کد خبر 1623329
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

آهن آلات و مقاطع فولادی نقش عمده‌ای در صنایع مختلف مانند ساختمان و خودروسازی ایفا می‌کنند. از این رو پیش بینی قیمت آهن آلات به ویژه قیمت میلگرد یکی از فاکتورهای اساسی فعالان حوزه ساختمان سازی به شمار می‌رود. با توجه به سهم عمده آهن آلات از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی باید گفت هرگونه تلاطمی در افزایش یا کاهش قیمت میلگرد می‌تواند تأثیر منفی یا مثبت زیادی بر روی روند پروژه‌ها بگذرد. در این مقاله سعی می‌کنیم روند قیمت میلگرد را تا پایان سال تحلیل کنیم و دلایل افزایش یا کاهش قیمت میلگرد را بررسی نماییم.

پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت میلگرد تا پایان سال

نگاهی به قیمت میلگرد در سه ماهه اول 1403

قیمت میلگرد به دلیل حرکت صعودی دلار در ماه اول 1403 روند به شدت صعودی داشت که به تدریج با عقب‌نشینی نرخ دلار تا محدوده 60 هزار تومان، قیمت میلگرد هم روند نزولی به خود گرفت و تا محدوده 25 الی 27 هزار تومان کاهش یافت. تنش میان ایران و اسرائیل و انتخابات ریاست جمهوری از جمله موارد بسیار مهمی بودند که تقریباً واکنش بازار آهن در سه ماهه اول به آن‌ها ناچیز بود. شاید رکود سنگین در بازار آهن و چشم انتظاری برای سیاست‌های اقتصادی دولت جدید از مواردی باشند که باعث شده بازار آهن در دوران آرامی به سر ببرد.

نگاهی به قیمت میلگرد در سال‌های پیش

قیمت میلگرد در سال‌های گذشته در چرخه کنترل دستوری، جهش قیمتی ناگهانی و رکود سنگین گرفتار بوده که مهم‌ترین عامل آن وضعیت نابسامان اقتصادی و افزایش تورم و نرخ دلار است. جدا از کیفیت میلگردهای ایرانی، تغییرات مداوم در قوانین صادراتی فولاد هم در نهایت تأثیر خود را گذاشت و در سال گذشته میلگرد ایران با ارزان‌ترین قیمت هم مشتریان خارجی و منطقه‌ای خود را از دست داده است.

بررسی روند قیمت میلگرد

برای تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد باید به عوامل مؤثر بر آن توجه کنید. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد تا پایان سال می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. نوسانات نرخ ارز
  2. وضعیت زنجیره تأمین و میزان تولید و عرضه کارخانه
  3. رونق اقتصادی و افزایش میزان تقاضا برای مصرف میلگرد
  4. نتیجه انتخابات آمریکا و احتمال به سرکار آمدن ترامپ

در ادامه هریک از این پارامترها را تا انتهای سال 1403 بررسی می‌نماییم.

نرخ دلار و قیمت میلگرد

نرخ دلار و قیمت میلگرد همبستگی زیادی با هم دارند و از این رو هر تغییری در نرخ دلار می‌تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت میلگرد شود. دلایلی که می‌تواند باعث افزایش نرخ دلار و به دنبال گران شدن قیمت میلگرد تا انتهای سال 1403 شود شامل موارد زیر است:

  • روی کار آمدن دوباره ترامپ در سال 2025 و افزایش تحریم‌های نفتی
  • عدم تغییر در روند کنونی رشد اقتصادی ایران
  • افزایش تنش‌های منطقه‌ای ایران با کشورهایی نظیر اسرائیل

هرچند بسیار سخت است اما دلایلی که می‌تواند باعث کاهش نرخ دلار و به دنبال ارزان شدن قیمت میلگرد تا انتهای سال 1403 شود شامل موارد زیر است:

  • روند مسالمت‌آمیز دولت جدید با کشورهای جهان
  • انجام توافق‌های بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها
  • افزایش درامدهای نفتی در صورت کاهش تحریم‌های فروش نفت

وضعیت زنجیره تأمین و میزان تولید کارخانه ها

جدا از نوسانات ارزی و کمبود برخی مواد اولیه، از مشکلات زنجیره تأمین مقاطع فولادی می‌توان به قطع شدن برق کارخانه‌های فولادی در تابستان و قطع شدن گاز تولیدکنندگان فولادی در زمستان اشاره کرد. این محدودیت‌های انرژی با کاهش تولید و کاهش عرضه‌ها باعث افزایش قیمت میلگرد در بازار آهن می‌شود. البته با توجه به بالا بودن تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد این کاهش عرضه‌ها باعث افزایش قیمت در برخی از برندهای پرتقاضا مانند میلگرد اصفهان می‌شود. هم‌چنین در سایزهای پرتقاضا مانند قیمت میلگرد ۱۴ به دلیل رقابت بیشتر با نوسانات بیشتری روبرو هستیم.

هم‌چنین عدم دسترسی به تکنولوژی روز باعث فرسوده شدن خط تولید و کاهش کیفیت میلگردهای داخلی می‌شود. یکی از دلایلی که میلگرد صادراتی ایران را در منطقه بدون مشتری کرده است.

پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت میلگرد تا پایان سال

رونق اقتصادی و افزایش میزان تقاضا برای مصرف میلگرد

رونق صنایع مصرف‌کننده فولاد یکی از اصلی‌ترین پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت میلگرد است. رونق صنعت ساختمان با رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم وابستگی دارد. به طوری که در سال‌های اخیر با کاهش قدرت خرید مردم با رکود در بازار مسکن مواجه هستیم که در ادامه رکود بازار آهن به ویژه میلگرد و تیرآهن را در پی داشته است. هرگونه افزایش رونق در ساختمان سازی با افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت میلگرد همراه خواهد بود که البته بعید به نظر می‌رسد حجم تقاضای داخلی میلگرد در سال 1403 تغییری کند.

احتمال به سرکار آمدن ترامپ

در آبان 1403 شاهد انتخابات آمریکا خواهیم بود و در صورت پیروز شدن ترامپ احتمالاً با افزایش قیمت دلار و التهاب در بازار روبرو خواهیم شد. ترامپ به دلیل تصمیمات سخت‌گیرانه در مورد تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند نرخ دلار را به سمت قله‌های جدیدی حرکت دهد.

تحلیل تکنیکال افزایش یا کاهش قیمت میلگرد ۱۴

هرچند پارامترهای مؤثر بر قیمت میلگرد آن‌چنان زیاد است که نمی‌توان روند آن را پیش بینی کرد اما تحلیل تکنیکال نمودار قیمت میلگرد هم می‌تواند کمک زیادی به خریداران کند. در ادامه به عنوان نمونه به تحلیل تکنیکال افزایش یا کاهش قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان می‌پردازیم.

در حال حاضر قیمت میلگرد 14 در محدوده بین 24 الی 26 هزار تومان (27 الی 29 هزار تومان با ارزش افزوده) در حال نوسان است. هرگونه عبور از این قیمت‌ها می‌تواند باعث ایجاد روند در قیمت میلگرد 14 شود؛ یعنی با شکست قیمت 26 هزار تومان قیمت میلگرد 14 می‌تواند تا 28 و سپس 30 هزار تومان حرکت کند. هم‌چنین با توجه به همبستگی نمودار میلگرد و دلار، تحلیل نمودار نرخ دلار هم می‌تواند پیش بینی قیمت میلگرد 1403 را برای شما روشن‌تر نماید.

پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت میلگرد تا پایان سال

خرید میلگرد

حتماً در هنگام خرید میلگرد به هزینه‌های ثانویه مانند مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل‌ونقل توجه کنید. هزینه‌های نظیر حمل‌ونقل می‌تواند قیمت نهایی خرید میلگرد را به صورت چشم‌گیری افزایش دهد. با توجه به مسافت بارگیری تا تحویل بار می‌توانید هزینه حمل‌ونقل میلگرد را تا حدود زیادی کاهش دهید.

سخن پایانی

به صورت کلی با توجه به تورم موجود در بازار ایران احتمال گران شدن قیمت میلگرد تا پایان سال بیشتر از ارزان‌تر شدن آن است. البته که با وجود عدم رونق در بخش تقاضا، هم چنان رکود در بازار آهن و میلگرد در سال 1403 ادامه خواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس