در مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

نامزدهای انتخابات پس از حضور در ساختمان صداوسیما، به اقامه نماز جماعت پرداختند.

نماز جماعت نامزدهای ریاست جمهوری

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری:

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

فیلم سوالات نوبت اول کارشناسان در مناظره چهارم انتخابات ۱۴۰۳

اظهارات ۴ دقیقه اول سعید جلیلی در مناظره چهارم

وقتی صحبت از فرصتها می کنیم یکی از بخشهای عمده این فرصتها در سیاست خارجی است. فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی.

در روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصت‌هایمان توجه کنیم. اولین ایراد این است که فقط به ۲-۳ کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند برای شما و نه فرصت. باید تمام دنیا را ببینید.

در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه های مشترک کار با شما بویژه در عرصه اقتصاد را دارند. امروز ۲ موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری. این دو باید در سیاست خارجی خود را نشان دهد. باید مشخص شود چه میزان به ارزآوری و اشتغال افزودیم با سیاست خارجی درست؟

برخی اوقات از اختلاف دیگران با هم فرصت برای شما درست می شود. مثلاً اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا. ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات روسیه از اروپا دریافت می کرد؛ بعد از اختلاف این فرصت برای شما ایجاد شد که به آنها صیفی جات بفرستید.

هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای آنها ماموریت برای اشتغال و ارزآوری برای کشور تعریف شود. از آمریکای لاتین تا افریقا و همسایگان و کشورهای حوزه مقاومت که می توانند برای ما فرصت ایجاد کنند، نباید بگذریم. باید بیشترین روابط اقتصادی را با همسایگان داشته باشیم؛ نه اینکه دیگران بیشتر از ما رابطه داشته باشند.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه اول سعید جلیلی در مناظره چهارم

اظهارات ۴ دقیقه دوم سعید جلیلی در مناظره چهارم

سعید جلیلی: (با اشاره به صحبت‌های مصطفی پورمحمدی): رئیس‌جمهور باید موضوعات را خوب بداند و با جمله‌ای که در راهرو می‌شنود تصمیم نگیرد. اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود.

اصلاً نکاتی که دارید مطرح می‌کنید (آقای پورمحمدی) غلط است؛ نمیدانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی مطرح کردید که غلط است.

شما نمیدانید ۳۹ بند FATF را دارید اجرا می کنید! این را نمی دانید! الان مگر FATF حل شده؟ پس چطور واکسن خریدیم؟ این یعنی تشخیص غلط و تشخیص غلط شما یعنی تصمیم غلط!

مگر نمیگفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؟ رفتند توافق کردند نتیجه اش چه شد؟ طرف کلاً عمل نکرد و خارج شد! بعد آنوقت شما می آیید کشور را متهم میکنید؟ جالب است! عوض اینکه از طرف مقابل طلبکار باشید ملت را متهم می کنید؟

در کرسنت فساد صورت گرفته و به ثمن بخس اموال کشور را قرارداد بستند. فردی که باید در این قضیه متهم باشد... دادگاه می دانید چه می گوید؟ می گوید پس چرا فرد متهم را وزیر کشور کردید؟

(خطاب به آقای پورمحمدی): راجع به سمن ها هم فکر کنم خواب نما شدید.

شما بودجه های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مثل این شرکت های صوری میخواستید بدهید؛ این می شود کار سیاسی؟ این یعنی مساله را نمیدانید لذا تشخیص غلط تجویز غلط به بار می آورد.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه دوم سعید جلیلی در مناظره چهارم

سوالات دور دوم کارشناسان مناظره چهارم انتخابات

عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می شود؟

سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟

جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟

عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟

فیلم سوالات دور دوم کارشناسان مناظره چهارم انتخابات

اظهارات ۴ دقیقه سوم سعید جلیلی در مناظره چهارم

پورمحمدی در مناظره قبل گفت جلیلی برنامه خوبی دارد

آقای پورمحمدی پریشب بعد از برنامه گفتند برنامه های خوبی دارید به ما بدهید اگر دولت داشتیم استفاده کنیم.

پورمحمدی: برای دولت زنبیل نگذاشته ایم هفده هجده سال.

جلیلی: افتخار نیست که برنامه نداشته باشید.

ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت را دارد؛ وقتی می گوییم ایفای نقش پرشکوه برای هر ایرانی برای این موضوع است.

امروز بزرگ‌ترین فرصت‌های ما در سیاست خارجی است

من در ۲-۳ سال اخیر گفته‌ام هر دانشگاه یک دولت در سایه؛ آن سمن واقعی این است. نه اینکه بگویم دولت سایه چیست! باید دولتها را با تصحیح و تکمیل باید کمک کرد.

امروز بزرگترین فرصت‌هایمان در سیاست خارجی است مردم عزیز؛ ولی عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم! جای متهم در دادگاه است نه این که در تلویزیون مناظره کند کدام یک از حرف‌های ما در آن ۶ جلسه نقد برجام در کمیسیون ویژه برجام غلط از آب درآمد؟

آن زمان برخی نوشتند ظریف می‌گوید میشود جلیلی می‌گوید نمی‌شود؛ حالا چه شد؟ شد یا نشد؟ هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید. امروز دارید از پرونده‌های بین فساد دفاع می‌کنید؟ اول باید برود دادگاه و حکمش را بگیرد و نه اینکه در تلویزیون بیاید مناظره کند! البته هیچوقت ایشان (زنگنه) نگفته که بیاید با من مناظره کند. نمی‌دانم از کجا این الهامات به شما می‌شود! از این به بعد هر متهمی باید بیاید و بگوید من بروم در تلویزیون مناظره کنم؟!

پورمحمدی باید جوابگوی فسادهای زمان مسئولیتش باشد

اولین نامه را خود آقای روحانی در زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت که این (کرسنت) مشکل دارد؛ شما سازمان بازرسی بودید جواب بدهید که چرا پیگیری نکردید؟ بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و میدانم که امثال شما (پورمحمدی) صدایشان درخواهد آمد! بحث سیاست خارجی باید سرمایه‌های ملت را ارتقاء دهد نه به باد دهد.

با این رفتارها سلیمانی عزیز ما را شهید کردند و گفتند کاپ اخلاق گرفتید این ریاست جمهوری می‌شود؟!

فیلم اظهارات ۴ دقیقه سوم سعید جلیلی در مناظره چهارم

اظهارات ۴ دقیقه چهارم سعید جلیلی در مناظره چهارم

بحث‌ها به جای خوبی رسید؛ البته دوستانی که حرف از تحزب می کنند کار عمیق دولت سایه را می گویند زنبیل گذاشتن. وقتی قطعنامه ها تصویب شد آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته ای بود ولی یادش نیست!

می گویند همان روشی را ادامه دهیم که تحریمها را افزایش داد و دلار 3 هزار تومانی را کرد سی هزار تومان!

چرا ترامپ از برجام خارج شد؟ چون وقتی طرف مقابل میگفت من خارج خواهم شد، این سمت میگفتند که اگر هم او خارج شود ما خارج نمی شویم! خب همین شد که او خارج شد! اوج زمانی که از برجام خارج نشده بودند کل صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود؛ چرا نتیجه نگرفته بودید؟

حالا همینها دوباره دارند می‌ترسانند چون بلد نیستند و صحنه را نمی‌شناسند. چرا رشد اقتصادی در همان سال‌ها که برجام امضا شده بود صفر و منفی و متوسطش هفت دهم درصد بود؟ میگفتند بالمره روز اول تحریمها لغو می شود؟ چه شد؟ کلا از برجام خارج شدند!

در زمان مسئولیت من آمریکا نامه نوشت که دچار مشکل شده است.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه چهارم سعید جلیلی در مناظره چهارم

اظهارات ۴ دقیقه پنجم سعید جلیلی در مناظره چهارم/جمع‌بندی

کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است

کار سیاست خارجی دفاع از حقوق و منافع ملت است. تحریم نه تنها باید خنثی و رفع شود بلکه تحریم کننده باید پشیمان شود.

چرا برخی از کشور می‌روند؟ چون برایشان بازار درست نکرده‌ایم

امروز کشور ایران این موقعیت را دارد که در برخی کالاها هاب (قطب) منطقه شود. می‌گویید چرا برخی از کشور می‌روند؟ چون برایشان بازار درست نکرده‌ایم.

قدرت کشور را با استفاده از فناوری‌هایی که موجب اقتدار کشور می‌شود افزایش دهیم. در سالهایی که مسئولیت شورای امنیت ملی را داشتم بیشترین اختلاف بین قوای سه گانه بود اما بیشترین پناه آوردن به این شورا بود برای وفاق بین قوا. مردم عزیز، این کلید یادتان است؟ هیچ قفلی باز نکردند بلکه قفلهای متعددی هم زدند و کلیدسازی هم نیامد

فیلم اظهارات ۴ دقیقه پنجم سعید جلیلی در مناظره چهارم/جمع‌بندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    9 2
    استاد عمق راهبردی تشریف دارند
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    9 2
    جلیلی امشب غوغا کرد. پورمحمدی چوب حرفهای غلطش خورد
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    8 2
    دادگاه ویژه روحانیت باید پورمحمدی را محاکمه کند آیا از ترس رفسنجانی پرونده کرسنت را مخفی کرده؟
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    0 1
    کاش از کاندیداها در قوی قضاییه در خصوص تمام وعده های خودشان تعهد میگرفتند که در مدت خدمتشان موظف به عملی کردن آنها باشند و اگر خلف وعده کنند در پایان دوری آنها مجازات بسیار سنگین در نظر گرفته شود
  • پریسا متفکر IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    9 1
    سلام خداوند بر جلیلی جمیل و جلیل و باشرف و لعنت بی کران و ازلی ابدی خداوند بر آن کاندید که مثل دروغ می گفت و فرافکنی می کرد تا به خیال خود جلیلی بزرگ و شریف رو لجن مال کنه.
  • پریسا متفکر IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    7 1
    خدایا خدایا تا انقلاب مهدی جلیلی رو نگه دار.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    2 1
    امروز جلیلی تانک نبود بیار شبیه غلطک بود.
  • DE ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    صادرات چه چیز ؟؟
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 9
    فقط قالیباف
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      3 1
      چرا قالیباف؟
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    11 2
    عالی بودی امشب رای من جلیلی
  • اقدام برای توسعه ... IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    3 0
    راهکارهای کلیدی :::: انحلال شرکتهای مافیایی تودرتو درون هلدینگها ، بانکها ، شرکت نفت ، صنعت فولاد ، صنعت مس و ...+++ افزایش نرخ انرژی هر سال به اندازه تورم سال قبل ضمن حمایت از اقشار ضعیف +++++ نظام پرداخت یکپارچه ( شاغلین و بازنشستگان ) ++++ ادغام صندوقهای بازنشستگی برای کاهش هزینه و مدیریت کارامدتر +++++ مقابله قاطع با فرار مالیاتی +++++ کنترل شدید فساد در بانکها ++++ پس گرفتن اموال تاراج شده دولت(اموال مردم) در فرایند فاسد خصوصی سازی ++++ سبکسازی قاطع تهران با خارج کردن شرکتهای مزاحم ++++
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 0
    یعنی بعداز۳۰۰سال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی و...است(مسئولیت داخلی تمام مسائل ملی،مذهبی،شرقگرایی و...را آزادانه بگذارید بعهده خودانجمنها،صنوف واحزاب داخلی...)
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    کاش از کاندیداها در قوی قضاییه در خصوص تمام وعده های خودشان تعهد میگرفتند که در مدت خدمتشان موظف به عملی کردن آنها باشند و اگر خلف وعده کنند در پایان دوری آنها مجازات بسیار سنگین در نظر گرفته شود
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 7
    پزشکیان نمی تونه رئیس جمهور خوبی باشه چون: 1- دولت سوم روحانیه (لازم نیست بگم 8 سال چه بلایی سر اقتصاد کشور اومد لازمه؟) فقط کافیه یه نگاه به اطرافیانش بنذازیم دقیقاً کابینه روحانیه. 2- دو تا مشاور اقتصاددان، یکی لیبرال و دیگری سوسالیست رو برای مناظره کنار خودش می شونه. کسی که در انتخاب مشاور دچار تناقض می شه چطور می تونه کشور رو با موفقیت اداره کنه؟ 3- کسی که نمی دونه 10 ضرب در 10 میشه 100 (وقتی داشت مثال لیوان رو میزد تو تلوزین) نمی تونه رئیس جمهور بشه. 4- کسی که فقط برنامه کلی می ده و شعار می ده و خودشو طرف ملت نشون میده تا ملت رو فریب بده نمی تونه رئیس جمهور بشه. 5- کسی که مشاورش اینقدر اخلاق نداره که میکروفون رو پرت می کنه سمت کسی که اون رو به عنوان مشاور تعیین کرده و در انتخاب مشاور اینقدر بی دقته نمی تونه رئیس جمهور خوبی بشه. 6- ظریف (وزیر امورخارجه احتمالی پزشکیان) کسی بود که ادعا می کرد تحریم ها با برجام برداشته میشه. نتیجه چی شد؟ واقعیت رو همگی دیدیم. ما بتن ریختیم تو سانریفیوژ و بعد ترامپ با هوشمندی تمام از برجام خارج شد (صبر کرد تا روحانی برای 4 سال دوم انتخاب بشه و بعدش از برجام خارج شد) نتیجه این شد که جیبوتی ما رو تحریم کرد... کسی که ادعاش می شد استاد تعامل با جهان و رفع تحریمه خودش تحریم شد. زبان دنیا زبان زوره... زور نداشته باشیم هیچ کاری نمی تونیم پیش ببریم ببینین اسرائیل چیکار میکنه... هیچ حقوق و نهاد بین المللی جلو دارش نیست. چرا؟! چون زور داره. حقوق بین الملل یه ابزار در خدمت کشور های غربیه. باید انفعال و ژست روشنفکری رو گذاشت کنار. با آیه قرآن و نهج البلاغه خوندن نباید فریب بخوریم... جنگ صفین تکرار نشه هوشیار باشیم
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس