.

نهم محرم، روز حضرت عباس، برادر امام حسین (ع) است. این روز را ویژه برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا، این دلاورمرد صحرای کربلا عزاداری می کنیم تا نام و یاد وی را به شایستگی پاس بداریم.

به گزارش مشرق، نهم محرم، همزمان با روز تاسوعا، یوم العباس است. روزی که خاص و ویژه برای حضرت ابوالفضل (ع)، برادر امام حسین و از شهدای دلاور کربلا؛ عزاداری می‌کنیم.

در شب و روز تاسوعا در سراسر ایران، مراسم عزاداری، مطابق با رسوم و سنت هر منطقه برگزار و یاد علمدار کربلا گرامی داشته می‌شود.

سید مصطفی سوادکوهی، کارشناس مذهبی درباره روز تاسوعا گفته است: تاسوعا خود یک یوم عاشور است اما با این تفاوت که در روز نهم عشق‌بازی است و روز دهم قرب به معبود، تاسوعا برخلاف پندار، همسایه دیوار به دیوار عاشورا نیست.

یوم العباس هشتم محرم در زنجان

مهمترین فراز زندگی حضرت عباس، حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است. او در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) بود و برای همراهان امام از فرات آب آورد. ایشان بهترین الگوی رشادت بود.

طبق تعزیه‌نامه «شمر و عباس» اثر میر عزا کاشانی، در کربلا شمر با دیگر سرداران مشورتی دربارهٔ جنگ فردا با حسین بن علی می‌کند؛ تصمیم می‌گیرند که عباس را بفریبند و به سوی خود جلب کنند. شمر به این مأموریت می‌رود ولی وعده‌های او برای فریفتن عباس مؤثر واقع نمی‌شود و بازمی‌گردد.

حرم حضرت ابوالفضل (ع) در فاصله بسیار کمی از حرم امام حسین (ع)، در شمال شرقی آن واقع شده و فاصله‌ای که بین حرم این دو بزرگوار وجود دارد را بین‌الحرمین می‌نامند. این حرم بیش از ۱۰ هزار متر مربع مساحت داشته و در ساختمان آن بخش‌هایی مانند ضریح، رواق، گلدسته، ایوان، صحن، گنبد که با سبک و سیاق معماری اسلامی ساخته شده‌اند دیده می‌شود.

در این روز ایران اسلامی سراسر روضه عباس بن علی (ع) شده است؛‌ روضه اباالفضل عباس؛ روضه ساقی و مشک و تیر و چشم و خون و اشک و آب و ...

مشهدالرضا گریان برای سقای کربلا

صاحب عزای اصلی این سرزمین برای باوفادارترین بردار تاریخ، آقا علی‌بن‌موسی الرضا(ع)؛ سلطان خراسان و ولی نعمت ایران اسلامی است. در حرم مطهر امام هشتم که از ابتدای محرم سیاهپوش شده و مراسم حزین روضه و نوحه‌خوانی در آن برپاست، از شب گذشته حال و هوای پرسوز و گداز دیگری برپاست. گویا که در و دیوار متبرک حرم مطهر نیز برای سقای کربلا گریانند. آقا امام رضا (ع) در سوگ شهادت جگرسوز عموی باوفا به سوگ نشسته‌اند و گرداگردشان خادمان و زائران در روضه‌های پرسوز و گداز، آیین عزا را برپا داشته‌اند.

دسته‌های عزا که از سراسر ایران خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند؛ با قومیت‌هایی از ترک و کرد و عرب و فارس و بلوچ؛ از روز گذشته و چون رودی جاری با ورود به صحن‌های حرم مطهر، عرض سلام و ادب و تسلیت به مولا دارند و با خواندن روضه و نوحه‌ای سنگین و فریاد لبیک یا اباالفضل حرم را سرشار از عطر سقای کربلا کرده‌اند.

نماز جماعت ظهر تاسوعا در حرم رضوی با حضور گسترده عزاداران اقامه شد

یک ایران عباس؛ امروز در سوگ ساقی کربلاست/ روزی برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا

با طنین انداز شدن اذان ظهر، صفوف به هم پیوسته نماز جماعت را در صحن و سرای این بارگاه ملکوتی تشکیل دادند.

این مراسم معنوی که با حضور گسترده زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) همراه بود، جلوه‌ای زیبا از ارادت و عشق مردم ایران به خاندان عصمت و طهارت (ع) را به نمایش گذاشت.

بانوی کرامت و مجاورانش عزادار عمو عباس

از ساعات ابتدایی نهمین روز از محرم الحرام که به نام روز تاسوعا شهرت دارد، هیأت‌های مذهبی قم از نقاط مختلف شهر خود را به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها رساندند تا در صحن آئینه حرم مطهر عزاداری کنند.

دسته‌های عزاداری در قالب سینه‌زن و زنجیرزن پس از عبور میدان آستانه به حرم کریمه اهل بیت (ع) مشرف می‌شوند تا تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) را محضر بانوی کرامت تسلیت بگویند.

نمادهای محرمی نصب شده در میدان آستانه جلوه خاصی به مسیر منتهی به حرم مطهر داده است و برای رفاه حال زائران و عزاداران نیز سایبان و آبپاش برای تعدیل گرمای این روزهای هوای قم پیش بینی شده است.

در دو طرف مسیر نیز بسیاری از زائران با دسته‌های عزاداری همراهی کرده و به سینه و سر می‌زنند و خیل عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در خیابان‌های اطراف و منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) ارادت خود را به شهید کربلا و یاران باوفایش نشان می‌دهند و در مصیبت خاندان اهل بیت (ع) بر سر و سینه می‌زنند.

عزاداری تاسوعای حسینی در قم

ایستگاه‌های صلواتی بسیاری در سطح شهر و اطراف حرم مطهر از روزهای ابتدایی ماه محرم و به خصوص در روز تاسوعا از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

خادمان حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نیز با حضور در ایوان صحن آئینه به عزاداران و هیأت‌های مذهبی خوش آمد می‌گویند.

همزمان با به صدا درآمدن آوای ملکوتی اذان ظهر، نماز جماعت ظهر تاسوعا با حضور خیل کثیری از عزاداران در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

نماز ظهر تاسوعای حسینی (ع) به صورت جماعت در صحن صاحب‌الزمان (عج)، صحن فاطمی، ضلع شرقی حرم و میدان آستانه و همچنین در مسجد اعظم و شبستان امام خمینی (ره) نیز اقامه شد.

بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، دسته‌های عزاداری که تا پشت درب حرم مطهر حضرت معصومه (س) آمده بودند و به خاطر اقامه نماز جماعت ظهر تاسوعا حرکت خود را متوقف کردند و نماز ظهر را به جماعت اقامه کردند، عزاداری خود را از سر گرفتند و با ورود به صحنه آئینه حرم مطهر، مصیبت این روز درد آور را به حضرت فاطمه معصومه (س) تسلیت گفتند.

هیئت عزاداری افغانستانی‌های مقیم قم نیز با شور وصف نشدنی در میدان آستانه عزاداری کردند که تعدادی از مدافعان حرم از تیپ فاطمیون نیز با سربندهای مدافعان حرم در این هیئت حضور داشتند.

طنین پرسوز و پرتکرار عباس عباس در یوم‌العباس زنجانی‌ها

دومین قربانگاه جهان اسلام؛ زنجان پرشور؛ زنجان اسلامی و انقلابی؛ زنجان اباالفضلی؛ زنجان عزیز که یکپارچه شیدای سقای دشت کربلاست؛ دیروز؛ هشتم محرم و به رسم هرساله حماسه آفرید؛ حماسه‌ای به رنگ حماسه جگرسوز عباس(ع)...

زنجانی‌های شیدای عباس بن علی(ع) دیروز با حضور پرشورشان در دسته بزرگ حسینیه اعظم، ارادت قلبی‌شان را به ابوالفضل عباس (ع) نشان دادند.

دیروز در زنجان روز عباس بود؛ یوم‌العباس(ع) بود؛ یوم العباس زنجانی‌ها که به رسم هرساله با آیینی باشکوه و پرآه و اشک و با حضور خیل جمیعت ده‌ها هزار نفری از ظل آفتاب در ظهر هشتم محرم از مسجد حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود و تا نماز مغرب و عشا ادامه پیدا می‌کند.

آیینی با نوا و طنین پرسوز و پرتکرار نام زیبای عباس و رجزهای کلامی زنجانی همچون "یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی" که زنجان را به لرزه درآورده بود.

آیینی پر از نام دلچسب عباس و بوی اسپند و قدم قدم قربانی‌هایی که زیر پای عزاداران نذر اجابت می‌شوند.

دیروز نوحه‌های فارسی‌ و ترکی حاج مهدی رسولی، روضه‌های سیدیوسف شبیری حال عزاداران را دگرگون کرده بود و فضا فضای عزاداری و خدمت بود؛ هر کسی در این دسته عزای باشکوه درصدد خدمتی بود به عزاداران؛ یکی با واکس زدن کفش‌های عزاداران حسینی و یکی با پخش چایی و شربت نذری و ...

زنجانی‌ها که تمام دیروز عباس عباس گفتند و گریستند امروز در تاسوعای عباس نیز در دسته‌های کوچک و بزرگ در حسینیه‌ها و تکایا و خیابان‌ها با عزاداری خود گره به زلف پسر حیدر کرار زده‌اند.

عصر امروز عزاداران قمر بنی‌هاشم در قالب دسته عظیم و پرشور مسجد احمدیه زنجان از ساعت ۱۶ از مقابل مسجد احمدیه به سمت امامزاده سیدابراهیم (ع) حرکت کردند. همچنین دسته عزاداری هیئت فاطمیون زنجان نیز در شب عاشورای حسینی از مقابل مسجد جامع این شهر به سمت مزار شهدای پایین برگزار خواهد شد.

امشب در شب عاشورای حسینی عزاداران زنجانی مسجد فیضیه زنجان نیز از مقابل این مسجد تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند.

آیین شمع گردانی تاسوعای حسینی در اردبیل

آیین مذهبی شمع گردانی (شام پایلاماخ) همزمان با تاسوعای حسینی در استان اردبیل برگزار شد.

در این مراسم که از ساعات بامداد صبح امروز شروع شده و تا شامگاه ادامه دارد ، عزاداران حسینی ۴۱ شمع را در مقابل ۴۱ مسجد شهر روشن می‌کنند.

یک ایران عباس؛ امروز در سوگ ساقی کربلاست/ روزی برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا

در روز تاسوعا دسته‌های عزاداری به مساجد مختلف رفته و شمع‌هایی روش می‌کنند که به سبب داشتن نذر یا اجابت دعا و نذری آنها را تهیه کرده‌اند ، عزاداران با این شیوه تعزیت عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) که در حقیقت روز تاسوعا اختصاص به ایشان دارد، نشان می‌دهند.

در آیین شمع‌گردانی در کنار مردان عزادار، دسته‌های عزاداری بانوان و زنان سوگوار در سقاخانه ، مساجد و حسینیه‌های بزرگ شهر جمع شده و با روشن کردن شمع‌ها، پارچه‌های سبز کوچکی را به نشانه نیات، حاجات و نذرهای خود بر این سقاخانه‌های دخیل می‌بندند.

برخی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) که نذرشان برآورده شده، نیز با پای پیاده این آیین شمع‌گذاری را برگزار می‌کنند.

همچنین اجتماع عظیم مردم اردبیل در تاسوعای حسینی با حضور هزاران نفر طبق سال های گذشته در میدان عالی قاپو اردبیل برگزار شد.

هیات‌ها و دسته‌های عزاداری در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان به ویژه حضرت عباس (ع) در میدان عالی قاپو اردبیل تجمع کرده و با مداحی مداحان و نوحه سرایان بر سر و سینه زده و عزاداری کردند.

عزاداری تاسوعای حسینی در اردبیل

بر اساس گزارش های ارسالی، دیگر شهرها و روستاهای استان اردبیل نیز در روز تاسوعای حسینی داغدار ماتم شهادت قمر بنی هاشم (ع) است و مردم این مناطق در تکایا و مساجد با پخش نذری و عزاداری در قالب دسته‌های منجسم مشغول عزاداری هستند.

ایلامِ میهمان‌نواز در سوگ ساقی عطشان کربلا

مگر می‌شود ایلام در شب و روز تاسوعا قیامت نباشد؛ ایلامی که مرز مهران را در دل خود دارد؛ مرز ورود به کربلای حسین و عباس را؛ مرزی که این روزها جای سوزن انداختن در آن نیست و کرور کرور جمعیت شیدا در حال عبور از آن هستند و تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار نفر از آن گذر کرده‌اند تا دل‌های بی‌تابشان را به دریای آرام بین الحرمین برسانند.

مردم میهمان‌نواز ایلام از شب و روز گذشته تا همین امروز در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام و خیابان‌های منتهی به این میدان در دسته های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی به عزای ساقی کربلا نشسته‌اند.

عزاداری مردم ایلام در تاسوعای حسینی

میهمان‌نوازان ایلامی که از همین حالا آماده پذیرایی از زائران اربعین شده‌ و درِ خانه‌هایشان را به رسم هر ساله به روی عزاداران اربعینی سیدالشهدا گشوده‌اند، بر سردر منازل خود پرچم‌های سیاه عزا برافراشته و سوگوار شهدای کربلا هستند و امروز بیش از هر روزی سوگوار ساقی عطشان کربلا.

کردستان باوفا در ماتم باوفادارترین برادر

کردستان؛ پاره تن ایران اسلامی است؛ از زیباترین و مقاوم‌ترین و باوفاترین‌ و ایرانی‌ترین استان‌های این سرزمین باستانی است. مردمانش؛ مردمان کوهستان هستند؛ همانقدر ستبر و باصلابت و مقاوم؛ همانقدر حامی و پشتیبان؛ همانقدر صبور و دوست‌داشتنی؛ مرام و وفا در وجود آنها موج می‌زند؛ کردهای سلحشور کردستان عزیز سالها جوانمردانه و وفادارانه به پای این سرزمین اسلامی سرو دست و جان دادند؛ فرزند و مادر و پدر و برادر دادند؛ همین است که از شب گذشته تا به امروز، خون کردستان به جوش آمده و در سوگ باوفاترین و حامی‌ترین برادر و عموی تاریخ گریان است.

مردم این دیار روز دوشنبه همزمان با نهم محرم، در عزای شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) یار باوفای امام حسین (ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.

اجتماع عزاداران سنندجی نیز همزمان با برگزاری مراسم‌های سینه زنی و زنجیر زنی با حضور در خیابان‌های این شهر و سر دادن نوحه به یاد شهادت حضرت عباس (ع)، عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.

هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی در قالب دسته‌های زنجیرزنی، حرکت خود را از مساجد و محلات مختلف شهر آغاز کردند و پس از عبور از خیابان‌ فردوسی، در مقابل حسینیه این شهر تجمع کردند.

دسته عزاداری در بیجار

گزارش‌های رسیده از سایر نقاط استان کردستان حاکی از آن است که مردم شهرهای مختلف این استان نیز از ساعت اولیه امروز با راه اندازی هیات های عزاداری و سینه زنی ‌و زنجیر زنی یاد سرور و سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت را گرامی داشتند.

بوشهرِ دریایی، دل به عباس دریادل داده است

بوشهر شهر دریاست؛‌ دل دریایی دارد؛ خونگرم است؛ پرمهر است؛ مهر عزیز در رگ‌هایش هست؛ مهر خانواده؛ مهر برادر؛... بوشهر و بوشهری‌های خونگرم و عزیز، داغ فروریختن برادر پیش چشم برادر را تا عمق استخوان می‌فهمند؛‌ این داغ سنگین؛ این داغ پرسوز، قرن‌ها و سال‌هاست که در موسیقی بوشهری‌ها جاری است؛ در سنج و دمام‌شان؛ در دسته‌جات و حلقه‌های سینه‌زنی‌شان؛ آنجا که چون برادر؛ پشت به پشت و دست در کمر یکدگر، سراپای وجودشان یکپارچه عزا می‌شود و اشک و آه ...

بوشهرِ عزادار از دیشب یکپارچه "عباس" شده است؛ سیاهپوش و سوگوار برادر؛ عزادار عباس بن علی (ع) و این داغ و سوگ و عزا را با سوز سنج و زنجیر و دمام در سراسر پهنه ساحلی و دریایی خود طنین‌انداز کرده است.

بوشهری‌های خونگرم از روز گذشته در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به پای عباسِ حسین گریسته‌اند و این گریستن و سوگواری کردن همچنان تا به امروز ادامه دارد.

بخشی دیگر از مردم پرمِهر بوشهر نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌های خدمات‌رسان و پخت نذری و توزیع میان عزاداران و مردم سوگوار اباعبدالله الحسین (ع)، شریک در این سوگواره عباسی شده‌اند.

یزدِ جهانی با تاریخ و آیین‌های باستانی‌اش در سوگ باوفاترین میراث تاریخ

یزد؛ گوهر باستانی ایرانیان؛ سرزمین شهرهای جهانی؛ شهرها و روستاهای باستانی؛ سرزمین آیین‌های کهن؛ آیین‌های سوگ سیاووش و نخل‌گردانی و علم‌بندانی تاریخی؛ این روزها سیاهپوش است و عزادار...عزادار در هر شهر؛ هر روستا؛ هر کوی و برزن ...پرچم‌های سبز و سیاه عزا در بافت‌های تاریخی شهرهای یزد؛ چون نگینی تابان روی دیوارهای خشتی آفتاب خورده می‌درخشد ... یزدی‌ها به قدمت تاریخی که دارند؛ شیفته خاندان اهل بیت هستند؛ حسینی‌اند و عشق عباس در رگ‌هایشان جاری است. سوز و گداز عزاداری یزدی‌ها از روز گذشته؛ از شب تاسوعای حسینی؛ از شب علمدار کربلا بیشتر شده است؛ دسته‌های عزاداری با عَلَم‌های تاریخی آذین‌شده در خیابان‌ها و معابر ندای "یا عباس" از زبانشان نمی‌افتد و صدای سینه‌زنی و زنجیرزنی‌شان در تاریخ یزد می‌پیچد.

از سنت‌های زیبای یزد نوحه‌خوانی آهنگین با اشعار پرمغز و پرمحتوا در تکایا و حسینیه‌هاست که با همراهی و همخوانیِ مردم عزادار در ردیف‌های مرتب، با سینه‌زنی یک‌دست و هماهنگ به صورت زیبایی به اجرا درمی‌آید و شور و شعور را همزمان به نمایش می‌گذارد.

عزاداری محرم به وقت تاسوعا؛ سیستان و بلوچستان عزادار علمدار کربلا شد

مردم عزادار سیستان و بلوچستان همزمان با روز تاسوعا با حضور در هیئات و دسته‌های زنجیرزنی، عشق و ارادت خود را به حضرت عباس(ع) ابراز کردند.

امروز خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان همه بوی عزاداری امام حسین (ع) را می‌دهد، با وجود دمای بالای هوا هیات های عزادار در شهرهای مختلف بویژه زاهدان به برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی پرداخته و خیابان ها به یاد علمدار کربلا میزبان علم های به اهتزاز درآمده هستند.

محور نوحه های مداحان بیان رشادت های حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و طبق یک آیین دیرینه در صبح تاسوعا، هیات‌های عزاداری با حضور در خیابان خرمشهر زاهدان عشق و ارادت خود به سیدالشهدا و علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این در مسیر دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که با نظم خاصی حرکت می‌کنند موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی برپا شده و از مردم و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: مراسم عزاداری متمرکز صبح روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه جمعیتی این استان برگزار می شود.

دریای خلیج فارسِ هرمزگان در حسرت تشنه‌لب کربلا

هرمزگان؛ استان جزایری ایران؛‌ استان قشم و کیش زیبا؛ استان ابوموسی و هنگام و هرمز؛ استان سواحل بکر؛ دریای همیشه خلیج فارس؛ استان گرم و شرجی ایران که خونگرمی مردمانش مثال زدنی است؛ مثل هوای هرمزگان...

هرمزگانی‌ها محرم که می‌شود، در هر شهر و روستا، با آیین‌های محلی و تاریخی، با موسیقی سنتی و با شور و حرارتی که طعنه به آفتاب جنوب می‌زند، در سورهای عزا می‌دمند. عزاداری‌شان از دیروز به اوج رسیده؛ از دیروز که در هُرم این روزهای هرمزگان مفهوم آب و تشنگی را بیش از هرکسی تا عمق جان می‌چشند.

بندرعباسی‌ها در مرکز استان نیز که شهره به شیدایی اسوه ادب و وفای سقای دشت کربلا هستند، عَلَم عباس را به اهتزاز درآورده‌اند و در سواحل خلیج همیشه فارس، با نوحه‌خوانی از وفاداری تشنه‌لب کربلا؛ لب‌های دریا را در حسرت لبان زیبای عباس بن علی (ع) نشانده‌اند.

اجتماع بزرگ عزاداران تاسوعای حسینی در قشم

هیات های عزاداری بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس امروز دوشنبه همزمان با تاسوعای حسینی با اجتماع در مسجد امام حسین(ع) شهر قشم تجمع بزرگ تاسوعاییان را به یاد سقا و علمدار رشید دشت کربلا حضرت عباس(ع) برپا کردند.

در این آیین معنوی و روح بخش هیات های مذهبی با وجود گرمای شدید هوا در خیابان های شهر قشم با سینه زنی و زنجیر زنی همراه با نواختن سنج و دمام به حرکت درآمدند و شرکت کنندگان در سوگ شهدای دشت کربلا به ویژه حضرت عباس (ع) به عزاداری، نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند.

تاسوعای حسینی در قشم

در این مراسم مردم مومن قشم همراه و هم صدا با سایر مردم ایران اسلامی روز تاسوعا را در غم خاندان مظلوم رسول الله(ص) به عزاداری پرداخته و ندای "هیهات من الذله" سر دادند.

عزاداران حسینی در شهر قشم پس از گذشتن از چندین خیابان این شهر در مسجد امام حسین(ع) این شهرستان مرزی گردهم آمدند و با سینه زنی، عزاداری و نشان دادن غم و اندوه خود از واقعه عاشورا، اردات خود را نسبت به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، حضرت عباس(ع) و دیگر شهدای مظلوم دشت کربلا ابراز کردند.

عزاداری تاسوعای حسینی در تبریز

دهها هیئت حسینی تبریز امروز در روز تاسوعای حسینی در میدان ساعت تبریز تجمع می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

همچنین در بازار تبریز نیز عزاداری ویژه ای برگزار می‌شود و هیئت‌های حسینی که نوبت بندی شده‌اند در بازار به عزاداری می‌پردازند. قدمت این عزاداری در این بازار به ۵۰۰ سال برمی گردد.

عزاداری تاسوعای حسینی در تبریز

خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر مملو از خیل عاشقانی است که این روزها همراه با مردمان سایر نقاط کشور برای سرور و سالار خود و یاران باوفایش عزاداری می‌کنند.

در هر گوشه شهر نوای یا حسین یا حسین و مظلوم حسین جان به گوش می‌رسد و مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های عزاداری پذیرای مشتاقانی است که آمده‌اند تا در تاسوعای حسینی در غم شهادت برادر با وفای آن حضرت سوگواری و عزاداری کنند.

جای جای این شهر سیاهپوش و غرق در عزا و ماتم شده و هیأت‌ها و دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در خیابان‌ها در مصیبت شهادت سقای کربلا به سوگواری می‌پردازند.

همدان در سوگ سقای کربلا

هزاران نفر از مردم شهر و استان همدان در سوگ سقای تشنه لب کربلا با حضور در هیات های مختلف عزاداری حسینی و سینه و زنجیر زنی برای مظلومیت شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند.

خیابان های مرکزی شهر همدان نیز از صبح امروز مملو از جمعیتی بود که در قالب هیات های سینه و زنجیر زنی از جمله در قالب هیات ثارالله کولانج، سید الشهدا و هیات رزمندگان به عزاداری و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداختند.

عزاداری "آیینی سقایی" هیئت زینبیه در همدان

در روز تاسوعای حسینی خیل عزاداران حسینی در قالب هیات های سینه زنی و زنجیر زنی مسیر میدان فلسطین به سمت امامزاده عبدالله (ع) همچنین میدان بعثت، آرامگاه بوعلی، خواجه رشید، خیابان شریعتی، میدان مرکزی شهر همدان و پیاده راه بوعلی را طی کردند.

عزاداران همچنین شب گذشته نیز در مساجد و تکایا در هیات های عزاداری در سوگ قمر بنی هاشم نوحه " ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد، علمدار نیامد" را سر دادند.

همچنین در آیین عزاداری برای باب الحوائج حضرت ابوالفضل العباس (ع)، گروهی از عزاداران اقدام به نی نوازی و دمام نوازی گروهی کرده در عین حال افرادی هم با پوشیدن لباس سقایی، آب و شربت بین عزاداران توزیع کردند.

نظیر این مراسم، آیین های عزاداری در دیگر شهرهای استان همدان نیز در حال برگزاری است.

لرستان در سوگ تاسوعا

دسته‌های عزاداری با میدان‌دارن مردان و عَلم‌های ارادت برای سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌روند خیابان‌ها و زنان تماشاگران این آیین اندوه سر به‌هم نزدیک می‌کنند و حاجتشان را به نذرها گره می‌زنند.

بازار لرستان چندسالی است که در تاسوعا و عاشورا سیاه‌پوش می‌شود و کرکره‌ها از صبح روز تاسوعا پایین می‌آید. کاسبان به‌رسم هرساله دست از کار می‌کشند تا یک نگاه سقای دشت کربلا رزقشان را حلال کند.

عزاداری روز تاسوعا در لرستان

عزاداران حسینی به‌دور علم‌ها طواف می‌کنند و با پارچه‌های سبز و گره‌های مراد تبرک می‌جویند از گهوارۀ تیرخورده‌ای که در میان لالایی مادران و اشک تاب می‌خورد.

مردم لرستان حوضچه‌هایی را با خاک نرم در روز تاسوعا آماده می‌کنند تا این خاک سرشته در ارادت را روز عاشورا با گلاب تطهیر کنند و خاکی‌ترین آیین عزا را روایت.

مردم لرستان سال‌ها است که آب حیاتشان زنده از خاک کوی حسین(ع) است و این خاک را با پنجه‌های فرورفته در گِل روی پیراهن‌های سیاه و شانه‌ها در سوگ می‌کنند.

فردا عشق روی نیزه می‌رود و ۷۲بار بر خاک می‌افتد تا دل‌های کزکرده از عزا بر آن شیب خضیب و گونۀ خاک‌آلوده سلام دهند و بگویند که أَلسَّلامُ عَلَی الثَّغْرِ الْمَقْرُوعِ بِالْقَضیبِ.

یک پایتخت دلداده و حیران چشمان زیبای عباس (ع)

تهرانی‌ها و مردم پایتخت هم تاسوعای باشکوهی دارند؛ باشکوه؛ غریبانه؛ پُر اشک و پرسوز مثل سینه سوخته علمدار کربلا، به باشکوهی هیبتش و به زیبایی چشمان دلربا و نافذش ...

مراسم عزاداری تاسوعا در بازار تهران

مراسم عزاداری روز تاسوعای حسینی، امروز دوشنبه (۲۵ تیر ۱۴۰۲) با حضور دسته‌های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و کسبه بازار تهران و عاشقان و شیفتگان دلسوخته سرور و سالار شهیدان، حضرت سید الشهدا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت، در بازار تهران برگزار شد.

یک ایران عباس؛ امروز در سوگ ساقی کربلاست/ روزی برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا +عکس و فیلم

عزاداری روز تاسوعای حسینی در بازار تهران

در شهر تهران ایستگاه‌ها و خیمه‌ها در محلات بالا و پایین، شرق و غرب پرچم برافراشته و در سوگ نشسته، پذیرای سوگواران و عزاداران و رهگذران هستند. عشق عباس ارمنی‌ها را هم بیچاره کرده و برایش نذرها می‌دهند و قربانی‌ها می‌کنند؛ مسلمان‌های این دیار که جای خود دارند.

شهرستان‌های پایتخت نیز هر کدام با آیین و مراسمی برای ساقی کربلا سوگواری و دلبری می‌کنند، تا بلکه نگاه نافذش را برای لحظه‌ای به سمت خود بکشانند.

به طور نمونه، آیین سنتی مشعل گردانی نیز هرساله در شب‌های هشتم، نهم و دهم محرم‎الحرام توسط نجفی‌‎ها و کربلایی‎‌های مقیم پایتخت در محله عراقی‌‎های مقیم شهر ری، واقع در محله دولت‎ آباد برگزار می‎‌شود.

آیین مشعل‌گردانی عراقی‌های ساکن دولت‌آباد تهران

در ویدئو زیر نیز تصاویری از عزاداری مردم مومن اسلامشهر یکی از شهرستان های پایتخت در روز تاسوعا را می بینید.

نوای طنین‌انداز "عباس ساقی دشت کربلا"ی پایتخت، از شب گذشته تاکنون بیش از هرجا در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) شنیده می‌شود.

یک ایران عباس؛ امروز در سوگ ساقی کربلاست/ روزی برای یار وفادار و فداکار سیدالشهدا +عکس و فیلم

تهرانی‌ها بویژه مردمان شهر باستانی ری از روز گذشته در اجتماع‌های پرشور و شعور در حرم سیدالکریم (ع) حاضر می‌شوند و در حالی که دلهایشان را روانه کوی عباس در کربلا کرده‌اند، چشمان‌شان اینجا برای او می‌گرید و همنوا با زلال جانبخش روضه و نوحه، جوانمردی و وفاداری‌اش را تحسین می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • شوشتر IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 3
    اینجا عصر ما عصر مراسم میگیریم
    • روز عاشوراست امروز! IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      0 1
      مشرق جان خوندم و شنیدم که به آقای رائفی پور تهمت پولشویی زدید؟ ای برادر مومن و مسلمان هیچ فکر کردی که روز محشر چطوری میخواهی از پل صراط عبور کنی ؟! توبه و استغفارکن برادر🙏
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      0 0
      چطور اینقدررر مطمئنی که حق با شماست و مشرق اشتباه میکنه؟؟؟؟ چطور اینقدرر مطمئنی که رائفی پور هنوز هم داره درست میگه؟
  • علمدار علیا ملایر IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    8 9
    السلام علیک یا باب الحوائج ! یا ابالفضل العباس
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 7
    اگر پاسخگوی دادگاه رفتن بیزن زنگنه نیستید برم به انصاف نیوز مراجعه کنم ....
  • حمید کلباسی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    1 4
    قربان مرام با وفایت عباس ، قربان محبت و صفایت عباس . مردانگی از نام تو معنا بگرفت ، جان همه عاشقان فدایت عباس . از ارادتمندان حضرت عباس(ع) التماس دعا داریم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 4
    انشا الله اجر همه با سقای تشنه لب امام حسین ع عباس بن علی ع قمر منیر بنی هاشم ،واین عزاداریها باعث بیمه کشور وتمام زنان ومردان این سرزمین بشه وچه بیمه ی محکم واستوارتر از بیمه خاندان رسول الله ص 🤲🤲🤲
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 0
    فی سبیل الله گذشت از جان، اسلام را احیا کرد بهترین عزیزانش را در این ره، فدای عالم کرد بعد از این همه فتنه و آشوب اگر مسلمانیم والله مدیون حسینیم و این خون که ثارالله نثار کرد
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 0
    حسین ع بیشتر از آب تشنه لبیک بود،افسوس که به جای افکارش زخم هایشان را نشان‌مان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس