کد خبر 1617677
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟/ مهلت یک ماهه به طلافروشان

رییس اتحادیه طلای تهران ضمن تشریح دلایل ممنوعیت فروش طلای دست دوم، گفت: دارندگان جواز رسمی فروش طلای دست دوم، یک ماه مهلت دارند که رسته شغلی خود را به «خرده فروشی طلا» تغییر دهند.

به گزارش مشرق، چهارم تیر ماه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اعلام کرد که «با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.»

او همچنین از برخورد با طلافروشان متخلف نیز خبر داده و گفته بود که «اتحادیه‌های سراسر کشور می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک ماهه، نسبت به اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی برای پلمب و یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند.»

علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم

در این رابطه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران اظهار کرد: از سال‌های قبل پیگیر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از طریق وزارت صمت و اتاق اصناف بودیم زیرا فروش این نوع طلا موجب ورود آسیب و خسارت به چرخه تولید و توزیع طلا شده بود. از این رو اتحادیه با پیگیری‌های مداوم به دنبال ساماندهی موضوع فروش طلای دست دوم بود زیرا تداوم فروش این نوع طلا آسیب‌های جدی به تولید طلا در کشور وارد می‌کرد.

وی افزود: نامه نگاری‌های زیادی در اتاق اصناف شده بود منتهی کمیسیون تخصصی طلای اتاق قبل از ابلاغ رسمی، این خبر را ابلاغ کرد.

بذرافشان تصریح کرد: در حال حاضر اعلام اولیه مبنی بر حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف شده است و مقرر شده طی روزهای آینده این کد به صورت رسمی حذف شود.

فرصت یک ماهه به فروشندگان طلای دست دوم برای تغییر رسته شغلی

وی ادامه داد: کسانی که جواز رسمی فروش طلای دست دوم را گرفته بودند یک ماه مهلت دارند که رسته شغلی خود را در سیستم به «خرده فروشی طلا» تغییر دهند. این موضوع طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. در صورتی که این تغییر رسته شغلی انجام نشود از طریق بازرسی‌های اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نسبت به برخورد با واحدهای متخلف اقدام خواهد شد. همچنین سایر فروشندگانی که بدون جواز نسبت به فروش طلای دست دوم اقدام می‌کردند باید این طلاها را جمع کنند.

بذرافشان با بیان اینکه ممنوعیت فروش طلای دست دوم برای توسعه تولید طلا در کشور است، گفت: فروش طلای دست دوم از پایه اشتباه بود زیرا زمینه سودجویی را فراهم کرده بود و فروش طلای نو کاهش یافته بود. از سویی دیگر طی سالهای گذشته عده‌ای با فروش طلای دست دومِ بدون کد استاندارد و تخلفات عیار، بازار را برهم زده بودند.

رئیس اتحادیه طلای تهران افزود: مردم در زمان خرید طلا دقت داشته باشند و از خرید طلای دست دوم خودداری کنند. مصنوعات طلا در انواع مختلف هستند و حتی در برخی از انواع آن با اجرت‌های مختلفی از ۵ تا ۲۵ هم تولید می‌شود که با قیمت طلای دست دوم برابری می‌کند و مردمی که با خرید طلای دست دوم به دنبال پس‌انداز بودند می‌توانند از این به بعد طلای با اجرت پایین و یا طلای آب شده را بخرند.

وی اضافه کرد: تولید مصنوعات طلا به قدری ارتقا یافته که در بخش صادرات هم حرف‌های زیادی برای زدن داریم اما متأسفانه موانع و قوانین باعث شده چندان نتوانیم نسبت به صادرات اقدام کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    54 2
    باز هم به ضرر مردم !!!
    • مافیای طلا US ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      36 2
      خراب بشه این اتاق اصناف و اتاق بازرگانی و بورس و بانک مرکزی که بیچاره کردند مردم را !
    • کارشناس رسانه IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      1 3
      باید قبل از اعلام ممنوعیت برای مردم فرهنگ سازی کرد و بعد اعلام ممنوعیت کرد . تا امثال این فرد اینگونه سیاه نمایی نکند. باید چند برنامه تلویزیونی و فضای مجازی تولید کرد تا مردم متوجه شوند کدام کار درست تر است . در واقع این طرح و هر طرح دیگری که با مردم و افکار عمومی مواجه می شود نیاز به یک پیوست فرهنگی و تبلیغی دارد
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    60 2
    این چیزی بجز زورگویی بی منطق به اسم صنف نیست !!!
    • هزار دستان ! IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      35 1
      آخه این چه قانونهای مسخره ای که از این اتاقهای دربسته بیرون میاد! اصلا چه مافیایی پشت این کارهاست ؟ یکی نیست بررسی و برخورد کنه ؟؟
  • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    24 0
    شوخی جالبی با طلافروشان هست که اگر طلا را از ایشان بدزدی و به خودشان بفروشی باز هم ضرر می کنی ( حتی تا سه مرتبه تکرار هم همین نتیجه را دارد ) و البته از قدیم گفته اند که نصف هر شوخی ، جدی است . حال وقتی این جماعت نگران ضرر به مردم می شوند !!! ؟؟؟ اوج طنز ماجرا آشکار می شود . آره ما هم باور کردیم برای حمایت از مردم است که جلوی فروش طلای دست دوم را گرفتید ، تا مجبور به خرید طلای نو شوند تا شما بتوانید با نرخ سود و دستمزدی که هیچ قاعده و قانونی ندارد ، مردم را مورد عنایت ویژه قرار دهید . از مسخره ترین روال های جاری در این مملکت این است که قیمت طلا و سکه را با قیمت جهانی و دلار تلگرامی محاسبه می کنند و باز هم مدعی چند میلیون « حباب » هستند و نهایتا بر سرمان منت می گذارند که بازار به ثبات رسیده است و پس از رفع خستگی ، مجددا پرواز می کند تا ثبات بعدی . اخیرا هم که یاد گرفته اند به هر دلیلی اعتصاب کنند و مسولین هم که سریعا با حداکثر سرعت عقب نشینی می کنند . با این وضعیت باید هم شاهد این افاضات و بیانات حکیمانه در حمایت از مردم باشیم !!؟؟%
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    27 0
    باز به ضرر مردم و نفع طلا فروش ها . بعضی از مردم حاض هستند طلای دست دوم بگیرن که هم به صرفه است و هم پول کارمزد مجدد نمی دهند. چرا حق انتخاب را از مردم می گیرید؟ نگران هستن طلا فروش ها ضرر نکن؟ قانون مالیات هم که به نفع طلا فروش ها شد. مافیا طلا هم پیدا شد ؟؟؟
  • ثقلین IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    23 0
    سلام علیکم این رئیس محترم اتحادیه این قدر خیرخواه مردم هستند لطفا شرایط اخذ پول از خریداران : سود+دستمزد+ارزش افزوده ؛ تدبیری اخذ نمایند تا مردم متضرر نه بلکه دچار خسران نشوند و موقع فروش مشتری هم به نوع دیگر طلا را از وی خرید نکنند که هم موقع خرید و هم موقع فروش دچار ضرر و خسران گردد و مضافا این که اگر واقعا خیرخواه مردمند در پرداخت مالیاتهای خودشان صادق و شفاف باشندچنان که کارمندان مالیات می پردازند، طلافروشان محترم نیز بپردازند و همچنین موقع اخذ پول از مشتری به وسیله دستگاه پوز اقدام نمایند نه اینکه شماره حسابی یا کارت بانکی بدهند تا از طریق بانک یا خودپرداز واریز (قابل تامل)شود. خدایا ! روزی های ما را از طریق معاملات حلال و گوارا عنایت فرما نه درآمدهای مشکوک و.... الهی آمین.
  • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    24 0
    میخوام صد سال از این قشر حمایت نشه میشه یگرم طلا بخری یه میلیون اجرت بدی چه خبره اینقدر بدبختیم ممکنه هر آن مجبور به فروش بشیم همش بشه ضرر موقع خرید یه میلیون اجرت موقع فروش هم ۲ درصد کم میکنن همش سود بداشون
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      6 1
      موافقم
  • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    14 0
    با سلام ممنوعیت فروش طلای دست دوم فقط برای بالا بردن هر چه بیشتر فروش و سود طلا فروشان است و بقیه حرفها و دلایل توجیه و بهانه است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تحت فشار طلا فروشان به فکر سود بیشتر برای زرگران و طلافروشان است تا جایگاه صنفی خودش را حفظ کند و ذره ای به منافع مردم اهمیت نمیدهد. دریافت دستمزد پانزده تا چهل درصدی و بیشتر که بسیار بالاتر از دستمزد واقعی پرداخت شده به طلاساز است و مستقیما از جیب مردم خارج میشود پول کمی نیست . اکنون که بدلیل تورم وگرانی مردم به خرید طلای دست دوم روی آورده اند رییس اتحادیه طلای تهران از سر دلسوزی برای مردم این ممنوعیت را اعمال میکنند. امیدواریم هر چه زودتر این مصوبه لغو شود چون مردم دیگر توانی برای دوشیده شدن بیشتر از این ندارند.
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    16 0
    مافیای طلا‌فروش‌ها هرکاری دلشون ميخواد می‌کنند. : فرار مالیاتی می‌کنند که‌ هیچ، جلوی فروش طلای دست دوم رو هم می‌گیرند. هيچکس هم جلودار این قشر همیشه طلبکار نیست
  • مهدی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    12 0
    جالبه نویسنده این خبر هم هر چقدر سعی کرده یکی از مضرات طلای دست دوم رو بگه نتونسته
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    12 0
    اجازه بدین خود مردم انتخاب کنن که طلای دست دوم بگیرن یا نو . این طلا فروش ها چقدر طمع دارن اخه ؟
    • تورم و گرانی US ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      7 0
      احسنت و درود برشما ! ولی با همه گرانی و تورم اصلا دیگه نمیشه طلاخرید باید نقره و بدلیجات بخریم !
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    7 0
    یعنی چه؟! به جای ساماندهی، کلا حذفش میکنن. به نگرانی از سود طلاساز دارن اما به مردمی که حاضرن همون دست دو رو بخرن فکر نمیکنن؟ هم زشت حرف زد و هم زشت عمل کرد.
  • RU ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    17 0
    هیچ کشوری مثل ایران نیست که دولت در همه کار مردم دخالت کند آن هم به ضرر مردم و برای نفع یه عده اندک. ای خدا کمرتون بزنه. یعنی یکی طلا بسازه، هر وقت خرید و فروش بشه، باید یک پول زوری به اسم اجرت روش بگیرند. کاش میدونستیم اینها به کدوم نوع نامزد وصل هستن بهش رای ندیم
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    6 0
    با این کار چه تضمینی وجود داره که قیمیت طلای نو بالا نره چون دیگه رقیبی وجود نداره
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    23 0
    ینی زنجیر کارتیر دست دو رو آب میکنین و دوباره کارتیر تولید میکنید؟!!! یا اینکه همونو به عنوان نو و اجرت چند برابر به مردم میفروشی؟!! مغزتون رو چی گاز گرفته؟ مردم رو چی فرض کردید؟
  • رضا IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    2 0
    "از سال‌های قبل پیگیر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از طریق وزارت صمت و اتاق اصناف بودیم زیرا فروش این نوع طلا موجب ورود آسیب و خسارت به چرخه تولید و توزیع طلا شده بود. " راست میگن اینها. با این منطق به زودی فروش خودروی دست دوم ، لوازم منزل دست دوم و ..... ممنوع خواهد شد! این پروفسورهارا از کجا میارید مسئولشون میکنید؟
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    2 0
    این کشور بر مبنای ایجاد انحصارات بنا شده و این اتفاق طبیعیه.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    3 0
    سکه های معروف به پارسیان و پاسارگاد اکثرأ عیار پائینن چون برای هدیه دست به دست میشه و کسی آن را از وکیوم در نمیاره مشخص نیست ،حرام خوری خوشمزه ست؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    3 0
    یک سرویس طلا در حد نو فروختم کلی ازش کم کرد بابت اجرت ساخت و ... بعدأ در ویترین بعنوان نو می فروخت
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 2
    طلای دست دوم انگشتر دست دوم لباس و کفش دست دوم از لحاظ انرژیک باعث انتقال روحیات صاحب قبلی به فعلی می گردد.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    خدا لعنتتون کنه شما از کی به فکر مردم شدید هر قانونی که میزارید به ضرر مردمه این رسمش نیست مردم دیگه عملاً حق انتخاب ندارن خدا لعنت کنه باعث و بانی این کارو شب میشینید پشت پیکنیک صبح هم روی مردم پیاده میکنید
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    3 0
    صنف طلا خودشون راهزن هستن این همه حمایت از راهزنان در کجای دنیا دیده اید؟
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    3 0
    طلا فروش، صنف طماعی که به کمتر از سود حداکثری راضی نیست و این هم بازی جدید برای دریافت همان چند درصد سود بیشتر کارمزد ساخت است و دم از مردم زدن حرافی بیش نیست
  • من IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    1 1
    سالها قبل از یک طلا فروشی معتبر در مشهد ۳۹ گرم طلا خریدم ولی پارسال که فروختم فهمیدم ۳۶ گرم است و سه گرم فنر دارد. چون طلا را باز کرده بودند دیگر نمیشد کاری کرد.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    مردم باید خرید طلا رو تحریم کنند . بهشون فشار اومده که مردم یه راهی برای حفظ سرمایه هاشون پیدا کردن بدون اینکه بهشون چیزی برسه .
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    2 0
    همش منافع صنفی طلا فروشان ، هیچ نفعی هم ندارد به حال مردم ، این اصناف نباشند راحت تر هستیم ،خودمون بهتر مشکل مون حل می کنیم
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    او به فکر مردمی؟!!!
  • حمید IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    1 0
    تا حالا میگفتن مردم نباید طلای آب شده بخرند حالا میگن طلای دست دوم نخرید، آب شده بخرید. فردا چه بازیی درمیارید صنف محترم و وزین طلافروش!؟
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    2 1
    این ترفند از طرف دولته برای افزایش تمایل مردم به خرید سکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس