پزشکیان مناظره

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره گفت: تا مشکل ارتباطات بین المللی را حل نکنیم چین هم کاری برای ما نمی کند.

به گزارش مشرق، چهارمین مناظره از ۵ مناظره درنظر گرفته شده برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه ۴ تیرماه با با محوریت سیاست خارجی و با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار شد.

مسعود پزشکیان طبق قرعه کشی انجام شده، روی صندلی شماره ۲ مستقر شد.

** شیوه برگزاری مناظره

مناظره چهارم نسبت به مناظرات قبلی تفاوت‌هایی داشت و با حذف زمان استراحت و سوال سوم و البته افزایش زمان‌های ۴ دقیقه‌ای به ۵ دقیقه، کوتاه‌تر شد.

به این ترتیب، در هر مرحله، هر نامزد در ۵ دقیقه اول به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد و در ۵ دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها می‌پردازد.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی ۶ دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

سوالات مرحله اول مناظره سیاسی

پزشکیان در بخش اول این محورها را بیان کرد:

* اگر می‌خواهیم مشکلات بین‌المللی و اقتصادی خود را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم.

* برجام مال همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است ولی دنبال این هستند که نهایی‌اش کنند.

* حضرت علی ع به مالک می فرمایند: انچه بیشتر از همه باید دوست داشته باشی وسط حق است که رضایت همه مردم را داشته باشد. این بحث ها که آقای قالیباف مطرح کرد زاییده نوعی بی عدالتی است که شکل گرفته.

* ستون دین عِده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم اند، خواص پرمدعا هستند.

* اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم باید اجمامع داشته باشیم

*برجام مال دولتی است که برخی می گویند بد است اما همین ها به دنبال احیای آن هستند.

* دعوا سر این است که به اسم من باشد به اسم تو نباشد.

 * وقتی اختلاف ایجاد شد روز به روز وضعیت بدتر می شود.

* مزیت های ما نفت و گاز و وضعیت ژئوپلتیک است، چرا نتوانستیم از این مزیت ها استفاده کنیم؟

* شهید رییسی تلاش قابل تقدیری کرد مشکل را با همسایگان رفع کند و برجام نهایی بشود، برخی نگذاشتند.

* باید fatf را یک روز نهایی کنیم چون با شرایط فعلی گران می خریم و ارزان می فروشیم

* تا مشکل ارتباطات بین المللی را حل نکنیم چین هم کاری برای ما نمی کند.

* ما سهم مان را از بازار با گفتگو با همسایگان خواهیم گرفت.

* همه افرادی که پیش من آمدند خودشان آمدند.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش اول را در ادامه بخوانید:

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره ضمن تبریک عید غدیرخم به فرمایش حضرت علی (ع) و دستورالعمل هایی که به مالک نوشتند اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند آن بیشتر از همه باید دوست داشته باشیم که وسط حق را عمل کنیم. عدلی که فراگیر باشد همه را ببینیم و همه را پوشش دهد. آن چیزی که رضایت همه مردم را ببیند و آن چیزی است که الان در داخل مشکل داریم و بحث هایی که آقای قالیباف گفت زاییده نوع بی عدالتی هایی است که در سیستم شکل می گیرد.

پزشکیان اضافه کرد: عمود دین ، یک عمود دین به عنوان فرد است ، ستون دین عِده و عُده در مقابل دشمنان، همه مردم هستند و نه یک گروه و خواص، در ضمن بعد می فرمایند که خواص پرمدعا هستند نباید زیاد به آنها توجه کرد . پس بر این اساس باید به عموم مردم توجه کنیم بنابراین اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بین المللی خود را حل کنیم باید عموم مردم را راضی نگه داریم. ما اینجا مشکل داریم. 

وی درابطه با مسائل اقتصادی هم گفت: همین برجام مال همان دولتی است که برادران می گویند بد است و  از آن نقد می کنند و الان هم دنبال آن هستند که برجام را نهایی کنند. پس برجام مزیتی بود که دولت گذشته توانست انجام دهد اما با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند، دعوا سر این است که به اسم من نباشد به اسم شما باشد و این اختلافی است که وجود دارد .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این اختلافات باعث شد که در مدتی که دولت برای حل برجام ورود کرد و داشت حل می شد و همه چیز جلو می رفت، اختلافات ما، مشکل ایجاد کرد و  روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان هم مردم می بینند که برجام در چه وضعیتی است.

پزشکیان بیان داشت: مزیت اقتصادی ما در کشور نفت، گاز و وضعیت ژئوپلتیکی است که در منطقه داریم و در منطقه می توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری، نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان بیاوریم. چرا نتوانستیم این کار را بکنیم؟ مساله خیلی روشن است چرا که ما هم با خودمان و هم با آنهایی که در همسایگی ما هستند دعوا داریم.

وی افزود: کاری که شهید رئیسی انجام دادند در این رابطه قابل قدردانی است. ایشان تلاش کردند که مشکل را با همسایگان حل کنند، تلاش کردند که برجام را نهایی کنند ولی داریم کاری می کنیم که در این روند باز به خاطر مشکلات داخلی آن اتفاق نیفتد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی کشور و ارتباط مان با دنیا حل شود و رونق پیدا کند باید تحریم های ظالمانه را با روش های مختلف حل کنیم. ما باید FATF را یک روز نهایی کنیم. چرا که در این وضعیتی که هستیم گران می خریم و ارزان می فروشم. خیلی از پول ها و معاملات ما و توافق نامه هایی که انجام دادیم نمونه آن است. چرا توافق نامه ای که با چین انجام دادیم چرا چینی ها کاری نکردند و انجام نمی دهند.

پزشکیان یادآورشد: تا مشکل مان را در ارتباطات بین المللی حل نکنیم آنها هم برای ما کاری نمی کنند. با شعار دادن مشکل مملکت ما حل نمی شود. همان چین، عراق، روسیه اگر قرار باشد با ما مشکل را حل کنند باید ضوابط بین المللی درست کنیم. بریکس و شانگهای را درست کنیم. نوشتیم اما چرا آنها در رابطه با معاملات ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد دلار، ۱۳۰۰ میلیارد دلار ۲۰۰ ، ۳۰۰ میلیون دلار است. این معاملاتی که ما انجام می دهیم قابل قیاس نیست. 

وی اضافه کرد: سهم مان از بازار را با گفت وگویی که با همسایگان خواهیم داشت و با ایجاد وحدت و انسجام در داخل باید حل کنیم. من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث هایی شوم که دائم نقد می کنند گروه و جریان شما. همه کسانی که آمدن پیش من خودشان آمدند.

صحبت های پزشکیان در بخش اول


 پزشکیان در بخش دوم این محورها را بیان کرد:

* از روز اول گفتم سیاست مقام معظم رهبری را قبول دارم، اینکه یک نفر چیز دیگری گفته به من بر نمی گردد

* من یک اصولگرا هستم، اما کاملا به اصلاحات معتقدم. اصولی که به ان معتقدم حق و عدالت است.

* حق همه مردم برای مشارکت دیده نشده، برای این کار باید مملکت از اینکه به دست یک گروه اداره شود، خارج شود.

* چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت؟ اصلاح طلبان؟ چه کسانی سفارت عربستان را آتش زدند؟ کسانی که از سفارت بالا رفتند الان پست گرفتند و در ادارات دولتی هستند!

* از روز اول گفتم سیاست مقام معظم رهبری را قبول دارم، اینکه یک نفر چیز دیگری گفته به من بر نمی گردد!

* اگر گفتند قیمت گوشت و مرغ به برجام و fatf ربط ندارد، چرا قیمت ها گران شده و مشکل را حل نکردیم؟

* باید اول اختلافاتمان را حل کنیم، اینکه هر گروه به طرف مقابل بگوید شما نتوانستید، مشکلی را حل نمی کند.

* شهید رییسی پیگیر حل برجام بود. ما باید دست به دست هم بدهیم مشکلات داخلی را حل کنیم.

* اگر سیاستهای کلی مقام معظم رهبری را اجرا می کردیم و به کارشناسان انگ نمی‌زدیم و آنها را حدف نمی‌کردیم ما را به جایی که سیاست‌های کلی هدف گرفته‌اند می‌رساندند.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش دوم را در ادامه بخوانید:

پزشکیان در دور دوم مناظره امشب گفت: من یک اصولگرا هستم ولی برای این که به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم. من کاملا به اصلاحات و اصول حق و عدالت معتقدم. حق مردم و عدالت در تقسیم منابع دیده نشده است. برای این که همه مشارکت کنند، باید کشور را از این که یک دسته و جریان اداره کند بیرون بیاوریم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه غیر ممکن است که مملکت توسط یک دسته و جناح و گروه اداره شود، اظهار کرد: تا مشکلات داخلی را حل نکنیم این حرف ها قابل اجرا نیست. چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آن جا را بست؟ اصلاح طلبان این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان را آتش زد و داخلش نماز خواند و در روزنامه هایشان گفتند دستاورد بزرگی بود. آن کار باعث شد که همه سفارت خانه ها را جمع کنند و بروند و ارتباط شان با ایران را کاهش دهند.

پزشکیان بیان داشت: همان آدم هایی که از سفارت خانه بالا رفتند در پست های دولتی هستند. چرا جلوی این ها را نگرفتند؟ ما نمی خواهیم آن گروه موفق باشد و می خواهیم بگوییم خودمان این کار را کردیم. چه کسی این روند را ایجاد کرده که بچه‌ها و دانشجویان از کشور خارج می شوند؟ 

وی ادامه داد: من از روزی که ثبت نام کردم گفتم سیاست های کلی مقام معظم رهبری را پیگیری می کنم. الان می توانم بگویم قبول ندارم؟ بنده نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می دانم. مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ به برجام ربطی ندارد؟ مگر نمی‌گفتند دلار گران نمی‌شود؟ چطور گوشت ۷۰۰ هزار تومان و مرغ ۱۰۰ هزار تومان شد. ما که می گفتیم ربطی به برجام ندارد. می‌گفتیم اگر برجام نباشد و اف ای تی اف نباشد مشکلات داخلی را ما حل می کنیم. چرا حل نکردیم؟ 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که ما باید اختلافات را حل کنیم، بیان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند در خانه‌هایتان مخفی شوید و اول اختلافات را حل کنید. هر دو گروه می‌گویند شما نتوانستید. در مجلس قرار بود تورم را درست کنیم. چرا نتوانستیم؟ حرف زدن که هزینه ندارد. باید مشکلات داخلی‌مان را حل کنیم. باید ارتباط مان را با کشورهای منطقه و برجام و اف ای تی اف را حل کنیم. شهید رئیسی دنبال این بود که برجام را حل کند. باید اختلاف داخلی را حل کنیم. وگرنه به همدیگر طعنه بزنیم فایده‌ای ندارد. 

پزشکیان افزود: معتقدم اگر سیاست های مقام معظم رهبری را اجرا می کردیم و به کارشناسان احترام می گذاشتیم و حذف‌شان نمی کردیم، در کنار نخبگان قادریم مشکل ممکلت را حل کنیم. ولی مدام می خواهیم همدیگر را محکوم کنیم.

صحبت های پزشکیان در بخش دوم

سوالات مرحله دوم که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می شود؟

سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟

جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟

عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟

سوالات مرحله دوم مناظره سیاسی


 پزشکیان در بخش سوم این محورها را بیان کرد:

* آنچه از ابتدا گفتم این است که کار را باید با کارشناسان حل کرد.

* تا این نگاه را نداشته باشیم مشکلات حل نمی شود.

* موضوعی را که آقای زاکانی می گوید من سوادش را نداشتم، مشکل این است که اینها هم سوادش را نداشتند! از همین آقایان پرسیدم روش تان چیست؟ گفتند روش دیگر چیست؟!

* به آقای جلیلی گفتم اگر برجام را نپدیرفتیم راه حل بعدی چیست؟  آقای جلیلی جلیلی گفت نقشه نداریم!

* من می فهمم که نمی فهمم، مشکل این است که عده ای فکر می کنند عقل کل اند.

* من مراحل تحصیلم را با رتبه های عالی طی کردم به همین دلیل می گویم باید به کارشاس مراجعه کرد.

* اگر برجام بد است این اقایان بگویند چه راهی می خواهند بروند؟

* ترامپ برجام را پاره کرد اسراییل هم  با آن مخالف بود، این اقایان هم آتش زدند!

* مقام معطم رهبری به مجلس داده بود که نظر بدهند، مجلس نظر داد، اما نباید دیدگاه خودمان را به رهبری نسبت بدهیم.

* مشکل سفره مردم را نمی بینیم، وضعیت خودمان خوب است.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش سوم را در ادامه بخوانید:

وی در بخش سوم سخنان خود تصریح کرد: آنچه که از اول خدمت عزیزان گفتم ابن بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا مشکلات را با این نگاه سراغشان نرویم مشکلات تحریم هم به این سادگی حل نمی‌شود. در مورد بحث آقای زاکانی گفتم سوادش را ندارم. مشکل این است که اینها هم سوادش را نداشتند. اما اینها می‌گفتند ما کارشناسیم و من می‌گفتم من کارشناس نیستم. از آنها سوال کردم روش ارزیابی شما چیست و چگونه می‌خواهید تحقیق کنید؟ همین برادر گفت روش یعنی چی؟

پزشکیان خاطرنشان کرد: هر الگویی از نظر علمی روش خود را دارد. نشستند با نگاه خودشان یک چیزی را نوشتند. به برادر ما آقای جلیلی در جلسه‌ای گفتیم اگر اقدام راهبردی را نپذیریم چه؟ گفتند نقشه نداریم. الان به خاطر همین رپندی که در آن گیر کردیم هزاران میلیارد تومان دلار ضرر می‌کنیم و در زیرساخت‌های نفتی و معاملات گازی را بخاطر این تصمیمات را روزانه بیش از چندین هزار میلیارد ضرر می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من می‌فهمم که نمی‌فهمم. مشکل این است که یک عده فکر می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند. در دوره تحصیل همه مراتب را با رتبه خوب بالا آمدم و در امتحانات برد نفر دوم شدم. بی‌سواد نیستم. چون می‌فهمم می گویم کارشناس باید نگاه کند. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناس باید بررسی کند. اینها کجا دوره دیدند و چند دوره دیدند؟ که می‌خواهند برای مردم نسخه بنویسند. هر برنامه‌ای با کارشناسان قابل حل می‌شود.

وی گفت: ما می‌گوییم برجام بد است. اولاً بگویند جای برجام چه راهی می‌خواهد بروند. ترامپ می‌گفت برجام را آتش می زنم و اسراییل می‌گفت بدترین کاری است که صورت گرفته. ما در مجلس برادرانمان برجام را آتش زدند. چه فرقی میان اینها و آنها وجود دارد؟ الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم. آدمی که کارشناس نیست و بررسی کرده بگوید آن را قبول نداریم. بگویند چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا رفت و این مشکلات را در دید جهانی برای ما ایجاد کرد؟

پزشکیان اضافه کرد: بگویند وضعیت ترانزیتی ما در چه وضعیتی است؟ اصلاً قبول نمی‌کنند. ما باید بپذیریم کارشناس‌ها تشخیص بدهند. کارشناس بگوید آن غلط درست است یا غلط باید اجماع کارشناسی صورت گیرد نه اینکه به آدم‌های که سوادش را ندارند توهم دانایی دست دهد. استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می‌فهمم کجا نباید حرف بزنم. این بلا را چه کسی سر مملکت اورده؟ همین تصمیمات غیرکارشناسی این بلا را سر مملکت آورده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پشت این تریبون اعلام می‌کنم مقام معظم رهبری داده بود به مجلس نظر بدهیم. ما نظر دادیم که مقام معظم رهبری هر نظری بدهد ما اطاعت می‌کنیم من نظر خودم را صادقانه می‌دهم نه آنچه در ذهنم تصور می‌کنم نظر رهبری این است یا آن. نظر من الان هم این است که باید برجام را پی می‌گرفتیم و حتماً مزایا و معایبی داشت و دارد اما اینکه به هم بزنیم و آتش بزنیم و بعد کار با سفارتخانه‌ها و … بعد بگوییم با دنیا می‌خواهیم درستش کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: واقعیت همین است که شده است. این را حل نکنیم حرف‌های ما فقط حرف است. مشکل مردم و سفره مردم را نمی‌بینیم و هیچ مشکلی هم برای بچه‌ها و خانواده مان نداریم و وضعیت ما خوب است و مردم هر گرفتاری‌ای دارند مهم نیست چون داریم انقلاب می‌کنیم.

صحبت های پزشکیان در بخش سوم

 پزشکیان در بخش چهارم این محورها را بیان کرد:

* ما اگر برجام را نپذیریم یا نخواهیم حل کنیم، باید انسجام داخلی را ایجاد کنیم و با مردم آشتی کنیم. مردم الان با ما مشکل دارند.

* از بازرگانان سوال کنید برجام و FATF را خوب می دانند، یا بد؟

* تابستان برق مردم را قطع می کنیم، زمستان گازشان را.

* مدینه فاضله را فقط در تئوری می توان درست کرد.

* قطر سهم خودش را از گاز و نفت می برد، ما عین خیالمان نیست!

* اگر برجام را نمی پذیرند بگویند چگونه انسجام داخلی ایجاد می کنند؟

*این آقایان به کسانی می گویند خائن که مقام معظم رهبری به آنها گفتند صادق ترین!

* اسراییل و ترامپ با برجام مخالف بودند، این آقایان بگویند چه فرقی با ترامپ و اسراییل دارند؟

* قدرت دفاعی ما باعث افتخار ماست، یکی از عللی که دشمنان نمی توانند به ما طمع کنند قدرت بازدارندگی ما و کاری است که سپاه و ارتش کرده اند.

* اینکه نخبگان از کشور خارج می شوند به این دلیل است که فکر می کنیم ما عقل کل هستیم و برای اینها نقشه داریم.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش چهارم را در ادامه بخوانید:

پزشکیان در بخش چهارم این مناظره اظهار داشت: ما اگر برجام را  نپذیریم و نخواهیم حل کنیم و اگر اف ای تی اف را نپذیریم مشکل حل نمی شود.  باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. مردم سرمایه ما هستند و باید به این مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند. هر تعریفی می خواهند بکند که تقصیر با چه کسی است، مردم الان مشکل دارند و این نگاه است که باعث این اتفاق شده است. 

وی اضافه کرد: در رابطه با همین بحث ها  از اتاق بازرگانی سوال کنید آیا برجام و اف ای تی اف را بد یا خوب می دانند. عده ای به اسم کارشناس نشستند آنها را توجیه کردند این یک بحث دیگر است. بروند اتاق بازرگانی صحبت کنند ببینید چه بلایی سر تولید کنندگان و سرمایه گذاران ما آمده است. اینها در جلسات به ما می گفتند با این روند نمی توانیم ادامه دهیم حالا می گویند ما ادامه می دهیم. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: ما در دنیا در نفت و گاز جمعا اول هستیم زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان برقشان را قطع می کنیم. کارخانه ها هم اینگونه است اینها که داخلی است چرا این کارها را نکردیم. بفرمایید در میادین مشترک چقدر ضرر می کنیم. نمی دانیم کرسنت یا هر چیزی که اینها می گویند. قطر، عمان، امارات، کویت در میادین مشترک سهم خود را می برند و ما اصلا عین خیالمان نیست و از این طرف هم خودمان می گوییم فلان شرکت ها می خواستند ما را فلان کنند.

پزشکیان ادامه داد: ما سرمایه مان را داریم از دست می دهیم، بازارهای منابع نفتی و گازی را از دست دادیم. بگویند اگر برجام را نپذیرفتند برنامه شان چیست. در ضمن  وفاق داخلی را چگونه می خواهند درست کنند چرا که باهم دعوا داریم. البته با کسانی دعوا داریم که رهبر معظم انقلاب می گفتند  صادق ترین، شجاع ترین، سالم ترین آدم ها اینها هستند که اینها می گویند خائن هستند. بعد چیزی را دارند رد می کنند که ما صادق هستیم که ترامپ و نتانیاهو هم همین را می گفتند.

وی اضافه کرد: یعنی هر کاری باید بکنیم که برجام به نتیجه نرسد. اینها هم می گویند ما نگذاشتیم به نتیجه برسد،  فرق اینها و آنها چیست ؟ آنها می خواستند نشود اینها هم می خواستند نشود. اشکال ندارد نشود، برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ اختلاف داخلی را که داریم با هم دعوا می کنیم، با سرمایه گذاران مشکل داریم با این حرف ها که مشکلی حل نمی شود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه آنها چه می گویند صدا و سیما بروند مصاحبه کنند ببینند این تئوری که آنها می گویند قبول دارند، این که می گوییم فرصت زیاد است، فرصت را تولید کنندگان و سرمایه گذاران باید خلق کنند در حالی که سرمایه گذاران دارند سرمایه را کشور خارج می کنند . وقتی پای صحبت آنها می نشینم ناراحت هستند به خاطر این که گران می خرند و ارزان می فروشند و یک زمانی هم پولشان گم می شود. 

پزشکیان تصریح کرد: حالا اینها بگویند ما می خواهیم یک مدینه فاضله درست کنیم، مدینه فاضله در تئوری می شود درست کرد در عمل این است که  زندگی مردم دارد نابود می شود. پول کرایه خانه ندارند. زن بیوه به من می گوید من پول ندارم خانه کرایه کنم بگویید چکار کنم چه حرفی به آنها بگوییم. چه کسی این کار را کرده است. حالا اینها می گویند تقصیر برای آنها است ، تقصیر برای آنها ، بخواهیم درست کنیم قدم اول باید وحدت و انسجام داخلی را درست کنیم.  دست از دعواها و متهم کردن و خائن جلوه دادن ها برداریم.

وی افزود: دوم قدرت دفاعی ما باعث افتخار ما است. قدرت بازدارندگی این کشور ، کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار جامعه است.  یکی از عللی که آنها نمی توانند به ما طمع کنند به خاطر این قدرت بازدارندگی و قدرت موشک و پهپاد ما است.

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: اگر وحدت و انسجام را نداشته باشیم امکان این که بتوانیم جامعه را اداره کنیم نیست . باید تمایل ما به این مردم باشد. این آدم هایی که اینها می گویند بد هستند، بد، از مردم بپرسید چرا ما را قبول ندارند و چرا نخبه ها از کشور خارج می شوند. به خاطر رفتار حاکمانه ما، به خاطر امر و نهی هایی که می کنیم. به خاطر این که ما تصور می کنیم عقل کل هستیم و در همه چیز نقشه داریم و آنها حالیشان نیست و ما باید برای آنها نقشه بنویسیم. نگو من امیرم دستور خواهم داد اینها اطاعت کنند، به محاکمه می کشم و روزگارشان را سیاه می کنم.

صحبت های پزشکیان در بخش چهارم

 پزشکیان در بخش جمع بندی این محورها را بیان کرد:

* مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت حکمت مصلحت است اما درک من از این سه اصل با این آقایان متفاوت است.

* از نظر من حکمت در پیگیری مصلحت و عزت در بهبود زندگی شما سیاست خارجی را هم ارتقا جایگاه و امنیت و هم تامین رفاه می دانم.

* سیاست خارجی من به دنبال متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق خدمت است.

* من به دنبال این هستم که پدران و مادران هر نوروز در کنار فرزندانشان سال را نو کنند نه اینکه از پشت تبلت برای آنها دست تکان بدهند.

* سیاست خارجی من ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از تمدن کهن ایرانی است.ما از دل تاریخ تجربه‌هایی برای کمک به درمان دردهای بشر داریم.

* در سیاست خارجی جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی را دنبال می کنم.

* کاری می کنم ایرانی بودن برای ایرانیان داخل و خارج از کشور یک امتیاز باشد.

* از طریق رفع تحریم و احیای گردشگری تمام ظرفیت ها را فعال خواهم کرد.

* تحکیم برادری با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنم.

* با غصب و اشغال سرزمین دیگران کنار نمی‌آیم و نسل کشی را برنمی تابم.

* قلب من با قلب همه مردم ایران می تپد من پزشک قلب هستم آرامش بخش قلب آزرده شما خواهم شد.

* من تانک و نقطه زن نیستم، من غلط انداز نیستم خاک پای شما هستم.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش پایانی را در ادامه بخوانید:

وی در بخش پایانی و جمع بندی سخنان خود اذعان داشت: برای چهارنفر در مقابل یک نفر و پنج دقیقه مقابل بیست دقیقه جای حرف و بحث دارد. امیدوارم برادران تا آخر هم بمانند که اشکال نداشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از این اصول سه گانه با سایر نامزدهای حاضر در این جمع متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جستجو می‌کنم. در یک کلام سیاست خارجی را، یعنی ارتقای جایگاه، امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم. سیاست خارجی را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان می دانم.

پزشکیان افزود: من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه‌هایشان دور هفت سین بنشینند و خاطرات شیرین بسازند نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها و موبایل‌هایشان دستی از آن سپس آب‌ها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمرشان را سپری کنند. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من، فرو نشاندن موج مهاجرت و بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. سیاست خارجی را برای آرامش روانی برای مردم می‌خواهم و تلاش خواهم کرد ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

وی گفت: سیاست خارجی را ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می دانم. تمدن کهن و قدیمی ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. از دل تاریخ و آیین و فرهنگمان تجربه‌ها و حرکت‌های بی شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. ما سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزش‌های بشر دوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می دانم. خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل چه ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرشور گردشگری می دانم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری و افزایش تبادلات علمی با جهان و بهره برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد. من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری ب کشورهای همسایه می‌خواهم. من می‌خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا و نسل‌های آینده خود کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجه دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه بر اساس ارزش‌های بر خواسته از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیر مومنان خواهد بود که به ما می‌آموزد که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند یا در آفرینش با تو برابر. فرهنگی که به ما یاد می‌دهد بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

وی بیان کرد: با غصب و اشغال گری سرزمین دیگران هرگز کنار نمی ایم. نسل کشی و نژاد پرستی را بر نمی تابم. مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم. اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهن پر کن جیب مردم خالی شود. قلب من با قلب ایرانیان می تپد. من هزاران قلب را جراحی کردم. امروز قلب ایران، نادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است. ای مردم دوست داشتنی من پزشک قلب هستم و آرامش بخش قلب آزرده شما خواهم شد. من تانک و نقطه زن نیستم، غلط انداز و لاف زن نیستم من خاک پا شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

صحبت های پزشکیان در بخش جمع بندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    3 2
    آقای پزشکیان هیچ حرفی برای گفتن نداشت فقط به فرافکنی پرداخت و خود را اصولگرا معرفی کرد که از اساس دروغ است چون ایشان دهها سال است که در دامن اصلاح طلبان است و هم اکنون نیز عرضه گرداندن ستاد خود را ندارد و آنها را به حسن روحانی سپرده است و جز خود تحقیری هیچ چیزی را با به نمایش نگذاشت
  • DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    4 2
    آقای پزشکیان دنیا امریکا نیست. دنیا با ایران مشکلی نداره و 5 قاره بزرگ دنیا با ایران هیچ مشکلی نداره. فقط امریکا با ایران مشکل داره و خیالتون راحت همیشه مشکل خواهد داشت. حتی ایران همیشه آماده بوده یک رابطه متقابل عادلانه با امریکا داشته باشه ولی وقتی امریکا استعمارگرانه رفتار میکنه معلومه به نتیجه نمی رسه. ما نباید تا صد سال اینده کشور ایران رو معطل امریکا کنیم. امریکا خواست رابطه ایجاد کنه نخواست بدرک! وقت ملت ایران رو الکی با این بهانه نسوزونید! برنامه اقتصادی آقای پزشکیان صفر! صفر! هیچ طرحی ارائه نداد! فقط چند تا انتقاد آبکی! با این روش میخواهید یک کشور هشتادو پنج میلیونی رو اداره کنید؟ با دست خالی از طرح؟ اونم با نداشتن مدیریت کلان کشوری داخلی و خارجی و اشراف به داخل ایران و جهان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    2 0
    کاش از کاندیداها در قوی قضاییه در خصوص تمام وعده های خودشان تعهد میگرفتند که در مدت خدمتشان موظف به عملی کردن آنها باشند و اگر خلف وعده کنند در پایان دوری آنها مجازات بسیار سنگین در نظر گرفته شود
  • پریسا متفکر IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    2 1
    لعنت بی کران و ازلی ابدی خداوند بر شیخ بنفش انگلیسی و باند تبهکارش. خدا این دروغگویان و جریان تحریف رو نابود کند
  • پریسا متفکر IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    1 2
    به خدا قسم قیافه پزشکیان شبیه قیافه نتانياهوست
  • DE ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    3 1
    پزشکیان برای خنثی سازی تحریم ها و برای توسعه تولید داخلی و توزیع منابع داخلی و ابتکار توسعه تجارت خارجی با 5 قاره دنیا برای مردم ایران هیچ برنامه و طرح عملیاتی ارائه ندادند صفر صفرصفر................ پزشکیان از روز اول انتخابات تا بحال همه وقتش رو برای دوقطبی سازی داره میسوزونه و اصلا توجه به اولویت زندگی مردم( معیشت ، مسکن ، شغل آفرینی ) نداره و خودش گیجه. ایشون اصلا به وفاق ملی اعتقادی نداره. چون خود اصلاح طلب های انحصارطلب! که نخواشتن و نمیخوان توزیع قدرت در بین مردم ایران به عنوان یک اصل ملی همیشگی و ثابت به کرسی بشینه . پاشنه اشیل اصلاحاتچی ها همینه که نمیخوان توزیع منابع بین مردم ایران یک اصل ملی سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران برای هر ایرانی بشه. با تحریف و دروغ گویی و کارشکنی برای شادی دشمن تلاش و خودکشی میکنن ! (بازی معروف اصلاحات طلب ها برای تضعیف توان داخل ایران عمدا برای حل نشدن مشکلات تلاش میکنند تا زخم های سرباز اپیدمی بشه، با این خیانت ها و دروغ ها و تحریف این کارشکنان داخلی دارند برای اسقاطیل ها کثرت سرمایه می سازند ) پزشکیان همون تکرار مکررات اصلاحاته! داره وقت مناظره رو می سوزونه! برای اینه که آقای پزشکیان چون اعتمادبنفس نداره، برنامه هم نداره ، توان و قدرت داخلی رو تحقیر میکنه. دچار خود تحقیری است. کارشناس ، کارشناس میکنه. دور و برشون رو پراز ورشکستگان سیاسی و مشاوران پیت حلبی کرده. خوبه کسانی که از دیوار سفارت بالا رفتند همون عبدی تئوری ساز اصلاحات طلبه که بعدش زد زیرش رفت درمقابل گروگان امریکایی زانو زد تسلیم شد ! با اینکه اصلاحات 45 ساله پرچم سفید در مقابل امریکا بلند کرده! برعکس امریکا محل سگ به اینا نمیده. هشت سال مذاکره کم بود؟ معلومه مذاکره ام بلد نبودید! اجازه ندادید تیم وزارت امورخارجه از دوتا وزیر با دو دسته استراتژی هماهنگ باهم استفاده کنه تا امریکا نتونه تقلب کنه! معلومه اصلاحات برای خودشون قاعده و قانونی ندارند و مسئولیت پذیر نیستنید ، جوابگو نیستند، حاضر نیستید دانش و تجربه جدید یاد بگیرید! این یعنی بی لیاقتی و نداشتن درایت! سیاست شکست خورده اصلاحات یعنی سیاست تضعیف قدرت مردم ایران و تضعیف قدرت نظام که هردو به ضرر ایران عزیزه. آقای پزشکیان این شما اصلاحات ماست مالی کنید ، گند رو شما زدید! قبول مسئولیت نمی کنید! این رندیه!
  • DE ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    2 1
    پزشکیان برنامه اقتصادی صفر صفر کیلومتر! باکش خالیه. توزیع اجتماعی منابع مساوی برای تک تک ایرانیان صفر ! برنامه تولید ثروت درداخل برای رفاه تک تک ایرانیان صفر! برنامه صادرات و تجارت به 5 قاره جهان جهت شغل آفرینی جوانان ایرانی و جذب سرمایه تولید درداخل صفر! برنامه تولید ارز برای سرمایه کذاری داخل ایران و شغل آفرینی صفر! ولی جذب همه وزرای ورشکسته دولت روحانی برای کابینه اش 100 درصد!
  • CA ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    15 2
    خودشان آمدند؟ پس شما چکاره‌ای؟ کسی که نتونه ستاد انتخاباتی خودش رو مدیریت کنه چطور میخواد یک کشور رو مدیریت کنه. جناب پزشکیان داره میگه در مدیریت ضعیفه و اگه رئیس جمهور شد همون تیم ورشکسته کننده کشور، روحانی/ظریف کنترل کشور رو بدست خواهند گرفت. اینها همه زنگ خطره. فردا نگیم ندیدیم ومتوجه نشدیم.
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      3 1
      هشیارباش ؛ ایرانی ـــ برنگرده روحانی ـــــــ بِدِه بِرِه= تنها سیاست ظریف الممالک. بِدِه بِرِه = پایمال نمودن غیرت ایرانیان
  • US ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    11 2
    پست ترین و خائن ترین افراد اصحالطلبان هستند
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      2 1
      هشیارباش ؛ ایرانی ـــ برنگرده روحانی ـــــــ بِدِه بِرِه= تنها سیاست ظریف الممالک. بِدِه بِرِه = پایمال نمودن غیرت ایرانیان
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    3 1
    ج ج ان کری هم میگفتن بیا خاطره زنده کنیم
  • معلم IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 1
    آقای پزشکیان خودت باش چپ خالص که دنبال عدالته.دنباله رو ظریف لیلاز عبدی و اون دندونپزشک زنگنه و عبدالعلی زاده که زمبن در زمان اون چندین برابر شد نرو.چون نتایج کار اینها معلوم شده.اونه که برنده و خصوصیت داره
  • محمدایوب IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 1
    پزشکیان مدعی اصولگرایی مرد باش روز عید غدیر در جشن مردم مذهبی بیا میان مردم
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 1
    آقای پزشکیان خودت باش چپ خالص که دنبال عدالته.دنباله رو ظریف لیلاز عبدی و اون دندونپزشک زنگنه و عبدالعلی زاده که زمبن در زمان اون چندین برابر شد نرو.چون نتایج کار اینها معلوم شده.اونه که برنده و خصوصیت داره
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 5
    خداوند مهر پزشکیانو گذاشته تو دل مردم.با یه رای 25میلیونی رئیس جمهورش میکنیم.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    هشیارباش ؛ ایرانی
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    ابله اقلا با آن قرانی که اول جلسه خوانده شد توجه کنی تو قران و نهج البلاغه را هم غلط می خوانی و غلط می فهمی نمی فهنی که هرگز نمیتوان همه ی مردم را راضی کرد و هرگز بین کارشناسان نمیشود اجماع کرد بفهم اینهمه غلط نباف مردم شعور دارند تا همینجا کلی مسخره ای
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 1
    یعنی بعداز۳۰۰سال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی و...است(مسئولیت داخلی تمام مسائل ملی،مذهبی،شرقگرایی و...را آزادانه بگذارید بعهده خودانجمنها،صنوف واحزاب داخلی...)
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 1
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    1 1
    یعنی بعدازسیصدسال تجربه نکردید مذاکره با شیاطین بزرگ غرب وشرق اشتباه است!؟تنها راه برای نابودی اسقاطیل وشیاطین غرب- اتحاد،استقلال وآزادی ملی ومذهبی وشرق گرایی برای بی اثرکردن تحریمها ورسیدن به بازدارندگی اتمی،پیشرفت،عدالت،شفافیت،استقلال،ازادی،اقتدار و...است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس