کد خبر 1619740
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
دولت بولیوی سفیر آرژانتین را احضار کرد

دولت بولیوی بعد از آنکه رئیس جمهور آرژانتین کودتای اخیر علیه این دولت را «جعلی» دانست سفیر این کشور را احضار کرد.

به گزارش مشرق، دولت بولیوی اعلام کرد سفیر آرژانتین در این کشور را در اعتراض به اظهارات اخیر «خاویر میلی» ، رئیس جمهور آرژانتین که کودتای هفته پیش علیه دولت «لوئیس آرسه» ، رئیس جمهور بولیوی را «جعلی» خواند احضار کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» ، «ماریا نلا پرادا» ، وزیر امور خارجه موقت بولیوی در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد دولت بولیوی صحبت‌های خاویر میلی را «شدیدا رد می‌کند.»

روز چهارشنبه هفته گذشته «خوآن خوزه زونیگا» ، ژنرال بولیویایی به همراه واحدهایی از نظامیان و خودروهای زرهی در محل میدان اصلی شهر «لا پاز» ، پایتخت بولیوی، جایی که مقر کاخ ریاست جمهوری و کنگره این کشور قرار دارد، تجمع کردند. در پی این تجمع یکی از خودروهای زرهی با کوبیدن به دروازه کاخ ریاست جمهوری بولیوی راه را برای ورود سربازان تجمع کرده به داخل این کاخ باز کرد.

زونیگا که در پی این تلاش برای کودتا بازداشت شده است، بعدا اعلام کرد این حرکت را به دستور «لوئیس آرسه» ، رئیس جمهور بولیوی انجام داده است اما آرسه دست داشتنش در این رخداد یا داشتن اطلاع قبلی خود از عملیات کودتای زونیگا را تکذیب کرد.

دفتر خاویر میلی روز یکشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به تحولات بولیوی اعلام کرد بیانیه‌های دولت لا پاز درباره موضوع این کودتا «معتبر نیستند» . او کودتای ۲۶ ژوئن علیه دولت بولیوی را «جعلی» خواند. خاویر میلی که یک سیاستمدار راست افراطی است گفت: «بولیوی به دلیل دولت سوسیالیستش در خطر است.»

وزیر خارجه موقت بولیوی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه خود بیان داشت: «ارزیابی‌های مخدوش و جاهلانه دولت آرژانتین باعث یک شکل افراطی و غیرقابل قبول از انکار شده‌اند.»

روز دوشنبه همچنین «اِوو مورالس» ، رئیس جمهور اسبق بولیوی که زمانی متحد آرسه بود اما بعدا به جرگه مخالفان او پیوست صحبت‌های خاویر میلی را محکوم کرده و گفت: «صرف نظر از هر اختلافی که ما با دولت فعلی بولیوی داشته باشیم، از این حقیقت که خاویر میلی دشمن مردم است غافل نیستیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس