انتخابات ریاست جمهوری نمایه

تحلیل رأی قومیتی در میان رسانه‌های معاند به‌ویژه شبکه‌های تجزیه‌طلبی نیز مورد استقبال قرارگرفته و آن را با نشانه‌های خاص از اثرگذاری روی انتخابات ریاست جمهوری تحلیل می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق- ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری یکی از اعضای ارشد ستاد نامزدی که نتوانسته بود حائز آرا شود نوشت که به رأی قومیتی باخته است، او نوشته بود که رأی جلیلی با پزشکیان در کشور پراکندگی برابری داشته اما در استان‌های ترک‌نشین این اختلاف به دو میلیون رسیده است، این ادعا ساعتی بعد موردتوجه شبکه تروریستی اینترنشنال نیز قرارگرفته و این شبکه وابسته به موساد اعلام کرد که گسل‌های پان‌ترکی باعث پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شده است.

البته ادعای رأی آوردن پزشکیان در استان‌های آذری‌زبان به دلیل نزدیکی‌های قومیتی در حالی مطرح‌شده بود که پیش‌ازاین حسن روحانی در همان استان‌ها بالاترین رأی را آورده بدون آنکه حتی بتواند یک کلمه ترکی صحبت کند، احمدی‌نژاد و نیز رئیس دولت اصلاحات همین وضعیت را داشته تا جایی که خوزستان در خرداد ۷۶ بالاترین رأی را به خاتمی داده بودند.

بازی در زمین تجزیه‌طلبان پس از یک شکست انتخاباتی!/ چه کسانی می‌خواهند پزشکیان را به سمت پان‌ترکیسم هُل بدهند؟

ادعای رأی قومیتی خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی پیچید، البته رأی دادن همه قومیت‌ها در ادوار انتخابات مختلف به افرادی که تصور می‌کنند قرار است به مطالبات آن‌ها رسیدگی کنند، اتفاق جدیدی نیست اما حساسیت دراین‌باره به این دلیل بالا رفته است که مسعود پزشکیان خود آذری‌زبان است و چندین سال از این حوزه انتخابیه به بهارستان رفته است.

اما خلاف بودن ادعای رأی قومیتی خیلی زود آشکار شد ازجمله آنکه پیش‌ازاین ثابت‌شده بود که آمارهای ادوار مختلف نشان می‌داد که ظرفیت‌های رأی آوری در استان‌های مختلف ظرافت‌هایی دارد که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند تحلیل‌های غلط و چه‌بسا فاجعه باری را رقم بزند، مانند فتنه سال ۸۸ که یک نامزد ادعا می‌کرد چون همسرش اهل لرستان است پس باید بیشترین آرا را در آن منطقه داشته باشد!

آمارها درباره رأی قومیتی چه می‌گویند؟

از همان ابتدا نیز مشخص بود که سمت‌وسو دادن تحلیل یک شکست قابل‌تأمل و البته از پیش معلوم شده وابسته به متغیرهای وابسته نبوده و عدم درک صحیح از حد مرزی آن می‌تواند آب به آسیاب جریان‌های خطرناکی چون تجزیه‌طلبان بریزد. از سویی بررسی میزان آرای استان‌های آذری نشین (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین و همدان) نشان می‌دهد میانگین ۶۹.۶ درصد سبد رأی این استان‌ها به پزشکیان تعلق‌ گرفته است.

با توجه به اینکه پزشکیان موفق به کسب ۵۳.۷ درصد از کل آرا شده است، یعنی اختلاف میزان میانگین رأی استان‌های شمال غرب کشور با کل آرا ۱۵.۹ درصد بوده است که این میزان نمی‌تواند تأییدکننده گزاره‌ای به نام «رأی قومیتی» باشد. بررسی نتایج آرای انتخاباتی در این دوره از انتخابات جالب‌توجه است و نشان می‌دهد که مسعود پزشکیان در استان‌های غیر آذری مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، لرستان، گیلان هم موفق شده بیشترین رأی اعتماد را از مردم بگیرد که به‌هیچ‌عنوان با ادعای رأی قومیتی هماهنگ نیست.

جالب آنکه در استان اصفهان، پزشکیان فقط در دو شهر سمیرم و نطنز آن‌هم بافاصله اندکی برنده‌ شده است، اصفهان در سال‌های آتی در کنار مشهد و قم همواره به‌صورت هماهنگ اصول‌گرایان رأی داده اما در انتخابات اخیر آرای پراکنده داشته است. در دو شهر جغتای و جوین خراسان رضوی که جمعیت قابل‌توجهی ترک دارد هم سعید جلیلی پیروز شده است که کل فلسفه قومیتی بودن آرا را زیر سؤال می‌برد.

دلیل دیگری بر قومی نبودن آرای پزشکیان در دو شهر جغتای و جوین خراسان رضوی است که جمعیت قابل‌توجهی آذری‌زبان دارد اما در آن جلیلی برنده‌ شده است، الگوی رأی‌دهی در استان زنجان نیز بیشتر از آنکه به شمال غرب نزدیک باشد به مرکز نزدیک‌تر است.

در استان همدان نیز رقابت جلیلی و پزشکیان بسیار نزدیک بود. در بهار و کبودرآهنگ و رزن که آذری‌ها اکثریت دارند، جلیلی نفر اول شده است. در نهاوند که لرها اکثریت دارند، پزشکیان نفر اول شده است و در همه این مناطق نشانی از رأی قومیتی در همدان دیده نمی‌شود.

بازی در زمین تجزیه‌طلبان پس از یک شکست انتخاباتی!/ چه کسانی می‌خواهند پزشکیان را به سمت پان‌ترکیسم هُل بدهند؟

خطر بزرگ بیخ گوش کشور پس از انتخابات!

قومیتی دیدن مسئله انتخابات به دلیل شوک سنگین شکست تحلیلی مخاطرات جدی برای کشور دارد، درحالی‌که رسانه‌های ضدانقلاب از همه امکانات راهبردی خود برای کاهش مشارکت در انتخابات استفاده کردند رأی ۵۰ درصدی در این وضعیت قابل‌تحسین بوده است، اما به نظر می‌رسد عده‌ای قلیل تلاش دارند شیرینی این حماسه پرشور را با دادن تحلیل‌های جهت‌دار تلخ کنند.

واقعیت آن است که شرکت همه اقوام ایرانی در انتخابات نشان از هم‌زبانی ملی در حوزه تمدنی ایرانی دارد اما تلاش برای قومیتی کردن آن چیزی جز افزایش تقابل قومی و سپس دینی و تضعیف هویت ملی و همدلی و زبان فارسی نخواهد داشت.

همچنین تضعیف این پایگاه رأی ملی همان خواسته تجزیه‌طلبان و جریان‌های ضد ایرانی است که هویت ملی را امری مذموم قلمداد کرده و روی قومیت پافشاری می‌کنند. اصرار کور روی مسئله رأی قومیتی با ایجاد حاشیه و متن به‌جای توجه به آداب و سنت‌های فرهنگی متعدد در کشور که جهت‌دهی ملی دارد باعث تربیت گروه‌هایی می‌شود که «ایران گریز» خواهند بود، به طبع ممکن است عده‌ای برای تفسیر خودرایی و تک‌محوری عمل کردن در انتخابات اخیر تن به چنین بازی خطرناکی بدهند که خود از نتایج آن غافل هستند.

درحالی‌که جریان‌های ضد ایرانی با حمایت تمام‌قد رسانه‌ای معاند قصد دارند سپهر سیاسی در ایران را که به علت کاهش نفوذ گفتمانی تسخیر کنند این دست اقدامات دستکاری‌شده تحلیلی به این گروهک‌ها فرصت می‌دهد تا از فضای غبارآلود به‌دست‌آمده بیشترین استفاده را انجام دهند و خود را به‌عنوان «نیروی سوم» معرفی کنند.

به‌طور قطعی ظهور یک نیروی قوم‌گرای فاشیستی که هدف غایی آن به جان هم انداختن ایرانیان، تجزیه کشور و اجرای طرح‌های صهیونیستی در داخل کشور است، مطلوب هیچ فرد عاقل و وطن‌دوستی نیست، موتور محرک این طرز فکر خطرناک، ایجاد حس کاذب اعمال بی‌عدالتی و تبعیض در میان اقوام است که باعث خواهد شد که هویت آن‌ها در معرض خطر قرار بگیرد، در این وضعیت قربانی کردن منافع کشور پیش پای چند دسته سیاسی یا از ناآگاهی حاملان آن است و یا سایه انداختن یک پارادایم خاص که بوی نفوذ می‌دهد!

عجیب آنکه تحلیل رأی قومیتی در میان رسانه‌های معاند به‌ویژه شبکه‌های تجزیه‌طلبی نیز مورد استقبال قرارگرفته و آن را با نشانه‌های خاص از اثرگذاری روی انتخابات ریاست جمهوری تحلیل می‌کنند، ادله این ادعا توسط لیدرهای فکری این جریان خاص پمپاژ شده است.

بازی در زمین تجزیه‌طلبان پس از یک شکست انتخاباتی!/ چه کسانی می‌خواهند پزشکیان را به سمت پان‌ترکیسم هُل بدهند؟

منشأ لجن‌پراکنی‌های سیاسی پس از انتخابات کجاست؟

خوانش غلط قبیله‌ای رأی قومیتی ممکن است به یک فاجعه ملی بدل شود که دود آن فقط در چشم یک گروه سیاسی نرفته و فراگیر خواهد شد، اما چه کسانی به این وضعیت خطرناک دامن زده‌اند؟

ماجرای رأی قومیتی و هُل دادن کشور به پرتگاه علاوه بر عوامل آشکار ستادی، سکوهایی پنهانی نیز دارد که تحلیل آن در تصمیم‌سازی‌های آتی بااهمیت است، پخش شایعه رأی قومیتی از سوی سکوهایی هدایت می‌شود که در قبل، طول و بعد از انتخابات برخلاف مطالبات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی به لجن پراکنی شبانه‌روزی در فضای مجازی مشغول بودند.

بازی در زمین تجزیه‌طلبان پس از یک شکست انتخاباتی!/ چه کسانی می‌خواهند پزشکیان را به سمت پان‌ترکیسم هُل بدهند؟

بازی در زمین تجزیه‌طلبان پس از یک شکست انتخاباتی!/ چه کسانی می‌خواهند پزشکیان را به سمت پان‌ترکیسم هُل بدهند؟

جریانی سیاه نما، متهم کننده و مشکوک که پیش‌ازاین هم دولت شهید رئیسی و هم مجلس را آماج حملات سخت قرار داده و اختلافاتی در جریان انقلابی انداختند که اجماع آنان را غیرممکن کرد. این جریان برخلاف تذکرات رهبر انقلاب چنان جوی پدید آوردند که التیام آن شاید غیرممکن باشد.هم‌جهتی این موسسه به ظاهر تبلیغاتی با تجزیه‌طلبان وابسته به موساد بسیار قابل توجه است!

این گروه مبهم در شرایطی رئیس‌جمهور جدید را متهم به قوم‌گرایی می‌کنند که در ادبیات پزشکیان در تمام مدت اجرای کمپین‌های انتخاباتی هیچ نشانه‌ای از توجه به مسئله رأی قومیتی وجود نداشته است، تأکید پزشکیان بر اهمیت ایران و منافع ملی در تبلیغات انتخاباتی نشان می‌داد، او قصد ندارد روی شکاف‌های قومیتی بایستد.

بازی در زمین تجزیه‌طلبان پس از یک شکست انتخاباتی!/ چه کسانی می‌خواهند پزشکیان را به سمت پان‌ترکیسم هُل بدهند؟

البته رئیس‌جمهور در آستانه تشکیل دولت چهاردهم هم لازم است به این چالش توجه کند که ایران یکپارچه فرهنگی و ملی همه اقوام را قوی‌تر خواهد کرد و فراموش نکند که مردمی که امروز در امتداد ادامه دولت رئیسی به صحنه آمدند و حماسه ساختند، خاطرات خوشی از اقدامات جهادی آن شهید عزیز در خدمت‌رسانی به همه اقوام دارند، در ایران اقوام مختلف یک مزیت است و نه یک تهدید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 201
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 100
  • خانی از تبریز IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    لطفا درخواست به حق ملل غیر فارس ساکن در ایران را به درخواستها و اختلافات قومی تقلیل ندهید ایران معادل فارس و فارس معادل ایران نیست ایران از اقوام مختلف تشکیل شده باید حقوق زبانی و فرهنگی آنها داده شود و در قانون اساسی منعکس گردد.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      58 23
      نمیتونم حرف شما رو قبول کنم
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      93 17
      ما ملل غیر فارس نداریم در ایران. اقوام مختلف ایرانی داریم.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      14 9
      سلام و عرض ادب مساله قومیت که در این انتخابات به مراتب بیشتر صحه گذاشته شد و تاثیرگذارتر دیده شد که در صورت ادامه برخی شرایط ( مخصوصا رفتاری از آقای پزشکیان بروز داده شود که شائبه قومیت گرایی داشته باشد ) تبدیل به بغض و کینه یا تشدید آن، در ایران بین ترکها و غیر ترکها خواهد شد و این یعنی یک شکاف بزرگ اجتماعی در ایران مخصوصا با توجه به وایرال شدن این موضوع که آذربایجان چه کسی را از ما گرفت و چه کسی را تحویل داد و در ادامه اگر دولت ایشان با رویکردی که پیش خواهد گرفت ناکارآمد باشد، این گسل اجتماعی رنگ نفرت اجتماعی و در ادامه برخورد مواجهه با هم در موارد مختلف هم خواهد گرفت دوستانی که دغدغه ایران را دارند باید بدانند برای همین منظور هم احتمالا دشمن دارد کار میکند اگر دوراندیشی در آقای پزشکیان و اطرافیان ایشان نباشد کشور صدمه بزرگی خواهد دید
    • علی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      16 18
      وقت مملکت و ریس جمهور رو با این حواشی صدمن ی غاز نگیرید.
    • ساسان IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      35 8
      الگوی امثال توی دانشمند در همه زمینه ها ترکیه هست اما به اینجا که میرسه حقوق اقلیت و فلان ، اولا در ایران اقلیت نداریم نمونه ش انتخاب پزشک بعنوان رئیس جمهور ، دوما همون ترکیه که الگوی شماهاست زبان ملیت نژاد فقط ترک و لاغیر ، پس در این مورد هم الگوتون ترکیه باشه لطفا ، زبان واحد دین واحد مذهب تشیع واحد برای ایران یکپارچه ی واحد ولاغیر
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      32 10
      دسترنج شورای محترم نگهبان رو میبینیم که ممکنه تا 8 سال هم ادامه داشته باشه و اختمالا پرتاب ماهواره و رشد هسته ای تا ده ها سال عقب بیوفته.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      24 3
      کشورهای ناهمگون اروپایی باه متحد میشوند ولی برای ما نقشه تفرقه و واگرایی میکشند تا استثمارمان کنند و توسط عوامل نادان و احمقی چون تو تبلیغ واگرای میکنند
    • کیوان IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      13 6
      لطفا عملکرد قبلته آمالتون تورچیه رو هم بیان کنید!
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 2
      در اروپا سوییس چرا هیچوقت مشکل نداشته هست با اینکه به همه مردمش احراام می گذارد و مردم را بر اساس زبان و فرهنگ و مذهب رتبه بندی نمی کند؟
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      9 7
      پزشکیان مادرش کرد است نصفش کرد است نصفش ترک
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      18 6
      مشکوکه... رییسی بعد از دیدار با علیف دچار سانحه شد...یک رییس جمهور ترک روی کار اومد ...همزمان احمدی‌نژاد یک هفته است در استانبوله و تا اندازه ای حتی مشغول هنجارشکنی...رجب طیب اردوغان بعد سالها قراره به آمریکا سفر کنه و بامقامات ارشد ناتو دیدار داشته باشه...ابر سرمایه دارانی مثل جف بزوس که به هسته سخت قدرت در آمریکا نزدیکن به بهانه تعطیلات اومدن ترکیه ...سپاه هشیار باش با چشم باز بخواب ...
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 4
      در واقع همه این نگرانی ها به خاطر اطرافیان آقای پزشکیان است که خاطره تلخی را از دولت بنفش به ذهن ها می آورد و این نگرانی به گیر دادن به آرای قومیتی سوق داده شد و این نگرانی با انتخاب افراد درستکار و دانا برطرف خواهد شد یا برعکس با انتخاب افراد معلوم الحال تشدید خواهد شد همه اینها به عملکرد آقای پزشکیان بستگی دارد
    • DE ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 3
      همین حرف ها رو وقتی روحانی رای اورد هم می زند مشرق. می دونم نون شما در خفه کردن خشم اون ۱۳ میلیون مستضعف ستم کشیده هست.
    • موبین IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      5 2
      در قانون اساسی حق سخن گفتن و حتی آموزش بر مبنای زبان اقوام به رسمیت شناخته شده و اگر کاستی بوده بابت مصالح واقعی یا ساختگی بوده که مانع اجرای قانون اساسی شدند.
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      5 5
      فکر نمیکنی مشرق که خب از اول نباید همچین فردی تایید میشد ؟ . خودش و اطرافیانش مدام ترک و کرد کردن . وگرنه جلیلی و اطرافیانش چیکار به این حرفها دارن
    • انسانیت IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 3
      برادر گرامی نوشتند که ما درایران ملل غیر فارس نداریم کاملا اشتباه است.
    • 111 IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      3 1
      مشرق الام وقت نوشتن چنین اراجیفی است؟؟؟؟
  • رستم IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    38 16
    به اقتصاد و معیشت مردم برسید .هر کی شده شده
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      32 19
      این نظر یعنی بی خبری محض از ۳۲ سال تسلط دولتهای ناکارآمد و سیاست زده و بعضاً دیکتاتور اصلاح طلبان برکشور
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 2
      دقیقا .من رایم جلیلی بود ولی الان ایشان ریس جمهوره و باید باهاش همکاری بشه به توصیه رهبری عزیز.ولایت مدار باشیم
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    26 1
    تمام تلاش برای دفاع از کشور
    • CA ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      19 1
      در انتخابات سلیقه مردم ایران بیشتر برپایه اصولگرا -اصلاحطلب میچرخه تا مسئله قومیت
  • NL ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 1
    ای آقا
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    16 13
    این ها با تندروی و عشق به قدرت در آینده مشکل آفرین خواهند بود.باید مسئولین نظام این هارو کنترل کنند.خصوصا نوچه هاشون که آتششون تند تره
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    22 10
    در بوشهر و لرستان بیشتر جلیلی بوده نه پزشکیان
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      8 2
      بوشهر جلیلی بیشتر،در لرستان پزشکیان بیشتر
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      7 0
      "مسعود پزشکیان در استان‌های غیر آذری مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، لرستان، گیلان هم موفق شده بیشترین رأی اعتماد را از مردم بگیرد که به‌هیچ‌عنوان با ادعای رأی قومیتی هماهنگ نیست" متن گزارش با نقشه درج شده و گزارش وزارت کشور منطبق نیست فقط در اولی و آخری پزشکیان رای بیشتری داشته که گیلان هم ترک زیاد داره و چند بار هم در تلویزیون توسط ایشون از عبدالحمید و اهل سنت یاد شد اونهم جهت جلب توجه در کل گزارشی عجولانه جهت ادامه تسویه حساب ستاد آقای ق با جلیلی هست
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      خوبه که جاهایی که آقای جلیلی رای اول آورده در نقشه ی بالا به رنگ قرمز نشون داده،فکر کنم نمیدونی بوشهر کجاست،الان در بوشهر جلیلی اول شد و در نقشه ی بالا هم نشون میده که رای جلیلی در بوشهر بیشتر بوده،کلا منطقه ی خوزستان،بوشهر و بندر عباس یعنی استان‌های ساحلی خلیج فارس به جلیلی رای دادن و در خلیج فارس اول شده
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    36 8
    درسته که نباید آب به آسیاب دشمن ریخت،اما از حقیقت هم نمیشه فرار کرد و آن را کتمان کرد
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      8 6
      حقیقت رو باید ببینی نه اونی که به خوردت دادن
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      25 3
      آمار وزارت کشور هست طبق این آمار مشخصه که رای بی منطق زیاد دادن
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      27 1
      دوستانی دارم که با اصلاح‌طلبان مشکل دارند و داشتند ولی به پزشکیان که رسیدند دلیل رایشان را ترک بودنش گفتند ساعتها صحبت هم بی‌فایده بود
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 5
    دست مریزاد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    39 3
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است،آمار دقیق استانها مشخصه چه خبره،یکی یک میلیون و هفتصد رای بیاره یکی توی همون استان دویست هزار رای این معنی داره،توی استان‌های دیگه این اختلاف اینطور نیست و آراء خیلی نزدیک نه تا این حد،درسته نباید باعث سوءاستفاده ی دشمن بشه اما اینطور رای داده شده.
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 2
      مثل خراسان و یزد رو چطوره ببینیم؟
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 1
      چون نماینده تبریز بود همیشه نمایندگی مجلس تبریز رای اول بوده
    • DE ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      فرمایشتان متین
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 38
    مقاله خوبی بود. مخصوصا که طرفداران جناح بازنده از هر بد اخلاقی و فرافکنی نهایت استفاده منفی را می‌کنند. در ضمن عنوان مقاله رو نیز می‌توانید بهتر و فنی تر بنویسید.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      24 4
      بد نیست قبل دادن اینجور نظرات دو پهلو و غیر صادقانه یه سری به فضای مجازی بزنی و نظرات حامیان پزشکیان را بخونی که دنبال استیضاح و اخراج و اعدام مخالفین سیاسی خودشان هستند با الفاظی که برازنده خودشان و طرز فکرشان هست
  • میم IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    23 37
    این چه استدلالیه؟ یعنی هموطنان آذری حق نداشتند به پزشکیان رای بدن و فقط باید به جلیلی رای میدادن؟
    • مهدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      14 5
      چه به جلیلی چه به پزشکیان رای داده باشند آیا حجت شرعی داشتند یا صرفا قومیتی رای دادند؟
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      5 0
      موافقم درسته مردم در رأی دادن آزادن
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 4
      درود بر هموطنان آذری زبان، سرمایه های ایران عزیز به هر کسی که رای دادید اختیار با خودتان بوده است
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 7
      حجت عقلی. کسی بیاد که تبعیض ها را در کشور که به نفع یک قوم هست را برداره و به همه ایران به یک چشم نگاه کنه
  • DE ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 2
    جالبه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 5
    موضوع اصلی شرکت در انتخاباتِ برای ثبات و مشروعیت جمهوری اسلامیِ و اینکه فراموش نکنیم حمایت از نایب برحق امام زمان( عج) حضرت امام خامنه ای حفظةالله امتحانی ست الهی برای غربال گری، پیروزی در این میدان یعنی مکتب سیدالشهدا را بدرستی درک کردن
  • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    14 19
    مشرق دیگه داری مشکوک میزنی مهم ایران هست کم کم داری خودی غیر خودی می‌کنی انگار کسایی که به آقای پزشکیان رای دادند عامل بیگانه هستند نکن اینکار را مشرق اتحاد ملی مهمه و پیشرفت ممکلت
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      12 2
      مشرق میگه مواظب باش نمیگه چرا رای دادند
    • DE ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 7
      کاملاً درست گفتی .
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    20 19
    دست مریزاد به چهار استان غربی ، رای باید به برنامه و دانش و سواد باشه نهبه قومیت. خلایق هر چه لایق
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      28 9
      چقدر هم معلومه که ترکها به سواد و برنامه پزشکیان رای دادند نه همشهری بودنش.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    32 3
    چرا حقیقت را کتمان می کنید رای پزشکیان عموما قومی بوده است
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 2
    خلاصه مقاله این است مشرق میگه حواس ها باید به تحرکات جریان خاص باشد حرکات نزدیکی شبیه حرکات اونور آبیها اینترنشنال و موساد دارند
  • DE ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 8
    معلومه که دشمنان ایران به دنبال ایجاد تشنج هستند اما ما نباید اصلاً این صحبتها رو مطرح کنیم و بحث قومیتی و تجزیه طلبی راه بندازیم . پزشکیان شعارش برای ایران بوده و مردم هم بهمین خاطر انتخابش کردن . والسلام .
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    24 4
    وقت از اول خود پزشکیان از مطالبات قومی گفت ماجرا شروع شد
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    13 31
    به چه حقی داری به ترکها توهین میکنی .
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 6
    هیچی نشد از نهادهای امنیتی دم می زنید آزادی تون همینه شما که ظرفیت یک اقلیت را ندارید جلیلی رو هم مثل احمدی نژاد ولاریجانی رد صلاحیت می کردید که فقط،پزشکیان بمونه بهتر نبود
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    16 18
    این همه لشکر به کمک جلیلی آمدند از بیت دولت سیزدهم تا محمود کریمی، دو کاندیدای پوششی هم وجب به وجب جلیلی با او حرکت کردند، او را حمایت کردند و رقیب را تهدید و تخریب کردند، و این همه بنر و سردر در مشهد و تهران برای جلیلی و بر ضد پزشکیان نصب کردید، 60 درصد آرای خاموش هم که به کمک جلیلی آمد و نیامدند رای دهند و در آخر هم با 3 میلیون اختلاف رای بازنده شدید. بابا صدای مردم را بشنوید. در قلب مردم باشید به فکر معیشت مردم باشید و مشکلات در زندگی ساده مردم ایجاد نکنید.
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      5 3
      باید همه با هم برای بهبود وضعیت کشور تلاش کنیم اصولگر و اصلاح طلب نداریم
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    15 5
    حالاحالاها مونده تا کینه شما از جلیلی و طرفدارهاش بخوابه
  • مقداد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    17 2
    آقای رئیسی در این سه تا استان 1 میلیون و 400 هزار رای آورد ولی آقای جلیلی 590 هزارتا، حتی موسوی هم تقریبا نصف احمدی نژاد رای اورد تازه تو دو استان اردبیل و آذربایجان غربی رای هاشون برابر بود... پس مغلطه بی خود نکنید... درسته نباید کشور رو دو دسته کنیم ولی واقعیت رو که نمی تونید انکار کنید..
  • BE ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    9 21
    دوران‌ تفکرات انحصار طلبی زباني و فرهنگی و اقتصادی تمام شده
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      3 3
      حرف مفت نزن
  • جلال میاندواب IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 17
    من آذری میاندواب هستم دوبار هم به آقای جلیلی رای دادم به آقای پزشکیان هم تبریک میگم الان هم آقای پزشکیان را چون رئیس جمهور کشورمان هست بیشتر از همه دوست دارم افتخار میکنم که یک آذری رئیس جمهور کشورمان هست دشمنان هم انشالله کور میشن
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 5
    "از همان ابتدا نیز مشخص بود که سمت‌وسو دادن تحلیل یک شکست قابل‌تأمل و البته از پیش معلوم شده....." ای کاش در خصوص شکست قابل پیش بینی تره نفر سوم هم که شماها به هیچ عنوان زیر بار آن نمیرفتید هم بنویسید
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 2
      احسنت
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    24 4
    اخه چیزی که دل ادم رو میسوزونه جدای از قومیت ، اینکه پزشکییان برنامه نداشت
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    12 11
    رای قومیتی بوده یا نه دلیلش کم توجهی به اقوام و مناطق مرزیه وقتی مشارکتشون توی نظام در حد یه دهم درصد نیست وقتی هر چی استخدامیه نورچشمی های بیسوادن میخواهید چجوری رای بدن حداقل سالی چند نماینده بفرستید البته گمنام و بیطرف و بررسی کنید تا اجهاف ها زیر پنجاه درصد برسه تا مردم بهتون اعتماد کنن و هر موقع رای نیاوردید هزار تا دلیل مضخرف نیارید
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 3
      اجحاف اشتباه نوشتم
    • مهدی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      8 8
      طوری حرف می زنی انگار مرکز ایران مثل کاخ سعد اباد هستش و نعمت فراوانه فقط مرز نشین ها و قومیت ها در عذابند
    • US ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 0
      اتفاقاً کمترین استانی که رای داده تهران بوده
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      4 0
      اصلا متوجه نشدی چی گفتم داداش منظور اینه همه ی کشور رو مثل هم ببینن برا همینه به هیچ جایی نمیرسیم
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      مزخرف هم اشتباه نوشتی🤓
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 7
    افرین بر بصیرت مشرق خطر تندروها و برخی جریانات خاص بسیار جدیست و مطمئن باشید اگر مهار نشوند در آینده نزدیک کشور و نظام را با چالش جدی مواجه خواهند کرد. مطمئن باشید فتنه های اینده پیچیده و در لباس دوست خواهند بود، امیدوارم نهاد های اطلاعاتی هوشیار باشند.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    20 4
    کسی که خودش در ایام انتخابات با همین طرفند از قومیت ها و مذهب ها بهره برداری کرد خود پزشکیان بود
  • محمد از تهران IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 1
    ملی گرایی یعنی همه ملت ایران....
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 0
      ولی صد ساله در ایران می گن ملی گرایی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    18 5
    اتفاقأ اولین بحث قومیتی توسط خود ش در مناظره بیت شد. گفت " شما وقتی ترک و کرد و بلوچ و عرب و نمی بینید پان ترکیسم پان عربیسم پان بلوچ یسم درست میشه" سوار موج ترک بودنش شد بخاطذ اینکه رای بیاره . مادر گرامی آقای دکتر جلیلی هم آذری هستن ولی داد نزد. اصالت داد زدنی نیست
  • حامد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 16
    رأی به پزشکیان چندان ارتباطی با پان ترکیسم و مسائل نژاد پرستانه ندارد. چون معمولا نژاد پرستان در انتخابات رأی نمی دهند و چندان پزشکیان را نیز ترک نمی کنند و پزشکیان بیشتر از کردهاست. علت اصلی همزبان بودن و شناخته شدن است. پزشکیان سال هاست نماینده تبریز است و برای مردم این منطقه کاملا شناخته شده است در اکثر روستاهای این مناطق رأی پزشکیان بسیار بیشتر از جلیلی بود. علت اینه که اونا هیچ شناختی از جلیلی نداشتند اما پزشکیان رو اکثرا از قبل می شناختند
  • حسن NO ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 0
    همه چی نوشتی الا اون چیزی که باید بنویسی، تعارف داری مگه
  • محمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    13 3
    من به اون کار ندارم بنظرم مهم نیست مهم اینه که مردم به طرف دروغگو به پشتوانه بانیان وضع موجود رای دادن و این خیلی بده
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 4
    مشکل از ایشان نیست کع واقعیت رو گفت مشکل از پزشکیان و روحانی است که بانی مباحث قومیتی بودند تا اختلاف ایجاد و ماهی خود را بگیرن.
  • بنده ی خدا IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 4
    خنده داره انقد مغز ایرانی رو شستن که به جای افتخار به فرهنگ چند هزار ساله کشورش و افتخار به ایرانی بودنش رو آورده به نظام جاهلیت قبیله ای کشور
  • PA ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    14 9
    آذربایجان همواره در تلاطم تاریخی ناجی ایران بوده و هست. جانم قربان وطنم ایرانا
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      این پرچم کجاست؟
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    9 7
    اینا واقعیت دموکراسیه رأی مردم همینجوریه
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 1
    انصافا این یه مورد حرفشون درسته روحانی هم رأی آورده استان های ترک نشین ولی نه با این اختلاف و درصد بسیار بالای شگفت انگیز
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    9 5
    آقای پزشکیان اسب که رئیسی زین کرد رو تحویل کرد امیدوارم قدرش رو بدونه. یادمه وقتی رئیسی رئيس جمهور شده بود معلم‌ها، کارگران و کشاورزان دست به اعتراض زده بودند از طرفی مشکلات کرونا و مرگ و میر 750 نفر در روز و غیره! خدا شهیدان جمهور ما رو بیامرزه.
  • یزدان IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    14 11
    مشرق خفه شو تجزیه طلب خود تویی
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 1
      خفه شدی هیچی نفهم
    • سعید AT ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      2 1
      دقیقاً. مشرق خفه شو
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 4
    تقلای بیخود میکنید
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 7
    مدعیان عدم رسیدگی به آذربایجان لطف کنند بودجه عمرانی آذربایجان را بعد انقلاب با بقیه لیوان خصوصا بوشهر ودوستان تولید کنندگان اصلی نفت ایران مقایسه کنند
    • سوسان IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      3 6
      بله بودجه اصفهان ده برابر و بودجه خوزشتان 6 برابر آذربایجان شرقیه
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 13
    امیرحسین ثابتی از هرج و مرج خوشش میاد
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 4
    مشرق رنگ نقشه ارای استان ها علط است. استان فارس اکثریت با پزشکیان است چرا رنگ را قرمز نشان داده اید. اکثر استان های قرمز این شرایط را دارد. لطفا اصلاح کید
  • مهدی عسکری IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 9
    مخالفت با پزشکیان به قیمت آب ریختن به آسیاب تجزیه طلبان؟
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 4
    لطفا از آفساید خارج شوید اصلا چرا اینگونه مطالب را منتشر میکنید ودقیقا کاری را میکنید که نباید بکنید واقعا با این همه تحلیل های خوب این مطلب دیگر چه زهر ماری است چرا در زمین دشمن بازی میکنید وچرا مستقیم سراغ این مطالب وبه اصطلاح بحث های قومیتی که میراث نحس پهلوی ها وفروغی یهودی زاده انگلیسی است میروید کمی تامل کمی تدبر خیلی خوب است
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    10 0
    خطر بزرگ، کتمان حقیقت و پنهان کردن واقعیت است.
  • ناشناس IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    9 10
    آذربایجان هیچوقت دنبال تجزیه و جدایی نبوده و نیست، جمع کنید بساط تفرقه آمیز و القاب پستی که اخیرا ساختید، پان ترکیسم،پان کردیسم، و پان عربیسم و هر کوفت و زهرمار دیگه ست، والله اغلب رسانه ها و خودی های بیخودی از هزارتا دشمن نامردتر و خطرناکترند. تا دلمونم بخواد جاسوس و نفوذی و خائن از بالا تا پایین نظام و کرسی ها هستند.دشمن رو در رو شرف داره به دشمن دوست نما.
  • IN ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    13 12
    رأی به پزشکیان اصلا ارتباطی به هیچ قومیتی ندارد
    • CA ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      15 2
      دقیقاً. همه این تبلیغات انتخاباتی و مناظره ها بر سر این بود که کدام نامزد میتونه کل کشور رو از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال به بهترین شکل آباد کنه و برای امنیت و اقتصاد و خلاصه پیشرفت و آبادانی ایرانزمین و برای راحتی و آسایش و معیشت همه ایرانی‌ها از اقوام مختلف چه رای داده ها و چه رای نداده ها تلاش کنه. پزشکیان گرچه انتخاب من نبود اما او امروز رئیس جمهور تمام ایران است و همه باید برای پیشرفت کشور به او کمک کنیم و تا‌ زمانی که بر مبنای قانون اساسی در خدمت ایران و برای تمامیت ایران تلاش میکند او را حمایت کنیم. جاویدان ایران
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      4 19
      شرط میبندم نودو نه درصد طرفدارای جلیلی نمیدونن مقاله علمی چیه یا نمیدونن استاد تمام یعنی چی فکر میکنن چون میگه برنامه دارم خیلی خفنه
    • CA ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      13 2
      ۲۰:۴۰ظریف میدونه مقاله علمی چیه؟
  • IN ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    17 15
    رأی به پزشکیان اصلا ارتباطی به هیچ قومیتی ندارد
  • احمدی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    12 6
    چرا می خواهید حقیقت را نپذیرید این بار آرا قومیتی بود سند دارم من در کردستان زندگی می کنم واصولگرا یا اصلاح طلب هم نیستم به وجدان های بیدار سوگند به شدت انقلابی هستم بیش از60ماه هم در دفاع مقدس خالصانه شمشیرزده ام وچندین یادگاری دربدن دارم که حتی یک ریال بابت جانبازی هم نمی گیرم واما بعد: وقتی آقای پزشکیان سنندج آمد خبرنگار وقتی از او خواست کردی جواب دهد چیزی نمانده بود از هول هلیم در دیگ بیفتد وبعدازآن همهمه کرد است کرد است شروع شد وحتی الفاظی به کاررفت که من باسانسوریک جمله اش را می گویم وآن عبارت است از: "نامرد است کسی که به پزشکیان رای ندهدچون کرد است"مشرقی های محترم چرا حقیقت را لوث می کنید ونمی پذیرید؟اصلا گویی حکمتی در کاراست وآن برابری آرای سه استان آذربایجان شرقی،غربی واردبیل با تعداد آرای اضافی آقای پزشکیان است که با زبان بی زبانی قومیتی بودن آرا را صدا می زند پیامم را حذف نکن چون حرف بدی نزده ام اگر سخنانم ایراد دارد تحلیلش بفرمائید چون حذف پیام یعنی ناتوانی جواب دهندگان من نیز از قومیتی شدن آرا به شدت متنفرم،ما امت واحده هستیم برتری معیارش مشخص است وآن یک کلمه است نه کم نه بیش«تقوی»ولن غیر ‎
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    18 8
    اولا شما اگر نگران مسائل قومیتی و تجزیه طلبانه بودین اصلا پزشکیان را تایید صلاحیت نمی کردین بالاخره این آدم سوابق و جنس رفتاری مشخص حداقل برای نهادهای نظارتی امنیتی دارد دوما به من آذری مقیم تهران که ۲ بار هم به جلیلی رای دادم بگید که پزشکیان در ساعت ها مناظره ، دقیقا چه گفت دقیقا چه برنامه ایی داشت که مردم سر این ها بهش رای بدن ؟ متاسفانه شما تحلیل های اشتباهی می دین خودتان را فریب می دین در نتیجه از اینجا به بعد هم مشکل خواهید داشت پزشکیان هیچی برای گفتن نداشت جز گفتن از قومیت ها و یکسری صحبت های عوام فریبانه یعنی شما صحبت ها روی آنتن زنده را هم کتمان می کنید ؟
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 2
      آفرین
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 4
    به جای این تحلیل های آبکی از الان به فکر کشور باشید
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    فرهیختگان گفته ما باید اجتماعی بشیم
  • محمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 3
    رأی ۶ برابری آذربایجان شرقی و همچین غربی و رأی ۵ برابری اردبیل اگر قومیتی نیست، پس چیست؟! صورت مسئله را پاک نکنید تا بتوانید برایش علاج کنید.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 1
    با انکار کردن شما حقیقت تغییر نمی کنه
  • مهدی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 1
    10 صفحه جفنگ نوشتی که ثایت کنی رای پزشکیان قومیتی نبود؟ خب آمار که همه چیز رو ثابت می کنه. چرا طفره می ری از واقعیت؟ درسته پروژه بگیر هستی که امثال رسایی و رائفی پور و ثابتی را بکوبی اما مردم که می فهمند. مردم را خر فرض نکن
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 0
    از اقای پورمحمدی تشکر کنید
  • مهدی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 0
    وقتی در یک صندوق پزشکیان 10 برابر جلیلی رای می اورد نام این را چه بگذاریم؟ چرا بقیه را نفهم فرض می کنی؟ چی رو داری ماله می کشی؟ همین افراد در صورتی که عملکرد پزشکیان فاجعه رقم زد باید در پیشگاه ملت و خدا پاسخگو باشند
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    فرهیختگان راجع به اجتماعی شدن گفته ..
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 3
    حتی اگر پزشکیان کشتتون هم طرف من نیایید ....دیگه سراعم نیا دیگه تموم شد خدا حافط ....
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 6
    در واقع همه این نگرانی ها به خاطر اطرافیان آقای پزشکیان است که خاطره تلخی را از دولت بنفش به ذهن ها می آورد و این نگرانی به گیر دادن به آرای قومیتی سوق داده شد و این نگرانی با انتخاب افراد درستکار و دانا برطرف خواهد شد یا برعکس با انتخاب افراد معلوم الحال تشدید خواهد شد همه اینها به عملکرد آقای پزشکیان بستگی دارد
  • ایران وطنم DE ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 8
    واقعا قومیتی رای دادن سرتون زیر برف نکنید .برای ما محرز شده چطور این اسنان ها نه منابع آب دارن نه گاز نه نفت تبدیل به استان های ثروتمند شدتد ؟!نه اینکه با انتخاب افراد اینچنینی بودجه کشوررا به این استان ها سرازیر می کنند!
    • ناشناس IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      5 1
      جناب ایران وطنم یا اطلاعات نداری یا مغرضی،
  • ایران وطنم DE ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 9
    واقعا قومیتی رای دادن سرتون زیر برف نکنید .برای ما محرز شده چطور این اسنان ها نه منابع آب دارن نه گاز نه نفت تبدیل به استان های ثروتمند شدتد ؟!نه اینکه با انتخاب افراد اینچنینی بودجه کشوررا به این استان ها سرازیر می کنند!
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    9 9
    رئیسی هم با رای قم و تهران و اصفهان رئیس جمهور شده بود و این طبیعی هست .. حالا ما ترک ها باید میگفتیم رئیسی فارس هست و ما نمیخواهیمش؟؟
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 2
      نه عزیز مشکلی نیست به رئیس. جمهور آذری رای بدن مشکل اینجاست اینقدر تفاوت آرا ۲ کاندید در این استانها بالاست
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      4 0
      اصلا نباید حرفی از قومیت و زبان به ذهن بیاد ، باید فقط شایستگی های یک فرد برای ریاست جمهوری در نظر گرفته بشه ، مثل اینه کسی بره دکتر و به دکتر بگه تو ترک هستی یا لر یا عرب؟ هر زبان که داشته باشه مهم علم و دانش او هست
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      ۲۰:۰۸ مهم اینه :کدام شایستگی؟
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    13 11
    این همه سال رئیس جمهورتون فارس بود چیکار کردن براتون ؟؟؟ بذارید ترک ها کشورو براتون بسازن و مشکلاتو حل کنن
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      5 2
      قویمازلار.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 6
    آذربایجان سر ایران هست
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 3
      میخواهم هفت کشور زیر پرچم ایران باشد
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 2
    به گفته ی رهبری آذربایجان سر ایران و تبریز قلب ایران هست ... سکوت کنید تجزیه طلب ها
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    احساس میکنم رها شدم
  • علی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 0
    سلام. یکجا نقل شده بود: «دست گذاشتن لشکر سایبری وابسته به مصاف...» تا جایی که ما دیدیم مسئول موسسه مصاف حتی در دوران تبلیغات میگفت که نباید برای جذب رای روی مسائل قومیتی دست گذاشت.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 0
    نمیشه واقعیت کتمان کرد جلیلی در بیش از دو سوم استانها اول شد اما باخت مگه میشه اینطور چیزی!!!نگفتن حقیقت اونو از بین نمیبره.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    همه ایرانی هستیم ... تفرقه بینداز و حکومت کن
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 5
    رهبرم ترکه مگه تو این سالها تجزیه شدیم؟
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    اینها واقعا گند زده اند در زیبایی های زندگی
  • سعید AT ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 0
    شیادها ، این تجزیه طلبی را فقط شما علم میکنید ، کدام تجزیه طلب ؟
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    جواب به انصاف .....اینکه یک لیبرال گداره های ملی گرایانه استفاده می کنه خیلی خوبه ولیرشما گزینه ملی گرایی را در این انتخابات حدف کردید
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    رئیس جمهور یک فرد در حد دکتر است فکر می‌کنید ‌ این مسائل را در حد شما هم درک نمی کند
  • مهدی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 1
    مشرق میدونم از کجا میسوزی
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    یکسری روش جایگزین دارم مثل بانک و ارتشی که دارای سرباز تکنسین است ولی هیچ کشوری نمی خواهد این روش ها را اجرا کند
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 4
    این انتخابات نشان داد که مردم ایران خسته اند.
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      2 0
      نه عزیزم ....مردم ایران بیشتر قاتی هستن تا خسته .....ژاپن را با برنامه ریزی ساختن ....حالا که رشد اقتصادی 8 درصد هم نشدنی است پس کمتر جفتک بنداز .....
  • CA ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    13 1
    در انتخابات سلیقه مردم ایران بیشتر برپایه اصولگرا -اصلاحطلب میچرخه تا مسئله قومیت.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 3
    اذربایحان و ترکیه و عربستان اصلی اند با پانترکهای داخلی که فعال اند
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    اولین کارش
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 1
    ایران تجزیه نمیشه
  • ویروگردی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 1
    این قومیت ها این گرایش را دارند نباید گذاشت رییس جمهور و ارای ملت رو به سود قومیت شان مصادره کنند
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 4
    آنهای که انتخابات ریاست جمهوری وانتخاب پزشکیان را تحلیل قومیتی می‌کنند یا آبله واحمقند ویا معادند ونفوذی ولاغیر
  • عال IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 1
    ملایر و تویسرکان هم در استان همدان اکثریت لر دارند
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    کلا اعتقاد داری
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 2
    شما دنبال جنگید ، شما دنبال زندگی نیستید
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    همان
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 2
    پس مقصر فارس زبان هایی بودند که به پزشکیان رای دادند؟
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    زاکانی قالیباف پورمحمد جلیلی و رقبا تلاش میکنند
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 0
    اون کسی که مقصره شورای نگهبانه.
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 0
      مردم
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 1
    مشرق مواظب باش شبیه رسانهای اصلاح طلب نشی چون خار میشی
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 1
    اصلا در ایران قوم گرا نداریم
  • سیف IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 0
    آی جناب پزشکیان مردونگی کنه و رکب بزنه به اون نون به‌نرخ‌روز خورایی که به طمع پست‌و‌مقام دست‌به هرکار غیر اخلاقی زدن و با آب‌روی دیگران بازی کردن؟! چه شود😂😂😂😂😂😂😂
  • علی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    هیچ غلطی نمیتونن بکنن حواسش هست ان‌شاالله
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 1
    پزشکیان میدونی الترناتیو یعنی چی جلیلی نفس نفس زنان احسنت
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 1
    همه ایرانی هستیم وباغ ایران با همه تنوع گل های اقوامش زیباست
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    من دیگر صحبتی ندارم با هیچکدام از شما
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 0
      بای‌بای نامه یادت نره
  • Ti UA ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    از وقتی نات کوین و همستر مد شدن دیگه بازی کلش اف کلنز هم فراموش شده بود، خخخخخ
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    لطفا توجیه نکنید
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 3
    با انتشار آمار رای‌های جلیلی و پزشکیان به تفکیک هر استان، نتیجه جالبی به دست آمد. اینکه طرفین تقریبا به صورت برابر فاتح استان‌ها شده اند (در ۱۶ استان پزشکیان رای اول را آورده و در ۱۵ استان جلیلی)، اما به خاطر رای قومیتی پررنگ در ۴ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان، پزشکیان توانست با فاصله کمتر از ۳ میلیون رای رئیس جمهور شود.
    • FR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 0
      در مورد خراسان و یزد هم جالبه
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 14
      فشار بخور ارزشی مردم نمیذاشتن جلیلی رئیس جمهور بشه
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      7 1
      شنیده بودم در آخر زمان جای حق و باطل را عوض می کنن اما باورم نمی شد تا الآن که دیدم ارزشی ها را تمسخر می کنی
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      3 1
      امیدوارم از رای که به پزشکیان دادی پشیمون نشی،اما دیر نیست که پشیمانی بیاد سراغتون،وقتی تورم رفت بالا،قیمت دلار رفت بالا،مسکن گرون شد و نتونست به حرکت مثبتی انجام بده،اون وقت میفهمی که به خودت و خانواده ات و جامعه ات چه ظلمی کردی،چون به کسی رای دادید که برنامه نداشت و دوربرش همون کسانی هستند که در طول جمهوری اسلامی صاحب منصب و مسئولیت بودن و راه جدیدی برای ایجاد تحول اقتصادی ندارند،حساب کن رای دادی به دایناسورها که برگردن روی زمین
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 0
      خوب ما ارزشی پس تو بی ارزشی
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    بعدش هم جنگ جهانی دوم شد اسناد و مدارک را نابود کردند
  • US ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 4
    ما آذربايجانى ها از هزاران سال پيش ايرانى بوديم و ايرانى هستيم و ايرانى بودن مائه افتخار ما ميباشد و ايران نيز بداشتن فرزندانى چون ما مباهات ميكند . و اعلام و شعار مزخرفات ترك و فارس و لر إعراب خوزستانى و غيره وغيره چرندياتى بيش نيست و همه ما بأهم برادر و ايرانى هستيم.و آرزو داريم كه انشاالله آن هفده شهر جدا شده از ايران با معاهده هاى خيانت بار گلستان و تركمن چاى و همچنين بحرين عزيز بدامن پاك ايران برگردند كه چنين نيز خواهد شد . زنده باد ايران و مرگ و ننگ بر منافقين و دشمنان ايران .
  • شبیه راز IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 2
    واقعیت با خواست من و تو عوض نمیشه. گسلی که همه ازش می‌ترسیدند فعال شده و اصلی ترین عامل آن تأیید صلاحیت پزشکیان است.
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    نباید با بخش مدنی کشور در بارهدمسایل نطامی امنیتی هویتی یکم حدی صحبت کرد مثلادبهشون گفت در مجلس که نمی تونند خارج از ساختار باشند ....
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 4
    یکی از همکلاسی های ما ترک تبریز بود ،ارشد قبول شده بود دانشگاه ما . بنده خدا متوجه نمیشد کتابهارو . درس استادو . از اول ترکی و یکم فارسی اموزش دیده بود . خیلی هم نخبه بود نمیشه که تو یه کشور صدتا زبان باشه .
    • CA ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      16 5
      تو آمریکا از چینی و هندی و پاکسنانی و مکزیکی/آمریکای لاتین ،عرب،ایرانی،افغانستانی،ایتالیایی،اکراینی، لهستانی و ترک و افریقایی و....و..هر نژادی که بگی وجود داره و تو خونه‌هاشون زبان مادریشون رو صحبت میکنند اما زبان رسمی آمریکا یک زبان است و آن انگلیسی‌ست و همه باید آنرا یاد بگیرن و متعلق به همه است و هیچکس هم نمیگه انگلیسی زبان انگلیس هاست چرا من باید انگلیسی صحبت کنم. در ایران هم زبان رسمی فارسی ست که متعلق به همه ایرانیان است و در انحصار هیچ گروه و قومیت خاصی نیست.
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 1
    از هر چیزی استفاده می‌کنید جلیلی رو بکوببد....حقیری واقعا...
  • US ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    چه کسانی ؟===== خودش
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 4
    جلیلی وقالیباف هر دو باختند.
  • US ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 0
    کار اشتباهی کردند ولی شما هم دارید اشتباه می کنید که به دوست و همپیمان عقیدتی خودتان اینجوری حمله می کنید.
  • Fara IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 1
    مجلس قانونی بزاره که نامزدهای آینده.حق نداشته باشند از قومیت مایه بگذارند وفقط از ایرانی بودنشان بگن جلیلی مادرش آذری تبریز بود و پدرش کرد
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 2
    متاسفانه از یه نماینده مجلسی که کل سابقه اش مجری گری برنامه تلوزیون بوده توقعی بیشتر نباید داشته باشیم.صد افسوس
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    10 2
    من تورک هستم و به پزشکیان رای دادم اگه لر کرد فارس و... بود باز به پزشکیان رای می دادم دیدگاهم اصلاح طلبی هست که شورای نگهبان تایید کرده و عاشق کشورم ایران و تمام شهرها و روستاها مملکتم ایران هستم
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 0
    تجزیه طلب هر کی که باشه و هر دلیلی که داشته باشه باید از بین بره.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    بیایید همگی دعا کنیم شر برای همیشه از سر کشور کم بشه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 0
    مشرق هر کار کنی حق پیروز هست
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    12 1
    پر رنگ کردن قومیت توسط رسانه های معاند در وحله اول بعلت ترس از هم گرایی ایران با کشورهای ترک زبان است. غرب بشدت در پی فاصله انداختن در این کشورهاست تا اتحاد تجاری و نظامی در این ممالک شکل نگیرد. پزشکیان در همبستگی منطقه می‌تواند نقش کلیدی بازی کند و آنها را بهم نزدیک نگه دارد. احتیاج ب اثبات ندارد در ایران سالیان دراز است که اقوام در کنار هم زندگی کردند و در مواقع ضرور بهم پیوستن و دشمن را دور کردند. طبیعی است که اقوام مختلف علاقه ب انتخاب رئیس چمهوری از قوم یا استان خود داشته باشند و او را حمایت کنند. در آمریکا هم همه کاندیدا ها در ایالت خود پیروز می‌شوند. ترک زبان بودن پزشکیان یک فرصت بزرگ است، توجه کنید چطور آمریکا از شهروندان ایرانی خود حد اکثر استفاده را می‌کند ب نفع آمریکا. این کشور ن بخاطر اتحاد بلکه بخاطر اختلاف اندازی فرزند را با خانواده د‌شمن می‌کند.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 1
    حاضر نیستم یک طرفه برای لیبرالهای همیشه در قدرت کشور نگه دارم
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    سلام‌فارس‌ترک‌عرب‌‌کرد‌بلوچ‌‌و....همه‌بندگان خدا‌هستند‌
  • آجورلو IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    8 2
    بنده خودم ترک هستم، استان بنده قزوین، به ویژه قسمتهای ترک‌نشین، با اکثریت آرا به آقای جلیلی رأی دادند. عصبیت قومی و قیلیه‌ای، سرطان پیشرفتو توسعه است. با همین نگاه، سقیفه ایجاد شد. تبعاتش را تا حال و تا ظهور حضرت ولی عصر خواهیم داشت. با همین نگاه جهان اسلام به تکه‌های مختلف تقسیم شد و توانایی‌اش تحلیل رفت. اسلام و تشیع، محور اتحاد و قوام ایران عزیز است. اگر نقطه وحدت آسیب ببیند، نه ایران باقی می‌ماند و نه ایرانی. به هوش باشیم.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    10 5
    آذربايجان جانباز انقلابدان آيرلماز
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    9 4
    آذربایجان جانباز، خامنه‌ای دن آیریلماز
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    فرد بی بصیرت که نمی‌داند هر نکته زمانی دارد !
  • قانون اساسی و فرصت طلبان IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 3
    قانون اساسی دو اصل 15 و 19 را که دستاویز فرصت طلبان و تجزیه طلبان است را کلا حذف یا اصلاح کنید. دقیقا ذکر کنید که آزادی زبان برای خارج آموزش و پرورش است. همین الان در تبریز مدارس و دانشگاهها معلم ها ترکی تدریس می کنند باید جلوشون گرفته بشه.
  • زارعی زناسوج IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 3
    مشرق جان قزوین وقزوینیها اصالتا فارس هستند و ترکها در زمان های مختلف به آنجا کوچ کردند اصل همدانیها هم ترک نیستند لطفا اطلاعات غلط نده
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    البته در برخی استانهای مرکزی هم پزشکیان برد مثلا فارس فکر کنم یا تهران کلا طبق اون مقاله ای که مشرق داد من باب رای هر استان چند استان شمالی و چند استان مرکزی هم پزشکیان جلو بود
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    1 4
    ,مشرق ، خود بیشرفت این بازی رو داری شروع میکنی...عقده ای بدبخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس