کد خبر 1623280
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
.

طی همین «حدود یک هفته»، برخی اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب به هول و ولع افتاده‌اند و از هم اکنون، هم تلاش‌ها برای «خالص‌سازی» را شروع کرده‌اند، هم مقدمات توجیه شکست احتمالی‌شان در دولت چهاردهم را.

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: حدود یک هفته‌ای می‌شود که نتایج انتخابات ریاست منتشر و آقای دکتر مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور کشورمان برگزیده شده است.

هنوز دولت شهید رئیسی در راس کار است و تا دولت جدید مستقر شود، دو ماهی زمان لازم است. اما طی همین «حدود یک هفته»، برخی اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب - از رسانه بگیر تا برخی چهره‌های سیاسی- به هول و ولع افتاده‌اند.

مثل «کاسبان پُست»ی که با پیروزی دکتر پزشکیان، بوی کباب به دماغشان خورده باشد، از هم اکنون، هم تلاش‌ها برای «خالص‌سازی» را شروع کرده‌اند، هم مقدمات توجیه شکست احتمالی‌شان در دولت چهاردهم را. چگونه؟! بخوانید:

۱- «حمله» به رئیس‌جمهور شهیدی که ۱۰۰۰ روز روی کار بوده و در این مدت، کارهای عظیمی انجام داده است، آن هم در ایامی که هنوز حمله‌کننده به قدرت نرسیده، چه معنایی دارد؟ انتشار گزارش عملکرد دولت سیزدهم، از سوی این دولت امری کاملا طبیعی است. هر دولتی در پایان کار، کارنامه‌اش را منتشر می‌کند. اما حمله به این دولت و کارنامه‌اش، آن هم ۲ ماه مانده به تشکیل دولت بعدی، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

به عبارتی، آن «اطرافیان» و «دور و بری‌ها»یِ دولتی که هنوز تشکیل نشده است، چرا باید از هم اکنون به دولت رئیسی این طور حمله کنند؟ موضوع، گزارش روز سه‌شنبه گذشته کیهان است که با عنوان «اسب زین شده زیر پای دولت چهاردهم» تلاش شد به گوشه‌ای از خدمات شهید رئیسی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و... پرداخته شود.

مثلا عملکرد بی‌نظیر دولت رئیسی در مواجهه با بحرانی به بزرگی «کرونا» که در آن ایام روزانه تا ۷۰۰ قربانی در کشورمان می‌گرفت. یا بخش عظیمی از بدهی‌های باقی‌مانده از دولت دوازدهم که در این دولت پرداخت شد. یا احیای فروش نفت و افزایش آن از روزی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه به روزی ۲ میلیون بشکه، یا پایان دادن به خاموشی‌های طولانی که در زمستان نیز گریبان این مردم را می‌گرفت. گرفتن سرعت سرسام‌آور افزایش نرخ دلار و... هم بماند. اقدام دولتی که، افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار را به دو برابر کاهش می‌دهد، قابل تقدیر نیست؟! پس چرا به همان نقاط قوت رئیس‌جمهور شهید حمله می‌کنند؟

۲- اینکه چرا این آقایانِ «دور و بری»ها، از حالا و دو ماه زودتر، این حملات را کلید زده‌اند، می‌تواند پاسخ‌های گوناگونی داشته باشد. شاید برای خودشیرینی و دیده شدن، شاید هم به خاطر حقد و کینه‌ای است که از دولت قبل دارند. آنها خوب می‌دانند این «عملکرد خوب» است که «عملکرد بد» را عیان می‌کند. پس عملکرد خوب را از اساس منکر می‌شوند! اما می‌توان پاسخ‌های جدی‌تری هم برای این سؤال مهم پیدا کرد.

آنها بهتر از هر کسی، توانمندی‌های خود را می‌شناسند و می‌دانند، «این‌کاره» نیستند. از هم اکنون کمربندهای خود را سفت بسته‌اند برای شکستی که فکر می‌کنند به جناب آقای پزشکیان تحمیل خواهند کرد. ما آقای دکتر پزشکیان را انسان شریف و منتخب همین مردم می‌دانیم. قاعده بازی در انتخابات را هم می‌دانیم. مثل آنها جِر نمی‌زنیم و علیه قانون و انتخاب مردم نمی‌شوریم. نمی‌گوییم تقلب شده و... از همین‌رو به ایشان از هم اکنون برادرانه توصیه می‌کنیم، مراقب دور و بری‌های خود باشند و به قول رهبر معظم انقلاب، از کسانی که با جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند، استفاده نکنند.

«زاویه‌دارها» نشان داده‌اند جز خود، به فکر هیچ کس نیستند و تردید نداریم از «رحم اجاره‌ای خواندن» همین آقای پزشکیان نیز هیچ ابایی نخواهند داشت. به راحتی، وقتی دولتی را به خاک سیاه نشاندند، گردن نمی‌گیرند و خود را کنار می‌کشند. مگر در اواخر دولت آقای خاتمی و روحانی و زمان انتشار کارنامه، خود را کنار نکشیدند؟! مگر همین‌ها نبودند که آن اواخر، علیه خاتمی شوریدند؟! مگر زمان قضاوت بر عملکرد فاجعه‌بار دولت روحانی، نگفتند «روحانی نامزد ما نبود، رحم اجاره‌ای بود»؟! مگر برای استیضاح آقای روحانی دست به کار نشدند؟! کار به جایی رسید که کیهان - به عنوان یکی از مهم‌ترین منتقدان آن دولت و آن شرایط - در مخالفت با استیضاح آقای روحانی نکته و گزارش می‌نوشت!

۳- «دروغ» و «تحریف» مهم‌ترین ابزار این «دور و بری»هاست.

این ابزار اگر از آنها گرفته شود، کاملا فلج می‌شوند. به عنوان مثال خیلی نزدیک، رجوع کنید به بازتاب همان گزارش مستند روز سه‌شنبه کیهان در رسانه‌های متعدد این طیف. این‌بار، نه با جابه‌جایی کلمات و پس و پیش کردن جملات، که با افزودن جملات و کلماتی که اصلا در گزارش وجود ندارد، به جنگ با «آگاهی مردم» رفتند تا به «اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم» لگد بزنند! چرا دور برویم. بازتاب همین یادداشتی که اکنون در حال مطالعه آن هستید را در رسانه‌های این طیف مطالعه کنید تا عمق فاجعه و «بی‌اخلاقی» که این طیف به آن معتاد است، دستگیرتان شود. آنها از هم اکنون و در حالی که هنوز وارد دایره قدرت نشده‌اند، بودجه‌ها را گرفته، قلم‌ها را تیز کرده، ماشین «دروغ» را روشن و.... دورخیز کرده‌اند.

۴- روان‌شناسانی مثل «دنیل کانمن» معتقدند پیش‌بینی کردن کار سختی است به‌ویژه وقتی قرار است «آینده دور» را پیش‌بینی کنیم. اما گاهی می‌توان همین آینده دور را پیش‌بینی کرد به‌ویژه وقتی علائم، نشانه‌ها و انگیزه‌ها خیلی واضح‌اند. می‌خواهیم بگوییم این «دور و بری»‌ها بهتر از هر کس، توانایی‌های خود، و انگیزه‌هاشان را می‌شناسند فلذا از هم اکنون پیش‌بینی کرده‌اند که به احتمال قوی شکست خواهند خورد... چه چیزی می‌تواند این شکست را توجیه کند؟ حمله به دستاوردهای شهید رئیسی! از افتخارات ما این است که، دولت رئیسی را گردن می‌گیریم و از عملکرد و کارنامه‌اش با افتخار دفاع می‌کنیم. آیا این طیف هم دولت روحانی و کارنامه او را گردن می‌گیرد؟! تردید نداریم دولت آقای پزشکیان و کارنامه او را هم گردن نخواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    14 22
    سلطان تله و قفل کردن مملکت کسی نیست جز سلطان زنبیل
    • ارسلان IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      9 8
      همه اصلاحاتی و کارگزارانی و راستی ها پشت در زنبیل چیده اند.کجا؟ پشت در اتاق سلطان! دولت حداقلی مستاجل.
    • US ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      1 1
      دمت گرم کاسبان تحریم ها رو هم اضافه کن
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    10 0
    سفارش به دوستان در دولت شهید رئیسی مسئولیت در دولت چهاردهم رو قبول نکنید
  • ۷ IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    23 10
    دولت سیزدهم یورو ۷۰ هزار گرانی،ویرانی و...‌
  • ایرانی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    2 1
    زود است قضاوت کنیم اما سالی که نیکوست از بهارش پیداست/کسانی که مامور شده اند کابینه دولت و وزرا پیشنهادی را معرفی کنن یا طرفدار خاتمی هستند ویا روحانی /انتخاب بر اساس شایسته سالاری وتخصص برای عوام فریبی است
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    7 3
    کیهان لازم نیست زور بزند
    • سید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      3 0
      کو گوش شنوا و چشم بینا؟! ما ایم و چهار سال با پزشکیان/ گویی ارمنستان شده ایم با پاشینیان !!!!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    14 16
    جماعت چندش آور همیشه طلبکار کار نکن کار خراب کن
  • FR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    6 5
    نظرتون درباره استخدام های وزارت نیرو در ماه اخر چیست؟مصوبه ای که سه سال در دولت اجرا نشد گذاشتند روزای اخر
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      بنده خداها رو پنج سال دیگه حساب کرده بودن این اتفاقا دوران احمدی نژاد هم افتاد واسه ما دیگه عادی شده
  • FR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    13 5
    مگر دولت سیزدهم‌ اومد همینکارو نکرد؟ هر مدیر جزئی‌که از دولت قبلش مونده بود رو هم عوض کرد
    • سید IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      ستاری، شمخانی، اسلامی از مدیران دولت روحانی بودند که در دولت شهید رئیسی سمت داشتند و آقای اسلامی هنوز هم در همین دولت سمت دارد! لطفاً به حساب نداشتن نیروی جایگزین نگدار که می دانی جایگزین مناسب پیدا می شدً فقط نگاه فراجناحی شهید رئیسی اجازه می داد کسی را که کارایی دارد حذف نکند !!!
    • سید IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      ستاری، شمخانی، اسلامی از مدیران دولت روحانی بودند که در دولت شهید رئیسی سمت داشتند و آقای اسلامی هنوز هم در همین دولت سمت دارد! لطفاً به حساب نداشتن نیروی جایگزین نگذار که می دانی جایگزین مناسب پیدا می شد فقط نگاه فراجناحی شهید رئیسی اجازه می داد کسی را که کارایی دارد حذف نکند !!!
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    11 19
    چشم ملت روشن مگر قرار نبود جناب پزشکیان از کارشناسان دلسوز وفهیم استفاده کنند کجای ظریف فهیم است؟
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      1 2
      ظریف نخبه هست
  • دلاوری IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 2
    من یکی که امیدوارم این احراز صلاحیت شدن پزشکیان هم حقه و تله ای از طرق جبهه انقلاب باشه برای گرفتن مچ مفسدینی که در بدنه دولت و حاکمیت و ملت پنهان شدن و این روزا از لاک خودشون خارج شدن و دارن برا رئیس جمهور دم تکون میکن،واقعا امیدوارم ،که اگه اینجور نباشه وای به حالمون
  • ایرانی الاصل IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 9
    در زمان صدر اسلام اصلاح طلب های آن زمان همین حرفها را میزدند که خداوند در آیه ۱۱ خطاب کرد و فرمود اینها اصلاح طاب نیستند فاسد هستند .
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    1 1
    حرفت حقه اما کسی که اهل تعقل نیست متوجه نمیشه..
  • صادق IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    1 0
    خدا وند ایشان وما را از سر اطرافیان ایشان در امان نگه دارد
  • محمد جواد طوافی AE ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    9 2
    کیهان هم داره زیادی بدور از واقعیت می نویسه ، سفره مردم مهمه که از رنگ و رو افتاده ،این آمار و ارقام بگذارید واسه بعد از سیر شدن اون همه نیازمند
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 8
    آیا الان که پزشکیان آگاهانه ظریف را با کارنامه افتضاح برجام و خسارت‌های فراوانی که به مردم و کشور زده و رفتارهای فوق العاده سخیفش در زمان تبلیغات انتخابات بعنوان مسئول ناظر بر چیدمان پست های دولت انتخاب کرده هنوز هم می شود گفت در تله اطرافیان افتاده؟!!
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      برجام اگه بد بود دولت سیزدهم دنبالش نبود کارم داشت اسفند 1400 تموم میشد همدستای دولت زنبیل نذاشتن تو مجلس
  • نوری IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    8 2
    هیچ کارشکنی ونفوذ برای تخریب دولت پزشکیان بدتر وخطرناک از تفکردولت سایه ورسانه های بسته ووابسته به آن تفکر وجود نداردمطمئن باشید.
  • Ali IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 9
    من به عنوان یه شهروند دست دولت رئیسی میبوسم که دلارو کرد شصت تومن نکرد سی صد هزار تومن...واقعا یکی از دستاورد های بزرگ بود
  • علی IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 11
    انتخابی که باتقلب شکل بگیرد وحق ناس بهتر از این نمیشود حداقل هشت ملیون رای ناحق
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      پمادتو تا دو هفته دیگه هر هشت ساعت بزن بعدم ما خودجوش اومدیم رای دادیم به پزشکیان نه به ضرب و زور قیمه و عدس پلو
  • ali IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 2
    مشرق زیاد ننویس به نفع مشرق ایران تو خاور میانس ن شرقی ن غربی جمهوری اسلامی
  • فرزاد IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 6
    اصلاح طلبان همان منافقین دهه ۶۰هستند تمام زندگیشان را با دروغ و تهمت گذراندند.اصلاح طلبان خطرشان از آمریکا و اسراییل بیشتر است آقای پزشکیان آدم ساده ای هست حتما گول این منافقین را خواهد خورد شک نکنید.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      حالا که بدترین دولتا تو تاریخ جمهوری اسلامی دولتای احمدی نژاد و دولت سیزدهم هست
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      1 0
      خطرناک
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      1 0
      خطرناک
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      از خواب پاشو یکی دیگه کاسب تحریم تو گیرت هنوز اصلاح طلب و اصولگراست
  • گلی IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 2
    جناب بلوری ،، واژه خالص سازی را طیف هم فکر شما در ادبیات این روزهای فضای سیاسی کشور استعمال کردند،، گویی فراموش کرده اید چه بر سر نهاد های اجرایی کشور آوردید؟؟!!!! وقاحت و بی چشم و رویی شما بی حد و مرز است ولی با این فرار رو به جلو راه بجایی نخواهید برد مردم با رای خود شما و همفکرانتان را بهدعقب راندند بروید و یه فکری به حال خودتان بکنید
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    9 4
    اگر این دولت خوب کار کرده چرا گوشت کیلویی ۱۵۰ را تحویل گرفته و الان۶۵۰ تومان هست؟
  • علی IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 3
    اتفاقا شماها حمله میکنید قبل ازینکه دولت پزشکیان بیاد سرکار بذارید بیاد بعد شروع کنید در ضمن تکلیف روزنامه کیهان و مدیرش واسه مردم روشنه والسلام
  • Sasan IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    8 6
    کیهان بدجوری فشاری شده
  • مسلمان IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 2
    به نظر میاد اونها دست پاچه نشدند بلکه شما خیلی زود دست به کار شده اید که ۴۰٪ رای دهندگان رو به ۶۰٪ طرف مقابل ملحق کنید
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 8
    فکر اینکه ۴ سال یا ۸ سال باید پزشکیان و ظریف رو عمل تحمل کنیم سخت هست ، کاش همه اینها خواب بود و رئیسی الان رئیس جمهور بود ، حداقل این پزشکیان نبود و مجبور نبودیم ظریف رو دوباره تحمل کنیم
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      ما هم داریم از قیافه های تکراری راحت میشیم
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    10 5
    مشرق آبو بریز
  • US ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    7 5
    شما نگران دور و بر وی نیستید بلکه نگران سهم خود هستید که نخواهید دید
  • جعفری IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 1
    اینها خالص ساز نیستند
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    10 3
    اینقدر سنگ اندازی توی کار دولت نکن مشرق... هنوز شروع نکرده داری تخریب میکنی
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 2
    افتادن در تله اون وری ها بهتر از تله دور و بری ها است؟ کیهان هم در تائید فرمایشاتت حتما بهت می گه قربون دست و پای بلوریت بره مادر!
  • حسین US ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 2
    شما مگه کارشکنی ها در مسیر دولت اقای پزشکیان رو گردن میگیرید؟ کدام یکی از شماها دیوارنوردی سفارت عربستان رو گردن گرفت؟
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      سفارت انگلیس و عربستان که کار دولت زنبیل بود
  • حمید IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 2
    از این دست، تله های "دور و بریها" در دولت قبل نبود؟! اگر بود چرا دم نزدید؟!!
  • سید IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 7
    کو گوش شنوا و چشم بینا؟! ما ایم و چهار سال با پزشکیان/ گویی ارمنستان شده ایم با پاشینیان !!!!
  • ارسلان IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 7
    همه اصلاحاتی و کارگزارانی و راستی ها پشت در زنبیل چیده اند.کجا؟ پشت در اتاق سلطان! دولت حداقلی مستاجل.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 6
    خنده های دلقک مآبانه اش نشانه فهم اش هست.نه؟!
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    این مقاله بود یا استندآپ کمدی؟ بابا دو تا مقاله علمی بخونید بفهمید استدلال کردن چه شکلیه. هر کی از راه میرسه یه مقاله میده بیرون. با سوادها به شما می خندند.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    دوستان هنوز هم دیر نیست بیایید یک کارزار چند میلیونی امضا, جمع کنیم که شورای نگهبان از این پس اجازه تایید صلاحیت عناصر اصلاح طلب و منافق را نداشته باشد حداقل از دوره های بعد اوضاع رو بهتر کنیم
  • مهدی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    یه جنسی رو بفروشی (برجام هسته ای) و خریدار دبه کنه و پول نده و در صورت شکایت از خریدار ،فروشنده متهم بشه،بعد فروشنده بره یقه یکی دیگه (fatf و موشک و...)رو بگیری و جانماز خریدار و آب بکشی و بشی رییس شورای راهبردی من درآوردی انتقال!
  • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    تله ای اگه در کار هم باشد ملت پشت دکتر هست جناب مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس