اف ای تی اف FATF

پرداخت یکسویه و سیاسی به موضوع FATF‌، موجب تاثیرات سوء بر اقتصاد کشور می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه جام جم ضمن انتشار نقد فوق درباره برخی سیاسی کاری‌های اخیر در زمینه fatf نوشت: رئیس‌جمهور کشورمان چندی پیش در نشست خبری گفت که ما چاره‌ای جز حل موضوع FATF نداریم و دراین رابطه، نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد کرد. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که بررسی پذیرش دو توصیه گروه اقدام مالیFATF تحت عناوین کنوانسیونCFT(مقابله با تامین مالی تروریسم) وکنوانسیون پالرمو(مقابله با جرایم سازمان یافته) مدت‌هاست که از دستور کارمجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده و در شرایط فعلی نیز متوقف است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به توقف بررسی پذیرش دو توصیه باقی مانده FATF درمجمع اظهارکرد: «موضوع FATF درمجمع متوقف است و این توقف بررسی‌ها مربوط به امروز نیست.»

با این که برخی رسانه‌ها به اشتباه موضوع «الحاق ایران» به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی را مطرح کرده‌اند اما نکته اینجاست که جمهوری اسلامی ایران، ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه این گروه را به اجرا درآورده و موضوع الحاق، گمراه‌کننده و ناقص است. دلیل نپذیرفتن دو توصیه باقی مانده نیز به زعم کارشناسان این است که پذیرش این دو توصیه، موجب تحریم داخلی کشور می‌شود و جلوی بسیاری از مراودات مالی ایران را می‌گیرد. مضاف بر این، طرح موضوع ارسال نامه به مجمع، عوارضی برای اقتصاد و فضای سیاسی کشور به دنبال خواهد داشت. در شرایطی که دولت قصد دارد اقتصاد کشور را سامان بدهد، موضوع FATF چندان محلی از اعراب ندارد و طرح آن، تاثیرات سوء زیادی بر بازار به جای می‌گذارد.

مسائلی مانند FATF گذشته قابل مطالعه‌ای دارد که باید همه این مسائل را بدانند.درحال حاضر درفصل انتخابات نیستیم که بخواهیم رای جمع کنیم؛ بنابراین باید با چنین پدیده‌هایی، سنجیده‌تر، دقیق‌تر و براساس مستندات دقیق‌تر، برخورد کنیم. اطلاعات کامل پرونده FATF موجود است و باید بررسی شود و اگر بخواهیم ازFATF به صورت تبلیغاتی استفاده کنیم کار بسیار اشتباهی است.

در همین حال، سایت عیار آنلاین نیز در تحلیلی آورده است: بررسی سازوکار و سابقه FATF نشان می‌دهد که این نهاد نه تنها کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند، بلکه زمینه‌ساز بروز خطرات امنیتی و معضلات اقتصادی بیشتر خواهد شد. ریشه و راه‌حل مشکلات اقتصادی را باید در جای دیگری جست.. FATF یک ‌نهاد بین‌دولی است که با هدف مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی، رعایت استانداردهایی را به کشورهای دنیا توصیه می‌کند.

با وجود ادعاهای FATF در مبارزه با پولشویی، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر پولشویی‌های گسترده‌ای در برخی کشورهای عضو FATF رخ داده است. گزارشی منتشر شده نشان می‌دهد ۷ عضو اصلی و همکار FATF در یک پولشویی ۲۲۷ میلیارد دلاری دست داشته‌اند . همچنین برخی از کشورها -نظیر استونی- که ازنظر آمار پولشویی در رتبه‌های بالای جهان قرار دارند، از نظر FATF جزو کشورهای پرریسک در پولشویی محسوب نمی‌شوند. این مشاهدات نشان می‌دهد رعایت استانداردهای FATF و حتی عضویت در این نهاد کمکی به مبارزه با پولشویی نکرده است.

آنچه موجب حساسیت بیشتر این مسئله برای ایران می‌شود، این است که پذیرش استانداردهای FATF توسط ایران باعث بروز برخی چالش‌های اقتصادی و امنیتی می‌گردد. آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و افزایش دقت تحریم‌ها، نیاز به اطلاعات مالی ایران دارد. با پذیرش این استانداردها از سوی ایران، FATF سازوکاری را ایجاد می‌کند که اعضای آن به‌راحتی به اطلاعات تراکنش‌های مالی در ایران دسترسی داشته باشند. فلذا آمریکا که از اعضای اصلی FATF است، با استفاده از این سازوکار به‌راحتی می‌تواند به اطلاعات مالی ایران دست‌یافته و تحریم‌های شدیدتری را اعمال کند که این امر باعث تشدید مشکلات معیشتی مردم می‌گردد.

همچنین از نظر کشورهای غربی، فعالیت‌هایی که جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌دهد، مصداق پولشویی محسوب می‌شود و برخی نهادها و گروه‌هایی که در تأمین امنیت کشور نقش کلیدی دارند -مانند سپاه پاسداران و گروه‌های مقاومت منطقه – جزو گروه‌های تروریستی محسوب می‌گردند. در صورت پذیرش این استانداردها، جمهوری اسلامی موظف است از ارائه خدمات مالی به نهادها و افرادی که از نظر FATF یا کشورهای دیگر مصداق تروریسم شناخته می‌شوند، خودداری کند. این اقدام باعث می‌شود نهادهای امنیتی کشور از داخل تحریم شوند (خود تحریمی) و بدیهی است که کاهش توان نهادهای امنیتی و نظامی، باعث به خطر افتادن امنیت کشور می‌گردد. ادعای دیگری که مطرح‌شده، این است که حل مشکلات بانکی مشروط به پذیرش استانداردهای FATF است. درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد همکاری نکردن بانک‌های بزرگ دنیا با بانک‌های ایرانی بیش از آنکه تحت تأثیر FATF باشد، متأثر از تحریم‌های ثانویه آمریکا بر ضد ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    32 9
    نظام میداند که این اف ای تی اف آفتابی کردن دزدیها شرارت و بی قانونی از کشور و ملت را باعث خواهد شد.
    • FR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      23 7
      وحشت فاسدان و دزدان و کاسبان تحریم از آف ای تی اف طبیعی است.
    • آرش IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      14 20
      هروقت تحریم ها به طور کامل برداشته شد و سپاه از لیست تروریستی بیرون اومد ماهم FATF رو اجرا می کنیم.
    • ali IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      10 3
      نتیجه وضع امروز ما همین نظرات کیهانی هاست که هرطور شده نظرات مضحکشون را به کرسی می نشانند!
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 2
      مغز کوچک غربگدا لااقل یکبار مقاله رو بخون کیهان داره حرفهای غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رو نقل میکنه
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 1
      برای عقلای قوم و آنهائی که اهل تفکر هستند میگویم ، اگر کسی از شما بخواهد بپرسد که درآمد ماهانه و میزان هزینه کردتان چقدر است و شما میدانید قصدش زیاد کردن هزینه زندگی شما است ، آیا باز هم به او اطلاعات میدهید ؟!!!!! ضمنا متاسفانه این اطلاعات در اختیار کشورهائی قرار میگیرد که در دشمنی با مردم ایران اسلامی بسیار با سابقه هستند!!!!
    • فرزند ایران IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 3
      هر موقع آمریکا گفت 9 تریلیون دلار رو کجا و چگونه خرج کرده و ژاپن گفت تویوتاها چطوری زیر پای داعش درومد و ... اموال اصلاح طلبان چطوری طی 20 سال اخیر افزایش یافته ، FATF را خواهیم پذیرفت!!
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 2
      خیانت برجام کم نبود که حالا دم از FATF می زنید؟؟ خجالت بکشید
    • محمد IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 2
      در این دنیایی که حتی پبجر مردم را بمب گذاری و منفجر می کنند چرا باید تمام اطلاعات مالی خود را دودستی بدهیم برود تا هر وقت دلشان خواست از همان مسیرها باعث قتل و کشتار بشوند؟ آدم عاقل نباید به اصرار آمریکا برای مجبور کردن ایران به fatf شک کند؟
  • رضا IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    36 7
    اقا من از موقعی فهمیدم aftaf چیه وحشت کردم اقا یک ریال دزدی نمیشه کرد حالا ما که عددی نیستیم من هم بجای مسئولین بودم مخالفت می کردم
  • Bndboy IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    7 24
    جناب جلیلی کجایی که تازه اینا رسیدن به حرفای شما در مورد FATF
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      14 6
      مثل اینکه در دوران همین جلیلی خان بود که FATF داشت مراحل تصویب مخفیانه شو شروع می کرد. متوجه نعل وارونه هستیم
  • Bndboy IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    6 21
    جناب جلیلی کجایی که تازه اینا رسیدن به حرفای شما در مورد FATF
    • FR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      3 11
      خداییش راست گفتی
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    26 7
    تا موضوع fatf حل نشه یعنی مشکلات حل نشدنی باقی میمونه
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 2
      تصویب Fatf یعنی لیبی شدن ایران ولاغیر
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    23 3
    خوب خودتون رو به اون راه می زنین .
  • محمدولایی بازنشسته IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 1
    حقوق منحله بازنشسته ها هم جز همین برنامه هست ؟؟؟؟
  • رحمانی تالشی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    24 4
    شما مگر اقتصاد دانی؟به خدا با این متخصص نمایی در حوزه ای پدر ملت ایران را درآوردید.بس کنید
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      0 2
      شاید باشند و شاید هم نباشند بحث منطقی بکنید نه هر دمبیلی .وقتی کشور تحریمه چرا با اجرای قانونی خارجی تحریم‌های اعمال شده را بر علیه خودمان قبول کنیم و شدیدتر کنیم ؟؟؟؟!!!!
  • سلام IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    25 6
    اینکه شماها نمی خواهید قانون مالی را رعایت کنید و خودتان را فرا قانون می دانید و مخالف اجرا و تصویب آن هستید شماها بفکر راحتی مردم نیستید همانطور که در متن آوردید چرا از این پول رانت اسم ارتش نیست چون ار رانت استفاده نمی کند پس برای کاسبان تحریم استکه بایست قوانین مالی دنیا رعایت نشه که روزی بخاطر خلاف خودتان جریمه نشوید از قدیم دم خروس بیرون بود نه بخاطر مردم ..
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    21 7
    این همه داستان می بافید تا با عقلانیت مخالفت کنید
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    23 9
    دوباره صبح شد و کیهان ....
    • FR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      27 9
      کیهان می داند فعال شدن fatf یعنی رو شدن چهره زالو هایی که با خون مردم زنده اند
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    4 13
    پولطلا تنها راه مقابله ایران با غرب است
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      12 4
      مبارزه با حماقت امثال شما و متوهمین تهاتر پسند راه برون رفت از مشکلاته
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    14 3
    ترجمه fatf: مبارزه با پولشویی و فساد مالی. کسی هست با آن مخالف باشد؟
  • طبا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 5
    برای ساماندهی اقتصاد FATF محلی از اعراب ندارد !!؟؟؟ ولی برای تمام دنیا دارد !!؟؟؟؟ نوابغ سیاسی ما که کشور رو به این روز انداختند، یه راهکار ارائه کنند که از اون طریق بشه با دنیا مراوده اقتصادی داشت و اگر ندارند، بهتره ......
  • حمید IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 7
    به نظرم fatf بسیار هم عالیه دست خیلی ها رو میشه
  • ملت ایران IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 6
    اگر قانون fatf درکشور ما اجرا شود اختلاس ها کنترل میشود و از طریق سازمانهای جهانی مورد پیگرد قرار میگیرد...
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    13 2
    اگر مشکل fatf حل بشه آقازاده هایی که در صرافی ها هستند و برای انتقال 10 تا 15 درصد کارمزد میگیرند بیکار میشن !!!!!!!
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    20 2
    منافع گروه اندکی بر منافع کل ملت مقدم است. و هر چه این گروه اندک بخواهند همان میشود. این امر باعث شد تا دلار ۳۲۰۰ تومانی به ۶۵ هزارتومان برسد. و فجایع بزرگ اقتصادی به نفع مافیای اقتصادی وابسته به حضرات مخالف رقم خورد و مردم در تورم و گرانی دست و پا بزنند.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    3 3
    Father به دزدی داخل ربطی ثالثا اون ۸ سال نشون دادن کی کاسب تحریم
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 4
    وقتی تمام‌کشورها و گروه‌های مانند چین و روسیه و لبنان( حزب الله) و غیره که ایران با آنها روابط تنگاتنگ مالی و سیاسی دارد عضو fatf هستند چرا برخی مانند اعضای مجمع و کیهان که دم از همه چیز دانی می‌زند و خود را علامه دهر می‌داند با الحاق ایران به این کارگروه مخالف هستند؟
    • NAJI IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      1 1
      چون در اصل سپاه است که باید کنترل شود اگر گوش به حرف سازمان FATF و برنامه نرم افزاری CFT بدهیم مرودات مالی سپاه و حزب الله لو میرود درواقع امریکایی ها با نفوذی که در FATF دارند موفق خواهند شد سپاه و حزب الله را خلع سلاح کنند در ضمن چین و روسیه نظامنامه CFT سازمان FATF را برای خودشان بومی کرده اند و تن به هر خواسته FATF نداده انددر ضمن دشمنی امریکا با روسیه و چین باندازه دشمنی عمیق امریکا با ایران نیست. والسلام شد تمام
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    11 1
    چرا باید باهاش مخالفت کنن
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 2
    اینهمه سال حرف شما مدیران بوده که این طرح وان طرح اشکال داره وما مصلحت نمی بینیم نتیجش شده این وضع اشفته اقتصادی مردم وتورم وگرانی ویران کننده ایا مردم حق زندگی ندارند یعنی الان که کشورهای دنیا که همه شان این طرحها را پذیرفته اند اوضاعشون بهتره یا ما؟
  • NAJI IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    1 2
    احسنت بسیار جامع به موضوع FATF پرداخته شد
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    2 2
    در جهان تنها دو کشور کره شمالی و ایران آن رو نپذیرفته با قبول نکردن fatf حتی کشور دوست ما عراق نمی تونه بدهی خودش رو به ما بده بقیه کشورها دیگه که هیچی ما به چین نفت دادیم پولش رو نمی تونه به ما بده (چون از تحریمهای آمریکا می تر سه ) از همه بدتر کشور روسیه مثل چین دلار نمی تونه به ما بده هیچ بانکی با ما نمی تونه مراوده پولی داشته باشه مگر بجای 1000 تومان به ما 10 تومان بده
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    1 4
    به کوری چشم اصلاحاتی ها fatf رو تصویب نمی کنیم و به زعم اونا به دزدی هامون ادامه میدیم. تا چشاتون درآد
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    3 1
    همه دنیا عضو fatf هستن جز چندتا کشور
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    0 0
    در اسفند ماه با عدم تصویب پالرمو و fatf یک ماهه قیمن دلار از ۱۵ هزارتومن به ۲۷ هزارتومن رسید! حالا با کدوم رویی میگید تصویبش به خلاف خیر کشوره؟! همون روسیه و چین که عاشقشید عضوشون هست. چرا جنبه های واقعی الگو نمیگیرید اما تجهزیات بنجلی چینی و روسی مشتری میشید؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    0 0
    آری باز هم مشخص شده که مقام ریاست جمهوری واقعا در کشور ما تشریفاتی هست و مردم حق دارند رای ندهند .
  • سلام IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    0 0
    فقط کاسبان تحریم از قانون بی بهره میشوند لذا کاسبان تحریم ضرر میکنند نمیگذارند که قانون تصویب شود
  • حامد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    0 0
    خوب کاری کردند که خارج شدند الان محتکران طلا و دلار و کاسبان تحریم شاد و شنگول هستند
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    0 0
    Fatf خطرش بیشتر متوجه رانتخوران و انحصار طلبان ومفسدان وچپاولگران وغارتگران سرمایه های ملت وملی آنهم اخیرا با گستاخی وخودشیفتگی آشکاراو مستبدانه به صورت چند چندلایه صورت گرفته و می گیرد
  • مسعود دیپلمات IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    0 0
    FATF در واقع یک نهاد امنیتی جهت کنترل و مدیریت تبادلات مالی بین دول غیر همسو با غرب است. بدیهی است که در صورت تخلف خود غربی ها از مقررات وضع شده(البته در صورت برملا شدن)، هیچ اتفاقی نمی افتد، ولی در صورت تخلف دیگران و یا هر تبادل مالی ناخوشایند و غیر همسو با غربی ها، موجب عکس العمل شدید خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس