به گزارش مشرق،کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ های ترکیبی در مطلبی به سفر مک‌گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا، به امارات و اردن پرداخت :

امارات و اردن اکنون به دنبال ایجاد مرجع جایگزین حماس در غزه هستند و بالاخص اردن اخیرا اقدام به فعال‌سازی کانال‌های ارتباطی رسمی و غیر رسمی در درون غزه، منطقه و جهان کرده تا حماس از قدرت حذف شده و نیرویی جدید با حضور مخالفان آن شکل بگیرد.

همزمان این دو کشور با تیم جدیدی در سازمان ملل که به رژیم صهیونیستی نزدیک‌تراند با محوریت غسان علیان و سیگرید کاگ به دنبال اجرای طرح جدیدی به شرح فوق هستند:

۱. اقناع رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه مرحله انتقالی‌ای در غزه وجود دارد که مطابق قعطنامه شورای امنیت، این فرایند باید زیرنظر سازمان ملل صورت گیرد.

۲. اقناع کشورهای عربی و اسلامی که در این فرایند زیر چتر سازمان ملل عمل کنند و در ساخت یک نیروی پلیس جایگزین همکاری کنند. این بند را مصر و قطر و ترکیه رد کرده، سعودی و اندونزی و مالزی موضعی مبهم گرفته و اردن و امارات نیز آن را مشروط به پوشش فلسطینی برای عدم درگیری با حماس کرده‌اند.

در همین خصوص بحثی در دفتر مارتین گریفیث(معاون سازمان ملل در امور بشردوستانه) شکل گرفته که گروه اول عقیده دارند طرح فوق باعث احیای نقش سازمان ملل شده و مردم غزه نیز به دنبال ثبات و عدم جنگ‌اند. اما گروه دوم عقیده دارند که فرایند انتقالی یک فرایند سیاسی، نظامی و امنیتی است و دخالت عمده باعث می‌شود با حماس درگیر شویم زیرا حماس شکست نخورده و مردم غزه چون چیزی برای از دست دادن ندارند، با هرگونه اشغالگری مقابله خواهند کرد.

گفتنی است که غسان علیان، هماهنگ کننده رژیم در مناطق فلسطینی، ۴ بار به امارات سفر و با محمد دحلان دیدار داشته است. همچنین امارات نیز ۱.۵ میلیارد دلاری که قرار بود به عنوان تامین مالی کریدور قبرس - بندر غزه استفاده شود را به دحلان داده تا مدخلی برای دخالت امارات در روز بعد باشد. البته دحلان با دفتر دوحه حماس تماس گرفته و حماس هر کار را منوط به یک چارچوب فلسطینی کامل کرده است.

اردن نیز به شدت به دنبال ایفای نقش محوری در روز بعد علی‌الخصوص در حوزه بهداشت و درمان است و اخیرا کنفرانس‌هایی در همین خصوص برگزار کرده است. اردن روز به روز بر نقش منفی خود می‌افزاید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهر آب *. IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    عبد نتانیابو کودک کش غزه..عبدالله اردن برو گمشو شو اشغال بکار نخور...امارات واردن...نابود میشوند توسط...بچه شیرهای یمن....((یمن قهرمان به لطف الله کاخ (عبد روسیاه وزائد.زائدهای صهیونیسم)ویران میکند...انشاالله به لطف الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس