در 9 خرداد امسال اعلام شد که دراولين روز پيش فروش این خودرو، بيش از 5 هزار نفر ثبت نام کردند.
طراحی و تولید "رانا" به عنوان دومین خودروی ملی ایرانخودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیأت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجمالدین در ایران خودرو، انجام شد.
در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجمالدین به ایران خودرو، او و تیم کاریش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسیهای بیشتر است.
به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و برنامه تولید این محصول در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.
این در حالی است که نجم الدین در مرداد ۸۹، قیمت نهایی رانا را ۱۱میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: از اول هم مبنای قیمت رانا ۱۱میلیون بود و انشاالله تا پایان سال ۹۰ به بازار عرضه خواهد شد.
خرداد 91 حمیدرضا تقوینژاد، معاون ایران خودرو در امور استراتژیک و برنامهریزی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش داخلیسازی رانا، چرا هدفگذاری انجام شده برای قیمت این محصول از ۱۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است؟ میگوید: در ابتدا هدفگذاری قیمت رانا برای تولید محصول پایه ۱۱میلیون تومان بود و برای مدل فول رانا ۱۳ میلیون تومان تعیین شد اما هدفگذاری فعلی برای عرضه رانا کمتر از ۱۵ میلیون تومان است که اگر با این قیمت عرضه نشود، در تولید محصول ضرر خواهیم کرد.
با این وجود پس از اقدام اخیر در راستای تعیین قیمت های جدید برای خودروهای تولید داخل، یک عضو کمیته قیمت گذاری خودرو اعلام کرد: خودروی رانا که تاکنون با بلاتکلیفی قیمت مواجه بود، در جلسه اخیر کمیته خودرو تعیین تکلیف شده و با لحاظ کردن تمامی هزینه ها از جمله شماره گذاری، بیمه، مالیات و عوارض قانونی بیست و یک میلیون پانصد ریال در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قرار بود خودروهای تولید داخل با قیمتی عرضه شوند که قشر متوسط جامعه بتوانند آن را بخرند. با این وجود ظاهرا تمام تلاش ها برای تولید خودروی ملی به قیمت مناسب ناکام مانده است قیمت سومین خودروی ملی بیش از دو برابر شد.
رانا خودرو ایرانی محصول ایران خودرو بر روی پلتفورم ایکس ۱۲ یا همان پژ206 اسدی ساخته شدهاست، بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب میشود. بر اساس وعده شرکت سازنده میبایست تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ تولید میشد که این وعدهها عملی نشد.
پس از انتشار این گزارش، اداره اطلاع رسانی ایران خودرو توضیحاتی را ارسال کرد که به این شرح است:
مدیریت محترم سایت مشرق
با سلام . احتراما به استحضار می رساند، سایت مشرق امروز 19 مهرماه سال جاری گزارشی تحت عنوان "قیمت سومین خودرو ملی بیش از دو برابر شد" را منتشر کرده است. لذا خواهشمند است جهت تنویر افکار عمومی دستور فرمایید پاسخ ذیل درهمان سطر و ستون منتشر گردد.
همانطور که مستحضرید عمده سهم قیمت هر خودرو وابسته به قیمت قطعات و مواد اولیه آن است و در ساخت خودروهای تولید داخل قطعهسازان داخلی بیشترین سهم را در تولید قطعات خودروهای داخلی عهدهدارند. نوسانات بازار ارز و افزایش بیش از انتظار قیمت مواد اولیه که تابع این نوسانات ارزی است، موجب شده قطعهسازان به عنوان مصرفکنندگان اصلی مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان و از جمله ایران خودرو اقدام کنند. این تغییر قیمت در قطعات بیتردید بر قیمت خودرو تاثیر شگرفی خواهد داشت زیرا قیمت تمام شده در چنین فرایندی افزایش چشمگیر مییابد. در چنین شرایطی تلاش اولیه ما این بوده است تا با افزایش بهرهوری در خطوط تولید و مدیریت اقتصادی فرآینده های مونتاژ نسبت به بهبود شاخصهای تولید اقدام کرده و از رهگذر عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد؛ نتیجه محتوم چنین اقداماتی نیز، کاهش هزینهها به نحوی است که بار کلی افزایش قیمتها را به مصرف کننده منتقل نکند.
همچنین در حالی که قیمت مواد اولیه تحویلی به قطعهساز و متعاقب آن تحویل قطعات به خودروسازان افزایش یافته شکی نیست که ایرانخودرو به طور اعم و خط تولید رانا به طور اخص متاثر از قيمت جديد شود، شرحی از دلایلی که علت قیمتگذاریهای جدید است ذیلا به اطلاع میرساند:
1- قیمت خودرو رانا درآن مقطع زمانی 15 میلیون تومان اعلام شد که قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات این محصول کمتر از نیمی از قیمت فعلی بود.
2- همانطور که مستحضرید تمام آنچه که مواد اولیه برای تولید محسوب میشود با افزایش قیمت مواجه شده و در مواردی قیمت آن چند برابر شده است. جهت اطلاع به عرض میرساند طی همین ایام اخیر، قیمت فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس و روی، پلاستیک و لاستیک و ساير مواد تشكيل دهنده خودروافزایش قیمت چشمگيري داشته است؛ در نظر بگیرید که این مواد جزو مواد اولیه تولید محسوب میشود؛ به این موضوع اضافه کنید افزایش و نوسانات نرخ ارز را که گاهی تا سه برابر طی سال جاری رسیده است.
3- مجموعه شرایط پیش گفته دلالت بر این دارد که قیمت واقعی خودرو در چنین شرایطی باید بیش از دو برابر قیمت گذشته شود حال آنکه قیمت مصوب با در نظر گرفتن محدودیتهای خریداران نیز تعیین شده است.
4- از آنجایی که قیمت تمام شده قطعات از عوامل مهم و موثر بر قیمتگذاری هر خودرو به شمار میرود، بیتردید قیمت خودرو رانا نیز از همین قاعده پیروی میکند.
5- اما بايد اذعان نمود كه در شرايط تحريم ساخت و توليد خودروي مدرن رانا، افتخاري براي توليد كشور محسوب مي گردد و بديهي است با كاهش قيمت عوامل توليد از جمله مواد اوليه و افزايش توليد رانا در آينده قيمت تمام شده آن و طبعا قيمت فروش اين خودرو نيز مي تواند كاهش يابد.
6- در پایان اینکه با تصویب قیمت جدید خودرو رانا از سوی سازمان حمایت از مصرفکننده، خوشبختانه صدور دعوتنامه برای اولویتهای مهرماه این خودرو آغاز شده و در آينده نزديك تحويل اين محصول به مشتريان آغاز خواهد شد.
با سپاس
رئیس اداره اطلاع رسانی