کد خبر 1622419
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
انبارلویی

دموکراسی در جهان به تعبیر پاپ ، دچار سرطان است . سخنان پاپ یک رونمایی تلخ از روند دموکراسی‌خواهی در جهان است.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی نوشت:

۱- پاپ رهبر مسیحیان جهان در مجمع سالانه کاتولیک‌های جهان بی‌تفاوتی مردم را سرطان دموکراسی نامیده و گفته ؛ «دموکراسی در جهان وضع خوبی ندارد.»(۱)

او به چهار نکته کلیدی اشاره‌کرده و نگرانی‌های خود را فهرست کرده است:

الف- مردم رأی نمی‌دهند من نگران این اتفاق هستم.

ب- بحران دموکراسی، ملت‌ها را گرفتار کرده است.

ج- قطبی‌سازی‌ها، دموکراسی‌ها را تهدید می‌کند.

د- سیاست‌های پوپولیستی دموکراسی‌ها محروم شده‌اند.

بیش از دو قرن است سخن از حکومت مردم و مردم‌سالاری است. فیلسوفان سیاسی غرب دموکراسی را تنها گزینه حکمرانی خوب می‌دانند. عقلانیت سیاسی همین شیوه را می‌پسندد. قرار است در مردم‌سالاری ، حاکم از میان آرایی که به صندوق‌ها ریخته می‌شود انتخاب شود، نه چکاچک شمشیرها ! همه به این نتیجه باید ملتزم باشند.

غرب با ظهور انقلاب اسلامی اعلام کرد ؛ نتیجه دموکراسی اگر منافع غرب را تهدید کند یا قدرت غرب و سلطه سرمایه‌داران را محدود کند را نمی‌پذیرد.لذا هیچ‌گاه آمریکا و اشرار اروپا حاضر نشدند انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. نظام ما ۴۵ سال با تهدید، تحریم، تخریب و ... غرب روبه‌رو است.

از زمانی که جرج سوروس یهودی اعلام کرد ؛ می‌شود زیر میز بازی دموکراسی زد و نتیجه را نپذیرفت، حیات و مشروعیت دموکراسی در جهان زیر سؤال رفت.

او به انقلاب نارنجی در کشورهایی که از زیر یوغ و سلطه غرب خارج می‌شوند نیاز داشت، اما نمی‌دانست این رویکرد روزی گریبان کشورهایی را خواهد گرفت که خود را مهد دموکراسی می‌دانند . آمریکا از دوران ترامپ وارد این وادی شد. فرانسوی‌ها از این مصیبت در امان نیستند کافی است پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر، وضعیت این کشور را ملاحظه کرد.

دموکراسی در جهان به تعبیر پاپ ، دچار سرطان است . سخنان پاپ یک رونمایی تلخ از روند دموکراسی‌خواهی در جهان است.

درحالی‌که به روایت پاپ، دموکراسی در جهان از سرطان رنج می‌برد ملت ایران در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، بلوغ سیاسی خود را در صیانت از مردم‌سالاری دینی نشان دادند و تصویر زیبایی از دموکراسی‌خواهی را ترسیم کردند.

راه علاج این سرطان ساخت سیاسی «مردم» پایه است نه «سرمایه» پایه!

در هر انتخابات دو قطب با هم نهایتا رقابت می‌کنند.دو قطبی آنتاگونیستی و آشتی‌ناپذیر دشمن دموکراسی است. دوقطبی مسالمت‌آمیز منجر به اقتدار و امنیت ملی و صیانت از منافع ملی می‌شود. غرب با اخلال در دوقطبی مسالمت‌آمیز دنبال منافع خود در کشورهایی است که مردم‌سالاری را برای نوع حکمرانی انتخاب کرده اند.

۲- شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و امیر عبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان یک شوک جدی به روند حکمرانی در ایران بود. در کمتر از ۵۰ روز نظام با تکیه بر آداب مردم‌سالاری دینی یک انتخابات رقابت‌آمیز را در کمال امنیت ، سلامت و آرامش برگزار کرد.

به محض اعلام موفقیت رئیس‌جمهور منتخب ، رقبا به او تبریک گفتند و به راحتی، انتقال قدرت صورت گرفت. از دماغ کسی هم خون نیامد. طی دو دور انتخابات ۵۵ میلیون انسان به پای صندوق‌های رأی آمدند و رئیس‌جمهور خود را انتخاب کردند.

این نظم، آرامش و نحوه مشارکت مردم ، دولت‌های جهان را به شگفتی واداشت و پیام‌های تبریک را به فرد منتخب سرازیر کرد. از تمام کشورها فقط آمریکا و سه کشور شرور اروپایی که دشمن دموکراسی در جهان شناخته شدند خشنود نشدند و حاضر نشدند به منتخب ملت تبریک بگویند و رأی ملت ما را به رسمیت بشناسند.

علت این ناخشنودی آن است که آن‌ها نظام های برخاسته از رای ملت که منافع ملی را نمایندگی می‌کنند، به رسمیت نمی‌شناسند . این چهار کشور با آنکه امضای خود را پای یک پیمان و معاهده برای پایان دادن به تهدیدها و تحریم‌ها گذاشته‌اند، مسیر پیمان‌شکنی را می‌پیمایند به کمترین قول و قرار بین‌المللی و حقوق بین‌الملل پایبند نیستند. اساس کار آن‌ها نقض حقوق بشر و نقض آزادی‌های انسانی است. آنها یک تهدید جدی برای صلح و امنیت و آینده دموکراسی در جهان هستند.

رئیس‌جمهور منتخب باید پاسخ این گستاخی و بی‌احترامی را بدهد. او باید ثابت کند دنیا فقط این ۴ کشور شرور نیست. در دنیا بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارد که اغلب آن‌ها از جنایات آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی او بیزار هستند.

پی‌نوشت :

۱- سخنان پاپ در شهر تریسته در شمال شرقی ایتالیا ۱۴۰۳/۴/۱۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    13 14
    هر وقت تونستیم تیم ملی فوتبال را بفرستیم مرحله حذفی جام جهانی اونوقت می تونیم بگیم در فوتبال جهان قابل اعتنا شدیم. نسبت امثال تو با دموکراسی مثل تیم فوتبال ایرانه با موضوع جام جهانی.
    • DE ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 1
      مشکل بزرگ بعضی ها در ایران اینست که این بیخردها به سیاست فوتبالی نگاه میکنند .هرچه در فوتبال وارد و خبره باشی وارد تر از اون توپ لگد کن علیل کریمی سیکلی بیسواد وطنفروش دزد بی اخلاق فراری پناهنده نیستی. عاقبت فوتبالی نگاه کردن به سیاست , یعنی تقلید کورکورانه و از روی تعصب غرب یا جریانات ضد ملی و ضد وحدت ملی و دو قطبی ساختن کشور .
    • ایرانی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 2
      تو به همون فوتبال و کَل کَل قرمز و آبی مشغول باش، فهم امثال تو تهش تقلید کورکورانه از غربه، نه هویتی برا داشته‌های ملی،فرهنگی،دینی و اجتماعی ایران قائلی نه درکی از حقیقت امروز جهان داری، کسی که شاخصش برا پیشرفت یک ملت بشه وضع فوتبال کلاً تعطیله.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 0
      در جواب ۰۷:۴۲: هر وقت تونستیم در این فوتبال بی خاصیت رو گل بگیریم اون وقت همگی یه نفس راحت می کشیم
  • ناشناس IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    15 11
    فقط بلدین حرفای مسخره بزنین اصلا ۵۵ میلیون شرکت نکردن کلا ۳۰ میلیون بود دوم همین ۴ کشور اصل اقتصاد دنیا هستن
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      12 5
      فکر کنم بچه های در گهواره را هم حساب کردی افراد در سن لازم تقریبا 61 میلیون بودن
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      3 1
      برو پی کارت بابا اقتصاد دست چهارتاست شکر خدا قرنهاست باغها و مراتع شهر ما غذا و لباس ما را تامین کرده الان هم که به برکت جمهوری اسلامی گاز اب برق بنزین مفت داریم دندان را هم که خداوند عنایت فرموده تو برو برا ایفون و گرین کارت اویزون یانکی بشو تا از طیاره پرتت کنه پایین در حالی که سگهای خودش را فرست کلاس نشانده
    • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      5 1
      مشنگ داره جمع دو انتخابات رو میگیه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      4 1
      از قرن بیستم بیا بیرون ، دنیا عوض شده نظم جهانی جدید ، بیدار شو تا بیدارت نکردن
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    8 2
    راه علاج این سرطان سیاسی «مردم خدا باور» پایه است نه «سرمایه و دروغ و فریب و اهانت» پایه!
  • SG ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    24 8
    تراوشات یک ذهن متوهم که ادراکی از واقعیت جامعه ایرانی نداره
    • DE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      3 67
      تراوشات یک ذهن متوهم که ادراکی از واقعیت جامعه ایرانی نداره// واقعیت جامعه ایرانی اینه که ملت ایران بارها و بارها سیلی های سخت و محکمی را به چهره کریه و نجس و ابلیسی تجزیه طلبان وطنفروشان خودتحقیرها بیفرهنگ ها نوکران و کلفتان غرب زده است و خواهد زد .بسوزید و آتش بگیرید .ایران متعلق به ملت ایران و وطنپرستان است نه وطنفروشان و اجنبی پرستان
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 0
      تو که وطن داری چرا تو اروپا و کانادا ئی غیره چکار داری ؟ پاشید برید منزل خودتان .
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    8 2
    کدام مردم‌ سالاری تمام انتخاباتشان مهندسی شده‌ هست درهرکشور دوحزب وجود دارد که‌ مردم‌ ناگزیرندیکی از اين دو را انتخاب کنند که‌ اين حزبها به‌ بنگاه‌های سرمايه داری وصل هستن وسیاست آن‌ها را اجرا می کنند
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 1
    بله بی تفاوتی سرطان دموکراسیه اگر مردم اجبار میکردن حاکمیت رو رای سازی نکنه الان مشاور آقای جلیلی با وقاحت جرا نمی‌کرد بگه کسانی که به پزشکیان رای دادن نادان هستن درحالیکه کل آرا پزشکیان ۵میلیون هم نیست جلیلی هم نهایت۴میلیون
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    خوبه خودتون می گید که دموکراسی محصول غربه و بعد تو حکومت اسلامی اجراش می کنید و نتیجش این شده که همواره غرب زده ها بر مسند قدرت باشند
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    مردم سالاری دینی محصول انقلاب اسلامی ، این ما مردم هستیم که میتوانیم با درک و عمل خود آنرا قدر و ارزش و احترام بگذاریم و استفاده شایانی ببریم و بدنیا معرفی کنیم
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    اتفاقا پزشکیان فقط این ۴ کشور رو آدم میدونه باید منتظر التماس رابطه باشیم دوباره اه اه
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      0 0
      پزشکیان چیه اسم فامیلیه ؟ ما که اصلا انتخابات ندیدیم تلویزیون هم نداریم
  • Kia IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    چها علت سرطان دمکراسی ازنظر پاپ که در انتخابات خودمون هم بوده:کاهش مشارکت(میانگین۴۵درصد در دو دوره)،قطبی شدن(یکطرف انتخابات رقیبش را طالبان میخواند وطرف دیگر مغول)، پوپولیستی شدن: پرداخت طلا به مردم از سمت یک کاندیدا،نداشتن هیچ برنامه ای از سمت کاندید منتخب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس