1

سرنوشت چریک پیر در میان چپ‌ها بسیار درس‌آموزاست، این روزها در میان چپ‌ها این جمله بسیار شنیده می‌شود که باید کینه‌ها را کنار گذاشته تا یک پیروزی کوتاه‌مدت را کسب کرد!

سرویس سیاست مشرق- بهزاد نبوی ازجمله چپ‌هایی است که بارها در کوچه نامردها از خودی‌ها چاقوهای زهرآگین خورده است چه درزمانی که او را در وزارت صنایع پس زدند و چه در مجلس ششم که سپر بلا کرده بودند و چه آن هنگام که به دلیل خمودگی و کهولت سن درهای خداحافظی از جبهه اصلاحات را به رویش باز کردند، اما عجیب آنکه این چریک سخت‌جان هر بار از پله پایین افتاده و دوباره آن را بالا رفته است.

اما ماجرای بازگشت دوباره او به محله نامردها در خیابان چپ عجیب‌تر از قبل است، بعد از اخراجش از جبهه اصلاحات گفته بود که این‌ها چپ نیستند، چریک پیر احتمالاً هنوز یادش مانده که گفته بود تفکر چپ‌روانه را قبول ندارم؛ و خیلی از کارهایی که انجام می‌شود چپ‌روی است؛ چون وقتی کاری بکنیم که عاقبت آن را ندانیم چه می‌شود، همین‌طور دیمی حرکت کنیم، اسمش می‌شود چپ‌روی...خدا بیامرزد مرحوم شعاعیان را که باهم مبارزه مسلحانه می‌کردیم، در نقد چپ‌روی در آن زمان می‌گفت این‌ها چپ نیستند، لوچ‌اند یعنی چشم‌هایشان تابه‌تا می‌بیند و نمی‌شود اسم این‌ها را چپ گذاشت!

حالا مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده که چریک پیر دفترچه تلفن خودش را برداشته و برای جمع‌کردن رأی برای همین جریان رادیکال چپ‌رو به این‌وآن زنگ می‌زند، احتمالاً نبوی گمان می‌کند که هنوز مفری برای بازگشت به کوچه نامردها را داشته و بازهم می‌خواهند شانسش را میان این جماعت چندرنگ امتحان کند، همان گروهی که مدتی قبل آن‌ها را متوهم خوانده بود.

انتحار در کوچه نامردها چقدر می‌ارزد؟

توهم در میان چپ‌ها یک بیماری مسری بوده و بهزاد نبوی نیز مثل همیشه دوباره ویروسی‌شده است، بازگشت او به تنظیمات کارخانه حکایت از آن دارد که چپ کلاسیک مرده و چریک پیر سنگ‌قبر آن را نیز در ستاد پزشکیان رویش گذاشته است، نبوی احتمالاً فراموش نکرده است که مدتی قبل او را بدون دستاورد خوانده و فرش ریاست را از زیر پای او کشیده بودند.

بازگشت بهزاد نبوی به چپ‌ها و باز کردن دفترچه تلفن که حکایت از راهبرد اجتماعی کردن انتخابات و بسط پیرامونی آن دارد نشان می‌دهد که بهزاد نبوی در عین پیری همچنان خام است، این شدت از ناپختگی سیاسی در حدی است که احتمالاً او فراموش کرده که مدتی قبل با حضور آذر منصوری در رأی جبهه اصلاحات مخالفت کرده و در پاسخ از محسن امین زاده شنیده بود که تاریخ‌مصرفش تمام‌شده و سازش‌کار است!

این اتهام به سازش‌کاری چنان بهزاد نبوی را برآشفت که همان شب عطای ریاست بر کرسی جبهه اصلاحات را به لقایش بخشیده و از تشکیلات بیرون زد و جالب آنکه هیچ‌کس مانع این خروج نشد؛ آن روزها بهزاد نبوی متهم به محافظه‌کاری، پیری و زوال عقل بود.

یکی از اعضای گروهک نهضت آزادی درباره بهزاد نبوی با لحنی نسبتاً محترمانه گفته بود:

جبهه اصلاحات در دوران ریاست آقای بهزاد نبوی نیز تفاوت معناداری در کارایی این نهاد در عرصه عمومی نشـان نداد. آقای نبوی از تاریخ و نقد تجربه سیاسی خویش آموخته بود که فرآیندهای انقلابی و «تندروی» و «شتاب‌زدگی» هیچ جامعه‌ای را به سرمنزل توسعه و دموکراسی نرسانده است و ازاین‌رو می‌خواست کاری کند که جبهه اصلاحات از روندهای التهاب آفرین و تشنج‌زا دور بمانـد و در فرآیندی تدریجی، مسالمت‌آمیز و در چارچوب ظرفیت‌های قانونی، نقش‌آفرین شود.

حالا مشخص نیست که در کوچه نامردها چه در باغ سبزی به چریک پیر نشان داده‌اند که او دست به انتحار بزرگ در ستادهای رادیکال‌ها زده و با باز کردن دفترچه قدیمی در تلاش است تا بازی انتخابات را اجتماعی کرده و پتانسیل آن را برای جنگ خیابانی افزایش دهد.

اصلاح‌طلبان که طی سال‌های گذشته همواره یکی از دلایل مشروط کردن مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری را عدم اختیار رئیس‌جمهور طرح و بیان می‌کردند، این روزها برای جلب و جذب رأی به نفع کاندیدا تأکیددارند که اتفاقاً رئیس‌جمهور دارای اختیارات می‌باشد. جالب آنکه بهزاد نبوی از اعضای اخراجی جبهه اصلاحات در راستای تلاش برای به میدان آوردن بدنه رأی جریان اصلاحات به میدان انتخابات ریاست جمهوری یکی از لایه‌هایی را که در انتخابات دور اول انتخابات شرکت نکرده‌اند را ناامیدها عنوان کرد و با اشاره به اینکه این طیف فرقی میان دولت‌ها قائل در پیگیری مطالبات خود نیستند.

نبوی در اظهارت قابل‌توجهی گفته است:

باید به ناامیدها گفت: آقا، خانم! آیا ازنظر شما فرقی بین دولت سید محمد خاتمی و دولت بعدی او وجود دارد یا نه؟ این‌گونه نیست که رئیس‌جمهور هیچ‌کاره باشد، رئیس‌جمهور کارهایی می‌تواند انجام بدهد؛ منتها باید با حاکمیت هماهنگ باشد و به‌قول‌معروف با دعوا، کار را به کلانتری نکشاند. از طریق همکاری و پذیرش حاکمیت می‌توان کارهایی انجام داد. این شدنی است.

چریک پیر در ادامه بابیان اینکه برخی افراد با این تحلیل که با تحریم می‌توانند به حاکمیت فشار بیاورند، تصریح کرد، خطاب به افرادی که کماکان با این تحلیل رأی نمی‌دهند (تحریم انتخابات برای فشار به حاکمیت) می‌گویم که دیگر فشاری در این مرحله متوجه حاکمیت نخواهد شد و رأی ندادن، فاقد اثر خواهد بود.

آخریم بهزاد نبوی نشان می‌دهد او دچار آلزایمر سیاسی شدید است و به طمع بازگشت دوباره به حلقه تصمیم سازی چپ‌ها روی مرام خودش نیز پا گذاشته است، احتمالاً بهزاد نبوی هنوز یادش مانده که مدتی قبل با بغض از رادیکال‌ها گفته بود؛ که تحریمی‌ها و براندازها هم به حرف اصلاح‌طلبان گوش نمی‌کنند و اصلاح‌طلبان باید به دنبال افراد بینابین باشند.

البته اظهارات بهزاد نبوی به‌وضوح نشان می‌دهد که ادعای سالیان گذشته اصلاح‌طلبان مبنی بر اختیار نداشتن رئیس‌جمهور یک خط دروغین و در راستای پروژه‌های اصلاح‌طلبان برای توجیه ناکارآمدی‌ها و عدم مشارکت در برخی انتخابات بوده و تصریح امروز آنان مبنی بر اختیار داشتن رئیس‌جمهور اذعان به این نکته بوده و در بردارنده این واقعیت نیز می‌باشد که اصلاح‌طلبان بر اساس منافع خود اقدام جایگاه هر امری را ستایش یا نکوهش می‌کنند.

سرنوشت چریک پیر در میان چپ‌ها بسیار درس‌آموز است، این روزها در میان چپ‌ها این جمله بسیار شنیده می‌شود که باید کینه‌ها را کنار گذاشته تا یک پیروزی کوتاه‌مدت را کسب کرد، هرچند که این کینه‌ها در میان سینه‌های آن‌ها ثبت‌شده باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    9 6
    از امریکا تا کانادا سازمانهای نظر سنجی انها صحت نتیجه انتخابات ۸۸ را تایید کردند می‌شود از همین جا شروع کرد
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
      2 0
      برو بابا
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    6 6
    اصلاحات مردم را از خشونت سیاسی میترسونه و به اصولگراها میگه از ترس بهدپزشویان رای بدهند حواستون هست یا نه
  • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    8 4
    این چروک پیر رو بچلونی جواب خیلی از معماهای سر به مهر تاریخ بعد از انقلاب تا همین حالا حل میشه منتها اگر زور کسی بهش برسه.
    • FI ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
      9 4
      دقیقا مخصوصا ، بمب گذاری در نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
      6 3
      اصلاح طلبی در واقع یک عنوان پوششی برای چپ لیبرال است که دائم به غرب تکیه می کند به امید نشستن بر مسند نفت خوری.
    • ناشناس IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
      2 1
      نه فقط بمب گذاریها و ترورها، مافیاهایی که اوایا ایجاد شده و هنوزم با قدرت بر مسند اقتصاد و قوای تصمیم سازی نفوذ عجیب دارند و قلدری میکنند،مافیای خودرو، مافیای پتروشیمی ها و نفت،مافیای زمین و مسکن، مافیای ارز و سکه و طلا، مافیاهایی که احمدی نژاد هم اشاره کرد و چند روز پیش زاکانی در بدون تعارف گفت زورشون زیاده و باهاشون سرشاخ شدن کار سختیه.اینا کیند که زور هیچکس بهشون نمیرسه؟ در جاییکه ادعا میکنیم امریکا و اسراییل ازمون میترسند. مشرق خلاصه نکن لطفا اینها برای خیلیها سواله که باعث کدورت مردم از نظام شده.
    • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
      0 1
      مشرق داره ازت خوشم میاد داری داداشم میشی
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    1 7
    به جلیلی رای دادم اما دوست دارم پزشکیان با صدهزار رای بیشتر رای بیاره
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    0 2
    این چهره‌مرموز‌ومدیر سایه‌ اطلاحطلبان
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    1 4
    با انتخاب پزشکیان باید انتطار یک انتخابات زودرس دیگر را داشته باشیم.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    4 4
    اصلاحات فقط خیانت کرده.. ولا غیر...
  • ناشناس IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    1 2
    ای نفرین بر سازنده چپ که هر چه راسته از چپ برمی خیزه، چپ وسیله ای بیش نیست برای راستی های عشق دنیا و ثروت و پول
  • SI ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    0 0
    هیچ فرقی بین احزاب در جمهوری اسلامی نیست
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    0 1
    انتخابات نمایشی و رییس جمهور هیچ کاره بود آقایان اصلاح طلب؟!خاتمی واسه انتخابات فیلم پر کرد و عمو قناد عزیز(ظریف!)از شومن بازی سیر نمیشد!
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    0 1
    عامل ترور شهید رجایی و شهید باهنر کیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس