به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

«سینان سیدی» عضو ارشد و غیرمقیم «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی در نشریه «نشنال اینترست» با بیان این که ترکیه در هر درگیری احتمالی بین رژیم صهیونیستی و لبنان نقشی خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی ایفا خواهد کرد نوشته است «هدف ترکیه در بحران جاری لبنان، تحقیر اسرائیل است».

به عقیده سینان، در صورت وقوع درگیری نظامی مستقیم بین رژیم صهیونیستی و لبنان، آنکارا احتمالاً از این فرصت به عنوان فرصتی برای تضعیف رژیم اسرائیل استفاده خواهد کرد. از نظر او این امر کاملاً تعجب‌برانگیز نیست، زیرا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از زمان حملات ۷ اکتبر هیچ‌گاه از تلاش برای اتخاذ مواضع قاطعانه ضد اسرائیلی منصرف نشده است.

طبق اظهارات نویسنده نشنال اینترست، سیاست ترکیه در برابر تشدید درگیری‌ها تازه در حال شکل گیری است. به عنوان مثال، کمی بعد از تهدیدات سید حسن نصرالله علیه قبرس، «هاکان فیدان»وزیر خارجه ترکیه نیز در ۲۵ ژوئن به قبرس هشدار داد که حمایت از اسرائیل را متوقف کند و نیکوزیا را به ایفای نقش به عنوان «مرکز عملیات اسرائیل» در منطقه متهم کرد. همچنین ترکیه معتقد است برخی کشورها از قبرس جنوبی برای عملیات نظامی در مناطق مختلف، از جمله غزه، استفاده می‌کنند.

طبق دیدگاه نویسنده یک ایده که ترکیه ممکن است طی روزهای آینده از آن بهره‌برداری کند کمک سربازان این کشور به نیروهای یونیفیل و استقرار آنها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی به عنوان یک حائل است. سینان با استناد به برخی از تحلیلگران می‎نویسد ترکیه ممکن است دنبال گرفتن امتیازاتی از ایران در سوریه و بازگشت پناهجویان سوری از ترکیه باشد. چنین توافقی می‌تواند به بهبود روابط با ایران منجر شود؛ قدردانی حزب‌الله را در پی داشته باشد و ترکیه را در جایگاه یک میانجی مهم منطقه‌ای قرار دهد.

نویسنده در پایان با بیان این که واشنگتن در قبال گسترش درگیری در منطقه محتاط است و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به مقامات اسرائیلی اطلاع داده که ایالات متحده تمایلی به حمایت نظامی از اسرائیل در جنگ با لبنان ندارد یادآوری می کند که هدف آنکارا جلوگیری از جنگ یا دستیابی به آتش‌بس در غزه نیست بلکه علاقه‌مند به تسهیل شکست و تحقیر اسرائیل در صحنه جهانی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس