کد خبر 1621537
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰

جاده‌های منتهی به شمال کشور در ایام تعطیلات میزبان مسافران بسیاری از نقاط مختلف هستند. بیشتر گردشگران شهرهای ساحلی، روستاهای زیبا و بکر جنگلی یا ییلاقات مرتفع شمال را به‌عنوان مقصد سفر خود برمی‌گزینند. در پاسخ این سوال که «شمال کجا بریم که خنک باشه» باید گفت که مناطق ییلاقی به جهت هوای خنک و گاهی سرد در تابستان، بهترین گزینه برای فرار از گرما و بهره‌مندی از نعمت‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

شمال کجا بریم که خنک باشه

فیلبند

فیلبند روستایی زیبا و کوهستانی در جنوب شرقی شهرستان بابل (استان مازندران) است که به جهت موقعیت جغرافیایی و مناظر طبیعی بی‌نظیر، با نام بهشت ابر نیز شناخته می‌شود. برای دسترسی به این روستا باید از جنوب بابل وارد جاده بابل - آمل و سپس جاده هراز شوید؛ سپس خروجی جاده فیلبند را در پیش بگیرید. این جاده از میان مناطق جنگلی و کوهستانی و چند روستا می‌گذرد و به روستای فیلبند می‌رسد.

روستای فیلبند طبیعت بکر و متفاوتی دارد. هوای خنک در طول تابستان و تشکیل دریای ابر در بسیاری از روزهای سال، انگیزه سفر به این منطقه را بالا می‌برد. فیلبند فاصله نسبتا کمی با تهران (حدود ۲۰۰ کیلومتر، چهار ساعت رانندگی) دارد و مقصد گردشگری محبوب پایتخت‌نشینان است. چندین اقامتگاه بومگردی، مهمانپذیر و کلبه سنتی، جهت اقامت مسافران در روستا فعالیت می‌کنند؛ اما بسیاری از گردشگران کمپ و چادر زدن در دشت‌های اطراف روستا را ترجیح می‌دهند. جنگل، چشمه، کوهسار و دشت‌های سرسبز و باصفا از دیدنی‌های طبیعی روستای فیلبند مازندران هستند.

جواهرده

روستای جواهرده از روستاهای ییلاقی استان مازندران و شهرستان رامسر است که در ارتفاعات البرز (۲,۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا)، در میان قله‌های سرخ تله، واژک، سه برار رژه (رجه) و سماموس، نزدیک به مرز استان گیلان و مازندران قرار دارد. این روستا در برخی روزهای سال در میان ابرها فرو می‌رود و یکی از بهترین موقعیت‌ها برای تماشای اقیانوس ابر است.

جاده ۲۶ کیلومتری رامسر به جواهرده تنها مسیر دسترسی به روستای کوهستانی و زیبای جواهرده است. این جاده پرپیچ‌وخم و جنگلی از بوستان جنگلی مندی، آبشار راشنه و امامزاده سید فاضل (ع) می‌گذرد و در انتهای مسیری شیب‌دار به جواهرده می‌رسد. رستوران‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و غذاخوری‌های متعددی در این مسیر فعال هستند. در محدوده روستا امکانات رفاهی مطلوبی همچون هتل، نانوایی، آشکده، چندین کته کبابی و رستوران وجود دارد.

شمال کجا بریم که خنک باشه

اهالی جواهرده تنها در ماه‌های اردیبهشت تا شهریور در خانه‌های روستا ساکن می‌شوند و زمستان‌های سرد و برفی را در شهر می‌گذرانند. پارک جنگلی صیقل محله، مسجد آدینه، گورهای تاریخی گبری، چندین چشمه پرآب، دشت، آبشار جواهرده و دریاچه قو، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای جواهرده هستند.

اولسبلنگاه

اولسبنگاه یا اولسبلانگاه یکی از مناطق تفریحی گیلان و از زیباترین ییلاقات ماسال است. ماسال از شهرهای غربی استان گیلان محسوب می‌شود که در دامنه کوه‌های تالش قرار دارد. اولسبلنگاه در ارتفاع ۱,۴۹۰ متری از سطح آب‌های آزاد و در ارتفاعات جنوب غربی شهر ماسال واقع شده است و در روزهای صاف و بدون ابر، چشم‌اندازی عالی به منطقه دارد. جاده کوهستانی و پرپیچ‌وخم گیلوان - ماسال، تنها مسیر دسترسی به این منطقه ییلاقی است. در این جاده پس از حدود ۲۷ کیلومتر به خروجی اولسبلنگاه می‌رسید. چندین مسافرخانه، کلبه چوبی، هتل، کافه جنگلی، رستوران و دکه در مسیر و منطقه فعال هستند.

اولبسنگاه از مقاصد خوش‌آب‌وهوا و زیبای بومیان، اهالی ماسال و گردشگران در روزهای گرم و شرجی شمال محسوب می‌شود. ساخت‌وساز در این منطقه حفاظت‌شده تنها با مصالح چوبی مجاز است و به همین جهت بافت قدیمی و بکری دارد. آب مصرفی و آشامیدنی اهالی روستا، از آب چشمه و روشنایی خانه‌ها از موتور برق و پنل‌های خورشیدی تامین می‌شوند. دشت‌های سرسبز و وسیع اولسبلنگاه با آسمان صاف و پرستاره بهترین مقصد برای کمپ و شب‌مانی هستند. در بسیاری از روزها مه منطقه را می‌پوشاند و زیبایی خاصی پدید می‌آورد. از ویژگی‌های محبوب و اصلی اولبسنگاه غرق شدن در میان ابرهای مخملی و سپید در بسیاری از روزهای بهار و تابستان است.

روستای کندلوس

کندلوس روستایی تاریخی و ییلاقی در دامنه کوه‌های البرز شمالی (ارتفاع ۱,۶۵۰ متری از سطح دریا) است و در جنوب شرقی نوشهر قرار دارد. قرار گرفتن در مسیر آزادراه تهران - شمال و جاده چالوس و آب‌وهوای خنک و مطبوع، این ییلاق را به مقصدی پرطرفدار و محبوب در میان پایتخت‌نشینان تبدیل کرده است. اهالی تهران با حدود سه ساعت رانندگی به این روستای دیدنی می‌رسند. کندلوس حدود ۷۵ کیلومتر با نوشهر فاصله دارد.

کندلوس یکی از اولین و کهن‌ترین سکونتگاه‌های انسان در مازندران است و اشیای تاریخی کشف‌شده در آن، گواه این مدعا هستند. این اسناد در موزه مردم‌شناسی روستا نگهداری می‌شوند. حفاظت از بافت سنتی و قدیمی و کوچه‌های سنگ‌فرش روستا نقطه تمایز کندلوس با بسیاری از روستاها و مناطق ییلاقی شمال است. چندین خانه محلی و سنتی برای اقامت گردشگران در روستا وجود دارد. کمپ شبانه در دشت‌های سرسبز و خوش‌منظره اطراف کندلوس بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. مزارع گیاهان دارویی، چند رستوران، نانوایی و فروشگاه در بخش‌های مختلف روستا فعال هستند.

ییلاق سوباتان

سوباتان از جاهای دیدنی تالش و ییلاقات غربی گیلان است. تالش در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از سوباتان واقع قرار دارد و جاده سوباتان مسیر دسترسی به منطقه است. ییلاق سوباتان در ارتفاعات شمال غربی تالش (ارتفاع ۱,۹۰۰ تا ۲,۵۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد) و نزدیک به مرز اردبیل و گیلان قرار دارد. پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستان خنک و مطبوع از ویژگی‌های آب‌وهوایی روستا و ییلاق سوباتان محسوب می‌شوند.

شمال کجا بریم که خنک باشه

دشت‌های سوباتان از نیمه دوم اردیبهشت به گل‌های شقایق وحشی مزین می‌شوند و انواع گیاهان دارویی در بستر آن می‌رویند. چشمه‌های پر از آب گوارا، اسب‌های وحشی آزاد در دشت‌ها و هوای خنک، پاک و مه‌آلود از جاذبه‌های طبیعی منطقه هستند. بسیاری از مسافران برای چند روز در هتل‌ها، کلبه‌های چوبی یا اقامتگاه‌های سنتی روستا اقامت می‌کنند یا در دشت‌های اطراف روستا چادر می‌زنند تا هم از بازار سنتی و موزه مردم‌شناسی سوباتان دیدن کنند و هم از زیبایی‌های طبیعی منطقه و هوای خنک آن بهره‌ ببرند. آبشار ورزان و دریاچه نئور اردبیل از دیدنی‌های اطراف سوباتان هستند. مسیر نئور به سوباتان، یکی از محبوب‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی ایران است.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس