کد خبر 1617810
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۴

به گزارش مشرق،کانال حرف حساب در ایتا مطلبی با عنوان جنگ گفتمان‌ها را که برگرفته از صفحات ۱۱ و ۱۲ کتاب «علی و شهر بی‌آرمان» استاد رحیم‌پور ازغدی است منتشر کرد:

جنگ واقعا بین دو گفتمان است؛ گفتمان علوی و گفتمان سرمایه‌داری لیبرال.

علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند: به خدا سوگند در تمام دوران حکومت و مبارزات، من حتی یک دروغ به مردم نگفتم و هیچ‌چیزی که به مردم مربوط بود، از آنان پنهان نکردم. این گفتمان علوی است و در برابرش گفتمانی است که آن را فلسفه‌ سیاسی مدرن می‌نامند و پدرش ماکیاولی است.

جنگ گفتمان‌ها!

ماکیاولی در کتاب شهریار، در دستورالعمل حکومتی خود خطاب به حاکمان مدرن ( و این عهدنامه را باید دربرابر عهدنامه مالک اشتر گذاشت) می‌گوید: این اخلاقی که تاکنون انبیا از آن حرف زدند، اخلاق پیرزن‌هاست؛ اخلاق خصوصی است و به درد حکومت نمی‌خورد! سپس به شاهان، آموزش مناسک ورود به مدرنیته می‌دهد که تفکیک دین از حکومت و تفکیک اخلاق از سیاست، اذن دخول در آن است.

می‌گوید: دربرابر ده فرمان موسی و عیسی علیهم‌السلام که «دروغ نگویید»، «سرقت نکنید» و ... من ده فرمان جدیدی آورده‌ام. ازجمله این ده فرمان، این‌هاست که می‌گوید: «دشمنانت را بکش و اگر می‌توانی دوستانت را نیز». همچنین می‌گوید: «به حاکمان سفارش می‌کنم که دروغ بگویید و وانمود کنید که راست می‌گویید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 4
    آقا اجازه ! اگه یه نفر از ابتدای مبارزات انتخاباتی بگه من تا آخر می مونم من در انصراف بدسابقه ام . چجور باید بگم که انصراف نمی دم و.... در آخر هم انصراف بده و بگه من اصلا برای دفاع از دولت متبوعم اومدم وسط میدون . این دروغ حساب میشه یا نه ؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      0 0
      گوگولی مبارزه تو رینگ بوکسه اینجا رقابت هست ولی تو نفهم و ادامه بده میتونی👍
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    4 3
    «به حاکمان سفارش می‌کنم که دروغ بگویید و وانمود کنید که راست می‌گویید». این جمله خیلی با جدیت توسط مسولان ما اجرایی و پیاده سازی می شود. هرچند در روزگار اینترنت و ارتباطات رسوا می شوند اما همچنان ادامه میدهند.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      0 3
      اتفاقا در همان عصر اینترنت حمار اصلی میکنندت مثل پینوکیو در شهر بازی ولی تو نمی‌فهمی ولی فکر می‌کنی میفهمی! و باز تکرار میکنی و بعد طلبکار میشوی مثل چیز به روی مبارک نمی آوردی که خودت با قر کمر آواز خر برفت و خر برفت را خواندی جیگر
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    5 2
    "به حاکمان سفارش می‌کنم که دروغ بگویید و وانمود کنید که راست می‌گویید" عین اونی که میگه تا آخر هستم ولی انصراف میده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس