به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:
چگونه امکان داشت جبهه انقلاب پیروز شود؟
حالا که دوباره مانند ۹۲ شکستی سهمگین بر سر جبهه انقلاب فرود آمده، بد نیست راههای دیگری که میشد طی نماییم را مرور کنیم، بلکه اینبار عبرت بگیریم.
اگر جلیلی در دور اول به نفع قالیباف کنار میرفت، میشد انتظار داشت که از ۳۸.۸ درصد او، بین ۳۰ تا ۳۲ درصد به قالیباف رای دهند. چراکه سبد رای او عموما انقلابی و مذهبی بودند. البته بخشی از آن را همان متنفرین از قالیباف تشکیل میدادند که به هیچ نحوی حاضر به رای دادن به او نمیشدند.
همان بخشی که در تحلیل ما حدود ۵ درصد یعنی ۱میلیون و ۲۰۰ هزار نفر میشوند.
ترکیب این ۳۲ درصد با ۱۴ درصد قالیباف، عدد او را به مرز ۴۶ میرساند. معمولا در کمپینهای انتخاباتی گفته میشود که ائتلافهای بزرگ خودبهخود چند درصد افزایش بیشتر را برای فرد باقی مانده به وجود میآورد. به ویژه آنکه «تصور از فرد پیروز» هم چند درصد از مردم را جذب میکند چراکه مردم دوست دارند به کسی رای دهند که فکر میکنند پیروز خواهد شد.
پس این «احتمال قوی» و نه قطعی وجود داشت که در صورت انصراف جلیلی، قالیباف رئیس جمهور شود.
در طرف مقابل واضح بود که سبد رای قالیباف دارای ترکیبی از انقلابیون و دیگر اقشار جامعه است. لذا سبد او در صورت انصراف، به صورت مساوی (در بهترین حالت) بین جلیلی و پزشکیان تقسیم میشد. یعنی در همان دور اول، پزشکیان به ۵۰ درصد میرسید.
در دور دوم هم قطعی و یقینی بود که جلیلی در تقابل دوقطبی با پزشکیان شکست خواهد خورد. درحالیکه اگر قالیباف به دور دوم میرفت، امکان پیروزی بر پزشکیان را داشت. هم نظرسنجیهای متعدد از پیروزی قالیباف در دوگانه با پزشکیان سخن گفته بودند و هم امکان ترساندن طبقه متوسط با استفاده از قالیباف توسط اصلاحطلبان بسیار کمتر از جلیلی بود. یعنی همین چند میلیون که به مشارکت کنندگان اضافه شدند، به جای ترسیدن از جلیلی، میتوانستند بین قالیباف و پزشکیان تقسیم شوند یا اساسا بخاطر ترس، شرکت نکنند.
اینها یعنی شکست جلیلی در دور دوم قطعی بود درحالیکه پیروزی قالیباف به احتمال زیاد ممکن و در دسترس بود. اما چه باید کرد که آقای جلیلی با تفرعن و خودبرتربینی همیشگی، همانند ۹۲ موجب شد تا قدرت به دست اصلاحطلبان بیافتد و حاضر نشد از خود ایثار کند.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.