کد خبر 1617625
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
«فون در لاین» مجددا رئیس کمیسیون اروپا می‌شود

رسانه‌ها از توافق رهبران اروپایی روی پست‌های مهم و کلیدی این اتحادیه و نامزدی مجدد «فون در لاین» به عنوان رئیس کمیسیون اروپایی خبر دادند.

به گزارش مشرق، اندکی قبل از نشست مهم اتحادیه اروپا، سران کشورهای خانواده‌های اصلی احزاب اروپایی با نامزدی "اورسولا فون در لاین" برای دومین دوره به عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا موافقت کردند. برخی از رسانه ها به اتفاق آرا این موضوع را گزارش دادند.

این توافق همچنین ظاهراً تصریح می کند که کاجا کالاس، نخست وزیر لیبرال استونی، پست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به دست خواهد آورد. بر این اساس همچنین "آنتونیو کاستا"، نخست وزیر اسبق پرتغال قرار است برای یک دوره اولیه دو سال و نیم به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب می شود.

طبق روال معمول، اگر کاستا این کار را به خوبی انجام دهد، باید بتواند یک دوره دوم ریاست در این منصب را به دست آورد. ریاست کمیسیون و سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای یک دوره قانونی اتحادیه اروپا، یعنی برای حدود پنج سال اعطا می شود. خانواده حزب EVP فون در لاین بعدازظهر امروز ( سه شنبه) گفتند که مسائل محتوایی نیز در مذاکرات نقش داشته است. همچنین بر تقویت بیشتر مبارزه با مهاجرت غیرقانونی توافق شد.

اساس این توافق که هنوز باید در نشست سران اتحادیه اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه رسمی شود، نتیجه انتخابات اروپا است که کمی بیش از دو هفته پیش برگزار شد. در این انتخابات ائتلاف راست میانه EVP، با اورسولا فون در لاین، به عنوان نامزد برتر، بهترین نتیجه را به دست آورد. خانواده حزب اروپایی سوسیال دموکرات (S&D) در جایگاه دوم و خانواده حزب لیبرال (نوسازی اروپا) در رتبه سوم قرار گرفتند.

دونالد توسک از لهستان، کیریاکوس میتسوتاکیس از یونان، اولاف شولتز از آلمان، پدرو سانچز از اسپانیا، امانوئل ماکرون از فرانسه و مارک روته از هلند این توافق را به نمایندگی از احزابشان امضا کرده‌اند.

توسک و میتسوتاکیس نماینده حزب راست میانه «مردم اروپا» (EPP)، شولتر و سانچز از حزب سوسیال دموکرات» (S&D) و ماکرون و روته از حزب لیبرال «نوسازی اروپا» در مذاکرات شرکت داشتند.

انتخاب مناصب کلیدی اتحادیه اروپا، در کنار دستور کار استراتژیک این اتحادیه برای پنج سال آینده، باید توسط هر ۲۷ کشور عضو در یک نشست مهم در اواخر این هفته تصویب شود.

جورجیا ملونی از ایتالیا، پیتر فیالا از جمهوری چک و ویکتور اوربان از مجارستان که همگی خارج از ائتلاف میانه‌رو هستند، پیش از این از نحوه مذاکره سه حزب اصلی برای پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده بودند.

ویکتور اوربان روز سه‌شنبه با ابراز نارضایتی از وضعیت انتخاب نامزدها گفت: معامله‌ای که حزب مردم اروپا با چپ‌ها و لیبرال‌ها انجام داد، با هر ارزشی که اتحادیه اروپا بر آن استوار است در تضاد قرار دارد.

در صورت اعلام رسمی نامزدها برای مناصب جدید، فون‌درلاین و کالاس همچنان باید در یک جلسه استماع در پارلمان اروپا شرکت کنند. در حالی که کاستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال، به طور خودکار توسط همتایان سابق خود انتخاب خواهد شد.

ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا با اختلاف بسیار مهم ترین سمتی است که پس از انتخابات اروپا پر می شود. حدود ۳۲۰۰۰ کارمند به مدیر فعلی این نهاد گزارش می دهند، که از جمله، پیشنهادهایی برای قوانین جدید اتحادیه اروپا ارائه می دهد و بر انطباق با معاهدات اروپایی نظارت می کند. علاوه بر این، رئیس کمیسیون اروپایی تقریباً در تمام اجلاس های بزرگ بین المللی مانند G۷ یا G۲۰ به عنوان نماینده اتحادیه اروپا پشت میز می نشیند.

فون در لاین بلافاصله پس از انتخابات اروپا اعلام کرده بود که می خواهد به همکاری غیررسمی قبلی با سوسیال دموکرات ها و لیبرال ها ادامه دهد. این ائتلاف سه حزبی حدود ۴۰۰ رای از ۷۲۰ رای پارلمان را خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس