کد خبر 1623315
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸

اسید فسفریک به عنوان یک ماده شیمیایی پر کاربرد در صنایع گوناگون اعم از کشاورزی، دارویی، غذایی و غیره در کنار مزایای بسیارش، در صورت استفاده نادرست و غیر استاندارد می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را برای کاربران و مصرف کنندگان ایجاد نماید، به همین علت رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشتی لازم در تمامی مراحل کار با این ماده از جمله ذخیره‌سازی، انبارداری، حمل و ... مهم و ضروری است.

اسید فسفریک ترکیبی بی‌رنگ، بی‌بو و شفاف است که در اثر تماس با فلزات از خود گاز هیدروژن متصاعد می‌کند که این گاز قابلیت اشتعال‌زایی دارد، بنابراین هرگونه سهل‌انگاری هنگام کار با این اسید نه تنها ریسک آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد بلکه منجر به ایجاد مشکلاتی برای انسان نیز می‌شود. مجموع خطرات بالقوه تماس با اسید فسفریک، لزوم تهیه و خرید اسید فسفریک 85 درصد از مراکز معتبر هم‌چون شرکت بازرگانی پرسال را دو چندان می‌کند.

ضرورت آشنایی با میزان مصرف اسید فسفریک و خطرات آن

مقدار مصرف مجاز اسید فسفریک

قبل از اینکه بخواهید مقدار مجاز مصرف اسید فسفریک را به‌طور دقیق بررسی و اندازه‌گیری کنید ابتدا باید بدانید که قصد دارید از این ماده شیمیایی در کدام بخش از صنعت استفاده کنید، چرا که تعیین میزان مصرف اسید فسفریک در صنایع گوناگون، علاوه بر نیازهای محصول و فرآیند مورد استفاده، تحت تأثیر عوامل دیگری نیز هست که به در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اندازه و مقیاس فرآیند: مصرف اسید فسفریک در یک صنعت ممکن است به میزان تولید و بعضی شاخص‌های دیگر که با اندازه و مقیاس فرآیند مرتبط هستند وابسته باشد به عنوان مثال، میزان مصرف اسید فسفریک در تولید کودهای فسفاته بیشتر از فسفریک اسید مورد استفاده در صنایع غذایی و خوراکی است.
  • خصوصیات محصول: خواص فیزیکی و شیمیایی محصول نیز می‌تواند در تعیین میزان مصرف اسید فسفریک تأثیرگذار باشد.
  • فناوری و روش‌های تولید: فناوری و روش‌های تولید مورد استفاده در صنایع مختلف بر میزان مصرف اسید فسفریک مؤثر است چرا که در برخی روش‌های تولید پیشرفته، به منظور بهینه‌سازی و بهره‌وری فرآیندها از مقادیر کمتر این اسید استفاده و یا مواد شیمیایی مناسب‌تر را جایگزین می‌کنند.
  • مقررات و استانداردها: مقررات و استانداردهای صنعتی و محیطی نیز عاملی اثرگذار بر تعیین میزان مصرف اسید فسفریک هستند. در برخی حوزه‌ها، محدودیت‌های بیشتری درباره مصرف اسیدها و آلاینده‌های محیطی وجود دارد که مقدار مصرف را محدود می‌کند.
  • غلظت و خلوص اسید فسفریک: اسید فسفریک دارای درجات کیفی و گریدهای مختلفی است که عموما به صورت مولاری و یا درصدی محاسبه می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن این شاخص و با توجه به نوع محصول، مقدار مصرفی دقیق این ماده شیمیایی اندازه‌گیری می‌شود.

خطرات بالقوه اسید فسفریک

  • خطر سوختگی: این ماده دارای قدرت اسیدی بالایی است، به همین علت در تماس مستقیم با پوست و چشم‌ خطراتی مانند ایجاد تاول، سوزش، زخم، تورم، قرمزی، درد و در موارد حاد کوری و حتی مرگ کاربر را به دنبال دارد. هنگام کار با اسید فسفریک حتما از لباس‌، کفش‌ وعینک‌های محافظ استفاده کنید.
  • خطر بلع: خوردن این اسید با علایمی مانند استفراغ، اسهال، گرفتکی معده و ... همراه است که باعث آسیب جدی به لب‌ها، زبان، گلو و معده انسان می‌شود.
  • خطر تنفسی: اسید فسفریک از نظر استنشاقی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه تحت حرارت قرار گیرد، در این صورت بخارهای اسید فسفریک ممکن است تنفس کاربر را تحت تأثیر قرار داده و عوارضی مانند تحریک گلو، سرفه، تنگی نفس و التهاب ریه را ایجاد کند، بنابراین توصیه می‌کنیم از این اسید تنها در محیط‌های باز و یا اماکن مجهز به تهویه مناسب استفاده کنید.
  • خطر سمیت: غلظت‌های بالای اسید فسفریک ممکن است باعث ایجاد عوارض سمی برای سیستم عصبی، کلیه‌ها، کبد و سایر اعضای بدن انسان شود پس نه تنها باید از تماس مستقیم با این اسید خودداری نمایید بلکه همواره باید این ماده شیمیایی را در مخازن مخصوص و ایمن نگهداری کنید.
  • خطر آتش‌سوزی: این احتمال وجود دارد که در اثر تماس اسید فسفریک با مواد قابل اشتعال، آتش‌سوزی ایجاد شود، بنابراین در هنگام ذخیره‌سازی و یا انبار کردن این محصول آن را دور از منابع حرارتی قرار دهید.
  • خطر آلودگی محیط زیست: در صورت رها شدن اسید فسفریک در طبیعت ممکن است آلودگی‌های زیستی برای آب‌، خاک و هوا ایجاد شود.

ضرورت آشنایی با میزان مصرف اسید فسفریک و خطرات آن

پرسال تامین کننده مواد اولیه شیمیایی

اسید فسفریک به عنوان ماده‌ای ارزشمند و اثربخش در صنعت شناخته می‌شود، از این‌رو لازم است که برای جلوگیری از هدر رفت مزایای بی‌شمار آن به دلیل خطاهای انسانی، قبل از هرچیز موارد ایمنی را هنگام کار با این ماده رعایت کرده و این محصول را تنها از مراکز معتبری که از تجربه و دانش آن‌ها در ارتباط با نحوه نگهداری، ذخیره‌سازی، انبارداری، حمل و تحویل مواد شیمیایی مطمئن هستید خریداری نمایید. پرسال یکی از معتبرترین شرکت‌های بازرگانی عرضه کننده انواع فرآورده‌های شیمیایی از جمله اسید فسفریک در ایران است که امکان خرید اسید فسفریک خوراکی با شرایطی ایده‌آل را برای کلیه فعالان این حوزه فراهم نموده‌است. شماره پنج رقمی ۷۹۸۸۵_۰۲۱ سریع‌ترین پل ارتباطی شما با واحد فروش پرسال است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس