رانا خودرو ایرانی محصول ایران خودرو بر روی پلتفورم ایکس ۱۲ یا همان پژو 206 اس‌دی ساخته شده‌است، بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب می‌شود. بر اساس وعده شرکت سازنده می‌بایست تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان در سال 1389 تولید می‌شد که این وعده‌ها عملی نشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، پیش فروش رانا از روز هشتم خرداد امسال با مبلغ ۱۰ میلیون تومان ودیعه در نمایندگی‌های مجاز گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.

در 9 خرداد امسال اعلام شد که دراولين روز پيش فروش این خودرو، بيش از 5 هزار نفر ثبت نام کردند.
طراحی و تولید "رانا" به عنوان دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیأت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجم‌الدین در ایران خودرو، انجام شد.

در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجم‌الدین به ایران خودرو، او و تیم کاریش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر است.



این بررسی‌ها حدود یک سال و ۴ ماه طول کشید و در نهایت مدیران ایران خودرو اعلام کردند که رانا با "توجیه اقتصادی" تولید خواهد شد. هرچند طبق اعلام نجم الدین قرار بود تولید انبوه رانا از شهریور۹۰ آغاز شود اما پس از مدتی، این وعده به خرداد ۹۱ موکول شد.

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و برنامه تولید این محصول در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.

این در حالی است که نجم الدین در مرداد ۸۹، قیمت نهایی رانا را ۱۱میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: از اول هم مبنای قیمت رانا ۱۱میلیون بود و انشاالله تا پایان سال ۹۰ به بازار عرضه خواهد شد.

خرداد 91 حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون ایران خودرو در امور استراتژیک و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش داخلی‌سازی رانا، چرا هدف‌گذاری انجام شده برای قیمت این محصول از ۱۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است؟ می‌گوید: در ابتدا هدفگذاری قیمت رانا برای تولید محصول پایه ۱۱میلیون تومان بود و برای مدل فول رانا ۱۳ میلیون تومان تعیین شد اما هدفگذاری فعلی برای عرضه رانا کمتر از ۱۵ میلیون تومان است که اگر با این قیمت عرضه نشود، در تولید محصول ضرر خواهیم کرد.

 با این وجود پس از اقدام اخیر در راستای تعیین قیمت های جدید برای خودروهای تولید داخل، یک عضو کمیته قیمت گذاری خودرو اعلام کرد: خودروی رانا که تاکنون با بلاتکلیفی قیمت مواجه بود، در جلسه اخیر کمیته خودرو تعیین تکلیف شده و با لحاظ کردن تمامی هزینه ها از جمله شماره گذاری، بیمه، مالیات و عوارض قانونی بیست و یک میلیون پانصد ریال در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قرار بود خودروهای تولید داخل با قیمتی عرضه شوند که قشر متوسط جامعه بتوانند آن را بخرند. با این وجود ظاهرا تمام تلاش ها برای تولید خودروی ملی به قیمت مناسب ناکام مانده است قیمت سومین خودروی ملی بیش از دو برابر شد.

 رانا خودرو ایرانی محصول ایران خودرو بر روی پلتفورم ایکس ۱۲ یا همان پژ206 اس‌دی ساخته شده‌است، بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب می‌شود. بر اساس وعده شرکت سازنده می‌بایست تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه  از این خودرو با قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ تولید می‌شد که این وعده‌ها عملی نشد.


پس از انتشار این گزارش، اداره اطلاع رسانی ایران خودرو توضیحاتی را ارسال کرد که به این شرح است:

مدیریت محترم سایت مشرق
با سلام . احتراما به استحضار می رساند، سایت مشرق امروز 19 مهرماه سال جاری گزارشی تحت عنوان "قیمت سومین خودرو ملی بیش از دو برابر شد" را منتشر کرده است. لذا خواهشمند است جهت تنویر افکار عمومی دستور فرمایید پاسخ ذیل درهمان سطر و ستون منتشر گردد.

همانطور که مستحضرید عمده سهم قیمت هر خودرو وابسته به قیمت قطعات و مواد اولیه آن است و در ساخت خودروهای تولید داخل قطعه‌سازان داخلی بیشترین سهم را در تولید قطعات خودروهای داخلی عهده‌دارند. نوسانات بازار ارز و افزایش بیش از انتظار قیمت مواد اولیه که تابع این نوسانات ارزی است، موجب شده قطعه‌سازان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان و از جمله ایران خودرو اقدام کنند. این تغییر قیمت در قطعات بی‌تردید بر قیمت خودرو تاثیر شگرفی خواهد داشت زیرا قیمت تمام شده در چنین فرایندی افزایش چشمگیر می‌یابد. در چنین شرایطی تلاش اولیه ما این بوده است تا با افزایش بهره‌وری در خطوط تولید و مدیریت اقتصادی فرآینده های مونتاژ نسبت به بهبود شاخص‌های تولید اقدام کرده و از رهگذر عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد؛ نتیجه محتوم چنین اقداماتی نیز، کاهش هزینه‌ها به نحوی است که بار کلی افزایش قیمت‌ها را به مصرف کننده منتقل نکند.
همچنین در حالی که قیمت مواد اولیه تحویلی به قطعه‌ساز و متعاقب آن تحویل قطعات به خودروسازان افزایش یافته شکی نیست که ایران‌خودرو به طور اعم و خط تولید رانا به طور اخص متاثر از قيمت جديد شود، شرحی از دلایلی که علت قیمت‌گذاری‌‌های جدید است ذیلا به اطلاع می‌رساند:

1- قیمت خودرو رانا درآن مقطع زمانی 15 میلیون تومان اعلام شد که قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات این محصول کمتر از نیمی از قیمت فعلی بود.
2- همانطور که مستحضرید تمام آنچه که مواد اولیه برای تولید محسوب می‌شود با افزایش قیمت مواجه شده و در مواردی قیمت آن چند برابر شده است. جهت اطلاع به عرض می‌رساند طی همین ایام اخیر، قیمت فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس و روی، پلاستیک و لاستیک و ساير مواد تشكيل دهنده خودروافزایش قیمت چشمگيري داشته است؛ در نظر بگیرید که این مواد جزو مواد اولیه تولید محسوب می‌شود؛ به این موضوع اضافه کنید افزایش و نوسانات نرخ ارز را که گاهی تا سه برابر طی سال جاری رسیده است.
3- مجموعه شرایط پیش گفته دلالت بر این دارد که قیمت واقعی خودرو در چنین شرایطی باید بیش از دو برابر قیمت گذشته شود حال آنکه قیمت مصوب با در نظر گرفتن محدودیت‌های خریداران نیز تعیین شده است.
4- از آنجایی که قیمت تمام شده قطعات از عوامل مهم و موثر بر قیمت‌گذاری هر خودرو به شمار می‌رود، بی‌تردید قیمت خودرو رانا نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.
5- اما بايد اذعان نمود كه در شرايط تحريم ساخت و توليد خودروي مدرن رانا، افتخاري براي توليد كشور محسوب مي گردد و بديهي است با كاهش قيمت عوامل توليد از جمله مواد اوليه و افزايش توليد رانا در آينده قيمت تمام شده آن و طبعا قيمت فروش اين خودرو نيز مي تواند كاهش يابد.
6- در پایان اینکه با تصویب قیمت جدید خودرو رانا از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده، خوشبختانه صدور دعوت‌نامه برای اولویت‌های مهرماه این خودرو آغاز شده و در آينده نزديك تحويل اين محصول به مشتريان آغاز خواهد شد.

با سپاس
رئیس اداره اطلاع رسانی



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • تاسف ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    مسخره مردم كردن
  • هوشنگ ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    هنوز مثل هندونه سر بسته ميمونه 21 ميليون قيمت گذاشتن خدا نكنه با كيفيت در بياد مگه نه 35 ميليون هم نمي دن ! اين است خودرو ملي
  • سید مهدی ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    از مدیران دلسوز ایران خودرو بویژه آقای نجم الدین خواهشمندیم در صورت امکان قیمت خودرو را به سه.چهارو... حتی بیشتر افزایش دهند تا بدینوسیله این جانبان دلالان دلسوز از این آشفته بازار عایدی ناچیز بهره مند گردیم .باتشکر وامتنان
  • امیر ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    مردم نخرن حساب کار دستشون میاد عربستان مرغ گرون شد هیشکی نخرید کپک زد مرغاشون و ارزون شد حالا تو ایران صف میکشن و چند نفر شهید میدن اصن یه وضیه ...
  • رضا ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    ای کاش سازمان حمایت از مصرف کننده رو کلا منحلش کنن تا حداقل شاهد بی تفاوتی‌اش نسبت به این اوضاع نباشیم!
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    دنا چند شده
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    حالا ما بدبختا بقیه پولش رو از کجا باید بیاریم دلمون خوش بود یه ماشین گیرمون میاد
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    حالا ما بدبختا بقیه پولش رو از کجا باید بیاریم دلمون خوش بود یه ماشین گیرمون میاد
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    پس چی شد تولید میلیون ها تن مس و فولاد و ... که هر روز اعلام می کنند؟ تحریم از قبل هم بوده، راستشو بگید چرا اینطور شده؟
  • ايران خودرو ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    جناب آقاي داوري مدير محترم سايت مشرق با سلام احتراما به استحضار می رساند، خبرگزاری وزين فارس امروز 19 مهرماه سال جاری در صفحه اقتصادی گزارشی تحت عنوان «گلایه خریداران از افزایش 44 درصدی قیمت رانا، دعوت نامه ها نرسید» را منتشر کرده است. لذا خواهشمند است جهت تنویر افکار عمومی دستور فرمایید پاسخ ذیل درهمان سطر و ستون منتشر گردد. همانطور که مستحضرید عمده سهم قیمت هر خودرو وابسته به قیمت قطعات و مواد اولیه آن است و در ساخت خودروهای تولید داخل قطعه‌سازان داخلی بیشترین سهم را در تولید قطعات خودروهای داخلی عهده‌دارند. نوسانات بازار ارز و افزایش بیش از انتظار قیمت مواد اولیه که تابع این نوسانات ارزی است، موجب شده قطعه‌سازان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان و از جمله ایران خودرو اقدام کنند. این تغییر قیمت در قطعات بی‌تردید بر قیمت خودرو تاثیر شگرفی خواهد داشت زیرا قیمت تمام شده در چنین فرایندی افزایش چشمگیر می‌یابد. در چنین شرایطی تلاش اولیه ما این بوده است تا با افزایش بهره‌وری در خطوط تولید و مدیریت اقتصادی فرآینده های مونتاژ نسبت به بهبود شاخص‌های تولید اقدام کرده و از رهگذر عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد؛ نتیجه محتوم چنین اقداماتی نیز، کاهش هزینه‌ها به نحوی است که بار کلی افزایش قیمت‌ها را به مصرف کننده منتقل نکند. همچنین در حالی که قیمت مواد اولیه تحویلی به قطعه‌ساز و متعاقب آن تحویل قطعات به خودروسازان افزایش یافته شکی نیست که ایران‌خودرو به طور اعم و خط تولید رانا به طور اخص متاثر از قيمت جديد شود، شرحی از دلایلی که علت قیمت‌گذاری‌‌های جدید است ذیلا به اطلاع می‌رساند: 1- قیمت خودرو رانا درآن مقطع زمانی 15 میلیون تومان اعلام شد که قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات این محصول کمتر از نیمی از قیمت فعلی بود. 2- همانطور که مستحضرید تمام آنچه که مواد اولیه برای تولید محسوب می‌شود با افزایش قیمت مواجه شده و در مواردی قیمت آن چند برابر شده است. جهت اطلاع به عرض می‌رساند طی همین ایام اخیر، قیمت فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس و روی، پلاستیک و لاستیک و ساير مواد تشكيل دهنده خودروافزایش قیمت چشمگيري داشته است؛ در نظر بگیرید که این مواد جزو مواد اولیه تولید محسوب می‌شود؛ به این موضوع اضافه کنید افزایش و نوسانات نرخ ارز را که گاهی تا سه برابر طی سال جاری رسیده است. 3- مجموعه شرایط پیش گفته دلالت بر این دارد که قیمت واقعی خودرو در چنین شرایطی باید بیش از دو برابر قیمت گذشته شود حال آنکه قیمت مصوب با در نظر گرفتن محدودیت‌های خریداران نیز تعیین شده است. 4- از آنجایی که قیمت تمام شده قطعات از عوامل مهم و موثر بر قیمت‌گذاری هر خودرو به شمار می‌رود، بی‌تردید قیمت خودرو رانا نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. 5- اما بايد اذعان نمود كه در شرايط تحريم ساخت و توليد خودروي مدرن رانا، افتخاري براي توليد كشور محسوب مي گردد و بديهي است با كاهش قيمت عوامل توليد از جمله مواد اوليه و افزايش توليد رانا در آينده قيمت تمام شده آن و طبعا قيمت فروش اين خودرو نيز مي تواند كاهش يابد. 6- در پایان اینکه با تصویب قیمت جدید خودرو رانا از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده، خوشبختانه صدور دعوت‌نامه برای اولویت‌های مهرماه این خودرو آغاز شده و در آينده نزديك تحويل اين محصول به مشتريان آغاز خواهد شد.
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    اخه خودروی که مصرفش 8 در 100 هست به چه درد میخوره تازه اونم تولید ایران خودرو باشه به والله علی خودرو چینی رو به تولیدات سایپا و ایران خودرو ترجیح میدم هم قیمتاشون مناسبه هم مصرف سوختشون پایینه تازه فکر مصرف کننده هم هستن
  • داوود ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    تازه پول جور کرده بودم با حقوق کارمندی یه ۲۰۶ بخرم تا قبل ازدواج بی ماشین نباشم ولی یدفه نمیدونم چی شد ..که دیگه الان پراید هم نمیتونم بخرم .البته یادم رفته بود که داشتن خودرو و ازدواج کردن حق مسلم ماست !؟!
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    ایران خودرو تیر خلاص رو به خودش زد...عملا دیگه هیچ خودرویی برای رقابت با سایپا در حوزه زیر 20 میلیون نخواهد داشت... و قطعا ورشکسته خواهد شد...البته شده ولی به لطف بستن مرزها و تعرفه 100% ی...
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    آقا من به عنوان یک نخبه هسته ای به شما می گم وقتی توان تامین مواد اولیه 50هزار خودرو و ساخت 50هزار خودرو با کیفیت رو دارید... چرا این همه خودزنی می کنید و با حجم تولید و تیراژ چند صد هزاری این همه وابستگی و ومشکل برای خود درست کرده اید!!
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    این مواد اولیه هم داستانی شده....واقعا چرا مواد اولیه ای که چند برابر شده در داخل تولید نمیشه که توجیه اقتصادی هم پیدا کرده...
  • محمد تقي گروسي ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    با سلام لطفاً اگه امكان داره يه تجديد نظري روي قيمت رانا داشته باشيد. بخدا به مردم قشر متوسط ظلم است چرا كه زماني مواد اوليه را گرفته ايد دلار كه گران نبود حالا بهانه مي آوريد گه دلار گران شده ؟
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    عزیز تا حالا هر چی که روش اسم ملی گذاشتن فقط سر مردم کلاه رفته!
  • ناشناس ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    دوستان همه به سایت حمایت از تولید مصرف کننده برن برای شکایت اگه تعداد زیاد بشه مطمئن باشین همون 15 میلیون میدن بجنبید تا دیر نشده من خودم الان شکایت تنظیم کردم از قدیم گفتن یک دست صدا نداره آهای دستهای ملت برای تایپ شکایت حرکت کنید
  • infinity ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    همه تقصیرات گردن قیمت ارزه. حالا کی این ارز و بالا و پایین میکنه؟ حتما کار اون 16 نفره؟ شاید هم مردم ارز و گرون کردن تا یکم جنس گرون بخرن جیگرشون حال بیاد؟
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    انصافا خوب جواب داده بود.اگه یکی پیدا شه بیاد نرخ ارز رو کنترل کنه هیچوقت چنین مشکلاتی پیش نمیاد.
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اونایی که ثبت نام کگردن چند سال بیش چرا بادی به قیمت الان ماشین بخرند اون موقع که قیمت ارز بالا نرفته بود
  • علی ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    احتمالا برای دنا باید 50-60 میلیون پول بدیم،نه؟؟!! مسخره کردین؟ 21،000،000!!!!!!!!!برای ماشینی که دو میلیونم براشون تموم نمیشه؟؟؟!!!
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    مسخره
  • سلام ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر تولید یک خودرو در کلاس تقلیدی تا این اندازه وابسته به بازار خارجی می باشد!! آیا می توان آن را با صفت خودرو ملی به جامعه معرفی نمود!! تعریف مسئولین خودورسازی از خودرو ملی چیست؟! هر چند ابتدا باید پرسید که آیا با انجام تغیراتی در شکل چراغ ها و سپر می توان گفت خودرو جدیدی تولید شده است؟!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    طور خدا قشر متوسط هم در نظر بگیرن تنها ماشینی میتونن بگیرن ی پراید البته اون گرون شده هیچ ماشین دیگه وجود نداره یکم از این سلطه گرانجهان خار یاد بگیرید که چقدر به فکر مردمشون هستند
  • رضا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    گلی به جمال خودروسازها که از این کوران افزایش قیمتها عقب نماندند
  • كارمند نساجي ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    خدايي جواب شون منطقي بود، خوب راست مي گن وقتي 70 درصد مواد اوليه از اون ور مي ياد براي توليد قطعات چي كار مي شه كرد !!!؟؟؟ من تو نساجي كار مي كنم قيمت الياف و پارچه 3 يرابر شده خوب اين بدبختا روكش صندلي هم مي خوان بخرن براي ماشيناشون 3 برابر بايد پول بدن... ولي همه عادت كردن قيمت محصول نهايي رو ببينن
  • سردار منوجان ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    ایران خودرو چرا الکی توجیه مکنی؟ مگه این مردم تواین مدت حقوقشون زیاد شده ؟ جز این که بیشتر در اثر این این گرونی ها اذیت شدن لطف کنید بی ربط حرف نزنید:
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام تولید می شه و حتی به خودروسازان خارجی صادر هم می شه .... ولی وقتی ایران خودرو قطعاتش رو از چین میاره و به نام ایرانی مونتاژ می کنه ، به صورت خودکار با تغییر نرخ ارز ، این قیمت ها هم تغییر می کنند ... البته اگه فردا دلار بشه 1000- ریال هم ، فروشندگان داخلی حتی قیمت یکی از محصولاتشان را کم نخواهند کرد !!!
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    نزدیک به 50 ساله دولت داره از خودرو سازان همه جوره حمایت میکنه اما بعد از این همه مدت در تولید یک خودرو تمام ملی هم نتونستن به خود کفایی برسند و هزینه عدم صلاحیت مدیران خودروسازی همواره با گران شدن محصولات بر روی دوش مردم طبقه متوسط و ضعیف بوده است. اگر طی این 50 سال از این مدیران یک حساب کشی صحیح داشتند مافیای خودرو ساز به این حد از جسارت نمی رسیدند که در اوج تحریمهای غرب و جنگ روانی حاصل از تاثیر تحریمها بر اقتصاد ایران , یک هفته تولید خود را متوقف کنند تا مدیران وزارت صنایع و شورای قیمت گذاری خوردرو را مجبور به افزایش قیمت کنند. به خدا اگه این همه حمایت و سرمایه را به صنعت دیگه ای اختصاص داده بودیم الان قدرت برتر دنیا تو اون صنعت شده بودیم.
  • یوسف ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام ... شما چقدر کنار گذاشتینم که نمی تونین پراید هم بخرین ؟ مرد مومن 206قبل از گرونیشم زیر 17 و18 تومن نبود .. چرا الکی حرف میزنی...یاعلی
  • حسن ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    خردادماه بابت پیش خرید تندر90مبلغ 12میلیون واریز کردم به امید اینکه با پرداخت 5میلیون دیگه ماشین خودمو شهریورماه تحویل بگیرم ولی حالا....واقعا"متاسفم
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    توکه راست میگی!!!!!ماهم جیگر؟
  • امین ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اون بدبختایی که به امید خودروی 11 12 میلیونی 10 میلیون پولشو جور کردن و واسه پیش فروشش دادن چیکار کنن؟ 11.500 دیگه از کجا جور کنن؟ خدای نکرده سکته میکنن خونشون میفته گردنتونا اخه ما انقد معدن داریم که کل ماشینو خودمون میتونیم بسازیم چرا نشدنیه؟ چرا هی بهانه دلارو این کوفتو زهره ماریارو میارین؟ مگه خود کفا نیستین مگه نمیگین رانا صدرصد ملیه؟ خدایا خودت درستمون کن آمین
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    مگه ارز دولتی در اختیار اینها قرار نمی گیره که میگن ارز فلان شده بهمان شده ...
  • وابسته ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اولا عربستان نه حجاز . دوم انجا همه چیز وارداتی هست یکی گرون می شه . یک گوشت دیگه وارد می کنند ؟
  • آقای اقتصادی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    می خواستی بگی رونا ؟من نظرم اینه که کسی نخره تا صادر کنند مثل چین دوچرخه سوارشیم هم بنزین نمی خواد هم باصرفه است و هم ما ورزیده می شویم ؟ در ضمن با صادرات خودرو دلار هم بدست می آوریم .
  • ایرانی ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    دیونه تو امریکا که ماشین زیاده برو سوارشو ؟
  • کارشناس ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    تو بیا من ببینمت آشنا بشیم همه چی رو برات تعریف می کنم ؟
  • ولی دم خروس را چکار کنم ؟ ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر قسم هم نمی خوردی حرفتو قبول می کردم ؟
  • کارشناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    آقا داود اگر پول کم داری بهتره بفکر ازدواجت باشی ؟ در 90 درصد کشورها حدود 70 درصد مردم ماشین شخصی ندارند. و خیابانهاشون مثل ما پارکینگ نشده ؟
  • خرید نقدی ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    ایران خودرو تا شمرونیهارو داره غمی نداره ؟
  • ناله بین ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    من فکر می کنم شما کارشناس هسته هولو باشی پس برو باغبانیتو بکن ؟
  • تجمولاتی ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    خوب نخرید تا رو دستشان بمونه تا ارزون بشه ؟
  • بی مو ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    آی قربونه عزیز گفتنت برم تو کجائی بیا ایران تا کلاههایمان را برداریم ؟
  • دروازه دولاب ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    قور بونه تو که از اونور دنیا بفکر جیگر ما ای ؟
  • از اونور میگه لنگش کن ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    از پشت پرده بیا آشنا شیم تا بگم آن یکی تو برو کنترول کن ؟
  • کم ذهن ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    چند سال نیست 6 ماهه ؟
  • تجملات ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    خوب نخر تا ارزون شه ؟
  • داود فنی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    هرکی میگوید گرونه خوب نخره تا ارزون بشه ؟
  • حميد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    چطور شد براي مردم ايران ما اين شش ماه شد چندين سال آينده! و هيچ كس هم يه ريزه صدا نكرد
  • حجت ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    علت گران شدن خودرو ها در ایران: 1. اضافه شدن یک رزوه به پیچ اگزوز 2. اضافه شدن 1 ثانیه به زمان آتیش گرفتن ماشین 3. اضافه شدن 0.5 میکرون باد به لاستیک ماشین 4. اضافه شدن عکس مرغ به عکس پوستر تبلغاتی ماشین 5. ***
  • حجت ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    دوست گرامی شما ادعا نمی کنی که ما خود کفا شدیم. اما اینا ادعا می کنند ما خود کفا شدیم. مگه الیاف و پارچه مگه تو ایران تولید نمی شه که بخواد از خارج وارد بشه؟
  • حجت ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    جناب تجملات، ما کارشناس خوبی هستیم؛ البته برای دیگران اونم تو خونه
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    آخی...چه بد...اینجوری که ایران خودرو ضرر میکنه..والا ما راضی نیستیم اینجوری به زحمت بیفتین بخاطر مشتری...قیمت رو ببرید رو 30 تومن که ماهم با وجدان راحت سوار شیم. خجالت هم خوب چیزیه...خودروی مدرن رانا...یا نمیدونی خودروی مدرن چیه...یا نمیدونی رانا چیه..!
  • parvaz ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر مشكل ارزه من يادم يه بابايي تو تريبون ازاد گفت ذخيره ارزي ما سيصد سال اينده رو جواب ميده ياخالي بسته يا......
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    بابا بنده خداها سود صد درصدی دیگه واسشون کمه باید دویست سیصد درصد بخورن یا نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس